BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Keskustelua pyöristä => Aiheen aloitti: jarska - 22.03.10 - klo:10:31

Otsikko: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: jarska - 22.03.10 - klo:10:31
Motorrad (http://www.motorradonline.de/de/motorraeder/tests/vergleichstests/vergleichstest-der-sporttourer-von-bmw-und-honda/283759) testinkiä.
Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: hidas57 - 22.03.10 - klo:11:05
Tuo on ihan mielenkiintoinen vertailu. Siinä huomaa 'messungen' sivulta pari kiintoisaa seikkaa K13S:stäkin. Ensinnäkin sen vääntö alakierroksilla on ihan eri luokkaa hontaan verraten (pakokaasuläppä auttaa?). Liekö hontaan siksi laitettu lyhyt ykkönen, joka yltää vain 99km/h saakka (luin lehrestä), että pääsee kunnolla liikkeelle? Jarrujen osalta on puolestaan kiintoisaa huomata bemarin takajarrun nimellisyys, kun sillä jarrutetaan yksinään. Sen sijaan etujarrun yksinään käyttäminen on yhtä tehokasta kuin molempien yhtä aikaa, koska pari mäntää jarruttaa myös takana. Hontassahan yhteisjarrutus on puolestaan käytössä jalkajarrulla, vaikkakin molempia pitää käyttää, jos pyörän aikoo pysäyttää nopsasti.

'Fazit'-sivulta voi sitten todeta millä alueilla kukin on hyvä (vihreetä) tai heikko (punaista). Bemarilla on yksi punainen ja hontalla yksi vihreä. Tuon vihreän kohdalla bemari on yhtä hyvä.

Tuon vertailun mukaan kumpaankaan ei saa mukaan matkatavaraa! Just joo.
Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: jarska - 22.03.10 - klo:11:32
Jos nyt oikeen ymmärsin niin eikö honta ole kerrankin ilmottanut tehot hieman yläkanttiin?(173 heppaa ilm.) icon_rolleyes
Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: hidas57 - 22.03.10 - klo:13:02
Kas, niin onkin. Muistelen kyllä jonkun mitanneen huomattavasti suuremmankin lukeman, mutta nuo kaksi mittausta pitäisi olla samasta penkistä, eli vertailukelpoisia.
Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: Jussipolo - 19.12.10 - klo:11:29
En ole tuolla Hontalla ajanut, mutta kallistun bmw:n puolelle. Eipä ole edes ESAA tai vast hondassa. Ja tehot on bemussa kohillaan ja etenkin väännöt. jumpie
Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: bin laden - 04.10.11 - klo:14:03
Honda voitti
http://www.motorcycle-usa.com/9/11120/Motorcycle-Article/2011-Road-Sport-Shootout.aspx
Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: hidas57 - 04.10.11 - klo:15:04
Honda voitti
http://www.motorcycle-usa.com/9/11120/Motorcycle-Article/2011-Road-Sport-Shootout.aspx

Joopajoo, joskus tuollainenkin tulos. Jokainenhan voi ratkaista asian omalla kohdallaan. Itsellä ei menisi tuo honta hankintaan oikein millään kriteereillä. Noista vaihtoehdoista edelleen kirkkaasti  BMWsmile
Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: bin laden - 04.10.11 - klo:18:00
Kävin näitä kaikkia koeajamassa kawaa lukuunottamatta moneen kertaan, ennen kuin ostin oman k13s:n. Kyllä bemari on ihan omaa luokkaansa.
Ainoa heikkous on kova ostohinta.
Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: melli - 03.06.16 - klo:10:26
Eka viesti ja ikivanha ketju, mutta aihe osuu täysin joten laitanpa omat kommentit. Modet voinee siirtää sopivampaan paikkaan jos on tarvista.

Noin 13 vuotta olen ajanut Honda VFR 750:llä ja ajattelin vaihtaa tuoreempaan. Kävin eilen kokeilemassa lähes 100 tkm ajettua K1300S:ää ja alle 20 tkm ajettua VFR 1200:aa.

Sama lenkki molemmilla, ehkä noin 40 km motaria ja mutkatietä. Ensin ajoin bemaria ja alkujännityksestä (tehot kuitenkin lähes tuplat vanhaan) päästyäni olin ihmeissäni miten hienosti pyörä voi toimia. Ajoasentokin paljon rennompi kuin vanhassa enkä oikeastaan löytänyt mitään valittamista tuossa. Pihaan kurvatessani totesin, että tästä on vaikea pistää paremmaksi.

Sitten oli Hondan vuoro. Palautin sen sanoen "ihan hirveä". Ja kuitenkin olin halunnut siitä pitää, ajattelin että olisi luonnollista vaihtaa siihen kun noita vuosia on vanhallakin. Mutta heti alussa tökkäsi: laatikko paukkui, voimalinja hitaassa ajossa ei miellyttänyt (en tiedä oliko tuohon kardaani vaihdettu), en pitänyt yllättäen moottoristakaan ja kate suojasi minua heikosti (179 cm, BMW:llä paljon pienempi kate ja silti tykkäsin). Ja tien epätasaisuudet tuli läpi, en muista bemarilla kokeneeni moista. Harkitsin jopa alkumatkasta takaisin kääntymistä, koska innostus vaihtui ihan muihin fiiliksiin mutta ajoin kuitenkin loppuun.

En tiedä, oliko Honda vain huono yksilö (2010-malli) enkä kummankaan laitteen alustan säädöistä, mutta helpottaa jatkossa kun riittää että keskittyy sopivan bemarin löytämiseen. Koeajetusta puuttui ASC, muuten oli hyvin varusteltu ja pohdiskelen jotta pitäiskö se ostaa vai löytyisikö kuukaudessa vielä parempi yksilö, jolla voisi lähteä reissuun :)
Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: JukkaE60 - 03.06.16 - klo:20:06
Möin muutama viikko sitten entiseni 20 tkm ajetun K13S:n herralle, jolla oli entuudestaan juurikin sama laite kuin sinulla nyt. Kaveri viestitteli viikko kauppojen jälkeen suurin piirtein ettei ole uskonut että mp voisi olla niin hyvä ajaa. Käsittääkseni kaikissa 13:ssa on ASC (vetoluistonesto), meinasitkohan ESAa (alustan säätö)... Nettimotossahan noita on tarjolla, vähemmilläkin kilsoilla, pidemmän matkan (yli 50 tkm) kestosta ei ole omakohtaista kokemusta.
Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: spk_1978 - 03.06.16 - klo:20:10
K12 ja K13 on ajoasennoltaan ylivoimaisesti parhaat kombinaatiot matka- ja sporttiajoon itselle. (178cm)
Jos itseäsi miellytti niin muiden matkasporttien kanssa tulet pettymään.
Olen K12S:llä ja K13R:llä jutannut 1000km/vrk ajoa pari päivää putkeen vailla mitään kolotuksia.

Jos K-sarjalainen oli uusi tuttavuus niin suosittelen kokeilemaan myöskin K12/K13R-malleja.
Hiukan pystympi ja rockimpi ajoasento mutta samaa herkkua.

Mun vanha K13R on Heinolla myytävänä.

Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: hidas57 - 03.06.16 - klo:20:51
Minä puolestani en ole jutannut metriäkään, se on lappalaisten hommaa. Omalla bemarilla on nyt menty 92tkm mukavasti. Olen kyllä koeajanut välillä huvin vuoksi erilaisia pyöriä, ja voinut sen jälkeen todeta, että sekalaiseen ajoon (oman) bemarin paketti on paras. Erittäin mukavia ajaa ja K12/K13 pyörissä suorituskykykin huippuluokkaa.
Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: melli - 03.06.16 - klo:21:29
Kyllä se oli ASC, joka puuttui, ESA:n säätöjä tuli kokeiltuakin.

Tuossa on 2009-mallin ohje, jossa ASC mainitaan lisävarusteeksi: http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/bikes/sport/k1300s/media/K1300S_09_fi_inst.pdf. Ilmeisesti sen saisi jälkikäteen asennettua, mutta voi maksaa reilunpuoleisesti ja noita hyvin varusteltuja löytyy Ruotsista ja Saksasta kyllä.

K13R ei oikein sytytä ulkonäön puolesta ja katteita on niukanlaisesti... tässä iässä kaipaa jo suojaa viimalta. Alkuun pohdin kovasti myös K-sarjan GT-malleja että saisi eturauhaselle penkinlämppärin mutta olkoon.
Otsikko: Vs: K1300S vs VFR 1200
Kirjoitti: melli - 27.06.16 - klo:17:36
No nyt löytyy tallista 2009-mallinen 52 tkm ajettu K1300S, kyllä kelpaa :)