BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: Repa - 09.03.11 - klo:19:18
-
Kaikki kun sanovat, että tuo 30.000 km huolto on iso homma, niin ajattelin tehdä tämän 40.000 km pikku välihuollon itse.
(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/40_tonnin_huolto.jpg)
-
Ihan vain öljynvaihtoko menossa ?
-
Ihan vain öljynvaihtoko menossa ?
Jep. On ollut tapana talvisin vaihtaa öljyt.
t. Repa
-
Mitä kaikkee metallijänskää sieltä öljyn seasta löytyi? icon_rolleyes
-
Mäoisin irroittanu ton keulan ja tanki ekaks nii loput vois pitää sylissä jolloin ei tarvittas ees noi paljo noita tukia joka puolelle smiley_hitler-t
-
Mitä kaikkee metallijänskää sieltä öljyn seasta löytyi? icon_rolleyes
Eihän täältä mitään öljyn lisäksi löytynyt. Kaikki ok.
t. Repa
-
Mäoisin irroittanu ton keulan ja tanki ekaks nii loput vois pitää sylissä jolloin ei tarvittas ees noi paljo noita tukia joka puolelle smiley_hitler-t
Pahus kun en tullut ajatelleksi. Noinhan se LT:ssä tehdään. Olis pitänyt muistaa.
t. Repa
-
Ainut asia mitä epäilin oli tuo syksyllä mainitsemani mäntäventtiili. se menee kyllä vaihtoon.
Yllätys oli tosin, että Eka oli ainut jolla ei ollut mäntäventtiilistä tietoa/kokemusta. Tai ainakin Eka sen foorumilla sanoi. Minukllekin tuo on hiukan uusi juttu.
t. Repa
-
mäntäventtiili.
WHO? hesse_blink
-
Mäntäventtiili on osa, jolla pyritään pudotamaan imupainetta yleensä hiukan tehokkaammissa moottoreissa.
Olisikohan noita BMW:n insinöörien keksintöjä.
t. Repa
PS. Yritän ladata kuvan tuosta osasta.
-
(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/mantaventtiili.jpg)
-
jumpie
Selittää kilinän..
-
Hahaha, ai tuo on se mäntäventtiili hesse_biggrin
Mun pitäisi kanssa varata 40tkm huolto kanssa ensi viikolla, jos nää sateet loppuu. Tai sitten jätän mopon huoltoon ja lähden reissuun - tehköön koska tykkää. 50 tkm huollossa vaihdetaan männät, mutta toivottavasti ei venttiileitä, jos ei nyt isompiin...
-
hesse_biggrin Noita ei mäntäventtiilejä ei vissiin ole asennettu, kuin turbo bemareihin. En ainakaan ihan nopealla googlauksella löytänyt.
-
Ohhoh, angst miltäs kansi näyttää tuollaisen jälkeen.Jotenkin tuntuu ihanan kalliilta. angst
-
Pitäisköhän sun samalla vaihtaa kireämmät venttiilinjouset. Vois seurata venttiilit paremmin nokkaa ja pysyä paikoillaan. Lueskelin oman mopon korjauslevyä eilen ja tuossa HP2 Sportissa vaihdetaan 50tkm huollossa myös venttiilin jouset. Mitähän tulee sekin määräaikaishuolto maksamaan. On vissiin tänä kesänä edessä.
-
Kyllä se varmaan olisi oikea ratkaisu tässä tapauksessa.
Olen vaan miettinyt noita venttiilin kiinnityskiiloja, että mitähän ne tykkäävät tiukemmista jousista.
Kiilat ovat oikeasti aivan ala-mittaiset tämmöiseen vehkeeseen.
Jos panee kireämmät jouset, niin kiilat ovat kovemmalla rasituksella koko ajan.
Pitäisi varmaan teettää jollakin nanotekniikan firmalla lujemmat kiilat samalla.
t. repa
-
Saattaahan niissä kiiloissa olla ongelmana myös se, että liian löysät jouset eivät junttaa niitä tarpeeksi ja pääsevät elämään ja kulumaan. Ei muuta kuin vahvemmat jouset ja kiilat vaan, niin pääset tuostakin murheesta.
-
Ei ole kiiloissa kulumisen jälkiä.
Mutta ovat venyneet kuin purukumi.
t. Repa
-
Aamuinen käynti sienimetsässä toi esiin uusia, hieman taiteellisempia lajikkeita.
(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/sienet.jpg)
-
Kappas. Venttiilit on saaneet kipeetä! Ei muuta kuin uutta tialle ja vanhoista teet teelusikat? bowdown 03Biker
-
Kappas. Venttiilit on saaneet kipeetä! Ei muuta kuin uutta tialle ja vanhoista teet teelusikat? bowdown 03Biker
Meillä käytetään vain hopealusikoita. Pitää keksiä jotakin parempaa käyttöä.
-
Ja tältä tuo huolto näytti eilisaamuna.
(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/kone.jpg)
Nyt on kone paikoillaan ja komentaja asennettuna.
Putkisto muuten kiinni, mutta pakosarjan pultteja tarttee hommata lisää.
Ja airboxikin jäi vielä irti, kun en muistanut ostaa uusia klemmareita imukurkkujen kiinnitykseen.
Eli homma jäi kesken.
Jospa sitten vaikka pääsiäisenä jatkaisi.
-
Näyttää rähmäisillä silmillä katsottuna Datsunin OHC moottorilta :) En ole aikaisemmin nähnyt Ässän konetta moottoripukissa näyttää todella kätevältä "pikku huoltoihin".
-
Näyttää rähmäisillä silmillä katsottuna Datsunin OHC moottorilta :) En ole aikaisemmin nähnyt Ässän konetta moottoripukissa näyttää todella kätevältä "pikku huoltoihin".
Jep. Ihan kuin datsunin. Tosin vaihteisto on tuossa mukana. Ja käyttöasennossahan kone on kaikkea muuta kuin pystyssä. Toisin kuin datsunissa...
Mutta pukki on mainio pikkuhuoltoihin
t. Repa
-
Muistelin, että mitä pitikään muistuttaa, myöhässä tosin. No sehän se oli, että kai hoksasit punnita ja tasapainottaa liikkuvat osat, männät ja kiertokanget, kun pata oli ilmeisesti ihan levällään jo valmiiksi? Vaikuttaa käyntiin uskomattomalla tavalla. Varsinkin sopivia kohtia keventäen...
Rivien välistä luin, että lohko on nyt ainakin kolmetoistasatanen?
-
Muistelin, että mitä pitikään muistuttaa, myöhässä tosin. No sehän se oli, että kai hoksasit punnita ja tasapainottaa liikkuvat osat, männät ja kiertokanget, kun pata oli ilmeisesti ihan levällään jo valmiiksi? Vaikuttaa käyntiin uskomattomalla tavalla. Varsinkin sopivia kohtia keventäen...
Rivien välistä luin, että lohko on nyt ainakin kolmetoistasatanen?
Ei tarvi keventää. Enkä aikonut tasapainottaakaan, vaikka niinhän se kone pitäisi rakentaa kun sen kunnolla tekee.
Alakertaa en avannut ollenkaan, kun en saanut alakerran pultteja. Ovat olleet tilauksessa jo kohta kolmisen kuukautta.
Tämä kone on vuoden ollut ajossa eikä siinä muissa osissa näkynyt mitään moitittavaa, joten päätin ottaa riskin ja olla purkamatta.
Eli kampiakseli ja kiertokanget/männät ovat olleet lohkossa paikallaan. Muut osat olivat irti.
Toivottavasti vääntää vähän mukavemmin kuin tuo vanha. Eihän tuossa paljon kuutioita lisää tule, mutta jokunen kuitenkin.
-
Tuossa mietin noita kuutioita.
K1200S koneessa on 1157 ccm
K1300S koneessa on 1293 ccm
Eli 136 ccm enemmän = 11.8% lisää
Tämän pitäisi tehdä suoraan 167 hp * 111.8% = 186.6 hp.
Mutta K1300S koneesta on otettu "vain" 175 hp. Eli heppoja on hukattu väännön hyväksi.
Oletan, että yksi tärkeimmistä syistä on loivempi pakonokka joka on K13S/R koneessa 256 asteinen K12S/R 268 asteisen asemasta.
Eli pikku vinkkinä tehointoilijoille. Pankaa K12S:n nokkia K13S koneeseen ja dynosta tulee parempia huippulukemia. Tosin alavääntö sitten kärsii hiukan.
-
Nyt on tullut vartuttua kampikammion / kampiakselin pultteja muutama kuukausi. Eikä ole löytynyt.
Kävin Heinolla eilen kyselemässä pultteja ja kuinka ollakaan, pulttien kohdalla on tapahtunut jokin konstruktiomuutos. Pulteille on uudet varaosanumerot.
Uusilla numeroilla pultteja löytyy Saksasta ja nehän pantiin oitis tilaukseen. Tullee viikon päästä.
Joskohan kohta saisi kakkoskoneen kasaan?
-
Nonii, ja nyt osat kirjevaakaan, plus tasapainotus?
Olisi ainakin kiva tietää kuinka lähellä nuo bemarin osien painot ovat toisiaan. Kiertokanget ja männät nyt ainakin. Noistahan on suht helppo niistää pois siten, että kaikki tehdään kevyimmän mukaan, jos nyt heittoja onkaan. BMWsmile
-
Mikäs tämä Repan kakkoskone on, onko se ilman tukankuivaajaa vai onko siinä edellistä isompi?
-
Mikäs tämä Repan kakkoskone on, onko se ilman tukankuivaajaa vai onko siinä edellistä isompi?
Tuo kone joka onnyt kiinni on k13s kone ja kakkoskone on k12s kone.
Tukankuivaaja on sama olipa kone kumpi hyvänsä.
Erojahan noissa koneissa ei juurikaan ole kampiakselia (k13 pidempi isku) ja sylinterin porausta (k13 suurempi) lukuunottamatta.
-
Nonii, ja nyt osat kirjevaakaan, plus tasapainotus?
Olisi ainakin kiva tietää kuinka lähellä nuo bemarin osien painot ovat toisiaan. Kiertokanget ja männät nyt ainakin. Noistahan on suht helppo niistää pois siten, että kaikki tehdään kevyimmän mukaan, jos nyt heittoja onkaan. BMWsmile
Tuskinpa niistä kovin paljon heittoja löytyy.
Aikoinaan kun kasasin Guzzin koneen, niin punnitsin männät, veivit ja venttiilit kirjevaakalla ja eipä niistäkään juuri painoeroja löytynyt.
Merkittävin havainto oli, että "viriventtiilit" olivat painavampia kuin alkuperäiset...
-
Minä varasin fiksuna miehenä neljän päivän vapaat mopon purkamiseen ja kasaamiseen.
Pulttien piti olla keskiviikkona noudettavissa.
Eikös keskiviikkoiltapäivällä tullut pari kiireistä työkeikkaa hoidettavaksi perjantaille. Piti hoitaa sitten pari muutakin työhommaa joten en ehtinyt pultteja hakemaan.
Torstaina/perjantaina tuli ajettua reilu 1200 km ja tehtyä vielä täysi työpäivä.
Ja kutsu yo-juhliin tälle päivälle. Että se siitä mopon korjaushaaveesta.
Positiivista. Sain eilen kampiakselin pultit. Onneksi likka innostui lähtemään Shadowilla ajelulle, kun ehdotin käyntiä RM Heimolla.
Nyt voi jo haaveilla mopon kasaamisesta!
Huomenna voisi alkaa purkamaan pyörää niin voisi ensi kesäksi saada sen kasaankin.
t. repa