Hyvin niitä oli ainakin heinäkuun lopulla saatavissa. GT:n toimitusaika oli n. 6 tuntia.
Laitanpa tähän jo aikaisemmin .org -sivuilla julkaisemani GT-kokemukset yli 2000 km Lapin reissulta:
Taustaksi aikaisemmat laitteet eli vertailupohjat: K1300R, Diavel, F650GS, Vmax1600, R1200GS, Hayabusa, zzr1400, gtr1400, FZ1S, ZX12R, 1100XX,...,
Oleskelu pyörän päällä ajaessa n. 24 h /vrk:
Tällaiselle tumpille perusasetus eli satula alhaalla tuntui alkupuolella matkaa oikein hyvältä. Ajoasentoa voi muuttaa kohtuullisen paljon ajon aikana. Istuin on riittävän kapea (jalkoja voi roikuttaa helposti) ja minulle sopivan kova.
Koneen värinät ja muut tärinät eivät häiritse lainkaan. Peileistä näkee hyvin taakse.
Tuuliasin asennoista löytyy minulle, minun kypärälleni ja kulloisellekin nopeudelle ja tuulelle sopiva asetus, jolla voin katsella tuulilasin yli. Siihen se lasin yläosan leikkaus on juuri oikein tehty. Matkaan sisältyi myös moottoriteitä, ja varsinkin niillä nopeuksilla aerodynamiikka on kerrassaan mainiolla tasolla.
Jonkinlainen yllätys oli kuitenkin se, että ajamisen loppuosalla oleminen pyörän päällä kävi huomattavasti tuskaisemmaksi kuin esimerkiksi F650GS:llä tai Vmax:lla ajamissani rautapyllyajoissa. Luultavasti satula olisi pitänyt nostaa ylempään asentoon (20 mm korkeammalle) polvikulman pienentämiseksi. Sitä täytyy kokeilla. Parkkipaikalla voi silloin tulla ylimääräistä touhua, sillä pyörä on painava.
Seisaltaan ajaminen ei tuntunut GT:llä kovin luontevalta, mutta toki se auttaa puutumiseen nopeasti.
Nappula- ja mittaristokäyttöliittymä:
Vasemman käden valintarengas ei ole täydellisen onnistunut, mutta saa sillä valittua haluamansa asetukset näytollle, jousitukseen, tms. Diavelin monivalintakytkin on onnistuneempi. Muut näppäimet toimivat odotetusti. Saksalaiset voisivat kyllä kopioida vilkkukytkimen logiikan lisäksi myös kytkimen fyysiset ominaisuudet mistä tahansa japanilaisesta esikuvasta. Se on liian pieni ja ennen kaikkea tunnoton.
Jarrut:
Poroalueella jarruja tulee kokeiltua usein ja kunnolla, ja niistä ei ole kuin hyvää sanottavaa. Niiden toiminta (osittainen integrointi, ABS, puristusvoima,..) on eleetöntä ilman mitään yllätyksiä. Hidastuvuus oli aivan riittävää näinkin painavalle pyörälle ja kuskille.
Jousitus:
Olin jo aikaisemmin testaillut eri asetukset minulle sopiviksi.
En muuttanut jousituksen säätöjä kertaakaan koko reissulla. Teiden laatu vaihteli lähinnä leveyden suhteen. Pinnat olivat erinoimaisessa kunnossa koko lenkillä, ja juosituksen säätö ei tullut mieleen kertaakaan.
Vaihteisto, vetolinja:
Vaihteisto ja vetolinja kolisevat tarpeettoman paljon. Ehkä se tekee hyvää kokea olevansa aloittelija jossain liikennevaloissa tai huoltoasemalla, kun herättää ympäristön huomion äänillä, jotka eivät oikein ole tältä vuosituhannelta. Ajoin joskus kuorma-autokortin ns. "pulla-Sisulla", josta lähti samanlaisia kolinoita.
Valot:
Valot tuli testattua poikkeuksellisen perusteellisesti läpi yön ajelulla 4-, 9- ja 3-teillä. Kaukovalot ovat todella hyvät. Tie olivat niin suoria, että valojen kääntymisellä ei ollut juurikaan merkitystä. Valokeila on riittävän leveä ja pitkä, jotta syntyi harhainen kuvitelma hirvien näkyvyydestä. Ohitustilanteissa näki selvästi, että useimmilla autoilla oli huonommat kaukovalot.
Vaihtaminen lähivaloille aiheutti sitten kerta toisensa jälkeen tilanteen, että sata metriä aikaisemmin valaistua tietä hävisi näkyvistä. Kontrasti on todella tai jopa liian suuri. Jos ajaisin enemmän pimeällä, niin lisälähi- tai sumuvalot olisivat tarpeelliset. Ne löytyvät toki GT:n laajasta lisävarustelistasta.
Tehokkuus, kiihtyvyys:
GT ei ole mikään ohjus, mutta ulkonäköönsä, ajoasentoonsa ja painoonsa verrattuna se on varsin ripeä laite. En tarvitse toista pyörää tästä syystä. Ohitukset ovat hyvin helppoja, vaihtamisen tarve tällä vääntöhirmulla on minimaalinen. Vakioputken tuottama äänimaailma on sopivan erilainen kuin mihin olen tottunut.
Mukavuusvälineet:
Kahvan- ja penkinlämmittimet oilvat tällä reissulla mukavat, ja osittain jopa tarpeeliset (tuntien ajaminen 6,7,8 asteen lämpötiloissa). Aikaisemmin olen itsekseni ihmetellyt yhdistelmää vakionopeussäädin ja moottoripyörä. En ihmettele enää, sillä sen avulla voi lepuuttaa oikea kättä. Tätäkään ei minulle oltu aikaisemmin kerrottu.
Yhteenvetoa:
GT on mielestäni oikein hyvä sporttinen matkapyörä olematta äärimmäisen hyvä kummassakaan. Se on toimiva kompromissi, jolla ei ole asiaa esimerkiksi hiekkateille.
Pikkukessu säilyy pihassa.
Jostain syystä repsikka haluaa vain GT:n kyytiin.
Pisteet GT:lle 88/100.