Kirjoittaja Aihe: Akun lataus K1200S + vastaavat  (Luettu 910222 kertaa)

Poissa Matso

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 301
  • S1000RR
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #60 : 12.03.10 - klo:17:13 »
Delvacilla saa akutkin heräämään.  hali_peukku
parempi kahtasataa pääedellä puuhun, kuin satasta perse edellä"

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #61 : 12.03.10 - klo:18:23 »
Delvacilla saa akutkin heräämään.  hali_peukku
reps Löysitkö org:n puolelta? reps
Quot homines, tot sententiae.

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #62 : 08.04.10 - klo:23:04 »
Nonni. Kolme viikkoa sitten toimi, nyt ei virka mittään angry Silloin kaverin yllyttämänä käynnistin mopon, akku oli ollut kiinni koko talven. Ei ongelmia, syttyi ekalla. Käytin koneen kuumaksi ja sammutin, tökkäsin vielä BMW:n oman laturin kiinni töpseliin, ajattelin, että ladataan sitten täyteen laturilla. Pidin laturissa pari päivää ja kaikki näytti olevan OK, "älylaturi" näytti, että akku on täysi.

Tänään mopo ei tehnyt mitään, ei kerrassaan mitään. Akku on totaalisen tyhjentynyt, ei elektronin elektronia ollut kotona  hedari Noinko perusteellisesti ne BMW-akut kuolee sitten kun kuolee? Kannattaako tuota vielä yrittää elvyttää esim. suoraan lataamalla tavallisella laturilla? BMW:n omalla laturilla ei tapahdu mitään. Mistäs uusi ja halavalla tietenkin?

Enpä ole koskaan törmännyt mokomaan ilmiöön, yleensä akut kuolee hiipumalla. Joku veisteli joskus, että vaikka akku ei ole varsinaisesti loppu, se on BMW-mielessä loppu. Mokoma kahdelle pyörälle nostettu tietokone/akkusyöppö knuppel2
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #63 : 09.04.10 - klo:00:09 »
Saas nähdä kuinka minun käy. Edellinen akku simahti totaaalisesti niin kuin gxfllä kävi.

Joskus olen saanut bemarin akun henkiin vanhanaikaisella auton akkulaturilla, jossa ei ole yhtään ylimääräistä älyä.
Kun cetekki näytti, että ei mene mitään, kuollut, niin autolaturi sai akun vielä toimivaksi. Ja toimi koko kauden.


t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa puujahke

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #64 : 09.04.10 - klo:08:22 »
Mä kyl suosiolla hankin uuden akun keväällä. Mun k1200s ominaisuus oli akkujen syönti :mrgreen:
Vähemmän hatutusta ku pani uuden keväisin ja toimi varmasti. Matkan teko loppuu totaalisesti ainakin noilla sähköisillä jarrutehostimilla varustetuissa, ku virta loppuu.
Kokemusta on!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #65 : 09.04.10 - klo:08:35 »
Samaa mieltä. Akun käyttöikä näissä mopoissa 18 kk omalla kokemuksella!

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #66 : 09.04.10 - klo:09:38 »
Mä kyl suosiolla hankin uuden akun keväällä. Mun k1200s ominaisuus oli akkujen syönti :mrgreen:
Vähemmän hatutusta ku pani uuden keväisin ja toimi varmasti. Matkan teko loppuu totaalisesti ainakin noilla sähköisillä jarrutehostimilla varustetuissa, ku virta loppuu.
Kokemusta on!

Lyhytikäisihän ne akut näissä on. Mun 2005-mallisessa kolmatta akkua kaipalee tänä vuonna. Onhan se parempi, jos loppuu eteneminen ennen jarruja. Minun kokemuksen mukaan ilmeisesti virran vähyys aiheuttaa ensiksi sen jarrutehostimen käytöstä poistumisen ja sitten vasta myöhemmin ilmeisesti loppuu meno jos ei nyt sitten seuraavaan mutkaan...

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #67 : 09.04.10 - klo:09:55 »
Geeäsäxähvä taisit tehdä just niinku ei olis pitänyt.. Eli sait pyörän käyntiin lähes tyhjällä akulla, jolloin pyörän oma laturi työnsi siihen tyhjään ja jo ehkä sulfatoituneeseen akkuun virtaa isoilla ampeeriluvuilla. Akku olis pitänyt ladata pienellä virralla täyteen ja vasta sitte tulille. Toki joku asiantuntija saa olla eri mieltäkin - minä näistä mitään ymmärrä, kunhan vaan maalaisjärkeilen..

Kuitenkaan en ole ainakaan vielä samaa mieltä tästä ässän akkujen syönnistä ja 18 kuukauden kestoiästä. Voi toki olla, että mielipide vielä muuttuu, kokemusta on vasta tasan 24 kk. Ei latailuja, ainoastaan maakaapeli irti seisonta-aikana.

Edelleen kiinnostaisi tietää, onko teillä akkukaapelit talven kiinni - siis teillä joiden akut simahtaa alle kahdessa vuodessa..?

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #68 : 09.04.10 - klo:10:04 »
Ja mulla ei latailuja, ei kaapeleita irti. Ainakin kolmen talvehtimisen (noin 5kk per kerta) jälkeen akku yhtä hyvä kuin uusi.

Ei ole myöskään sähkötehostettuja jarruja...

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #69 : 09.04.10 - klo:10:19 »
Geeäsäxähvä taisit tehdä just niinku ei olis pitänyt.. Eli sait pyörän käyntiin lähes tyhjällä akulla, jolloin pyörän oma laturi työnsi siihen tyhjään ja jo ehkä sulfatoituneeseen akkuun virtaa isoilla ampeeriluvuilla. Akku olis pitänyt ladata pienellä virralla täyteen ja vasta sitte tulille. Toki joku asiantuntija saa olla eri mieltäkin - minä näistä mitään ymmärrä, kunhan vaan maalaisjärkeilen..

Kuitenkaan en ole ainakaan vielä samaa mieltä tästä ässän akkujen syönnistä ja 18 kuukauden kestoiästä. Voi toki olla, että mielipide vielä muuttuu, kokemusta on vasta tasan 24 kk. Ei latailuja, ainoastaan maakaapeli irti seisonta-aikana.

Edelleen kiinnostaisi tietää, onko teillä akkukaapelit talven kiinni - siis teillä joiden akut simahtaa alle kahdessa vuodessa..?


Akku on ollut irti


t.Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Ttuttu

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 202
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #70 : 09.04.10 - klo:11:42 »
Geeäsäxähvä taisit tehdä just niinku ei olis pitänyt.. Eli sait pyörän käyntiin lähes tyhjällä akulla, jolloin pyörän oma laturi työnsi siihen tyhjään ja jo ehkä sulfatoituneeseen akkuun virtaa isoilla ampeeriluvuilla. Akku olis pitänyt ladata pienellä virralla täyteen ja vasta sitte tulille. Toki joku asiantuntija saa olla eri mieltäkin - minä näistä mitään ymmärrä, kunhan vaan maalaisjärkeilen..

Kuitenkaan en ole ainakaan vielä samaa mieltä tästä ässän akkujen syönnistä ja 18 kuukauden kestoiästä. Voi toki olla, että mielipide vielä muuttuu, kokemusta on vasta tasan 24 kk. Ei latailuja, ainoastaan maakaapeli irti seisonta-aikana.

Edelleen kiinnostaisi tietää, onko teillä akkukaapelit talven kiinni - siis teillä joiden akut simahtaa alle kahdessa vuodessa..?


Akku on ollut irti


t.Repa

Ilman latausta? Runttasitko sen täyteen virtaa laturilla ja sitten irti? Ja säilytit viileässä?

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #71 : 09.04.10 - klo:11:50 »
Kiinnihän se kaapeli oli. Oli moneen otteeseen mielessä syksyllä, että pitää ottaa puimurista miinuskaapeli irti, pitää ottaa puimurista miinuskaapeli irti, pitää ottaa puimurista miinuskaapeli irti, mutta niin vaan unohtui. Kun jotain on mielessä, se pitää tehdä heti. Kaikista muista laitteista kyllä sen irrotin withstupid Tykkään nyppiä piuhoja irti virtalähteistä ihan paloturvallisuusmielessäkin.

Akkukauppaan vaan, tuo J@ckin teoria on mielestäni ihan uskottava, näin siinä varmaan on käynyt. Tyhjä akku, johon työnnetään yht'äkkiä virtaa noin 30-40 A voimakkuudella, ei hyvä.
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #72 : 09.04.10 - klo:12:29 »
Geeäsäxähvä taisit tehdä just niinku ei olis pitänyt.. Eli sait pyörän käyntiin lähes tyhjällä akulla, jolloin pyörän oma laturi työnsi siihen tyhjään ja jo ehkä sulfatoituneeseen akkuun virtaa isoilla ampeeriluvuilla. Akku olis pitänyt ladata pienellä virralla täyteen ja vasta sitte tulille. Toki joku asiantuntija saa olla eri mieltäkin - minä näistä mitään ymmärrä, kunhan vaan maalaisjärkeilen..

Kuitenkaan en ole ainakaan vielä samaa mieltä tästä ässän akkujen syönnistä ja 18 kuukauden kestoiästä. Voi toki olla, että mielipide vielä muuttuu, kokemusta on vasta tasan 24 kk. Ei latailuja, ainoastaan maakaapeli irti seisonta-aikana.

Edelleen kiinnostaisi tietää, onko teillä akkukaapelit talven kiinni - siis teillä joiden akut simahtaa alle kahdessa vuodessa..?


Akku on ollut irti


t.Repa

Ilman latausta? Runttasitko sen täyteen virtaa laturilla ja sitten irti? Ja säilytit viileässä?

Ajosta täytenä irroitettu. Säilytetty viileässä. Vähintään kerran talvessa ollut ylläpitolaturissa muutaman päivän.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #73 : 09.04.10 - klo:12:46 »
Kyllähän se näissä mopoissa vaan on niin, että startatessa tuosta akusta otetaan aika paljon virtaa irti. Eli kun kyseessä on vahvahappoinen ns. starttiakku. Ja pieni sellainen kaiken lisäksi, niin veikkaan että nämä kaikki kolme asiaa yhdessä vaan lyhentävät tuon akun elinkaarta.

Startin nimellinen teho on 700 W, mikä on sitten todellinen ulosotettu teho?

Jo tuolla teholla nimellinen hetkellinen virta on noin 60 A mitä tuosta 14 Ah akusta otetaan kerralla ulos. Todellisen ulosottotehon voisi joku sähkötekniikasta ymmärtävä kertoa meille muillekin.  Ei se hyvää voi tehdä akulle kuormittaa sitä noin rajusti.

Mulla kun oli kone irti ja pukissa, niin meinasin mitata puristukset pyörittämällä konetta kampiakselin päästä 750 W porakoneella. Porakone on tuommoinen Milwaykeen heavy duty SDS iskuporakone, ei siis mikään tavallinen käsipora. Se ei jaksanut pyörittää ässän konetta eli mittaus jäi pukissa tekemättä! (eikä isku ollut päällä!)


t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #74 : 09.04.10 - klo:13:52 »
Ilman latausta? Runttasitko sen täyteen virtaa laturilla ja sitten irti? Ja säilytit viileässä?


Viime talvi suoraan ajosta seisomaan, eli lataukselle ei tarvista. Mittasin jänniteet kaapelin irrotuksen yhteydessä, sekä talven aikana pari-kolme kertaa. Akku ei ollut purkautunut lainkaan - miksi sitä siis olisin lataillut?
Säilytys suht. viileässä, tallissa on talvella joku 10 asteen peruslämpö.
« Viimeksi muokattu: 09.04.10 - klo:14:51 kirjoittanut jarska »

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal