Kirjoittaja Aihe: K12S kytkin??  (Luettu 151668 kertaa)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #270 : 22.05.12 - klo:01:40 »

Mielestäni öljyä tulee vaihdelaatikon kiertoon niin vähän että kannen taakse ei synny painetta eikä öljyä riitä edes kytkimelle.
Laakerin rymppi on akselille napakka mutta laatikon kannessa hento. kun alumiinin lämpölaajenemis kerroin on luokkaa 2,8 voisi tämä olla huono jos kannen takana olisi painetta.
Tämä voi helposti korjata lukitsemalla kannen ja akselin.   

Nuo laakerilukitukset ovat koneen suunnittelun peruskauraa. Se, että ne on jätetty pois kertoo siitä, että asiaa on ajateltu hiukan pidemmälle. Syytä en osaa sanoa.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #271 : 24.05.12 - klo:14:31 »
MOi. pää-akseli purettu. Pari kohtaa jossa murheita. Kitkarengas kulunut (ei jarruta tarpeeksi, mahd. öljyn puute).
Kutosrattaan neulaalaakeri. neuloja liian vähän. Kun ajetaa kutosella neulat eivät pyöri akseliin tai rattaaseen nähden, joten voivat hakata tai painaa rattaaseen ja akseliin tuntuvia uria.     

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #272 : 24.05.12 - klo:19:26 »
MOi. pää-akseli purettu. Pari kohtaa jossa murheita. Kitkarengas kulunut (ei jarruta tarpeeksi, mahd. öljyn puute).
Kutosrattaan neulaalaakeri. neuloja liian vähän. Kun ajetaa kutosella neulat eivät pyöri akseliin tai rattaaseen nähden, joten voivat hakata tai painaa rattaaseen ja akseliin tuntuvia uria.   

Ihan mielenkiintoisia kuvia.

Mistä päättelet että kitkarengas ei jarruta tarpeeksi?

Onko tuossa ylimmässä kuvassa noissa viiruissa oikeasti havaittavissa painumia?

Neulojen määrä on takuuvarmasti laskettu oikeaksi.
Tosin mitoituksessa on oletettavasti myös ajateltu, että muitakin vaihteita kuin vain kutosta käytetään, jolloin laakerin asento muuttuu aina muulloin paitsi kutosella ajettaessa. Joten syntyviä koloja tulee ajan kanssa tasaisesti koko kaulalle, teoriassa. Käytännössä ei koloja pitäisi tulla lainkaan.

Tuo akseli on karkaistu ja olisin veikannut kovuudeksi jotakin 60 +- 2 HRC jolloin kolojen syntyminen pintaan olisi enemmän teoreettista kuin todellista. Mutta jos kuvan yksi jäljet ovat koloja, niin sitten on todettava ainakin, että akseli on liian pehmeä. Neulojen lukumäärä saattaisi auttaa sinä tapauksessa hiukan.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #273 : 21.06.12 - klo:21:15 »
MOi. Muuttaisin lausuntoani. Uusi lausunto, ei jarruta tarpeeksi tai kytkin ei irroita tarpeeksi hyvin. Jos kitkarengas jarruttaisi reilusti ja kytkin irrottaisi kunnolla ei kolme pienintä vaihdetta kolahtaisi. Akselissa olevat urat ovat mahdollisesti syntyneet syöpymällä. On suuri vaara että laakerineulat hakeutuisivat useasti urien kohdalle (monttuihin). Tiedoksi että vaihdelaatikon roiskevoitelu ja voiteluöljyn ohjaaminen haluttuihin kohteisiin etenee.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #274 : 21.06.12 - klo:21:22 »
MOi. Muutama kuva roiskevoitelusta.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #275 : 27.06.12 - klo:19:50 »
MOi. Roiskevoitelu kunnossa. Testiajo suorittamatta, mutta paikallaa käytetty ja testattu.
-Laatikon peräseinässä 2 kpl öljyn poisto aukkoa.
-Siirtäjissä ei painevoitelua,  vaan porattu öljytaskut.
Tulikuumanakin moottorin mekaaniset äänet ovat hyvin vaimeat.
« Viimeksi muokattu: 27.06.12 - klo:19:52 kirjoittanut 1234 »

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #276 : 27.06.12 - klo:20:43 »
Tulikuumanakin moottorin mekaaniset äänet ovat hyvin vaimeat.

No nyt sen voi myydä puolihintaan Hondana..
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #277 : 27.06.12 - klo:21:55 »
Tulikuumanakin moottorin mekaaniset äänet ovat hyvin vaimeat.

No nyt sen voi myydä puolihintaan Hondana..

Ei se puolen mekaanisen melun vähentäminen vielä hämää Hondan ostajaa...

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #278 : 27.06.12 - klo:22:59 »
MOi. Ei tälläistä rakennelmaa uskalla myydä tai antaa kenellekkää. Vaikka kyllä tämä toimiva peli on. Tänä vuonna tehty Baltian kierros.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #279 : 20.07.12 - klo:11:52 »
On se mukava nähdä että joukosta löytyy pelle pelottomia.
Nostan hattua!  hali_peukku
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #280 : 09.08.12 - klo:23:15 »
MOi. Laatikossa hölskyy öljyt. Tämä järjestely on hukannut vain yhden pitkäposken. Kenties tämäkin on ollut joku vanha tamma. Mopoa rääkätty penkissä 08.08.2012. Edellinen kerta 2009. Ainoa muutos  1 polle ja noin 100 rpm nousu tyhjäkäynnillä.

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #281 : 15.08.12 - klo:21:45 »
Onko jollakulla vuotanut kytkimen pääsylinteri ässässä? Mulla meinaa kytkinkahvan juuresta hikoilla öljyä ja joskus oikein kuumana päivänä on ollu tankin kyljessä tippa. Toimii vielä, mutta tuskin korjaantuu itestäään. Saakohan tuohon tiivisteitä vai joutuuko koko sylinterin vaihtamaan?

Jos on kokemusta noiden hinnoista niin kuulisin mieluusti. -05 K1200S kyseessä - reilu 68 tkm lasissa.
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #282 : 16.08.12 - klo:13:52 »
Eilen illalla kone sammahti kutosella kun painoin kytkimen pohjaan ja annoin pyörän rullata.
No starttinapin painallus ei auttanut.
Ajattelinpa sitten perinteistä käynnistystä.
Päästin kytkinkahvasta irti.

Vaan eipä auttanut.
Pyörä jatkoi rullaamista eikä kone pyörinyt. Kytkin luisti.

Meni hetken aikaa hämmästellessä ja kokeilin hommaa uudestaan.
Sama juttu.

Näitä mopoja ei sitten näemmä työnnetä käyntiin,

Pysäytin pyörän ja starttasin käyntiin. 

Vika uusi kerran ja toimi sen jälkeen moitteettomasti.

Täytynee lukea vikakoodit josko sieltä löytyisi selitystä sammumiselle.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hopeanuoli59

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 88
  • K1300S -09
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #283 : 16.08.12 - klo:15:57 »
Eilen illalla kone sammahti kutosella kun painoin kytkimen pohjaan ja annoin pyörän rullata.
No starttinapin painallus ei auttanut.
Ajattelinpa sitten perinteistä käynnistystä.
Päästin kytkinkahvasta irti.

Vaan eipä auttanut.
Pyörä jatkoi rullaamista eikä kone pyörinyt. Kytkin luisti.

Meni hetken aikaa hämmästellessä ja kokeilin hommaa uudestaan.
Sama juttu.

Näitä mopoja ei sitten näemmä työnnetä käyntiin,

Pysäytin pyörän ja starttasin käyntiin.  

Vika uusi kerran ja toimi sen jälkeen moitteettomasti.

Täytynee lukea vikakoodit josko sieltä löytyisi selitystä sammumiselle.

Sitä se luistokytkin tekee, eikös sulla ollut moinen ihanuus?

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #284 : 16.08.12 - klo:16:48 »
Eilen illalla kone sammahti kutosella kun painoin kytkimen pohjaan ja annoin pyörän rullata.
No starttinapin painallus ei auttanut.
Ajattelinpa sitten perinteistä käynnistystä.
Päästin kytkinkahvasta irti.

Vaan eipä auttanut.
Pyörä jatkoi rullaamista eikä kone pyörinyt. Kytkin luisti.

Meni hetken aikaa hämmästellessä ja kokeilin hommaa uudestaan.
Sama juttu.

Näitä mopoja ei sitten näemmä työnnetä käyntiin,

Pysäytin pyörän ja starttasin käyntiin.  

Vika uusi kerran ja toimi sen jälkeen moitteettomasti.

Täytynee lukea vikakoodit josko sieltä löytyisi selitystä sammumiselle.

Sitä se luistokytkin tekee, eikös sulla ollut moinen ihanuus?

Jep. Ei tullut heti mieleen. Meinasi tulla voimasanoja ennen kuin oivalsin mistä oli kysymys.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

 

Uusimmat viestit

Äänimerkki ei toimi kirjoitti Bemujammu
30.04.24 - klo:18:27

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään 2024 koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
29.04.24 - klo:15:18

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Powered by EzPortal