Kirjoittaja Aihe: K12S kytkin??  (Luettu 151648 kertaa)

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #255 : 15.05.12 - klo:22:42 »
ihan mielenkiintoinen teoria. Pitäisi vissiin leikata lohkosta pala pois ja korvata se josko näkisi toimiiko tämä teoria
MOi. Repa Repa. Olisin Sinunlaiselta Mestarilta odottanut teknisempää lähestymistä tähän kolahteluun. Joillekin tiedoksi että aiemmin nähdyt osat eivät löydy, eikä näy laatikosta.

Eipäs nyt mestaritella. Tällä foorumilla löytyy osaavia kavereita, jotka puuhaavat pyörien kanssa työkseen ja joilla on pitkä kokemus alasta. Tittelit kuulukoot heille, ammattilaisille eikä harrastelijoille.                                            

Jäin miettimään väittämääsi enkä halunnut ottaa siihen kantaa ennen kuin ymmärrän onko väittämäsi teknisesti mahdollinen. Ehdottomasti mielenkiintoinen ajatus joka tapauksessa.

No tuumittuani sitä tulin johtopäätökseen että se ei ole mahdollinen. Kuvaamasi osa kyllä sijaitsee kytkinkorin ja moottorilohkon välissä. Mutta kytkintä painettaessa akselin suuntainen voima otetaan vastaan vaihteistossa todennäköisesti  kuulalaakerilla (kasettivaihteisto josta ei ole saatavissa räjäytyskyvia ja jollaista en ole purkanut).  Tämä rakenne estää kytkinkorin sivuttaissiirtymän eikä se voi painaa mainitsemaasi osaa. Kaikki kytkimen painamiseen liittyvät voimat otetaan muualla kuin tuossa oljypumpun käytössä vastaan. Eli syy kolahteluun löytyy muualta.

« Viimeksi muokattu: 20.11.17 - klo:20:28 kirjoittanut 1234 »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #256 : 16.05.12 - klo:06:53 »
Katsoin vielä vaihteiston ja kytkimen kuvat tarkemmin läpi. Kytkimen painallus työntää kytkimen keskipakkaa sisäänpäin ja paine otetaan vastaan aivan vaihteiston vasemmassa laidassa olevalla laakerilla vastaan. Kytkimen aukeaminen löysää kytkinkorin, mutta se ehkä pyrkii enemmänkin oikealle pois vaihteistosta päin koska jousen paineen vaikutus katoaa.

t. Repa

PS. Jos laitat kuvia ja viestejä, älä nyt ihmeessä poista niitä sen jälkeen, ellei nyt ole ihan emämokaa tullut. Ei noista eilisistä kuvista ainakaan haittaa kenellekään olisi ollut.


« Viimeksi muokattu: 16.05.12 - klo:09:53 kirjoittanut Repa »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #257 : 16.05.12 - klo:13:53 »
MOi.
« Viimeksi muokattu: 20.11.17 - klo:20:28 kirjoittanut 1234 »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #258 : 16.05.12 - klo:16:01 »
MOi. Ei kai minulla enään ole oikeuksia sellaiseen, vaikka EMÄMOKA tässä kävi. Seuraavaksi kytkimen alumiinipäätyjen tarkastelua.  Päädyissä olevat kulutuslevyt kuluvat huomattavasti muita enemmin, josta jopa kuvia täällä. voisiko olla niin, että niissä olisi jotakin tarttumista. pullistuuko hydrauliletku. kytkinlevyjen avautumisen mittaus. Terve

Eihän tässä mitään emämokaa ole käynyt. Päinvastoin. Minusta oli suunnattoman positiivista huomata jonkun analysoivan tuota ongelmaa hiukan eri tavalla. Pani oikeasti miettimään onko tuossa ideaa vai ei. Ilmän näitä miettimisiä eivät hommat etene mihinkään. Joskaan tässä tapauksessa me emme varmaankaan saa BMW:n päätä käännettyä vaikka kuinka miettisimme. Mutta hehän ovatkin jo omat aivoriihensä ongelmien tiimoilta varmasti pitäneet.

Mitä tuohon kytkimeen tulee, niin jälleen nostan hattua ajatuksillesi. Tuohon hydrauliletkun pullistumaan en kylmiltäni paljon panisi painoarvoa näillä paineilla. Oletan, että näillä käpälillä ja vipujen momenttivarsilla ei letkuun kovin kummallisia paineita synny.
« Viimeksi muokattu: 16.05.12 - klo:17:07 kirjoittanut Repa »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #259 : 16.05.12 - klo:16:49 »
Onko joku testannut kytkinkahvan asentoa; jos kahva on ihan edessä niin painaako kahvan juuren tappia ("mäntää") syvemmälle? Näin vaan mieleenjuolahduksena, talousnakkien takia itsellä on kahva niin lähellä tankoa kuin saa.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #260 : 17.05.12 - klo:21:51 »
Katsoin vielä vaihteiston ja kytkimen kuvat tarkemmin läpi. Kytkimen painallus työntää kytkimen keskipakkaa sisäänpäin ja paine otetaan vastaan aivan vaihteiston vasemmassa laidassa olevalla laakerilla vastaan. Kytkimen aukeaminen löysää kytkinkorin, mutta se ehkä pyrkii enemmänkin oikealle pois vaihteistosta päin koska jousen paineen vaikutus katoaa.

t. Repa

« Viimeksi muokattu: 20.11.17 - klo:20:29 kirjoittanut 1234 »

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #261 : 17.05.12 - klo:21:59 »
Moi. Lisää (kun olen tumpelo)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #262 : 18.05.12 - klo:08:54 »
Katsoin vielä vaihteiston ja kytkimen kuvat tarkemmin läpi. Kytkimen painallus työntää kytkimen keskipakkaa sisäänpäin ja paine otetaan vastaan aivan vaihteiston vasemmassa laidassa olevalla laakerilla vastaan. Kytkimen aukeaminen löysää kytkinkorin, mutta se ehkä pyrkii enemmänkin oikealle pois vaihteistosta päin koska jousen paineen vaikutus katoaa.

t. Repa

PS. Jos laitat kuvia ja viestejä, älä nyt ihmeessä poista niitä sen jälkeen, ellei nyt ole ihan emämokaa tullut. Ei noista eilisistä kuvista ainakaan haittaa kenellekään olisi ollut.




Moi. Näyttää siltä että kyseinen laakeri on uiva, mutta öljypump. rattaan takana oleva laakeri on lukittu.

Mutta sitten asiaa. Näyttää vahvasti siltä että kytkimen lisävoitelusuutin sylkee vain tyhjää.  en usko että öljyä riittää kytkimelle.
Kun Sinä "Repa" kirjoitit että, olen vain amatööri..... Toivottavasti myös ammattilaiset ottavat osaa tähän murheeseen.
Avasin laatikon. Tässä muutama kuva. Kysykää kysykää kysykää. Vartun että Sinä kuitenkin otat kantaa. Terv.

En ota kantaa tuohon kytkimen lisävoitelusuuttimeen. En ole perehtynyt asiaan, joten minulla ei ole siihen minkäänlaista mielipidettä.

Mutta katsotaan tuo vaihteiston laakerointi. Oheisesta kuvasta näkyy merkin A kohdalla mihin suuntaan kytkintä painettaessa voima siirtyy. Tämä voima otetaan vastaan B kohdassa olevalla kuulalaakerilla joka estää akselin sivuttaisliikkeen.

 


Itse en ole tuota vaihteistoa purkanut, kun ei ole ollut tarvetta eikä siihen sinänsä muuten mitään varaosiakaan ole tarjolla.
Aikanaan suunnittelin muuttavani välityksiä saadakseni hiukan huippunopeutta mopoon lisää, mutta laskettuani tarvittavat välitykset ja tarkistettuani tuon vaihteiston olemassa olevat tilat, tulin siihen lopputulokseen että merkittävästi harvempia välityksiä tuohon ei vain saa mahtumaan mitenkään. Jos olisi saanut, niin olisi vaihteisto mennyt purkuun.
« Viimeksi muokattu: 18.05.12 - klo:09:33 kirjoittanut Repa »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #263 : 18.05.12 - klo:19:48 »
MOi. Jälleen Sinä olet oikeassa. Akselilla on lukkorengasura mutta ei rengasta (sovite tiukka rymppi). Laakeri menee kanteen reilu puoleenväliin käsin, loput kevyt napautus.
Laakerista ensimmäinen ratas kiinteä akselilla, toinen ratas vapaasti pyörivä. Tämä väli on varustettu jonkinlaisella kumisella kitkarenkaalla. Kun tai jos saan rattaat erilleen laitan parempaa kuvaa. Miettikääpä sitä jos laatikon pohjasta tukkiaa aukkoja siten että pohjalla olisi aina 2-3cm öljyä ja loput valuisi öljypohjaan. Voisi kenties sulkea joitakin laatikon voitelukanavia, tämän rasvan voisi johtaa kytkimelle ja kitkarenkaalle.

     

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #264 : 18.05.12 - klo:21:08 »
MOi. Jälleen Sinä olet oikeassa. Akselilla on lukkorengasura mutta ei rengasta (sovite tiukka rymppi). Laakeri menee kanteen reilu puoleenväliin käsin, loput kevyt napautus.
Laakerista ensimmäinen ratas kiinteä akselilla, toinen ratas vapaasti pyörivä. Tämä väli on varustettu jonkinlaisella kumisella kitkarenkaalla. Kun tai jos saan rattaat erilleen laitan parempaa kuvaa. Miettikääpä sitä jos laatikon pohjasta tukkiaa aukkoja siten että pohjalla olisi aina 2-3cm öljyä ja loput valuisi öljypohjaan. Voisi kenties sulkea joitakin laatikon voitelukanavia, tämän rasvan voisi johtaa kytkimelle ja kitkarenkaalle.

   

Tuon laakerin osalta tuollainen KEVYT krymppi on ihan riittävä. Laakeriinhan ei kohdistu mitään voimaa joka työntäisi sitä pois paikoiltaan. Kaikki koneen hammaspyörät ovat suorahampaisia. Vain kytkintä painettaessa tulee sivuttaisvoimia ja nekin toiseen suuntaan. Ja kuulalaakeri ottaa aksiaalivoiman vastaan. Eli lukitusrengasta ei tarvita.

Mitä sitten tulee kuivasumppuun ja voiteluun niin sitten mennään jo ihan toisen tason juttuihin. Ideanahan kuivasumpussa on pitää kone kuivana, öljyt pois hölskymästä ja pois vastustamasta mitään liikkeitä. Jos alat tukkia noita reikiä, niin käy jotakin sellaista mistä on haluttu päästä eroon.

Toisaalta en ole paneutunut yhtään tuohon voitelupuoleen, mutta luotan että Baijerin alueella on siihen osattu tehdä kaikki tarpeelliset jipot. En ehkä lähtisi kotikonstein muuttamaan tuota voitelujärjestelmää.

Minulla ei ole mielikuvaa, että kytkimiä olisi palanut tai kulunut mitenkään paljon, joten voitelun täytyy olla riittävä. Tosin en ole hirveän paljon viime aikoina eri foorumeille ollut eli en ole tietoinen mahdollisista viimeaikaisista ongelmista.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #265 : 19.05.12 - klo:13:35 »
MOi. Jälleen Sinä olet oikeassa. Akselilla on lukkorengasura mutta ei rengasta (sovite tiukka rymppi). Laakeri menee kanteen reilu puoleenväliin käsin, loput kevyt napautus.
Laakerista ensimmäinen ratas kiinteä akselilla, toinen ratas vapaasti pyörivä. Tämä väli on varustettu jonkinlaisella kumisella kitkarenkaalla. Kun tai jos saan rattaat erilleen laitan parempaa kuvaa. Miettikääpä sitä jos laatikon pohjasta tukkiaa aukkoja siten että pohjalla olisi aina 2-3cm öljyä ja loput valuisi öljypohjaan. Voisi kenties sulkea joitakin laatikon voitelukanavia, tämän rasvan voisi johtaa kytkimelle ja kitkarenkaalle.

   

Tuon laakerin osalta tuollainen KEVYT krymppi on ihan riittävä. Laakeriinhan ei kohdistu mitään voimaa joka työntäisi sitä pois paikoiltaan. Kaikki koneen hammaspyörät ovat suorahampaisia. Vain kytkintä painettaessa tulee sivuttaisvoimia ja nekin toiseen suuntaan. Ja kuulalaakeri ottaa aksiaalivoiman vastaan. Eli lukitusrengasta ei tarvita.

Mitä sitten tulee kuivasumppuun ja voiteluun niin sitten mennään jo ihan toisen tason juttuihin. Ideanahan kuivasumpussa on pitää kone kuivana, öljyt pois hölskymästä ja pois vastustamasta mitään liikkeitä. Jos alat tukkia noita reikiä, niin käy jotakin sellaista mistä on haluttu päästä eroon.

Toisaalta en ole paneutunut yhtään tuohon voitelupuoleen, mutta luotan että Baijerin alueella on siihen osattu tehdä kaikki tarpeelliset jipot. En ehkä lähtisi kotikonstein muuttamaan tuota voitelujärjestelmää.

Minulla ei ole mielikuvaa, että kytkimiä olisi palanut tai kulunut mitenkään paljon, joten voitelun täytyy olla riittävä. Tosin en ole hirveän paljon viime aikoina eri foorumeille ollut eli en ole tietoinen mahdollisista viimeaikaisista ongelmista.

MOi. Jos laatikon painevoitelujärjestelmässä on painetta, tulee tästä alumiini kannesta mäntä, joka voi ainakin yrittää siirtää akselia/laakeria kohti kytkintä.
Muistaakseni kytkimestä on kirjoitettu pelkkää pahaa. Tässä on kuva ensimmäisen aallon ja toisen aallon kytkin levyistä ja kenties siintä triageli jousesta. Molemmat levyt ovat toiselta puolelta finaalissa.
Kuivasuppuja on Britti tehnyt -50 luvulla melkein joka mopoon, vaikka voimaa oli 17hv, ja laatikoissa öljyt mellasti täysillä. En tiedä onko japsi mopot sumpulla vai hölskyykö siellä öljyt. Mielestä tälläinen painevoitelu laatikko on harvemmin käytetty . Tällä hetkellä ajatusena on tehdä laatikosta rasvaa hölskyttävä, ja ohjata 
painerasvaa kohti kytkintä.

Poissa mi16

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 245
  • K1300S HP 234
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #266 : 19.05.12 - klo:15:46 »
Muistaakseni kytkimestä on kirjoitettu pelkkää pahaa.

Olisiko vikaa käyttäjässä... Itse olen ajanut 50tkm k12S -06 ilman kytkin ongelmia. Oikella öljyllä (Bmw suositus) ja ilman suurempia luistattamisia homma pelaa hyvin. Tuon tehoisessa koneessa saa mitä vaan rikki jos ei kohtele niin kytkintä kuin muutenkin pyörää asiallisesti.
« Viimeksi muokattu: 19.05.12 - klo:21:02 kirjoittanut mi16 »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #267 : 19.05.12 - klo:20:49 »

Muistaakseni kytkimestä on kirjoitettu pelkkää pahaa.

Kytkinkoreja on mennyt ja ne on muutettu. Kytkimestä on mennyt sokkia ja ne on muutettu.
Turbokäytössä kytkin luistaa. Ja se on korjattu turboissa. Ainakin yhdessä.

Ts. lastentaudit on korjattu aikanaan.
Eli ei tuossa kytkimessä mitään vikaa enää pitäisi olla.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #268 : 20.05.12 - klo:23:40 »
MOi. Jos laatikon painevoitelujärjestelmässä on painetta, tulee tästä alumiini kannesta mäntä, joka voi ainakin yrittää siirtää akselia/laakeria kohti kytkintä.
Muistaakseni kytkimestä on kirjoitettu pelkkää pahaa. Tässä on kuva ensimmäisen aallon ja toisen aallon kytkin levyistä ja kenties siintä triageli jousesta. Molemmat levyt ovat toiselta puolelta finaalissa.
Kuivasuppuja on Britti tehnyt -50 luvulla melkein joka mopoon, vaikka voimaa oli 17hv, ja laatikoissa öljyt mellasti täysillä. En tiedä onko japsi mopot sumpulla vai hölskyykö siellä öljyt. Mielestä tälläinen painevoitelu laatikko on harvemmin käytetty . Tällä hetkellä ajatusena on tehdä laatikosta rasvaa hölskyttävä, ja ohjata 
painerasvaa kohti kytkintä.

Kuivasumppuja on käytetty ralliautoissa ja kilpa-konessa kautta aikain. Ralliautoissa vakiokoneetkin on muutettu kuivasumpuille. Ainakin aikaisemmin. Eli uskon kuivasumpun olevan ihan hyvä keksintö kun bemarikin sen uusimpiin mopoihinsa laittaa. Perinteinen hölskyvä laatikko on ihan toimiva matalakierroskoneissa, mutta huipputehoja haettaessa on kaikki keinot käyttettävä hyödyksi.

No mitä sitten tuohon laatikkoon tulee, niin mitä voisitko valaista mistä paine tulee tuon levyn taakse, mistä se purkautuu ja kuinka nopeasti. Vasta tämän jälkeen voimme päätellä tuleko siitä mäntä vai ei. Ja toisekseen, vaikka siitä tulisikin mäntä joka työntää akselia kytkintä kohti, niin mitä sitten tapahtuu? Vai tapahtuuko mitään? Voihan olla että tuo pikku krymppi pitää akselin paikallaan paineesta huolimatta. Ei se ainakaan vaihteistoon eikä kytkimeen kitkaa lisäää tuossa liikesuunnassa.

Korostan tuota kevyttä krymppiä koska olen joskus aikanaan tehnyt krymmppiasennuksia, joissa kappale on sitten oikeasti paikallaan krymppiliitoksella. Otan esimerkkinä karkaistun teräsholkin halkaisijaltaan n. 100 mm. Se piti työntää valuteräsputkeen, joka oli muistaakseni halkaisijaltaan noin 0.1 mm pienempi. Tämä liitos meinasi hiukan ahistaa mutta meni kun käytti lämpöä apuna ja teki liitoksen nopeasti. Kun joskus tuli hidasteltua, niin sitä ei sitten enää liikuteltu yhtään millään. Ei kun irroittamaan holkkia. Hiilikaaritalttauksella... 

Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #269 : 21.05.12 - klo:20:24 »
MOi. Onko K16 ja R1000ss sumppukoneita.
Mahdollinen mäntä saa öljyä samasta paikasta kun nokka-akseli (yhteinen öljynkierto moottorin kanssa).

Jos on kävisi niin että alumiini levystä tulisi mäntä joka siirtäisi akselia vaikka 2mm kohti kytkimen käyttösylinteriä, saattaisi käydä niin että, kytkinkahva pohjaan puristettaessa ekseli siirtyisi ensin sen kaksimilliä vasemmalle ja jos olisi liikettä (mahd. 0.4mm) kytkin avautuisi tämän verran. (saitko selityksestä selvää).
Mielestäni öljyä tulee vaihdelaatikon kiertoon niin vähän että kannen taakse ei synny painetta eikä öljyä riitä edes kytkimelle.
Laakerin rymppi on akselille napakka mutta laatikon kannessa hento. kun alumiinin lämpölaajenemis kerroin on luokkaa 2,8 voisi tämä olla huono jos kannen takana olisi painetta.
Tämä voi helposti korjata lukitsemalla kannen ja akselin.   

 

Uusimmat viestit

Äänimerkki ei toimi kirjoitti Bemujammu
30.04.24 - klo:18:27

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään 2024 koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
29.04.24 - klo:15:18

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Powered by EzPortal