BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: jarska - 10.11.09 - klo:15:52

Otsikko: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: jarska - 10.11.09 - klo:15:52
Tämä aihe sopis tietenkin kaikkiin pyöriin, mutta mitä toimenpiteitä pruukaatte tehdä talven seisonnan varalle?

Mulla pyörät seisseet useimmiten lämpimässä, niin en ole tehnyt muuta kuin lataillut akkua ylläpitolaturilla.

Olisko hyvä laitella jotain mömmöjä bensan sekaan, vaihtaa öljyt yms?
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: atomic - 10.11.09 - klo:18:14
Pesu ja vahaus ! Monesti sattunut määräaikais huolto juuri ennen seisonnan alkua
eli öljyt vaihdettu. Muutaman kerran laittanu ns. säilöntä aineen bensan sekaan mutta
en enään muutamaan vuoteen. 3-4 kertaa käytän pyörän lämpimäksi talven aikana,
en käytä ylläpito laturia vaikka semmoinen kyllä on. Pyörää säilytän lämpimässä tallissa.
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: jarska - 10.11.09 - klo:18:23
Lainaus käyttäjältä: "atomic"
Pyörää säilytän lämpimässä talissa.

Keväällä pesemistä että saat taas puhtaaksi ja linnut kakkii siihen vielä kun pyörivät ympärillä. grin

Unohtui tuo että kyl minäkin vahaan sen talven mittaan pari kertaa ja käyttelen väliin lämpimäksi.
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Eka - 10.11.09 - klo:18:33
Perjantaina vien Sportin 20t/1v huoltoon ja saa talvehtia siellä pari viikkoa, kun käyn reissussa. Öljyt ajattelin vaihtaa itse, kun käyttävät Castrol TWS 10W/60-öljyä tuossa ohjekirjan mukaan ja täkäläinen bemarihuolto veloittaa siitä melkein 160€/4l. On kolme kertaa kalliimpaa kuin kaupassa.  hesse_fool
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: atomic - 10.11.09 - klo:19:11
Lainaus käyttäjältä: jarska
Lainaus käyttäjältä: atomic
Pyörää säilytän lämpimässä talissa.

Keväällä pesemistä että saat taas puhtaaksi ja linnut kakkii siihen vielä kun pyörivät ympärillä. grin

Unohtui tuo että kyl minäkin vahaan sen talven mittaan pari kertaa ja käyttelen väliin lämpimäksi.

 633.gif
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Bem-Ari - 10.11.09 - klo:20:00
Lainaus käyttäjältä: jarska
Tämä aihe sopis tietenkin kaikkiin pyöriin, mutta mitä toimenpiteitä pruukaatte tehdä talven seisonnan varalle?

Mulla pyörät seisseet useimmiten lämpimässä, niin en ole tehnyt muuta kuin lataillut akkua ylläpitolaturilla.

Olisko hyvä laitella jotain mömmöjä bensan sekaan, vaihtaa öljyt yms?

Pesu ja vahaus (huolellinen),tankki piripintaan ja purkillinen stabilointiainetta sekaan (Kent Fuel Guard).Sen verran käyntiin,että lisäaine menee pumppuun ja suuttimiin varmasti.Sitten vaan ilmava suojapeite päälle ja se on siinä.Öljyt olen vaihdellut moottoriin,kun kilometrit on kohillaan.Talven aikana olen tökännyt älylaturin kiinni kerran pari kuussa ja noin kuukauden välein käytellyt konetta ja pyöritellyt vaihteistoa,samalla tulee kytkintäkin vähän kokeiltua.Varmaan melko turhaa hommaa,mutta täytyyhän sitä lemmikkiä välillä hoivailla.On se itellekin sellaista pientä terapiaa.Nyt vaan taitaa käydä niin,ettei ens talvena ookkaan Bemaria tallissa.  icon_rolleyes
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: spk_1978 - 11.11.09 - klo:00:47
Tua noinii..
Se oli jokseenkin heinäkuun 20. päivä kun Ässän ajelin tallin kynnyksen yli. horisko

Tais isäukko sillä körötellä Vehoniemelle ja takas pari kertaa, uskon että vaihde on silti päällä eikä tankkikaan oo tyhjillään.

Kyä se sieltä keväällä taas heräilee.

Isommat huollot sisälsi visiirin puhdistuksen Kushitanin pesun ja siihen päälle jäi lappu "hommaa uudet hanskat!"
Noinniinku raakasti muistellen.

Saatto olla että 20tkm huolto meni jossain vaiheessa, ainkin siitä lasku tuli. ( ja nokkaketjunkiristimen vaihdosta)
Liekö faija sitten hakenu rispektiä ja keränny makkararahoja...
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Repa - 11.11.09 - klo:08:36
Mopon voisi purkaa ja tarkistaa kiertokanget ainakin alkajaisiksi...

t. Repa
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 11.11.09 - klo:09:05
Öljynvaihto ennen talviseisontaa ei näköjään saa kovin laajaa kannatusta? Ajattelin vaihtaa omaan puimuriini ja Mussukkaan vielä öljyt, niissä kun alkaa jo muutenkin olla kilsat täynnä öljynvaihtoon. Pesu ja vahaus molempiin, muuta niille ei tartte nyt tehdä.

Emännän Hondasta en ole niin varma kun sillä tuli ajettua vain 300 kilsaa syyskuussa tehdyn öljynvaihdon jälkeen. Lienee turhaa hifistelyä vaihtaa ne? Joidenkin mielestä kun ei saisi jäädä seisomaan muuta kuin ihan tuoreilla öljyillä.
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Repa - 11.11.09 - klo:09:57
Lainaus käyttäjältä: "Geeäsäxähvä"
Öljynvaihto ennen talviseisontaa ei näköjään saa kovin laajaa kannatusta? Ajattelin vaihtaa omaan puimuriini ja Mussukkaan vielä öljyt, niissä kun alkaa jo muutenkin olla kilsat täynnä öljynvaihtoon. Pesu ja vahaus molempiin, muuta niille ei tartte nyt tehdä.

Emännän Hondasta en ole niin varma kun sillä tuli ajettua vain 300 kilsaa syyskuussa tehdyn öljynvaihdon jälkeen. Lienee turhaa hifistelyä vaihtaa ne? Joidenkin mielestä kun ei saisi jäädä seisomaan muuta kuin ihan tuoreilla öljyillä.

Minä olen vaihtanut öljyt ja suodattimen joka talvi kilometrimääristä piittaamatta. Ajankohta mieluiten syksy, mutta kiireistä riippuen.

Jarrunesteet, kytkinneste, jarrupalat ja akku menevät vaihtoon myös. Peräöljyjen vaihto on myös ajankohtainen, onhan vanhoilla jo yksi kausi ajettu.

Samalla päivitän tuon vaihdepolkimen laakeroinnin. Siitä voin laittaa erillisen viestiketjun modaukseen.

Ja tottakai pesut ja vahaukset kuuluvat asiaan.


Tuosta 300 km ajetuista öljyistä kommentti: Menee hukkaan jos vaihdat!

t. Repa
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 11.11.09 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: Repa
Tuosta 300 km ajetuista öljyistä kommentti: Menee hukkaan jos vaihdat!
t. Repa

Sitähän miekii. En vaihda. Seisköön noilla. Tästäkin saisi ORG:issa aikaiseksi 10 sivun väännön.

En oo muuten käyttänyt Delvaccii vaan sitä alimpaan helvettiin haukuttua Castrol GPS:ää, jota suositellaan paitsi tuohon emännän Hontaan, myös mun Bemariin. Suzukissa olen sen sijaan käyttänyt Tebarin Superbikea 15W-50. Se on kuumanakin vähän paksumpaa niin sopii kesäkeleille tuohon ilma/öljyjäähyiseen koneeseen.

Onko tässä tämän foorumin öljyväännön alkusanat? No jos ei kuitenkaan väännettäisi kun ei olla tähänkään asti väännetty  hesse_mbounce
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: jarska - 11.11.09 - klo:15:14
Miten nuot bensiinin "lisäaineet" vaikuttaa talven yli vai onko ne verrattavissa aineisiin  mitä ennen wanhaan villissä lännessä myytiin vankkurien pressun alta vaivaan ku vaivaan?  innocent
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Bem-Ari - 11.11.09 - klo:19:10
Lainaus käyttäjältä: jarska
Miten nuot bensiinin "lisäaineet" vaikuttaa talven yli vai onko ne verrattavissa aineisiin  mitä ennen wanhaan villissä lännessä myytiin vankkurien pressun alta vaivaan ku vaivaan?  innocent

Ihan omana mielipiteenä sanoisin,että estävät tämän 95E:n aiheuttamaa hartsinmuodostusta polttoainejärjestelmän osiin.Olen tuossa muutaman kaverin kaasaripelejä siivoillut ja säädellyt talvisäilytyksen jälkeen ja niissä on ollut kaasareissa sellaista kellertävää tahmaa,jota näiden stabilisaattorien kanssa ei näyttäisi muodostuvan.Varmaan nuo ruiskun pumput ja suuttimetkin herkemmin pelaavat.
Kaippa tästä jotain faktatietoakin jossain on ??
Otsikko: Re: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Repa - 11.11.09 - klo:22:10
Lainaus käyttäjältä: Bem-Ari
Lainaus käyttäjältä: jarska
Miten nuot bensiinin "lisäaineet" vaikuttaa talven yli vai onko ne verrattavissa aineisiin  mitä ennen wanhaan villissä lännessä myytiin vankkurien pressun alta vaivaan ku vaivaan?  innocent

Ihan omana mielipiteenä sanoisin,että estävät tämän 95E:n aiheuttamaa hartsinmuodostusta polttoainejärjestelmän osiin.Olen tuossa muutaman kaverin kaasaripelejä siivoillut ja säädellyt talvisäilytyksen jälkeen ja niissä on ollut kaasareissa sellaista kellertävää tahmaa,jota näiden stabilisaattorien kanssa ei näyttäisi muodostuvan.Varmaan nuo ruiskun pumput ja suuttimetkin herkemmin pelaavat.
Kaippa tästä jotain faktatietoakin jossain on ??

Kovasti puhuttu aihe ja negatiivisia kokemuksia tuntuu monelta löytyvän. Itse en ole stabilisaattoreita käyttänyt ja mopot ovat vanhoilla bensoilla talvehtimisen jälkeen hyvin lähteneet pelaamaan. Toisaalta, noilla voi säästyä aika edullisesti ylimääräisiltä murheilta keväällä.

t. Repa
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: 1234 - 07.12.11 - klo:20:23
MOi. Mielestäni kaikkien tavisäilytys ohjeet ovat päteviä. Akkun pitkäaikainen säilytys, täyteen ladattuna ja viileässä. Polttoainetta tankiin vain vähän. keväällä ennen käynnistystä tuoretta polttoainetta tankkiin. Jos talven olleilla polttoaineilla viedään mopo Dynamoon, varmasti paljastut ja saat nuuskaa.

 
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Repa - 07.12.11 - klo:22:27
MOi. Mielestäni kaikkien tavisäilytys ohjeet ovat päteviä. Akkun pitkäaikainen säilytys, täyteen ladattuna ja viileässä. Polttoainetta tankiin vain vähän. keväällä ennen käynnistystä tuoretta polttoainetta tankkiin. Jos talven olleilla polttoaineilla viedään mopo Dynamoon, varmasti paljastut ja saat nuuskaa.

Mielestäni mopo kyllä kannattaa panna alkutalvesta ihan atomeiksi ja kasata se sitten hyvissä ajoin takaisin alkuperäiseen kuosiinsa. Tulee samalla puhdistettua kaikki pikkunippelit. Ja jos intoa riittää, niin tämän voi toistaa muutaman kerran. Itseltä ainakin jää joka kerran sen verran osia yli, että muutaman kerran jälkeen niistä voi kasata kaksi mopoa seuraavaksi kesäksi.

t. Repa
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: app - 08.12.11 - klo:10:48

Mielestäni mopo kyllä kannattaa panna alkutalvesta ihan atomeiksi ja kasata se sitten hyvissä ajoin takaisin alkuperäiseen kuosiinsa. Tulee samalla puhdistettua kaikki pikkunippelit. Ja jos intoa riittää, niin tämän voi toistaa muutaman kerran. Itseltä ainakin jää joka kerran sen verran osia yli, että muutaman kerran jälkeen niistä voi kasata kaksi mopoa seuraavaksi kesäksi.

t. Repa

BMW:n mp-tehtaat on kuulemma ihan siellä Italian rajalla, ja yläkerrassa kasataan Buimureita. Tehtaassa on ritilälattia, ja alakerrassa sitten pikkupojat kasaavat pudonneista osista MV-agustoja ja .. ... no olkoon.
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Repa - 08.12.11 - klo:14:31

Mielestäni mopo kyllä kannattaa panna alkutalvesta ihan atomeiksi ja kasata se sitten hyvissä ajoin takaisin alkuperäiseen kuosiinsa. Tulee samalla puhdistettua kaikki pikkunippelit. Ja jos intoa riittää, niin tämän voi toistaa muutaman kerran. Itseltä ainakin jää joka kerran sen verran osia yli, että muutaman kerran jälkeen niistä voi kasata kaksi mopoa seuraavaksi kesäksi.

t. Repa

BMW:n mp-tehtaat on kuulemma ihan siellä Italian rajalla, ja yläkerrassa kasataan Buimureita. Tehtaassa on ritilälattia, ja alakerrassa sitten pikkupojat kasaavat pudonneista osista MV-agustoja ja .. ... no olkoon.


Mukava oppia aina jotakin uutta...
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Entelodontti - 09.12.11 - klo:14:45
Erkka hoitaa  hesse_biggrin
Ja aina on mopo ollut täydessä iskussa noudettaessa  airrev
Tänä talvena vaihdetaan mopon kaikki litkut poislukien tankin sisältö.
Viime talvena vaihdettiin tulpat, ölpät, kumit. Kollattiin venat, kytkin ja nokkaketju.
Jonkun ohjeen mukaan übertekno jarrujärjestelmän nesteet kannattais vaihtaa joka toinen vuosi joten nyt on niidenkin vuoro.

Ammattilaiset saa huoltaa, mä vaan ajan.  03Biker
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: bin laden - 04.01.12 - klo:13:33
Mittasin äsken bemarista akunjännitteen: 12.2V ja pistin laturiin kiinni.
Varmuudenvuoksi otin akunpöydälle ladattavaksi.
Vilkaisin netistä mitä exide sanoo:

Kaikissa akuissa on tietty itsepurkaus, joka näkyy lepojännitteen laskuna. Jos jännite laskee
alle 12,4 V:n, pitää akku varata. Akku, jota ei pidetä täydessä varauksessa, on vaarassa
sulfatoitua ja menettää kapasiteettinsa.


Täysin varatun akun lepojännite on noin 12,7 V
(vuorokausi latauksesta)
Puoliksi varatun akun lepojännite on noin 12, 2 V
Purkautuneen akun lepojännite on noin 11,7 V

linkki:
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Exide_Akun_Hoito-Ohjeet.pdf

Mitä särkyy, jos lataa pyörän kaapelit kiinni?

Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: j@ck - 04.01.12 - klo:14:27
^Ei säry mitään.. Ota kuitenkin maakaapeli irti, niin ei tartte jatkossa latailla, eikä mene akku pilalle. Akku ei purkaannu muutamassa kuukaudessa käytännössä lainkaan, kunhan piuha on vaan irti.

Exide kertoo myös:

Kun akku jää käyttämättömäksi pidemmäksi aikaa, on se irrotettava sähköjärjestelmästä. -
Jopa hyvin pienet virrat (kytketty kello, hälytin jne.) purkavat akkua ja saattavat aiheuttaa -
sille vahinkoa.


Tarkoittaa myös sitä, että avain kannattaa poistaa virtalukosta, jos mopo seisoo lyhyemmänkin aikaa..
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: hidas57 - 04.01.12 - klo:14:32
Ei säry mitään paikallaan ladattaessa, edellyttäen että akku ei ole kaputt. Jos akku alkaa olla finaalissa, niin ladattaessa saattaa napajännite nousta vaarallisen korkeaksi, mikä voi vaurioittaa muita osia. Älykkäät laturit ehkäpä osaavat rajoittaa latausjännitteen johonkin siedettävään arvoon. Akun napa irti on kyllä kelpo konsti, latasi tai ei.  smiley_hitler-t
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: app - 04.01.12 - klo:17:32
Lyijyakku on pilalla jos pääsee purkaantuneena seisomaan vähänkään pidemmöän aikaa. Tämän kun muistaa, ja pitää täydessä latauksessa läpi vuodet, käyttöikä on pitkä.
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Raaseri - 04.01.12 - klo:19:34
Tämän thriidin innoittamani menin nostamaan helmaa - autotallissa. Mutta mitä ihmettä CTEK 45 räpättää täyden ja latauksen ledejä yhtä aikaa? Akunkenkä on irti. Mikä ihmeen akku tässä oikein on, tuo CTEK muuten lataa jopa A123 kennoista tehtyä kisa-akkuakin niin miksi käyttäytyy Bemun kanssa noin? Vai joko tuo mun akku on död?
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: bin laden - 04.01.12 - klo:19:51
Purkautuneen akun lepojännite on noin 11,7 V
Mittaa volttimittarilla. Jos näyttää vaikka 11 volttia ja on ollut pitkään purkautuneena voi olla elvytystoimet edessä.
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: JTK - 04.01.12 - klo:21:53
Tämän thriidin innoittamani menin nostamaan helmaa - autotallissa. Mutta mitä ihmettä CTEK 45 räpättää täyden ja latauksen ledejä yhtä aikaa? Akunkenkä on irti. Mikä ihmeen akku tässä oikein on, tuo CTEK muuten lataa jopa A123 kennoista tehtyä kisa-akkuakin niin miksi käyttäytyy Bemun kanssa noin? Vai joko tuo mun akku on död?
En tiedä mikä CTEK kyseessä, oman MXS3600 manuska kertoo:
"
...
6. Jos latauksen ja ylläpitolatauksen merkkivalot vilkkuvat vuorotellen, syynä on seuraava:
• Katkos latauksessa. Syynä on irronnut liitäntä tai katkos akussa.
• Akku on sulfatoitunut. Jos valot vilkkuvat yli 60 minuutin ajan, akku on loppuunkulunut ja se on vaihdettava.
• Jos valot alkavat vilkkua uudelleen alle 10 sekunnin kuluttua vilkkumisen päättymisestä, akun itsepurkautumi-
nen on voimakasta ja akku on ehkä vaihdettava.
...
"

CTEK:n sivuilta löytyy tietoa C-TEK:n tuotteista ja muutakin akkuihin liittyvää (KLIKS) (http://www.ctek.nu/fi/fi/page/support).

 offtopic
Omassa pyörässäni alkup.akku kuoli ekan talven aikana. Akun merkinnöistä selvisi että akku oli liki kolme vuotta vanhempi kuin mopo => parasta ennen deadline oli ollut muutaman kuukauden päässä mopon valmistuksesta.
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: app - 04.01.12 - klo:22:13

Omassa pyörässäni alkup.akku kuoli ekan talven aikana. Akun merkinnöistä selvisi että akku oli liki kolme vuotta vanhempi kuin mopo => parasta ennen deadline oli ollut muutaman kuukauden päässä mopon valmistuksesta.

Näköjään onnenkauppaa onko akku enää ylipäätään pelikunnossa ostaessa mopoa. Kukapa niitä tuolla terminaaleissa ja varastoissa myymättömien mopojen akkuja yksilöllisesti vahtaisi.
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Raaseri - 05.01.12 - klo:20:58
Ledit oli rauhoittuneet ja akku täynnä. Akku siis kaiketi pelastettu. Vinkkinä, käväisin tuolla Ctekin sivuilla, mulla on näemmä malli MXS 3.6, osh 94€ ja maksoin Clas Ohlsonilla siitä pari viikkoa sitten 45€.
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: Jussipolo - 05.01.12 - klo:21:05
Ledit oli rauhoittuneet ja akku täynnä. Akku siis kaiketi pelastettu. Vinkkinä, käväisin tuolla Ctekin sivuilla, mulla on näemmä malli MXS 3.6, osh 94€ ja maksoin Clas Ohlsonilla siitä pari viikkoa sitten 45€.

Joko ne ovat korjanneet Ctekin kumitulpat? Ne ei kestä kylmää, hajoavat käsiin. McHuurre tästä kertoi ja näytti Ctekinsä joka tosiaan oli menettänyt ne liitännät, joista lähtee johdot (siis keskusyksikössä olevat vedonpoistajat). Kyllä laite toimi, mutta härskin näköinen. Ei tietysti kaikki pakkasessa lataile akkujaan, mutta jotkut kuitenkin. Kuten naapurini Huurre.
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: mchuurre - 06.01.12 - klo:09:38
Joo, ei ole läpäissyt mil-96673 hyväksyntää eikä arctic-33c4588:a tuo kampe  hedari Jostain sain kuulla että jos lähettää ruottin johonki osoitteeseen niin korjaavat ilmatteeksi mut postimaksut joutuu ite kustantaa....

No mie otin auki ton ja korjasin ite ku alkoi jossain vaiheessa "räpisee" piuhat toisiin. Nyt voi taas vaikka hangessa pitää  hali_peukku
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: DrPain - 06.01.12 - klo:09:49
Joo, ei ole läpäissyt mil-96673 hyväksyntää eikä arctic-33c4588:a tuo kampe  hedari Jostain sain kuulla että jos lähettää ruottin johonki osoitteeseen niin korjaavat ilmatteeksi mut postimaksut joutuu ite kustantaa....

No mie otin auki ton ja korjasin ite ku alkoi jossain vaiheessa "räpisee" piuhat toisiin. Nyt voi taas vaikka hangessa pitää  hali_peukku

Onhan ne tehnyt Huurteellekkin oman mallin... http://www.ctek.nu/fi/fi/chargers/MXS%205.0%20POLAR (http://www.ctek.nu/fi/fi/chargers/MXS%205.0%20POLAR)
Otsikko: Vs: Talvehtimis huollot
Kirjoitti: mchuurre - 06.01.12 - klo:10:50
Eihä tuolla pelata ku napapiirin ja Kaamasen välillä....pitää olla Arctic  horisko