Kirjoittaja Aihe: Quick shifter  (Luettu 16800 kertaa)

Poissa hopeanuoli59

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 88
  • K1300S -09
Quick shifter
« : 17.03.11 - klo:18:09 »
Quick shifter ja käänteinen vaihteisto olisi saatava. Onko jollain kokemuksia, kenen valmistajan? bmw2_smilie

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Quick shifter
« Vastaus #1 : 14.04.11 - klo:14:20 »
Quick shifter ja käänteinen vaihteisto olisi saatava. Onko jollain kokemuksia, kenen valmistajan? bmw2_smilie

Nyt heitän kommentin, jolle ei ole paljon katetta (=kokemus puuttuu).

1) Quick shifter. Powercommander + quick shifter paketti siihen. Tarjolla on Dynojetillä, kokemusta ei ole.

2) Käänteinen vaihteisto. Onnistuisikohan K13S:n ja K12:S:n vaihdevivustoja yhdistämällä? Voisin vähän pähkäillä illalla kun menen tallille.

t. Repa


Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Veppe

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 81
  • K1300S -11
Vs: Quick shifter
« Vastaus #2 : 14.04.11 - klo:16:08 »
- Veppe

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Quick shifter
« Vastaus #3 : 14.04.11 - klo:16:13 »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hopeanuoli59

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 88
  • K1300S -09
Vs: Quick shifter
« Vastaus #4 : 14.04.11 - klo:22:48 »
Briteistä löytyy setti, muistaaksen reilu 300puntaa oli hinta, yritin juuri löytää mutte eihän se nytten löytynyt. Vaihteiston kääntö, se yläpuolisen vivun puolta kun vaihtaa niin sehän on siinä, taitaa pientä modausta vaatia. Radalla ajellu käänteisellä, ei ihan isekenyt nyt helmikuussa Espanjassa R ykkösellä shifterin kanssa niin aivan mieletön laite, ilman kytkintä pikkusen kaasua löysäämällä pienempää ja isompaa sisään kaasu pohjassa niin ihan uusiin fiiliksiin pääsee ko toteutuksella. Huomenna pyörän rekisteröinti katsastus. Vaihteiston laitetaan mutta ei ehkä tälle kesälle, parilla tuhannella jo pyörää varusteltu.

Poissa hopeanuoli59

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 88
  • K1300S -09
Vs: Quick shifter
« Vastaus #5 : 14.04.11 - klo:22:53 »
http://www.bmwquickshifter.com/
Löytyihän se, ken laittaa ensiksi niin olisi mukava saada raporttia.

Poissa jiihoo

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 186
  • BMW K12S, Bimota SB6, Turbo-Busa, R6R Superstock..
Vs: Quick shifter
« Vastaus #6 : 14.04.11 - klo:23:18 »
Tänään ajettiin Ricardo Tormolla uutta Tuono APRC:tä shifterillä, ja noin yleisesti ottaen shifteri on ainoa oikea tapa vaihtaa vaihteita radalla.

Sama mielipide, kun ajettiin Daytona 675R-mallia talvella.

Ainoa negatiivinen kokemus on oma Dynojetin shifteri aikanaan Hondassa, alkoi sateella oikutella.

Poissa JiiPee66

  • HP
  • *
  • Viestejä: 371
  • BMW HP4 ja TV4 1100 Factory
Vs: Quick shifter
« Vastaus #7 : 15.04.11 - klo:07:29 »
Briteistä löytyy setti, muistaaksen reilu 300puntaa oli hinta, yritin juuri löytää mutte eihän se nytten löytynyt. Vaihteiston kääntö, se yläpuolisen vivun puolta kun vaihtaa niin sehän on siinä, taitaa pientä modausta vaatia. Radalla ajellu käänteisellä, ei ihan isekenyt nyt helmikuussa Espanjassa R ykkösellä shifterin kanssa niin aivan mieletön laite, ilman kytkintä pikkusen kaasua löysäämällä pienempää ja isompaa sisään kaasu pohjassa niin ihan uusiin fiiliksiin pääsee ko toteutuksella. Huomenna pyörän rekisteröinti katsastus. Vaihteiston laitetaan mutta ei ehkä tälle kesälle, parilla tuhannella jo pyörää varusteltu.

Kuinkas ilman kytkintä pienemmälle?
Uskaltaako RR:llä kokeilla?

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Quick shifter
« Vastaus #8 : 15.04.11 - klo:08:07 »
Ihan vakioshifterillä kokeilin pienemmälle vaihtoa, koeajopyörällä. Meneehän ne pykälät, mutta vaatii keskittymistä ja kaasun kanssa pelaamista, eikä homma ole niin tarkoitettu. Suuremmalle vaihdettaessa pykälän vaihtoa helpottaa shifterin (tai ranteen) tekemä vedon katkaisu, mutta pienemmälle vaihdettaessa vedon katkaisu pahentaa tilannetta. Pitäisi antaa jonkinlaista välikaasua, jotta rattaiden pyörintänopeus saataisiin passattua.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Quick shifter
« Vastaus #9 : 15.04.11 - klo:08:45 »
Ihan vakioshifterillä kokeilin pienemmälle vaihtoa, koeajopyörällä. Meneehän ne pykälät, mutta vaatii keskittymistä ja kaasun kanssa pelaamista, eikä homma ole niin tarkoitettu. Suuremmalle vaihdettaessa pykälän vaihtoa helpottaa shifterin (tai ranteen) tekemä vedon katkaisu, mutta pienemmälle vaihdettaessa vedon katkaisu pahentaa tilannetta. Pitäisi antaa jonkinlaista välikaasua, jotta rattaiden pyörintänopeus saataisiin passattua.

Eikös net shifterit toimi jo mekaanisen rakenteensakin perusteella vain yhteen vaihtosuuntaan. Joten vaihdejärjestys, tavallinen tai käännetty kaava määrittää joko työntö- tai vetoanturilla olevan shifterikalikan? hesse_blink

Alaspäin vaihdettaessa kytkinkahva on tarpeen, sen välikaasunkin kanssa? Oon noin luullu :grin: mutta ketjun alkupään kommentit kertoo toisin.

Edit: Kisakuskien ynnä muiden valaisevia komentteja kaivataan.


offtopic
Juu, välikaasu ei onnistu automiesten mielestä ollenskaan motoristeita, kun "oikee välikaasu" annetaan vaihde vapaalla kytkimen ollessa "kiinni", että ne vaihteiston rattaat pyöris samaan tahtiin. :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 15.04.11 - klo:08:59 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Quick shifter
« Vastaus #10 : 15.04.11 - klo:09:41 »
Ihan vakioshifterillä kokeilin pienemmälle vaihtoa, koeajopyörällä. Meneehän ne pykälät, mutta vaatii keskittymistä ja kaasun kanssa pelaamista, eikä homma ole niin tarkoitettu. Suuremmalle vaihdettaessa pykälän vaihtoa helpottaa shifterin (tai ranteen) tekemä vedon katkaisu, mutta pienemmälle vaihdettaessa vedon katkaisu pahentaa tilannetta. Pitäisi antaa jonkinlaista välikaasua, jotta rattaiden pyörintänopeus saataisiin passattua.

Eikös net shifterit toimi jo mekaanisen rakenteensakin perusteella vain yhteen vaihtosuuntaan. Joten vaihdejärjestys, tavallinen tai käännetty kaava määrittää joko työntö- tai vetoanturilla olevan shifterikalikan? hesse_blink

Alaspäin vaihdettaessa kytkinkahva on tarpeen, sen välikaasunkin kanssa? Oon noin luullu :grin: mutta ketjun alkupään kommentit kertoo toisin.

Edit: Kisakuskien ynnä muiden valaisevia komentteja kaivataan.


offtopic
Juu, välikaasu ei onnistu automiesten mielestä ollenskaan motoristeita, kun "oikee välikaasu" annetaan vaihde vapaalla kytkimen ollessa "kiinni", että ne vaihteiston rattaat pyöris samaan tahtiin. :mrgreen:

Ässässä menee ilman kytkintä nätisti molempiin suuntiin.
Kyllä noiden vaihderumpujen siirrot on tehty ihan yhtä jouheiksi sekä ylös että alaspäinvaihtamiseen eli vaihtamissuunnalla ei ole merkitystä


Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Logger

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 25
  • BMW S1000RR
Vs: Quick shifter
« Vastaus #11 : 15.04.11 - klo:09:57 »

Eikös net shifterit toimi jo mekaanisen rakenteensakin perusteella vain yhteen vaihtosuuntaan. Joten vaihdejärjestys, tavallinen tai käännetty kaava määrittää joko työntö- tai vetoanturilla olevan shifterikalikan? hesse_blink

Alaspäin vaihdettaessa kytkinkahva on tarpeen, sen välikaasunkin kanssa? Oon noin luullu :grin: mutta ketjun alkupään kommentit kertoo toisin.

Edit: Kisakuskien ynnä muiden valaisevia komentteja kaivataan.


Shifterit yleensä toimii vain toiseen suuntaan. Katkaisija on ns. PULL tai PUSH tyyppinen, riippuen vaihdevivustosta ja halutusta vaihdejärjestyksestä.

Eli isommalle vaihdettaessa katkoo sytkää tai suhkutusta tai vaikka molempia helpottaen vaihteiden päälle menoa. Itse vaihtaminen tapahtuu edelleen täysin mekaanisesti, mutta kun veto on poissa, niin vaihde loksahtaa päälle yleensä ongelmitta. Shifterin kanssa on perinteisesti käytettävä reipasta voimaa, jotta vaihde ehtii mennä kunnolla päälle, ennen kuin veto kytkeytyy päälle. Bemarin systeemissä (ainakin S1000RR) erillinen anturi kertoo koska vaihde on päällä, joten välivapaan mahdollisuus on pienempi, sillä suikutusta ei kytketä päälle ennen tätä tietoa. Bemarin shifteri vaatii toimiakseen reippaasti voimaa, jolla vaihtamisen onnistuminen myös pyritään varmistamaan. Jalalla vaihtaessa tuota voiman tarvetta ei kovin helposti huomaa, mutta kokeilkaapas käsin vaihdepolkimesta.

Pienemmälle vaihtessa shifteri yleensä ei tee mitään, joten perinteinen kytkimen käyttö on enemmän kuin suositeltavaa. Bemarin shiteristä ei tietoa tai käyttökokemusta.

Moottoripyörässä välikaasulla tarkoitetaan hieman eri asiaa kuin autolla, kun tuo vapaalle heittäminen välillä ei onnistu. Pienempää sisään, hieman kaasua ja sitten kytkin ylös, niin takarengas ei "lukkiudu", eli lähde luistoon niin helposti. Nykyjään tuo välikaasun tarve hoituu luistokytkimen ja boksin säätöjen avulla. (esim. edellisen pyöräni tyhjäkäynti oli säädetty eri kierrosluvuille eri vaihteilla)

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Quick shifter
« Vastaus #12 : 15.04.11 - klo:12:45 »
Ei se ässänkään lootassa ihan samalla tavalla mene pykälät alaspäin ilman kytkintä kuin ehkä jollain suotuisalla kierros- ja vetoalueella. Alaspäin vaihdettaessa moottorin kierrosnopeuden pitää nousta voimansiirron vetämänä ja siinä tulee pikkasen enemmän vastuksia kuin ylöspäin vaihdossa, jossa kaasun löysäys luontaisesti pyrkii laskemaan jenkoja.

Shifterit voisi periaatteessa pystyä ohjelmoimaan siten, että vastavoimat ovat suotuisat myös alaspäin vaihdoissa, kun paineanturi antaa vinkin vaihtotarpeesta. Mutta joo, MotoGP-kuskitkin näyttävät joutuvan kytkintä lirputtamaan alasvaihdoissa.  smiley_hitler-t

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Quick shifter
« Vastaus #13 : 15.04.11 - klo:13:15 »
Kytkintä kyllä käyttävät mutta tarviiko niiden myöskin kaasukahvasta tastaa jenkoja?
Ainakin aikaisemmin noissa mopoissa on ollut "blipperi" joka alaspäin vaihtaessa nostaa nopeasti jengat ilman että kaasukahvaa tarvii kiertää.

Mun mielestä välikaasu on ihan hauska tapa vaihtaa, vaikkakaan K13 ei aina kovin nopeaa välikaasua tahdo tehdä. :)
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa hopeanuoli59

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 88
  • K1300S -09
Vs: Quick shifter
« Vastaus #14 : 15.04.11 - klo:18:40 »
Käänteisen vaihteiston käytöllä pienemmälle vaihtaminen ilman kytkintä sujuu todella vaivattomasti, pieni ranneliike kaasulla ja pikku nosto vaihdepolkimesta ja siinä se, sujui ainakin R 1:sellä todella joutuisasti. Shifteri tosiaan toimii vaan toiseen suuntaan, huima fiilis kaasu pohjassa polkea vaan isompaa sisään... angst

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal