Kirjoittaja Aihe: Vielä xenoneista  (Luettu 6705 kertaa)

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vielä xenoneista
« : 16.12.10 - klo:17:24 »
Tällaisen Kliks meinasin tilata. Eikös ässässä ole just vastaava lähivaloheijastinumpio, vai ymmärränkö taas jotain väärin..
Mukana relejohtosarja, jonka voi tarvittaessa asentaa heikommilla johdoilla varustettuun moottoripyörään. Lisärele ei liene tarpeen, vai onko kuitenkin..?

Jo aiemmin kyselin värilämpötiloista, mutta en onnistunut löytämään aihetta.. Olen kahden vaiheilla ottaako 4300K, vai 5000K. Vai olisiko joku vielä kylmempi sävy asiaa..?
Lähinnä haluan parantaa omaa huomattavuutta ilman lisävalovirityksiä, mutta toki pimeällä lähivalon teho saisi olla parempi kuin nykyisessä karbidilampussa  hesse_blum

Niin ja tiedän ettei ole laillinen, lasista kun ei löydy oikeita merkintöjä. Vaan ei se sumarien polttaminenkaan  ole luvallista kuin määrätyissä olosuhteissa.
................................................................................

Vai pitäisikö kuitenkin hankkia tällainen ja jos, niin olisko joku kiinnostunut ostamaan toisen ballastin ja polttimon?

2) Canbus Pro-Ballasti
Erikoisballasti, joka on suunniteltu toimimaan myös uudempien CAN-väyläisten autojen ajovalojärjestelmässä ilman auton erityistä ohjelmointia xenoneille (kaikkia autoja ei voi ohjelmoida). Normaaliballastilla voi CAN-väyläisessä autossa ilmetä xenonien vilkkumista, syttymisongelmia ja ajotietokoneen polttimon vikailmoitusta. Tämän ballastin suunnittelussa on otettu huomioon CAN-väyläauton ajovalojärjestelmän erikoisvaatimukset. Katso lisätietoa ja suuntaa antava lista autoista TÄSTÄ
Takuu 12kk

Ja ruokahalu kasvaa syödessä.. oops2 Nyt huomasinkin sitten 50W xenoneja.. Onko sellaisista kokemuksia..?
« Viimeksi muokattu: 19.12.10 - klo:18:41 kirjoittanut jaRRska »

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Vielä xenoneista
« Vastaus #1 : 16.12.10 - klo:21:45 »
Havaittavuuden kannalta tuskin on kovin isoa eroa 4300K tai 5000K. Makuasia, mun mielestä.
Heijastinumpiot on, joo, näissä vehkeissä.

Mulla on CAN-sarja, otin varmuuden vuoksi. Vaikka kokeilin ennen asennusta myös naapurilta lainattua perusballastia.
Ilman relettä on toiminu ainakin R12S (08), K12S (08) ja K13S (09).

 offtopic
Relejohtosarjalla pyritään pienempään jännitehäviöön eli saamaan lampun kannalle mahdollisimman iso jännite, josta on hyötyä on hehku- ja halogeenilampuilla. Koska niiden teho ja siten myös valoteho riippuu nimenomaan jännitteestä.
Xenonballastien jännitealue on varsin laaja (niin ainakin kiinalaiset on leimat lyöny hesse_biggrin), joten en usko 35W:n sarjojen kanssa tarvittavan johtosarjaa.
Relejohtosetistä saattaa olla hyötyä 50W xenonsarjan kanssa.


Tuolla R-sarjalaisisten puolella NAKS löytyy samasta aiheesta juttua. Myös K-sarjalaisilla liikkumaan joutuvien :mrgreen: kommentteja.

Ite tilasin "35W autosetin special", jossa lähivaloille on "R" lamppu ja kaukovaloille tavallinen. Setti on autosarja, totesin sen asennuksen helpommaksi omaan pyörääni. Vaikka ballasti on isompi, niin yksi isompi murikka oli helpompi piilottaa kuin kaksi pienempää. Tuossa j@ckin linkissä olevassa mp-sarjassahan  on erillinen sytytin ballastin ja lampun välillä. K12/13S katteiden taakse saanee sovilteltua kumman vaan. Taisin tilata juuri tuolta samasta kaupasta.
« Viimeksi muokattu: 16.12.10 - klo:21:47 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Vielä xenoneista
« Vastaus #2 : 18.12.10 - klo:14:35 »
No joo, tilaus tehty. Ostospaikka xenonkauppa.fi, koska siellä saattoi aiheesta hieman keskustellakin ja jopa kotimaisella kielellä.
5000 K ja ballastiksi varmuudeksi Canbus Pro, jonka sain samaan hintaan kuin perusssettiin kuuluvan. Jotenkin tuo puhelimitse asioiminen miellyttää enemmän kuin täysin kasvoton verkkokauppa..
« Viimeksi muokattu: 18.12.10 - klo:16:49 kirjoittanut j@ck »

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Vielä xenoneista
« Vastaus #3 : 19.12.10 - klo:15:54 »
JTK:lle vielä. Mihinpä laitoit ballastin? Eli puranko katteet suosiolla, vai löytyykö helpompikin paikka..
Sinänsä tuo katteiden purkaminen ihme homma ole, mutta jos joskus vaihdan pyörää, niin palikat voisi ehkä irrottaa ja hyödyntää.. Jos jemmaan ballastin jonnekin kateiden alle, niin sinne se kyllä jää...

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Vielä xenoneista
« Vastaus #4 : 19.12.10 - klo:18:06 »
R12S:ssä ei sopineet näkymättömiin. Laitoin ballastit kiinni "tukirunkoon" jotka kannattelee katetta, öljynjäähdytintä jne. Salaman kanssa otetussa kuvassa näkyvät hyvin, mutta käytännössä ei tuolta pahasti silmiin paista. Nuo johdot näkyvävät pahemmin, pitää talven aikana piilottaa asennussukan sisään. Muistelen että K13S:ssa ballastit sopii nätimmin piiloon.
Katteen irrotus on helppo homma ja nopeuttaa kiinnitystä, mutta makuasia.
Tanko kannattaa tietysti käännellä rajottimesta rajottimeen että saa tsekattua ettei asennukset haittaa ohjausta.
« Viimeksi muokattu: 19.12.10 - klo:18:08 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: Vielä xenoneista
« Vastaus #5 : 19.12.10 - klo:18:14 »
Joo,K13S:ä saa ballastin mukavasti kiinni oikealle puolelle katteen alle siihen öljynjäähdyttimen putkien päälle.Itsellä xenoni vain lyhyellä valolla,joten vain yksi ballasti.Johdotkin riitti hyvin,kun teki läpiviennin siihen oikeanpuoleisen pitkänvalon "kanteen".
K12S samanlainen noilta osin.
Voiko asian enää sekavammin sanoa ?  hesse_blink
Man cannot live on beer only.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Vielä xenoneista
« Vastaus #6 : 19.12.10 - klo:19:32 »
^Ei, tuo oli täysin ymmärrettävästi sanottu. Reikä siis lampun lasiin ja siitä piuhat?  tongue2  hesse_blum  hesse_yahoo
No joo, tyhmä vitsi. Oikeasti kiitos hyvistä neuvoista.
« Viimeksi muokattu: 19.12.10 - klo:19:38 kirjoittanut j@ck »

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: Vielä xenoneista
« Vastaus #7 : 19.12.10 - klo:19:56 »
^Ei, tuo oli täysin ymmärrettävästi sanottu. Reikä siis lampun lasiin ja siitä piuhat?  tongue2  hesse_blum  hesse_yahoo
No joo, tyhmä vitsi. Oikeasti kiitos hyvistä neuvoista.


Juu,onneksi on jotain polycarbonaattia,menee poranterä paremmin,kuin lasiseen. hesse_biggrin hesse_blum
Oikeesti,ole hyvä vaan.Kiva jos oli apua. shakehands
Man cannot live on beer only.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Vielä xenoneista
« Vastaus #8 : 28.12.10 - klo:13:23 »
Kuvia xenonlampun piuhojen läpiviennistä, Zûmon telineen kiinnityksestä ja ballastin paikasta.

Lampun piuhalle tein siis läpiviennin suojakorkkiin, kuva on hieman epäselvä.
Tuo paikka on kuin tehty ballastille. Piuhojen pituus oli kyllä siinä ja siinä, mutta kivasti just ylettyivät. Ja olishan tuon tosiaan voinut laittaa pitkän valon suojakorkistakin läpi, ehkä vielä muutankin.. Ballastille en löytänyt sopivaa paikkaa sivukatetta irrottamatta, tuo kun ei ole ihan mini-sellainen. Relevirityksiä en katsonut tarpeelliseksi.

Zûmon teline oli jo aiemmassa RS:ssä samalla systeemillä kiinni. Eli 2 pikku reikää ohjaustankoon ja niihin 5 mm kierre. Väliin pienet kumityynyt Etolasta, sellaiset joissa on 5 mm ruuvi molempiin suuntiin. Ei hajoa teline enää tärinästä, eikä viritys maksa kuin pari euroa. On kaiken lisäksi hyvällä paikalla, ei haittaa tankkilaukku, eikä estä mittareiden näkemistä.
Ainoa hankaluus oli, ettei kumityynyjen ruuvit olleet tarpeeksi pitkiä - eivät siis yltäneet telineen reikien läpi. Piti hieman soveltaa, siksi kiinnitysmutterit ovat hieman erikoisen näköisiä.
« Viimeksi muokattu: 28.12.10 - klo:14:18 kirjoittanut j@ck »

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal