Täällä tuskin on kirjoitettu ettei k13 tyhjäkäyntiventtiili käy k12:een. Sen sijaan täällä on kirjoitettu ettei muovisen (mäntä muovia) venttiilin tilalle käy metallinen, joka mahdollisesti on sama k13:ssa, vaan pitäisi vaihtaa ilmaboxi. Tieto on peräisin minulta ja sain sen puolestani Kuvan Moottoripalvelusta, joka kerran aikoi pyynnöstäni vaihtaa pyörääni tuon metallisen. Vasta boxi käsissä huomasivat ettei onnistu. K12R:n ilmaboxi on erilainen kuin K12/13S, jossa on 2 ilmanottoa R:n yhden sijaan. Eli tietoni pätee tarkkaan ottaen vain R:ään, jossa vanhempi ilmaboxi. En tiedä S:n tilannetta, se on mahdollisesti kuten yllä on esitetty 1234:n toimesta.
En silti usko tuon venttiilin olevan ratkaiseva tekijä, kuten ei huoltokaan uskonut. Sehän vain antaa ilman silloin kun kaasuläpät ovat kiinni. Sekä muovinen että metallinen kykenee siihen. Tyhjäkäynnin ongelmia on molempien kanssa.
Kysyn vielä tarkennuksena, että tämäkö venttiili on nyt patenttiratkaisu tyhjäkäynnin vaelteluun?
Voin muuten myydä sellaisen metallisen, koska se sattumoisin jäi käsiini, uusi osa, osanumero 13717705442-02 (kakkosversio?!), näyttäisi käyvän 1200S-pyöriin, mutta uusimmissa 1300S-pyörissä on taas eri osanumero jostain syystä...
Venttiilin sisään kurkistaessani havaitsin siellä olevan kolmion muotoisia aukkoja 4kpl. Liikkuva mäntä on lepotilassa siten, että ilma kulkee vapaasti läpi, eli mäntä ei peitä aukkoja. Elektroniikka sitten säätelee männän asentoa siten, että ilmansaanti on sopiva kuhunkin tilanteeseen, eli mäntä peittää sopivan alueen kolmionmuotoisista aukoista. Tyhjäkäyntialueen ulkopuolella mäntä sulkee kokonaan ilmanottoreiän ilmaboxin suunnasta, silloinhan kaasuläpät päästävät ilmaa ohitseen. Mäntä kaipaa siis toimivan säätösignaalin, jotta ilmaa menisi venttiilin läpi sopiva määrä. Säätösignaalihan tulee ECU:lta erinäisiin muihin tietoihin pohjautuen.
Ainiin, kiitos taas kerran 1234:lle pyörän purkamisesta kuvien ottoa varten.
Jos joku kaipaa kuvia tuosta tyhjäkäyntiaparaatista, niin nyt on kerrankin osa pöydällä ja voin kuvata. Pyörähän on kyllä ihan ajokunnossa silti.
Ohessa kuvat tuosta hallintalaitteesta yksinään. Ilmaa säännöstelevä mäntä lienee askelmoottorin ohjaama. Laite on ilmaboxin alapuolella ja siitä lähtee letkut kuhunkin imukurkkuun ja viides ohuempi johonkin muualle. Online-katalogin mukaan minunkin pyörässä pitäisi olla tuo, mutta eipä vaan ole, eikä tuo kuulemma käy edes.