Kirjoittaja Aihe: tyhjäkäynnin hallintalaite  (Luettu 7355 kertaa)

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
tyhjäkäynnin hallintalaite
« : 28.09.13 - klo:10:22 »
Moi. Täällä on kirjoitettu että K12 ilmakoteloon ei käy K13 tyhjäkäynnin hallintalaite. Tässä muutama kuva jossa K13 laite on kiinnitetty K12 ilmakoteloon.
« Viimeksi muokattu: 28.09.13 - klo:13:40 kirjoittanut 1234 »

Poissa mara h

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 224
  • K 1200S MV Agusta F4R
Vs: tyhjäkäynnin hallintalaite
« Vastaus #1 : 28.09.13 - klo:14:25 »
Tuleeko se koko hökötys vai ylä tai alaosa,itellä tuntuu tuo miulle uusi stumppailevan välillä,varmaan talvenaikaan jottain tarttis tehrä 8)

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: tyhjäkäynnin hallintalaite
« Vastaus #2 : 29.09.13 - klo:13:22 »
Täällä tuskin on kirjoitettu ettei k13 tyhjäkäyntiventtiili käy k12:een. Sen sijaan täällä on kirjoitettu ettei muovisen (mäntä muovia) venttiilin tilalle käy metallinen, joka mahdollisesti on sama k13:ssa, vaan pitäisi vaihtaa ilmaboxi. Tieto on peräisin minulta ja sain sen puolestani Kuvan Moottoripalvelusta, joka kerran aikoi pyynnöstäni vaihtaa pyörääni tuon metallisen. Vasta boxi käsissä huomasivat ettei onnistu. K12R:n ilmaboxi on erilainen kuin K12/13S, jossa on 2 ilmanottoa R:n yhden sijaan. Eli tietoni pätee tarkkaan ottaen vain R:ään, jossa vanhempi ilmaboxi. En tiedä S:n tilannetta, se on mahdollisesti kuten yllä on esitetty 1234:n toimesta.

En silti usko tuon venttiilin olevan ratkaiseva tekijä, kuten ei huoltokaan uskonut. Sehän vain antaa ilman silloin kun kaasuläpät ovat kiinni. Sekä muovinen että metallinen kykenee siihen. Tyhjäkäynnin ongelmia on molempien kanssa.

Kysyn vielä tarkennuksena, että tämäkö venttiili on nyt patenttiratkaisu tyhjäkäynnin vaelteluun?

Voin muuten myydä sellaisen metallisen, koska se sattumoisin jäi käsiini, uusi osa, osanumero 13717705442-02 (kakkosversio?!), näyttäisi käyvän 1200S-pyöriin, mutta uusimmissa 1300S-pyörissä on taas eri osanumero jostain syystä...

Venttiilin sisään kurkistaessani havaitsin siellä olevan kolmion muotoisia aukkoja 4kpl. Liikkuva mäntä on lepotilassa siten, että ilma kulkee vapaasti läpi, eli mäntä ei peitä aukkoja. Elektroniikka sitten säätelee männän asentoa siten, että ilmansaanti on sopiva kuhunkin tilanteeseen, eli mäntä peittää sopivan alueen kolmionmuotoisista aukoista. Tyhjäkäyntialueen ulkopuolella mäntä sulkee kokonaan ilmanottoreiän ilmaboxin suunnasta, silloinhan kaasuläpät päästävät ilmaa ohitseen. Mäntä kaipaa siis toimivan säätösignaalin, jotta ilmaa menisi venttiilin läpi sopiva määrä. Säätösignaalihan tulee ECU:lta erinäisiin muihin tietoihin pohjautuen.

Ainiin, kiitos taas kerran 1234:lle pyörän purkamisesta kuvien ottoa varten. hali_peukku Jos joku kaipaa kuvia tuosta tyhjäkäyntiaparaatista, niin nyt on kerrankin osa pöydällä ja voin kuvata. Pyörähän on kyllä ihan ajokunnossa silti.

Ohessa kuvat tuosta hallintalaitteesta yksinään. Ilmaa säännöstelevä mäntä lienee askelmoottorin ohjaama. Laite on ilmaboxin alapuolella ja siitä lähtee letkut kuhunkin imukurkkuun ja viides ohuempi johonkin muualle. Online-katalogin mukaan minunkin pyörässä pitäisi olla tuo, mutta eipä vaan ole, eikä tuo kuulemma käy edes.
« Viimeksi muokattu: 30.09.13 - klo:08:51 kirjoittanut hidas57 »

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: tyhjäkäynnin hallintalaite
« Vastaus #3 : 30.09.13 - klo:16:44 »
Tyhjäkäyntialueen ulkopuolella mäntä sulkee kokonaan ilmanottoreiän ilmaboxin suunnasta,
Moi. Voitko kertoa mistä tälläinen tieto on saatu

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: tyhjäkäynnin hallintalaite
« Vastaus #4 : 30.09.13 - klo:17:43 »
Tyhjäkäyntialueen ulkopuolella mäntä sulkee kokonaan ilmanottoreiän ilmaboxin suunnasta,
Moi. Voitko kertoa mistä tälläinen tieto on saatu

En. Spekuloin, on vastaus. Voihan se antaa ilmaa kai vähän läpikin. Rungossa on vaan sopivan näköinen laippa jota vasten mäntä voisi sulkea reitin ilmaboxiin.

Sinulla on ilmeisesti jokin muu tieto. Jos on, niin mistä se on saatu? Ihan vaan ettei jäisi mysteeriksi.

Poissa Töse

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 14
  • BMW K1200s
Vs: tyhjäkäynnin hallintalaite
« Vastaus #5 : 30.09.13 - klo:19:51 »
Ebaystä löyty satsi, jossa on uuden mallinen ilmaboksi ja uuden mallinen venttiili. Tässä linkki: http://www.ebay.com/itm/2005-BMW-K1200S-Free-USA-Shipping-air-box-assembly-/171012745702?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item27d12769e6&vxp=mtr

Itse tilasin viime talvena ebaystä samanlaisen ja asentelin paikalleen. Suorilta parani hieman tyhjäkäynti ja veto alakierroksilla. Uudelle venttiilille on ilmeisesti olemassa softapäivityskin, joka myös parantaa tilannetta.

Jenkkipojilla tuntuu yleensä olevan päivitettynä tämä uudenmallinen boksi ja venttiili.

Eipä tuo nyt hirveän kallis oo tulleineen. Noin 150 euroa. Uudet osat taitaa huidella jossain 500 euron tuntumilla.

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 4

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: tyhjäkäynnin hallintalaite
« Vastaus #6 : 30.09.13 - klo:20:38 »
Ei paha ollenkaan.  Pitäis vaan tulpata tuo toinen ilmanotto, ei mene suoraan R:ään...
Tai sitten laittaa toinenkin rööri, mikä oli muotia jokunen vuosi sitten.

Mistähän nuo boxit tulee antureineen, on halapaa.

Poissa Töse

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 14
  • BMW K1200s
Vs: tyhjäkäynnin hallintalaite
« Vastaus #7 : 30.09.13 - klo:22:45 »
Ei paha ollenkaan.  Pitäis vaan tulpata tuo toinen ilmanotto, ei mene suoraan R:ään...
Tai sitten laittaa toinenkin rööri, mikä oli muotia jokunen vuosi sitten.

Mistähän nuo boxit tulee antureineen, on halapaa.

Taitaa tulla kolaroiduista pyöristä. Priimaa oli ainaki mulla osat.

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 4

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: tyhjäkäynnin hallintalaite
« Vastaus #8 : 01.10.13 - klo:10:37 »
Vilkaisin jotain jenkkisaitteja asian tiimoilta. Todella paljon juttua vaeltavasta tyhjäkäynnistä, sekä sammahtelusta esim. liikennevaloissa. On sekä K12 että K13 pyörissä, joihin on vaihdettu vaikka mitä osia ja ohjelmia päivitetty. Silti näytti ongelman juurisyy (root cause) olevan mysteeri. Joissain pyörissä ongelma tulee ja menee korjaustoimista huolimatta ilman mitään logiikkaa, joissain ei sitä ole.

Ilmaboxien vaihdon K12R-pyörissä, ehkä muissakin, muistelen liittyneen johonkin arveluun lämpöongelmasta, eli moottorin lämmittäessä boxia sen muoto muuttuu. Muovisessa venttiilissä samaa vikaa. Mutta siis en tiedä lopullista ja virallista ratkaisua tyhjäkäynnin ongelmiin. Itselläkin ongelma poistui aiemmin mainittujen toimien (60tkm huollossa) jälkeen vaikka boxi on alkuperäinen ja venttiili (mäntä) on edelleen muovinen, mutta eiköhän ensi kesä taas paljasta missä mennään. Tuskin menee pyörä vaihtoon vieläkään jos se pelaa siten kuin loppukesällä.

Poissa mara h

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 224
  • K 1200S MV Agusta F4R
Vs: tyhjäkäynnin hallintalaite
« Vastaus #9 : 26.01.14 - klo:08:38 »
Vanhassa mallissa se muovimäntä jää jumiin sinne ilmaboksin reikään kun paikat lämpiää ja osien muoto hiukka muuttuu,uudessa mallissa mäntä ei nouse ollenkaan boksin reikään, vaan hoitaa homman palikan sisällä, tätä uuttakin näyttäs olevan ainakin kahta mallia, on sellanen mitä Hidas 57 kauppaaa, missä mäntä näyttäs olevan lieriö ja metalli rengas on syvemmällä reijässä, ja sitten on tällänen mitä mie nyt pyörittelen käsisissäni missä mäntä on kartio ja metalli rengas on säätimen reijän yläreunassa,uuvet säätimet eivät toimi vanhassa boksissa vaikka sen säveltämällä siihen kiinni saakin. Mie kokeilen nyt ainakin alkuun vanhalla säätimellä kun Urpalainen sen miulle ilmasiks känkkäs.Hmmm,josko kokeilis silikooni rasvaa sinne boksin reikään jospa mäntä luistaisi paremmin, ja voihan se olla ettei mitään ongelmaa enää olekkaan,sillon aikanaan kun miulla oli 2006 uutena ostettu samanlainen, ei siinä ollu koskaan mitään tyhjäkäynti ongelmia, näyttäs olevan aikas yksilö kohtasia nää onkkelmat

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal