BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Modaukset => Aiheen aloitti: jarska - 25.04.10 - klo:20:43
-
Keulimisen kannalta on kyllä niin, että bemarin kaasuläppien avautumista rajoitetaan pikkuvaihteilla aika tukevasti, läpät aukenee ehkä jotain 85-90% maksimista. Justiin tuo loppuosa sen keulan nostaa. Huomaa aika selkeästi, kun on ottanut stopparin pois. Eli se toimii kuten on tarkoitettukin. K13:ssa on myös tuo sama keksintö. BMWsmile
Tästä olen joskus kuullut ennenkin, mielellään ottaisi vastaan neuvoja miten rajoitus poistetaan? jumpie
-
Katteet "tankin" ympäriltä pois.Polttoainesäiliö irti.Läppärunkojen akselilla on siinä keskellä sellainen askelmoottori.Otat sen irti ja laitat takaisin pidempiä ruuveja käyttäen,11mm holkit vaan väliin.Jätä sähköliitin kiinni,niin ei ainakaan tuu vikakoodeja.
Sitten vaan "keulimaan". hesse_biggrin
Ei se vaikutus nyt ihan dramaattinen ole,mutta vähän piristyy pikkuvaihteilla.
Olisikohan Repan arkistoissa kuvia ?
Jos ei oo,niin tuossa toukokuun puolenvälin jälkeen olisi tuollainen homma tulollaan.Tarvii silloin filmata.
-
Tänks Bem-Ari, kuvia olis kiva tosiaan nähdä jos vaan jollain on....
-
Bem-Ari ehti jo vastailemaan. Minäkin kirjoitin aiheesta ohjeita Orgissa 2008, jossa höysteenä kuvia: Askelmoottori (http://personal.inet.fi/koti/pki/K12_askelmoottori/)
Koko juttu (24.6.2008):
Askelmoottorin ohitus (http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=4705680e9999c858a75bd89b95d5bc38;act=ST;f=20;t=86810;st=0)
Korostan nyt taas sitä, että tuon askelmoottorin tehtävä on toimia vain kaasun liikkeen stopparina, rajoittaen kaasuläppien maksimiavautumista vaihteilla 1-3. Eli rajoittimen poisto EI tunnu esim yleisenä väännön lisääntymisenä, eikä suurilla vaihteilla mitenkään. Se tuntuu silloin kun runtataan kaasu auki pikkuvaihteilla, erityisesti ykkösellä, koska keula nousee kyllä eri malliin jos pitoa riittää. Suuremmilla vaihteilla keula ei kuitenkaan nouse ja vaikutusta on hankalampi suoraan todentaa. Ero tulee vielä selkeämmäksi, jos suorituskykyä on tuunattu putkilla, PC:llä jne.
K13:ssa löytyy ihan samanlainen askelmoottori. Jotkut ovat vain nypänneet askelmoottorin sähköliittimen irti, mikä saattaa olla ihan toimivaa jos vikavalo ei syty.
-
Kiitos kuvista ja selvennyksestä hidas57. shakehands
-
Wörkkii sekä pistokkeen irroituksella että holkeilla. Pelkkä pistokkeen irroitus riittää. Ei tule vikakoodeja.
Olen kuvannut tuon holkitusproseduurin joskus, mutta kuvat ovat valitettavasti hukassa.
No, tuossa on pari kuvaa kuitenkin.
(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/askelmoottori.jpg)
(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/askelmoottorin liitin.jpg)
Hidas ei ollutkaan nimensä veroinen. En ehtinyt lähettä, kun meni kuvankä'sittelyssä aikaa.
t. Repa
-
Jestas Repa, näistä sun kuvista kyllä kans selviää aika tarkasti mitä tehdä. hesse_blink shakehands
Edit: Ton liittimen irrotuksessa pitää varmaankin purkaa katteita myös saman verran kuin holkituksessa jotta saa sen irti?
-
Sama homma molemmissa tapauksissa.
t. Repa
-
Jestas Repa, näistä sun kuvista kyllä kans selviää aika tarkasti mitä tehdä. hesse_blink shakehands
Edit: Ton liittimen irrotuksessa pitää varmaankin purkaa katteita myös saman verran kuin holkituksessa jotta saa sen irti?
Lempinimi taitaa tehdä paineita.
Kohta taitaa Jarskalla keulia.....
-
Eli holkituksella on ideana siirtää askelmoottoria hitusen taaksepäin, jolloin sen nokka ei yletä enää koskettamaan kaasuläppien akselia.
Jos ottaa pelkän liittimen irti, saatta joku huoltomies jossain huollon yhteydessä panna sen takaisin kiinni, mutta holkitettuna tätä ei tapahdu. Tai jos tapahtuu, siitä ei ole haittaa.
t. Repa
-
Hähää,mä arvasin,että meidän tekniikkagurulta löytyy kuvia.Ja Hidas 57 oli myös selvittänyt asian tuolla orgin puolella. bowdown
Tuolta virallisen kerhon foorumilta tää ei olis selvinny ikinä.On täällä fiksua porukkaa. shakehands shakehands
-
Jestas Repa, näistä sun kuvista kyllä kans selviää aika tarkasti mitä tehdä. hesse_blink shakehands
Edit: Ton liittimen irrotuksessa pitää varmaankin purkaa katteita myös saman verran kuin holkituksessa jotta saa sen irti?
Lempinimi taitaa tehdä paineita.
Kohta taitaa Jarskalla keulia.....
Eikun mää tuumailin jotta jos tällä "modilla" sais ton RR:n mielestäin. innocent
-
Älä suotta murehdi,tilaa vaan se RR.Kyllä se Maria vie sun Ässän heti,kun saa kortin. hesse_biggrin
Niin,ja voihan sillä RR:kin keulia. reps
-
Jos mopossa on ASC, niin askelmoottorin eliminoimisella ei taida olla vaikutusta.
En kyllä oikeesti ymmärrä miksi rajoitin pitäis tehdä toimimattomaksi, käytännössä huomaamaton turvavarustehan se. on Paitsi tietysti jos kilpaa ajaa, harrastaa kiihdytyskisoja, tai sitte bomberointi mielessä. Eiköhän mopo keskivertokuskin käsissä kiihdy paremmin, jos ei tartte keulan kohoamista varoa..
-
Toisaalta kiinnostaisi tehdä tämäkin modaus, mutta radalla ajaessa olen saanut aikaiseksi muutaman kunnollisen takapyöräsladin kolmosvaihteella ihan näin rajoitettunakin, joten pieni pelko on, että tuon modauksen jälkeen riskitaso nousee turhan paljon.
-
Eli holkituksella on ideana siirtää askelmoottoria hitusen taaksepäin, jolloin sen nokka ei yletä enää koskettamaan kaasuläppien akselia.
Jos ottaa pelkän liittimen irti, saatta joku huoltomies jossain huollon yhteydessä panna sen takaisin kiinni, mutta holkitettuna tätä ei tapahdu. Tai jos tapahtuu, siitä ei ole haittaa.
t. Repa
Justiin, tuo huoltomiesongelma on olemassa jos plugin irroittaa. Mullakin kun oli lambdan johto irroitettu PC:n vuoksi ja pyörä menossa justiin säätöön, niin ihmetteli kun diagnostiikka antoi virhettä. Piti erikseen tähdentää, että älä nyt ainakaan kiinni sitä laita, koska ei säädöllä ole sitten mitään virkaa.
Ja tosiaan samat työt siinä on purkuhommien osalta, tankki pitää saada pois. Jos sitten sattuu olemaan vielä PC käsissä, niin tuosta työmaa jatkuu mukavasti ilmaboxin irroituksella jne.
-
Jos mopossa on ASC, niin askelmoottorin eliminoimisella ei taida olla vaikutusta.
En kyllä oikeesti ymmärrä miksi rajoitin pitäis tehdä toimimattomaksi, käytännössä huomaamaton turvavarustehan se. on Paitsi tietysti jos kilpaa ajaa, harrastaa kiihdytyskisoja, tai sitte bomberointi mielessä. Eiköhän mopo keskivertokuskin käsissä kiihdy paremmin, jos ei tartte keulan kohoamista varoa..
Kyllä tuolla kaasuläppien liikkeen vapauttamisella on aina vaikutus. ASC tietysti voi joutua tarttumaan toimeen useammin. Miten lie suhtautuu mahdolliseen keulan nousuun.
Ei tuota modia tietenkään pakko ole tehdä, paitsi jos nyt vaan haluaa sen kaiken tehon irti, sport-sport. Ja kyllä sitä kaasua silti täytyy kunnolla runtata, että keula nousee. Paitsi jos hankkii lyhyemmän liikevaran kaasumekaniikan, jolloin 30% vähempikin riittää.
-
Laitankin oheen dynokäppyröitä eri vaihteilla, niin näkee eron. Pieniä eroja on muillakin vaihteilla, mutta 2. vaihteen käyrät kulkee kyllä selvästi alempana. Nuo ovat täyskaasuvetoja.
-
Kuva selventää mainiosti. Kiitoksia hidas57!
Leikataan tehoa koko alueella, luonnollisesti, kun kerran kaasua ei kokonaan avata.
t. Repa
-
Bem-Ari ehti jo vastailemaan. Minäkin kirjoitin aiheesta ohjeita Orgissa 2008, jossa höysteenä kuvia: Askelmoottori (http://personal.inet.fi/koti/pki/K12_askelmoottori/)
Koko juttu (24.6.2008):
Askelmoottorin ohitus (http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=4705680e9999c858a75bd89b95d5bc38;act=ST;f=20;t=86810;st=0)
Korostan nyt taas sitä, että tuon askelmoottorin tehtävä on toimia vain kaasun liikkeen stopparina, rajoittaen kaasuläppien maksimiavautumista vaihteilla 1-3. Eli rajoittimen poisto EI tunnu esim yleisenä väännön lisääntymisenä, eikä suurilla vaihteilla mitenkään. Se tuntuu silloin kun runtataan kaasu auki pikkuvaihteilla, erityisesti ykkösellä, koska keula nousee kyllä eri malliin jos pitoa riittää. Suuremmilla vaihteilla keula ei kuitenkaan nouse ja vaikutusta on hankalampi suoraan todentaa. Ero tulee vielä selkeämmäksi, jos suorituskykyä on tuunattu putkilla, PC:llä jne.
K13:ssa löytyy ihan samanlainen askelmoottori. Jotkut ovat vain nypänneet askelmoottorin sähköliittimen irti, mikä saattaa olla ihan toimivaa jos vikavalo ei syty.
Muistatkos minkäs kokoiset on askelmoottorin kiinnityspultit? Jos katselisi tarvittavat tarvikkeet ennen kuin purkaa...
-
Pulttien koosta ei ole tietoa, mutta sain yhdeltä kaverilta valvontakameran objektiin runkoa, josta saa väliholkin millä ottaa askelmoottoria 11mm ulospäin.
Liitin saa jäädä paikalleen. En viitsi erikseen alkaa purkamaan, vaan teen homman 30 tuhannen huollossa.
-
Jep, näyttäisi olevan kokoa M5 liitteen mukaan ja holkitettuna luokkaa 20 pitkää kaipaillaan
-
Tänne tiedoksi, että sain poistettua rajoituksen purkamalla solenoidista akselin pois. Lähti helposti vetämällä tappi ulos ja pyörittämällä kierre auki. Tulppasin solenoidin reiän ja takas paikalleen.
-
Morjenttes
Mistä tuo askemoottorinpiuha löytyy k13r moposta jos se on helppo nypäistä irti niin voisi kokeilla lisähuvitusa. Tuolla jossain aikaisemmassa ketjussa oli orginsivuille linkki
mutta se ei toimi
Peter
-
Tankin altahan se löytyy. Lienee hyvin pitkälle samanlainen ku ässässä mistä kuva.
-
hesse_wink2 Kiitos, täytyy nypätä johto irti ihan kokeilu mielessä
-
Joo, tuon plugin voi nypätä irti. Sitten pitää vaan uskaltaa ruuvata kapulasta läpät auki...muuten ei eroa huomaa.
Itsellä plugi on kiinni, mutta askelmoottoria on tuotu ulospäin laittamalla holkit (12mm) alle. Vähän pitemmät ruuvit tarvitaan.
-
Joo, tuon plugin voi nypätä irti. Sitten pitää vaan uskaltaa ruuvata kapulasta läpät auki...muuten ei eroa huomaa.
Itsellä plugi on kiinni, mutta askelmoottoria on tuotu ulospäin laittamalla holkit (12mm) alle. Vähän pitemmät ruuvit tarvitaan.
Mistä löysit ne holkit / pidemmät ruuvit jos vaikka innostuisi "tuunaamaan"
Peter
-
No eiköhän rautakaupasta sopivaa putkea löydy, mistä sahaa holkit, samasta paikasta pultitkin
-
Joo, tuon plugin voi nypätä irti. Sitten pitää vaan uskaltaa ruuvata kapulasta läpät auki...muuten ei eroa huomaa.
Itsellä plugi on kiinni, mutta askelmoottoria on tuotu ulospäin laittamalla holkit (12mm) alle. Vähän pitemmät ruuvit tarvitaan.
Moi. Jos sen teet, on askelmoottori entinen (romu).
-
Teen minkä? Ei taaskaan oikein ymmärrä...
Holkit voi tehdä rautakaupasta saatavasta alumiiniputkesta, myyvät sellaisia metrin pätkiä. Holkitus on yleinen tapa. Askelmoottorin kara ei silloin enää ylety stoppaamaan läppien liikettä, vaikka se toimiikin muuten normaalisti, eli mikään ei huomaa tuota modia.
-
Eikö sen moottorin voi ottaa kokonaan poiskin sieltä samalla vaivalla. Ei tarvi miettiä laittaako
joku sen plugin huollossa takaisin. Itse otin kokonaan pois.
-
Ne holkit on kuitenkin vaivaton ratkaisu, eikä mikään huomaa mitään. Ei ecu eikä huolto. Osia kun repii irti, niin ei voi olla varma mitä tapahtuu. Eli siirtyykö ecu jollekin mysteerikartalle tms. Vink-vink.
-
Ei mutta ajattelin vaan jos plugin ottaa irti niin eiks se ole sitten sama vaikka olis moottorikin pois.
Ja mulla PC asennettu joten en usko että meinaa mitään.
Ja äsken kun otin bensaletkua irti niin meni poikki paineanturin liitin!! Ja eikun uutta
anturia jostain hakemaan, prkl hali_peukku
-
Ja äsken kun otin bensaletkua irti niin meni poikki paineanturin liitin!! Ja eikun uutta
anturia jostain hakemaan, prkl hali_peukku
[/quote]
Moi. Miksi olet koskenut paineanturiin. Eikös anturissa ole vain sähköliitin.
-
Vaihdan letkun pumpulta paineensäätimelle (pressure regulator) kun on niin naftin pituinen. Kun joskus meni reissussa
pumpun kulmaliitin poikki niin jouduin vähän letkua lyhentämään. Ja tuntu että jää pikkasen jäkittämään.
Letkun uusinta ei siis liity rajoitinhommaan mitenkään.
-
Ei mutta ajattelin vaan jos plugin ottaa irti niin eiks se ole sitten sama vaikka olis moottorikin pois.
Ja mulla PC asennettu joten en usko että meinaa mitään.
Ja äsken kun otin bensaletkua irti niin meni poikki paineanturin liitin!! Ja eikun uutta
anturia jostain hakemaan, prkl hali_peukku
Moni on ottanut plugin irti ja voihan se olla ok. Itse vaan tein varman päälle.
Bensaletkun liitin tankkiin ja sen vastakappale on recall-ohjelmassa. Kannattaa hoitaa.