Tulipahan ajeltua "koe+sisäänajoa" tänään pikkasen vajaat 600 kilsaa 1000 r:llä, välillä Helsinki-Jyväskylän moottoripyörämessut-Helsinki. Kylmää oli!
Alla hieman tunnelmia lähinna verraten omaan 1000 rr:ään.
+Ajoasento selvästi mukavampi rauahllisessa ja normaalissa ajossa. mm Ohituksissa näkee paremmin pystyn ajoasennon takia, eivätkä kädet puudu pienemmissäkään nopeuksissa
+moottorin alavääntö selvästi parempaa (toki tähän vaikuttaa lyhyemmät välityksetkin)
+rr:ää vaivaavat tangon tärinät n 4500 rpm:ssä loistavat poissaolollaan (eli kaasukäsi ei puudu samalla tavalla)
+Vakkari+sen toiminta
+alustan toiminta. Saa pehmeämmäksi, joten routapattisilla pikkuteillä pystyi jopa nauttimaan ajosta
+suunnavaihto mutkassa todella nopeaa ja helppo toteuttaa
-Ilman katetta todella raskas ajettava reipapassa moottoritienopeudessa (kutosella n 6200 rpm). Tuuli riepottelee hartioista reipaasti ainakin tämmöstä 170 senttistä mahakasta ukkoa... Lisäksi luonnollisesti ajoviima viilentää (jäädyttää) näin kylmillä keleillä.
-Starttasin täydellä tankilla ja Bensan merkkivalo sytty jo moottoritieltä poistuttaessa Lusin kohdalla. Kulutusmittari näytti luokkaa 8,5 l/100 km... Siis 98 % matkasta ajettu vakkari päällä rike/ päiväsakkon rajalla. Ajoin takasin Jämsän ja Padasjoen kautta ja Hämeenlinnasta siirryin pienille mutkateille. Kulutus koko reissulle tipahti noin seitsemään litraan. Eli vauhdin lasku muutamalla kympillä tiputti kulutusta normilukemiin.
-Käytössä oleva mode näkyy mittaristossa joissakin tilanteissa todella huonosti
Ottaisinko? Pitkälle moottoritiepätkälle en missään nimessä. Kaikkialle muualle erittäin mielelläni. Ongelmana toki tässäkin se että kortin taskussa pitäminen yhtä vaikeata kun rr:llä. R tykkää keulimisesta niin paljon
Onko vaihto harkinnassa? Mahdollisesti, mutta varmaa se ei ole missään tapauksessa.
Parhaimillaan normiajossa ja syheröllä mutkapätkällä. Lisäksi ainakin itse lähes olemattomalla ratakokemuksella olisin todennäköisesti jopa radalla (suomen syheröradoilla) nopeampi tällä kuin rr:llä. RR:n vikaa "tehopiikkiä" 10 000 rpm:n jälkeen jäi ehkä hieman kaipaamaan.
Lisäksi sifterin toiminta ihmetytti alkuun. Tuntui toimivan "kolahtamalla". Mutta johtuu siitä että normaalisti autojen perässä ajellessa tällä tulee alaväännön takia helposti vaihdettua isommalle jo 3-4000 rpm:n kohdalla jolloin vaihto hieman "kolahtaa". rr:llä kun isommalle vaihtoa on turha miettiä noin pienillä kierroksilla. Jos r:llä vaihtaa hieman suuremmilla kierroksilla on sifterin toiminta juuri sellaista kun kuuluukin.
Juu ja tuli muuten varmistettua. R:ssä ei ole sisäänajorajoitusta 9000 rpm:ssä. Ainoiastaan vaihtovalo on asetettu 7000 rpm:ään