Vaihtovälistä ohje on bemarilla pari vuotta ja taitaa olla sama muissakin merkeissä. Jarrunesteen ominaisuudet muuttuu, vesipitoisuus lisääntyy (jarruneste sitoo kosteutta itseensä) jolloin kiehumispiste laskee => kaameessa jarrutuksessa vetinen neste jopa kiehuu => jarruteho vähenee tai jopa katoaa. Sitä joutuuko jarrut normaaliajossa koskaan niin tiukoille että kiehumista tapahtuisi, sitä epäilen. Etenkään näillä kotimaan nopeuksilla. Pahempana pidän jarrunesteen vesipitoisuuden kasvamisen aiheuttamia mahdollisia syöpymiä jarruosissa. Kahviloissa kuulee tarinoita

nimenomaan vanhojen abs&tehostettujen jarrujen osalta vrt. LT:n&co perän kestävyys.
Jarrunesteen kunnon voi mittauttaa, mutta silmämääräisestikin voi vähän arvioida. Uusi neste on kirkasta ja vanhentuessaan neste tummuu. Nesteen vanhenemiseen vaikuttaa aika, ei niinkään kilometrit. Neste myydään sinetöidyissä pulloissa. Avattu pullo on syytä käyttää kerralla.
Mopon ohjekirjassa (säiliön korkissakin?) kerrotaan jarrunesteen laatu esim. DOT3 tai DOT4. Myynnissä on myös DOT5 ja DOT5.1 litkuja. DOT5 on silikonipohjainen ja sen käyttö on aiheuttanut joissakin mopoissa ongelmia jarrujen kumiosien kanssa. DOT5.1 on varmempi vaihtoehto jos hakee korkeampaa kiehumispistettä ja se pelannee myös vaihdossa DOT4:een.
Jarrunesteitä ei saa sekoittaa keskenään. vrt. jäähdytysnesteet.
Niinkuin Repa kirjoittaa, niin etenkin ilman absia oleviin pyöriin jarrunesteen vaihto on helppoa.
Huollot kuuluu osana harrastukseen, korjaamossa/tutulla/itse tehtynä, kunhan vehkeet pysyy kunnossa. Täydellinen luottamus omiin kykyihin yhdistettynä raakaan voimaan ja täydelliseen tietämättömyyteen mahdollistaa yllättävät lopputulokset.
Saatan parin viikon sisällä viikolla raportoida lopputuloksesta, onnistuu eli teinkö itse mutta vein lopuksi korjaamolle "viimeisteltäväksi"

.
Jäniskevennys loppuun:
Asiakkaan puhelimitse esittämään kysymykseen osan vaihtamisesta: "Osaanko tehdä sen itse?" Tuttuni autohuollon töiden vastaaotosssa vastasi: "Paha sanoa, kun ei tunneta, mutta tunnen kaverin joka ei osaa keittää vettä". Puhelinkeskustelun lopuksi tullut "asiakaspalaute" ei kuulemma ollut pelkkää kehumista.