Kirjoittaja Aihe: Vuoje pimmein ajo....  (Luettu 1619 kertaa)

Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1117
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Vuoje pimmein ajo....
« : 27.12.14 - klo:12:41 »
Herraan ja gessuun luottaen, päätin sit eilenä lähteä pimiäreissulle, eli tavoitetta ei nyt varsinaisesti ole, mutta jotain Alattion vuonoa, tahi Yykeää, voisi yrittää. Eilenä semmoset 10-11h jutausta, mittaustavasta riippuen, ja reittinä tämä.

Lähtötilanne oli nyt hyvä muuten, paitsi että etunen vähän vuotaa, kun meinasin jotta tämä talvi jutaillaan Tubelesseilla, vaikka ennen olenkin sisärenkaita pitänyt. No, mitä sitten se "hyvä" oli, niin se oli nyt nämä uuvet vermeet, joita ei viime talvena vielä ollut:
-China-4-LED-lisäpitkät
-Sähkövisiiri, ver 5. (Pinlock + Kenthal)
-Klan "thulisukat"
-Sumarit nyt pitkiin yhdistettynä
-Lisä-Termari
-Ja jotain muuta  piäntä...

Ekan päivän tavoite oli Ranuan kk, jonka helposti saavutinkin, jo ennen iltakuutta. Aamusta Tikkikseltä herätys 05:05, sitten rengaspaineen tarkastus, että tarviiko sitä lähteä taipaleelle vai ei, ja sit aamupala, jota ei oikein vieläkään osaa syödä, mutta joka ompi pakkasilla tarpeellinen, ettei käy pian, kuten vuosi tai pari sitten, "Joulupukin jalanjälkiä ehtimässä -jutauksessa"....silloin piti kääntyä ennen Oulua takaisin, mitä kun varpaita alkoi kylmää, vaikka olihan mulla mukanan niitä kertakäyttösiä lämmitysjutskia, vaan kun en muistanut niitä sielä sivulaukuista kaivella!:dunno:

Lähtölämpötilat olivat lepposat -5´c varjossa, ja mitään ei ollut satanut. Eikä sateita ollut edes luvassa, joten hyvää jutaussäätä tulisi riittämään! Polanneteitä pitkin, kun on tarkoitus edetä, niin sillä sitten reitti menee kuten menee. Vesanto-Keitele väli nopiaa ja hyvää jutaustietä, jopa sen 90-100km/h pystyi ohjastamaan, mitä kun nyt valot kerrankin riittää"! On ne ihmeen hyvät nyo Kiinan poikien pienet ja mitättömän kokoiset vermeet! On kuin pienellä rekalla ajelisi!

Keitele -6´c ja alkoi valostamaan. Versio V:n sähkövisiiri toimi kerrassaan loistavasti! Nyt pystyy vaikka puhaltelemaan sisään-ulos ja voimalla, eikä mene huuruun saati jäähän! On nuita tullutkin jo aikas monta versiota näperreltyä, mutta nyt kerrankin onnistui :;): Eli resepti on: Pinlock-kalvo, jonka sisälle olen virittänyt vastuslangan lämmittämään ja se paitsi pitää visiirin kirkkaana, antaa myös kasvoille mukavan "studio-efektin"! Aivan mahtava jutska, vaikka itse sanonkin! Loistavat valot yhdessä loistavan näkyvyyden kanssa antoin eilen tosi paljon "fiilistely kikcsejä" :rakastunut: No sitten Pielavedellä oli taas +ylläri, kun se halpistermos, joka on vain siinä vyölaukussani paljaana, että ajoviima sitä koko ajan huuhtelee, niin se kuuma vesi oli edelleen kuumaa! Se varsinainen "kunnon" termari villasukkaan käärittynä, se on siellä sivulaukussa sitten ollutkin tyhjän panttina!

Pielavesi-IIsalmi välikin oli aikas hyvää polannetta, jota sai päästellä aika hyvää vauhtia. Koko ajan tuliliivi oli low-asennossa, kunnes Iisalmen jälkeen, kun motarilla nopeudet kasvoi 90km:iin, laitoin sen High:ille. Bilteman kahvalämppärit ovat olleet koko ajan low-asennolla, kiitos kunnollisten tankosuojusten!

Nuo sähkösukat ovat mielenkiintoinen lisä: Eräs "uskonkaverini" lähetti net minulle ilmatteeksi ja sanoi, jos sulla olisi niille käyttöä. On nyt ainakin on -kiitos vielä niistä. Ovat uudet ja pitämättömät ja käy vähän hassusti jalkaan kylläkin, eli kun ne ovat "neliskulmaiset", niin varmaan menee tovi, ennen kuin ne tulee sukkamallisiksi! :D Koko ajan ovat olleet päällä, ja täytyy sanoa, ettei ne tunnut, että olisivat edes päällä, oli asento sitten low- / high. Eivät tunnu miltään, tosin eivät kuumota silloin. Joten toimiihan ne siten, että jalat ovat kuin "sisätiloissa" koko ajan. Esim eilen illalla, kun saavuin tänne Ranualle, oli varjossa -18´c, joten kai ne toimii kuten pitää. Ei palellut, ei varpaita, ei nilkkoja. Ei mitään!

Nyt aamusta täällä oli, -22.3´c, tosin Gessun oma "tarkka" digimittari näytti -23.4´c. Ja tästä jatkan tuota somaa ja mutkaista tuttua polanneuraa Kemijärven kautta Soankylään. Matkalla voi olla vähän aulaa asfalttikin, mutta minkäs tuolle voi. Tie on tuttu viime halmikuulta, silloin kun poikkesin Paltamon Talvirallissa, Nordkapista vauhtia ottaen, eli tuli jutailtaua molempiin suuntiin tuo hyvä tieura!:thumbup:
jatkuu...
"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1117
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #1 : 28.12.14 - klo:22:53 »
Herraamme Jeesukseen sekä pyörään edelleen luottaen, matka jatkuu kaikesta huolimatta, tai juurikin sen takia...
 Nyt Sodankylässä jo hellittää, vain -28´c varjossa, mut eilenä pitikin sitten termareiden korkkia ruuvailla usemapaan kertaan. Tuli semmonen BZEC- ajo. Elikkäs 250km + alle -25´c.
 Kategoriat menee nöin:

 A Course = -5´c + 50km
 B Course = -10 c + 100km
 C Course = -15 c + 150km
 D Course = -20 c + 200km
E Course = -25 c + 250km
 F Course = -30 c + 300km.

Below-Zero, Course,jne.

 Ja ei se kovin kauas tuosta -30´c:stä lopuksi mennyt, vain muutamia tunteja, tosin kun Kemijärvellä se olikin sen -29´c varjossa

 Ranua- Kemijärvi taipaleen välillä mittarissa kieppui het monenlaisia lukemia, mutta aina kun tuli aavasuo-aapa suora, niin silloin lukemat putos sinne -28.5c:eehen. Ja lopulta erään laakson mutta suoratien pohjalla se vajosi tuonne -29c :een.... Pimeää kun oli, niin saattoi se mennä jossain kohilla alemmaskin?

 Vaurioraporttia: -BMW-System kypäri jäätyy kiinnni, eikä aukea ilman halki menneitä kynsiä, että verta vaan hangilla! Sitten mittarivaijeri napsahti Kemijärvellä poikki. Samoin sumaripoltin pimeni ennen Sodankylää, sitten vielä kun nuo Kiinan-LED.lisäpitkät aloitti vilkkumisen omaan tahtiin, niin olihan siinä ohjastamista.
 Sähkövisiirikin alkaa menemään hileeseen alle -27c:n joten meinasi olla vain puolikas näkökenttä perille päästyäni. Nyt kuitenkin Hotelli Karhussa aamiaista nautitaan. Ja voisi mennä vaikka omaan saunaan ennen kuin lähden Kittilää kohden.....

 Pakkasvaroitus on annettu tälle päivälle, mutta hellittäähän tuo nyt.?

 Eturengas vuotaa hiljalleen ja eilen siitä meinasikin tulla "episodi", kun taukopaikalla tai sen jälkeen kun lähdin uudelleen liikkeelle, niin sehän olikin jäätynyt "lätyksi", Alkoi kuulumaan vaain että "jumps-jumps-jumps", ja ei muuta kuin jalakapumppua esille. Siinä sitten pimeässä ei meinannut ilmaa mennä sisään laisinkaan, luulin että oli jo poissa vanteelta, kunnes alkoi vastus lisääntymään. ONNEKSI !

 No sitten Kemijärvellä piti sisälle tyäntää vaahtoa, että saattoi se sillä paikkaantua? Lähen kohta katsomaan tilannetta, että häätyykö siihen se sisärengas jostain taikoa? Mutta siitä tuonnempana lisää.....

 Koko aiheen otsikonkin tiätysti voisi vaihtaa, se voisi olla aivan yhtä hyvin:
 - Vuoden kylymin ajo
- Extremeä Lappiassa
 - Vuoden loppujutaus
- Näin kaamoksessa
- TapaninpäiväJutaus, tms. jne...

 jatkuu..
"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1117
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #2 : 28.12.14 - klo:22:54 »
Nyt täällä Levillä ja hotelli Sokoksessa, koska oli ainut mesta jossa oli autotalli. Jaa että miksi talli ? No, varjossa kun on nyt -30.6c niin ei pian Gessu lähde aamusta kirmaten liikkeelle. Mitä kun pitäs jatkaa ylös Muonioon ja vielä sitten Alattioon, Mr Nixin kanssa. Hää kun pääsee vuorosta ulos vasta klo 08:00 niin sovittiin sitten Muonion SEO:lle möötte.

 Ei ollut saunassa avantoa, jacuzzi kylläkin, mut ei käy mulle ilman avantoa! Sitten karmee virhe! Muovinen saunakuuppa ja kiulu! NYT TARKKUUTTA Sokos hotellien kanssa tuilaavat, ei muovia saunaan -ei ikinä! .....no mutta asiaan taas....

 Aamulla sain sitten varmuuden, että se etunen oli pitänyt hapen renkaan ylä- sekä alapuolella, tasaisesti. Oli yön hotelli Karhun "verstaalla", jossa olikin oiva mesta näprätä sitä sun tätä. Sain H3:n vaihdettua sumariin, öljyt tarkistettua sekä nuo ilmanpaineet tarkistettua. Nastojakin on vielä vaikka koko vuoden loppuun asti ! Ei olisi ollut muuten samantasoista verstaspalvelua Sodankylä Hotellissa, eli ihan vaan taivasalle, olisi Gessu pitänyt jättää yöksi, ja sitten käydä vähän väliä sitä käyttämässä, tai keittää öljyt ja kaataa aamusta koneeseen, tai sitten niillä akkukaapeleilla, tai sitten, jne......

 Että talvijutaajat, ja miksei kaikki muutkin, mars Hotelli Karhuun! Soankylän huippumesta runsaine aamupaloineen. Tänään ei oikein ollut "jutaamista", siis matkana ei mitään muuta kuin Sodankylästä tänne Kittilään ja Leville. Temperaturet laski aamusta kuin lehmänhäntä tai nykyään, bensan hinta. Vain vaivaiset -25´c, oli hotellin mittarissa, kun hain Gessun tallista. Sitten siitä kun sain kypärit päähän ja virrat tamineisiin, alkoi mielenkiintoiset säätyypit vallita. Nimittäin, olen jos minkälaisissa keleissä óhjastellut, mutta tämä oli jotain aivan muuta. Nopeasti laskeva pakkanen, ( -30´c - aina - - 25´c ), teki sen, että näkyväisyysmeni melko totaalisesti, eli aivan sumussa mentiin Kittilän tietä. Sitten ihmettelin, kun niin hyvin palvellut, ja täälläkin jo suuren suosion saavuttanut PIN-LOCK-KENTHAL- visiirini lakkasi toimimasta, tai siltä se ainakin vaikutti ?

 Ei kohta nähnyt mitään, vaikka eilen se pelitti aina sinne -27´c:hen, jossa vasta alkoi tapahtua viiiruuntumista. Nyt koko visiiri meni peitoon ja availla sitä piti jotta jotain edes olisi nähnyt. No, sitten vähän ajan päästä, tuli käsivarret kuorrutukseen ja samoin peilien lasit totaaliseen "maaliin", aivan kuin jotain valkoista spray-maalia olisi niihin sumutettu. Hitaana hämäläisenä, ohjastelin varmaan sen 30 min, ennen kuin tajusin kokeilla viriisin ulkopintaa ja HEI! Siellähän oli se sama maali sprayjattuna ja lujastii kiinni! Ei muuta kuin parkkiin ja huomasin että visiiri oli aivan kirkas sisältä kuten pitkin, mutta kovassa istuva jää, oli ulkopuolella kiinni, jota ei tietenkään voinut -eikä kannattanut raaputella. Ei siinä voittoa olisi kuitenkaan ollut ja uskokaa tai älkää, mutta kaikista pahin ja nopein keino tuhota visiiri on raaputtaa se jää siitä ppois! On pahempi kuin hiekka konsanaan!

Kuinkas muuten sattuikin tämäkertainen "ajoitus" kohdillee?  Kymppiuutiset tiesi tuossa äsken kertoa, että vuoden kylymin paikka oli, kuinkas muuten Kittilä ja tänään ennätyslukemat -34.5´c varjossa! Ihan tuollaisia en kuitenkaan itse todennút, mutta syyksi ensin epäilinkin, kun Gessun tarkka- ja digitaalinen, muistilla varustettu näytti aika ajoin, "vain" -29.9c lukemia, ei sitten millään alempia! ?? Epäillin, josko tuosa ei olekkaan alempia lukemia, joten tulikos "tappi" sitén vastaan, vaan ei.....Kun olin ohjastanut ensin Levin S-Marketin parkkikselle, jossa syntyikin taas aikas moinen "muurahaispesä" Gessun ympärille, ja vastaavasti kun kaupasta tuli, olii siinä 3 aktiivisinta "ajomiestä" kyselemässä taaas ties ja sun mitä.

 Sanoi hemmo, että: "saanko ottaa kuvan, mulla nimittäin kun on yksi mp-kaveri ja se kun aina sanoo olevansa moottoripyöräilijä, niin sile ottaisin..." No, sanoin jotta siinä tapauksessa kuvia pitää ottaa kolome

 Nii, siitä pesästä kun pääsin irti ja suuntasin hieman ylemmäs, Kätkälle, niin siellä sitten mittarista lopulta löytyi "maagiset" -30.6c:n lukemat.... Että on tuossa varmaan limiittiä ainaskin -39c:iin asti, kaiketi

 Mutta nuo Klanin lämpösukat vain, ne ovat kyllä osoittautuneet tämän reissun "hittituotteeksi" -kyllä"! Net ei tunnu, että ne olisi edes päällä, ei alussa, ei ajaessa, ei lopussa. Ne vain hoitaa hommansa tyylillä, vaatimattomasti ja hiljaa, mutta kertaakaan ei ole varpaita kylmänny, saati palellu! Kiitos vain vielä veli Ilpo !
"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1117
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #3 : 28.12.14 - klo:22:54 »
Mutta siitä eilisestä vielä vähäsen: Juu, elikkäs, kun tuli sieltä Ranualta siihen Kuusamo-Posio tielle ja temperaturet heilui siellä -29´c ja -28.5:n väliä, niin meinasin, jotta kuumat kaakaot ovat nyt tarpeen, kun Kemijärvelle on matkaa vielä 76km. Gessu parkkiin ja about 45min tauko. Voileivät ja 2 kuppia kuumaa sekä "wc";ssä käynti siinä pysäkillä - mutta TOSINOPEASTI !

 Sitten kun taas oli kaikki "letkut" kiinni ja potta päässä, satulaa ja menox, niin eikö se eturengas tosiaan ollut jäätynyt lätyksi, eli etupää vatkasi ja notkui: "jumps-jumps-jumps", ja tuli ajatus mieleen, että nythän se on tiätty menny kokonaan puhki. Ei kai=( Mukanani olen aina pitänyt sitä kätevää jalkapumppua joten se vain esille ja polkuhommiin. Vaan mitä! Ei sitten minkäänlaista vastusta! Ei yhtään, vaikka kuinka polin ja polin! Pimeä tulossa, pakkastakin alkaa olemaan ja vielä vertakin hangella, mistähän sekin nyt tuli? Kypärä jäätyy välillä niin kovasti kiinniasentoon, että kynnet repeää, vaikka minulla on aina käsivoidetta mukana purkissa ja taoilla sitten voitelen sormenpäitä......verta hangella ja kohta jo takissakin! Pumppu varmasti pelaa, koska sen testaan aika ajoin. Vaan sitten jossain vaiheessa, alkoi pienen pieni vastus tuntumaan, eli JEEE ! Rengas ei ollutkaan poissa vanteelta, eikä sitten varmaan puhkikaan! Oli vain pienen ilmanpaineen takia aikas lytyssään siinä taukopaikalla jo valmiina, kova pakkanen tietenkin vähensi painetta edelleen, joten siihen lättyasentoon se oli siten jäätynyt!

 Näin jo mielikuvissani nuo pimeät ja kaukaiset mökkirähjät jossain tunturien laella, mistä sitä yöpaikkaa oikein olisin lähtenyt kyselemään ja GS olisi tiätenkin jäänyt sille sijoilleen.....Eihän sitä vanteella, pakkasella etenkään, ajeta rengasta rikki lopullisesti. Eli painetta sain sisälle, ja sitten lyhyt tuumaustauko, josko sitä nyt jo jonkun pihapiiriin olisin ohjastanut valmiiksi, tutkimaan rengasta paremmin, vaan kun edessä oleva "nopea ja mutkainen pikataival" odotti, niin päätös matkan jatkamisesta edelleen Kemijärvelle oli suhteellisen helppo. Sitä paitsi, olin luvannut saapua hotelli Karhuun, sen erinomaisen ja lämpöisen verstaan, tai autotallihan se oli, takia. No sitten Kemijärvellä menin suoraan ABC:n rengaspainemittarille, ja kas, neulahan vajosi ihan silmissä!

 Nytkö se sitten repesi ja puhkesi kokonaan! Tänne asti kesti, mutta sitten....ei kai? Laskin 2.5k sisään ja itsekkin menin AB´C:n sisään sulattamaan kypärää. 3 tuntia otti vaivaiset 150km tulla tänne!?? Nyt on pakko jo syödä jotain, eli kasvisröstit naamaan ja sopivasti samalla näkisin tuon eturenkaan tilanteen......katsotaan sitten paine uudelleen, kun tule pihalle taas.

 Ruoka-annokseen kuului myöäs kahvit, tiätysti. Näpräsin puhelinta, (huom tosi wanha nokia), samalla, kun jätin se pöydänkulmalle ja kahvikuppia noutamaan. Se kesti sen 6-9 sekunttia, kun tulen kahvin kanssa takaisin, ja MITÄ!
 Puhelinta ei missään? No ompas kumma, jos kerran wanha ja antiikkinen nokialainen nuin kelpaa ! Viereisessä pöydässä istui kaksi alle kaksikymppistä hip-hopparia ja nehän alkoi pälyilemään meikäläistä ihan kummasti! Meinasin jotta nämäkö sen veivät? Ajattelin jo murahtaa niille, mutta toisaalta, kun ne hipelöi jotain Lumiaa, tms. aikas modernia multimediakeskusta siinä lippalakit päässään pyörähtäen, ajattelin jotta katson vielä tarjottimen, kaikki takkieni taskut, sekä pöydän aluset yms.jne....
"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

Poissa ctoonari

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 62
  • R 1200 GS Adventure
    • Pyörät
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #4 : 29.12.14 - klo:17:39 »
Nyt jo tulisi paremmin toimeen Saamella ja Norjalla  hali_peukku ! kts liite

Vasta Muonion yläpuolella VT 21 eli E 8 muuttui valkiaksi ;)

Valkiata tietä...
« Viimeksi muokattu: 29.12.14 - klo:22:07 kirjoittanut ctoonari »

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 909
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #5 : 29.12.14 - klo:23:50 »
Mutta siitä eilisestä vielä vähäsen: Juu, elikkäs, kun tuli sieltä Ranualta siihen Kuusamo-Posio tielle ja temperaturet heilui siellä -29´c ja -28.5:n väliä, niin meinasin, jotta kuumat kaakaot ovat nyt tarpeen, kun Kemijärvelle on matkaa vielä 76km. Gessu parkkiin ja about 45min tauko. Voileivät ja 2 kuppia kuumaa sekä "wc";ssä käynti siinä pysäkillä - mutta TOSINOPEASTI !

 Sitten kun taas oli kaikki "letkut" kiinni ja potta päässä, satulaa ja menox, niin eikö se eturengas tosiaan ollut jäätynyt lätyksi, eli etupää vatkasi ja notkui: "jumps-jumps-jumps", ja tuli ajatus mieleen, että nythän se on tiätty menny kokonaan puhki. Ei kai=( Mukanani olen aina pitänyt sitä kätevää jalkapumppua joten se vain esille ja polkuhommiin. Vaan mitä! Ei sitten minkäänlaista vastusta! Ei yhtään, vaikka kuinka polin ja polin! Pimeä tulossa, pakkastakin alkaa olemaan ja vielä vertakin hangella, mistähän sekin nyt tuli? Kypärä jäätyy välillä niin kovasti kiinniasentoon, että kynnet repeää, vaikka minulla on aina käsivoidetta mukana purkissa ja taoilla sitten voitelen sormenpäitä......verta hangella ja kohta jo takissakin! Pumppu varmasti pelaa, koska sen testaan aika ajoin. Vaan sitten jossain vaiheessa, alkoi pienen pieni vastus tuntumaan, eli JEEE ! Rengas ei ollutkaan poissa vanteelta, eikä sitten varmaan puhkikaan! Oli vain pienen ilmanpaineen takia aikas lytyssään siinä taukopaikalla jo valmiina, kova pakkanen tietenkin vähensi painetta edelleen, joten siihen lättyasentoon se oli siten jäätynyt!

 Näin jo mielikuvissani nuo pimeät ja kaukaiset mökkirähjät jossain tunturien laella, mistä sitä yöpaikkaa oikein olisin lähtenyt kyselemään ja GS olisi tiätenkin jäänyt sille sijoilleen.....Eihän sitä vanteella, pakkasella etenkään, ajeta rengasta rikki lopullisesti. Eli painetta sain sisälle, ja sitten lyhyt tuumaustauko, josko sitä nyt jo jonkun pihapiiriin olisin ohjastanut valmiiksi, tutkimaan rengasta paremmin, vaan kun edessä oleva "nopea ja mutkainen pikataival" odotti, niin päätös matkan jatkamisesta edelleen Kemijärvelle oli suhteellisen helppo. Sitä paitsi, olin luvannut saapua hotelli Karhuun, sen erinomaisen ja lämpöisen verstaan, tai autotallihan se oli, takia. No sitten Kemijärvellä menin suoraan ABC:n rengaspainemittarille, ja kas, neulahan vajosi ihan silmissä!

 Nytkö se sitten repesi ja puhkesi kokonaan! Tänne asti kesti, mutta sitten....ei kai? Laskin 2.5k sisään ja itsekkin menin AB´C:n sisään sulattamaan kypärää. 3 tuntia otti vaivaiset 150km tulla tänne!?? Nyt on pakko jo syödä jotain, eli kasvisröstit naamaan ja sopivasti samalla näkisin tuon eturenkaan tilanteen......katsotaan sitten paine uudelleen, kun tule pihalle taas.

 Ruoka-annokseen kuului myöäs kahvit, tiätysti. Näpräsin puhelinta, (huom tosi wanha nokia), samalla, kun jätin se pöydänkulmalle ja kahvikuppia noutamaan. Se kesti sen 6-9 sekunttia, kun tulen kahvin kanssa takaisin, ja MITÄ!
 Puhelinta ei missään? No ompas kumma, jos kerran wanha ja antiikkinen nokialainen nuin kelpaa ! Viereisessä pöydässä istui kaksi alle kaksikymppistä hip-hopparia ja nehän alkoi pälyilemään meikäläistä ihan kummasti! Meinasin jotta nämäkö sen veivät? Ajattelin jo murahtaa niille, mutta toisaalta, kun ne hipelöi jotain Lumiaa, tms. aikas modernia multimediakeskusta siinä lippalakit päässään pyörähtäen, ajattelin jotta katson vielä tarjottimen, kaikki takkieni taskut, sekä pöydän aluset yms.jne....

Nooo, löytykö se kännykkä? Ei pohjosen pojjaat rosmoja ole. Löyty kuitenki taskusta tai laattialta. Pistäppä riviä putkelle ku kerkiät?
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa aLTa

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 46
  • K1200 LT
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #6 : 30.12.14 - klo:11:13 »
huurus on palelluttanu sormesa niin ettei yhelläkää voi enää näputella . R.I.P.
katotaa reakoiko... jos vielä veri ja biimeri kiertää ni toppaa toki vaikkapa teekupposelle tähän meän kylälle ni pääsisi määki koettaa tuommoista talvimopoo...?

Poissa ctoonari

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 62
  • R 1200 GS Adventure
    • Pyörät
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #7 : 30.12.14 - klo:19:30 »
Menee hetki kun Huurus pääsee tuolta lumen päällystämästä pyörästä sisälle!

Aamu startti
« Viimeksi muokattu: 30.12.14 - klo:19:37 kirjoittanut ctoonari »

Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1117
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #8 : 30.12.14 - klo:20:49 »
    Näin jo mielikuvissani nuo pimeät ja kaukaiset mökkirähjät jossain tunturien laella, mistä sitä yöpaikkaa oikein olisin lähtenyt kyselemään ja GS olisi tiätenkin jäänyt sille sijoilleen.....Eihän sitä vanteella, pakkasella etenkään, ajeta rengasta rikki lopullisesti. Eli painetta sain sisälle, ja sitten lyhyt tuumaustauko, josko sitä nyt jo jonkun pihapiiriin olisin ohjastanut valmiiksi, tutkimaan rengasta paremmin, vaan kun edessä oleva "nopea ja mutkainen pikataival" odotti, niin päätös matkan jatkamisesta edelleen Kemijärvelle oli suhteellisen helppo. Sitä paitsi, olin luvannut saapua hotelli Karhuun, sen erinomaisen ja lämpöisen verstaan, tai autotallihan se oli, takia. No sitten Kemijärvellä menin suoraan ABC:n rengaspainemittarille, ja kas, neulahan vajosi ihan silmissä!

    Nytkö se sitten repesi ja puhkesi kokonaan! Tänne asti kesti, mutta sitten....ei kai? Laskin 2.5k sisään ja itsekkin menin AB´C:n sisään sulattamaan kypärää. 3 tuntia otti vaivaiset 150km tulla tänne!?? Nyt on pakko jo syödä jotain, eli kasvisröstit naamaan ja sopivasti samalla näkisin tuon eturenkaan tilanteen......katsotaan sitten paine uudelleen, kun tule pihalle taas.

    Ruoka-annokseen kuului myöäs kahvit, tiätysti. Näpräsin puhelinta, (huom tosi wanha nokia), samalla, kun jätin se pöydänkulmalle ja kahvikuppia noutamaan. Se kesti sen 6-9 sekunttia, kun tulen kahvin kanssa takaisin, ja MITÄ!
    Puhelinta ei missään? No ompas kumma, jos kerran wanha ja antiikkinen nokialainen nuin kelpaa ! Viereisessä pöydässä istui kaksi alle kaksikymppistä hip-hopparia ja nehän alkoi pälyilemään meikäläistä ihan kummasti! Meinasin jotta nämäkö sen veivät? Ajattelin jo murahtaa niille, mutta toisaalta, kun ne hipelöi jotain Lumiaa, tms. aikas modernia multimediakeskusta siinä lippalakit päässään pyörähtäen, ajattelin jotta katson vielä tarjottimen, kaikki takkieni taskut, sekä pöydän aluset yms.jne....

    Vaan ei missään! Kyselin vielä tarjoilijalta, olisikos hän korjannut se siitä talteen, vaan ei!? Lupasi vielä kysyä siltä toiseltakin tarjoilijalta... Hohhoijjaa, mitenkähän tässä nyt sitten saan sanaa yhtään minnekkään, kaikki numerot katosi saman tien ja ohjastus vasta alkutaipaleella...

    Tarjoilija tuli tutunnäköinen puhelin kädessään ja kysyi: "oliko se tämä"? No KIITOS ja kumarsin syvään! Pelastit päiväni ja vielä suurkiitos kaupanpäälle! Oli vain se toinen tarjoilija napannut sen siitä pöydänkulmalta ohi mennessään, vaikka sen siihen jätin korkeintaan 9 sek ajaksi.... Hopsua toimintaa!
    Mutta nyt siis vihdoin sen suurimman ongelman kimppuun, eli onko etusen paineet laskeneet?

    Olihan ne! Nyt enää runsaasti alle 2k:n ja sitten taas jo näin mielikuvissani, että yövyn Kemijärven rappio-tai jossain hotellissa 2 yötä perätysten, koska tänään oli vasta launtai, ja rengasliikkeet kaikki kiinni, päivystysnumeropalvelua ei olisi ja se sisärengas, sekin tulisi tilaamalla jostain Tamperaan takaa, ehkäppä*keskiviikoksi tai torstaille..... Sitten muistin loputtomat "just in case"-romppeet, joita raahaan aina mukana, vuodesta toiseen, maasta toiseen, enkä koskaa niitä kuitenkaan käytä. Otan rengaspaikkapullon ja kierrän suuttimen jo paikoilleen, vaikka mitään takeita sen toimivuudesta -27c:n pakkasessa ei minulla ollut. Olin toki äsken muistanut ravistaa sitä kunnolla, ja toisaalta, ravistelua oli tehty jo klo 12:45 lähtien, Ranulta liikkeelle lähdessäni, joten eiköhän se puoli ole jo kunnossa! Suihkaus sisään ja hitaasti näkyy "vesi" sisälle juoksevan että "hohhoijjaa", taitaa olla vain parasta soitella sinne Soankylän Hotelli Karhuun, että taidan jäädä tänne Kemijärvelle pakottavista syistä yöksi....

    jatkuu..

    Viimeksi muokannut: mchuurre; Eilen klo 16:07.

    "Äläkä seuraa muita"
    "Ilman kääntymistä ja kastumista et pääse perille"
    -Ajallista

Vastaa lainaten Vastaa lainaten   Lainaa useampaa viestiä tämä mukaan lukien     
Eilen, 16:18 #7
mchuurre
mchuurre on offline-tilassa
mchuurre:n avatar
Liittyi Mar 2005
Yliperän alla

    Tilanne- ja toimintaraporttia maanantailta, 29.12.2014.

    Aamusta liikkeelle, Levi Sokos-hotellista. "Vain" -22? näytti netti pakkasta olevan, mutta sitä ennen, ennen kuin ohjastin Gessun parkista maanalta ulos höyryävään pakkasilmaan, asensin mukaan otetun penkinlämmittimen nyt vihdoinkin paikoilleen Gessun satularungon ja sen päälle pingotettun porontaljan päälle. Olipas heti alkuunsa "kuumaa kyytiä", vaikka vain siihen lähi ABC:n automaatille tankkaamaan, sen 3 litraa, mitä tuolle Muonio-Levi välille arvelin tarvitsevani.

    Ja taas "muurahaispesään" tuli liikettä, ne kaikki vakiokyssärit ja Ipodit ja läppärit porukoilla esillä ja sitten vain "yksi kjuva vielä" ja vielä yksi...jne. Kaiketi eniten kuvattu verme on tuo wanha Gessuni, tuolla Levin matkailukeskuksen alueella, eilen ja tänään?
    Ihme hommaa, ja vaikka miten komeita ja itserakennettuja HD-rätkiä on keväisin messukeskuksessa ja ties missä mp-näyttelyissä, niin uskallan väittää, että tuomalla "ihanminkätahansamp:n " Leville talvella, varmistat, .että sitä kyllä kuvataan paljon enemmän, kuin varsinaisia näyttelypyöriä !

    No sitten kun viimein pääsin ja sain lähteä' taipaleelle, temperaturet heilui taas tuttuun tapaan, eli matkalla Muonioon, ne vajosi -27c:n ja - 24c:;n nurkille., Oli komiaa punerrusta etelätaivaalla, koska tänään olikin luvassa lumisadetta! Takapuoli kuumana, vaihtelin kankun syrjiä milloin mitenkin ja aivan eriskummallisiin asentoihin. Jos takana oliti tullit kotilo, olisi se ollut varma, että opettelen ajamaan, olen vahvasti juopuneena t,ms, koska niin ihmeellisiä asentoja piti minun siinä ottaa ja vaihdella.

    15km ennen Muoniota, haistoin jo palaneen käryä, joten aloinkin jo huolestuneena katselemaan molempia peilejä, että tuleeko perässäni savua? Joko se porontalja vai ajohousuni palaa, vai näkyykö jo peräti liekkejä.....jatkuu?

    Noeisentään, ainakaan vielä! Muonio SEO:lle tulin sopivasti, n tuntia ennen mr Nixiä, joten siinä oli hyää aikaa suunnitella "thulijakkaran" uutta modificaatiota. Ja sehän toimikin seuraavasti: Vanha ja moneen kertaan luettu Ilta-Sanomat siihen jakkaran päälle ja vielä kaksinkerroin, niin hyvä tuli siitäkin! Nixi kun saapui, joi kaffeet ja jo kohta vain läksimme kohti Alattiota. Ja mikäs se nyt olikaan ohjastella, temperaturet laski kuin bensanhinta, eli vain -17? oli oikeastaan aina Hettaan asti, jossa tulikin sitten jo täysi pimeys, sekä Koutokeinon tielle kääntyessämme, tuli se ennustettu ja tiedossa oleva lumisade jo vastaan! Toki vain hiukkasen turhan aikaiseen, olin nimittäin aikas varma, että ennättäisimme pahimman alta poies, eli ainaskin Koutokeinon toiselle puolen.....

    On nimittäin kurjaakin kurjaa, ohjastella "lakanoiden " keskellä. ( Lakana = se pöllyävä hiukkaspakkaslumi), koska aina vastaantulijan jälkeen, kun menee muutamia kymmeniä metrejä + sekuntteja, ennen kuin voit vaihtaa takaisin pitkille valoille, jotta näkisit yhtään mitään!

    Outoa keliä jälleen: Pakkasta -18?, lumisadetta ja kovaaa tuulta. Toki olisimme voineet nyt pitää pimeä- ja luikasajokurssin lisäosat n:o 43, 44, sekä lakanatotutus- ja kertauskurssit, mutta jos vaikka valoisalla- tai ainakin toisen kerran. Jäimme tänne Galdotievan mökeille ensin taukoa pitämään, mutta sitten kun siinä ähräsi eräs "saamen tyttö" , joka vastaa ainakin puolikasta Spanian " varpusparvea", alkoi soittelemaan puolestamme Koutokeinon ja sen läheisyyden majoituspaikkoja, niin päädyimme kuitenkin jäämään ihan näille sijoillemme, koska isännän ehdottama, ja alustavasti vilkaistu saunallinen, 6+6h:n mökki tuntui olevan kuin juuri meitä varten! Hintapyyntö, (keskustelun avaus), oli 80e yhteeensä, mutta koska sesonkia ei ole päällä, olisimme saaneet tämä kaiketi jopa 50e:lla,.,.. Mutta tarjosimme kuitenkin "kaikille sopivaksi katsomamme hinnan", eli 70e, joka on sekin HALPA. Nyt temperaturet enää -12?, mutta lumisade jatkuu....samoin Norweegian puolella, Alattiossa + +Skibotn, (Yykeä), eli katsotaan nyt sitten huomenna, missä kunnossa norwegian "Statens Vägväsen" on ja ennen kaikkea sen valmius yöaikaan tapahtuvassa lumi.-invaasiossa.

    Saunottu on,( ei havaittavia palovaurioita takalistossani! ), nyt, syöty on nyt ja tv:tä tsiigaillaan... Kohta tsiigaillaan mahdollisesti revontulia, joita ei tietenkään lumipilvien alapuolelta voi nähdä, ,mutta kun toivossa on hyä ja voi aina kuitenkin elää! Aamusta Gessu pitäs kuitenkin lähteä salamana tulille, kun ennuste on vain n -16? siinä klo 08:15 maissa, jolloin pääsenemme jatkamaan seikkailuamme kohti vuonoja.

    Aikataulua ei varsinaisesti ole, mutta Nixi oli kuitenkin varannut Kilpparilta alustavasti möksän seuraavalle yölle. Matkaa tulee himpun alle 500km, joka "otolllisissa, mutta lumisissa olosuhteissa" on toki mahdollista, mutta niin monen muuttujan vaikutuksen alla, ehkäpä ei huomenna, mahdollinen... Ei ainakaan ilman piiiiitkää, kellon ympäri tapahtuvaa, 12h:n jutausta. Se nähhään! Joku "tosi kova motoristi" voisi sanoa; "Se poka ole mikhän", mutta se kaveri ajeleekin nämä samat reitit ja temperaturet avokypärällä, ja sitä en met olla vielä nähty !

    jatkuu....

"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

Poissa ctoonari

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 62
  • R 1200 GS Adventure
    • Pyörät
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #9 : 30.12.14 - klo:22:04 »
Tässäpä videona päivän tapahtumia!
Tiistai 30.12.2014 Galtotieva - Katokeino - Karasjok - Karigasniemi - Kaamanen. 278 km.



valkian tien etsintää part 2

Jäänmuodostus
« Viimeksi muokattu: 04.01.15 - klo:16:28 kirjoittanut ctoonari »

Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1117
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #10 : 01.01.15 - klo:17:46 »
Nyt kuitenkin Kaamasessa saunomassa ja takkatulen loimutusta ihmettelemässä ?
Takapuoli hellänä, ei palovammoja tiättävästi, mutta nuo kuumat/kylymät hetket yhdesä tärinäraitiojen kanssa panee ikävöimää nyt ihan tosissaan Gesssun satulapehmusteita! Iltasanomat kun kaksinkerroinkin on aikas heikkoa tekstiä....

Tänään tapahtunutta: Porukat tiätty ihmettelee huuruksen suunnistus- ja navigointitaitoja, kun piti olla sen 180' astetta toisessa suunnassa, mitä tapahtui ja miksi? Noo, se lumisae, joka oli ennustettu saapuvaksi tälle päivää sinne Alattion vuonoille, se hiukkasen aikastui...Eli illalla oli aikomus kaasutella sinne meren rantaan jo yöksi, vaan het Hetan jälkee alko tulemaan sitä lumeräipettä, eikä ihan "hiukan".....Noo, Galdotievan tutut mökit tuli siinä sitten vastaan sopivasti, ja vaikka eräs soma saamen tyttönen yritti vängätä jatkamaan Koutokeinoon, met pidimme kaasukäet ja päämme kirkkaana, eli paikoilleen jäimme sinne vain..

No sit aamusta ei temperaturet olleet enää ongelma, (vain -8?), mut se lumisade, sitä alkoi taas het herötyksen jälkeenm, eli 07:15 ja sen tunnin verran kesti ohjastella norweegian rajalle, jonne oli matkaan about 22km.....joten tuosta jos saitte jotain kuvaa
Ei ollut aura-autoja, ei muutakaan liikennettä, vain kaksi "kurssilaista", eli kun ei ollut muuta hommaa siinä satulasa, niin samalla kun Gessumme "yritti" viedä meitä kohti Koutokeinoa, niin otimme sitten Raskaasti matkavarusteilla lastatun, raskaan talviajomatkapyörän, käsittely & kurssitarjottimen eri rastiaiheita käyttöömme.. Niistä muutamia mainitakseni:

- Mittarinäkyvyys- ajo kurssi 8, 9b sekä 11.
- Etusen pidon - ja hallinnan menetys hallitusti, osat 4a, 4c, 5, 6b sekä 7a
- Kuinka ajan tuiskussa oikein & miellyttävästi- teema kurssi
-"Lakana-ajokurssi" 12, 14c, 14f sekä 14j (mukana tällöin myös täysperävaunuyhdistelmät)
- Vastatuulipakkas, luikaslipsu sekä uraohjauskurssi

Huomiseksi jätimme suosiolla;:
- Tiealueen ulkopuolle, kiinni juuttuneen moottoripyörän takaisin tieuralle saattaminen, sekä
- Syvälumiohjastusajo

Lyhysti vielä sen verran mitä Koutokeinon jälkeen tapahtui: Otimme, (laadimme) Plan B:n käyttöömme, koska norweegian alueella on todellinen lumimyrsky nyt päällä! Eli Lofoottien alueelta lähestyy "Monsen"-nimiseksi myrskyksi nimetty lumialue, joten esim Altaan oli täksi päiväksi luvattu 250mm sadetta, joko lumena vastaasti RIITTÄÄ ! Kvaenangsfjellet tod.näköisesti suljettiin kaiketi jo aamulla, ja kun siellä Lofooteilla on kyliä motissa, lumivyöryvaroitukset päällä, ja teitä poikki, niin kaiketi sitä näin kun ikää tulee, on jotenkin alkanut vähän araksi, joten otimme sitten ensimmäisestä risteyksestä suunnan Karasjoelle, etenkin, kun Statoil-huoltamon kassa sekä heti kohta pihalla juttelemaan tullut Saamen miäs, molemmat varoittivat meitä ajamasta Altaan, koska siellä oli surkea, huono ja kamala sää!, Helppoahan se meän oli näin vaihtaa suuntaa, kun mikhään pakko se ei ollut tuonne tälläkertaa mennä.......
"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

Poissa EsosRS

  • Sport sr.
  • *
  • Viestejä: 126
  • R1100RS -93, K1100LT -95
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #11 : 01.01.15 - klo:20:07 »
Kiitos (väli)raportista.

Turvallisiin kulkemisiin . . . Herran huomassa.
EsosRS

Poissa Mare

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #12 : 02.01.15 - klo:15:38 »
Kiitos Huurre kiittamisestä. Kiva kuulla ettei sähkösukat olleet ihan turhat, mullahan se huilas käyttämättömänä muutaman vuoden varastossa tilaa viemässä, omat ajot kun loppuu 5-10 asteen välille, ei ehdi varpaat palella.Ja hei,ottakaa iisisti siellä kairassa, että pääsette ehjänä takaisin!

Mare.

Poissa ctoonari

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 62
  • R 1200 GS Adventure
    • Pyörät
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #13 : 02.01.15 - klo:16:33 »
 
ke 31.12 Kaamanen ja  Inari välillä aurattu tie jossa hieman irtolunta!
Marssi nopeus oli 60 -80 km/h.
Inari

Inari - Ivalo väli kurvinen ja poroja joten nopeus 60 km/h. Ja Karhun pesäkivellä lämmintä joten pyörästä suli lumetkin hesse_biggrin 
Ivalossa kelkkailijat tankatessa kyseli tarkeneeko.

Sitten alkoikin hyvä tien osuus. Tosin Saariselkä ja Ivalo väli näkyi asvalttia.
Saariselkä

Saariselällä tankattiin ja sitten nopeus nousikin jo rajoitusten mukaiseksi.
Marssi nopeus 100 km/h

Haastavinta oli ainakin minulle toi mittari ajo.
mittari ajo

juuri hieman yli tonnin reitti tuli minulle.

Mc Huurre ei ole Jäniksen sölässä vaan BMW sölässä. Joten tiä mistä hän kotia kurvaa hali_peukku

Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1117
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Vs: Vuoje pimmein ajo....
« Vastaus #14 : 03.01.15 - klo:12:21 »
Herran armosta, pääsimme sitten sieltä Karigasniemen- lumiväylän "kurssikeskuksesta", Kaamasen Jokitörmän "Tapio" -mökin kautta viimein takaisin tien päälle. Lähdössä tosin ei suotta kiirehditty, kun mitään "hopsua" ei meillä mihinkään ollut, paitti mr Nixin työvelvoitteet kutsuu huomenna, (torstaina). Annettiin aamun valostua ihan rauhassa. Lumilinkokin kävi sopivasti avaamassa meille tien siihen Kaamasen päätielle, jes ! Tämä "Tapio"-mökki muuten sijaitsee aivan siinä Kaamasen sodanaikaisen, niksmannien lentokentän vieressä, paikassa jossa on mm Lapin sodan muistomerkkikin, eli jos tuota kenttää ja sen tst-varustuksia, suoja-asemia, jne. joku haluaa tsiigailla paremmin, niin tuosta olisi hyvä lähteä kävelykierroksille. Kesäkuun Atlantinvalli Jutauksen starttipäivää edeltävänä päivänä, tuolla kaiketi on aikaa myös piipahtaa, jos vain halukkaita riittää...?

Avaimen palautuksen jälkeen, suoritettiin vain hyvin mieto kaasunavaus, heti kohta sen Näätämön tienristeyksen jälkeen, kelien ollessa kerrassaan ihanteelliset! Aura-auto oli käynyt jo aamuvarhain, mitään uutta ei satanut ja mikä parasta, temperaturet olivat -7´c ___ -11´c välillä koko matkan ajan, aina tänne Kemiin, jossa nyt tätä naputtelen hotelli Palomestarissa. (juu, saunottu ja syöty on jo hyvissä ajoin, eli klo 19:22 kirjauduin sisälle.)

Yhdellä istumalla, painelimme Inarin ohitte, muutamia poroja himmaten, ja olihan se edellisen päivän lumisade vienyt näköjään useita kotiloita tien penkoille ja jopa kokonaan tieltä uloskin, kun oli tullut noita tuoreita ulosajojälkiä tien molemmin puolin!
Aika mutkainenhan tuo on, tuo Inari - Ivalo väli kesäisinkin, että tankoa saapi kääntää ihan tosissaan, jos esim Karhunpesänkiven kohdilla meinaa vaikkapa sen 90km/h päästelllä! No sitten ennen Ivaloa, niissä mukavissa ja suhteellisen pitkissä ylämäissä, lentelivät ne eilen illalla, runkoon, vanteisiin, perään, sivulaukkuihin, jne. kaikkiin mahdollisiin paikkoihin kertyneet jäät vauhdissa ja tärinässä huis ties ja minne! Voisin jopa väittää, että painonvähennyksen huomasi vauhdissa !


Ei vaappuneet enää vanteetkaan, kun valkoisten "kuorien" alta kuoriintui näin ulos kaksi Gessua! Eikähän siinä sitten mennyt pitkään, kun Inarinjärveltä tie lähtee nousemaan vaaranlakien kautta kohti Ivaloa, niin mikäs siinä oli päästellä jo aikas melkoisia "kesänoppeuksia" Mahtavaa fiiilistä!, yksikään kotilo ei enää ohitellut meitä, vaan nyt jo ne takana tulleetkin jäivät sinne kauas taakse vetämiimme jäähileverhoihin! Takunen piti hyvin, vaikka toki yli satasen nopeuksissa, raskaalla kuormalla ja vielä ylämäkeen tuntuikin, että koko ajan se vain lyö suttua. Hyä oli nyt matkamiähen kaasutella menemään!

Ivalossa Nixi ajoi rinnalle ja halusi ABC:lle tankkaamaan. OK, ja kiersimme liikenneympyrästä mittareille, kun sitten jo taas, "hohhoijjaa",  ..eikö siihen taas tullut jokin pariskunta Tabletteineen kuvaamaan joka suunnalta ja tekemään ne vakiokyssärit, mistä- minne- miten- miksi- jne ?... Ja vaikka itse en nyt edes tankannut. No tilanteen rauhottua, tuli siihen kelkkamieskin, ja ennen kuin se ennätti ottamaan edes kypäräänsä pois päästään, astelimpa hemmon viereen ja nyt vuorostaan itse pääsin kysymään: "Eikösevain ole kylmä ajella?"  Itseltä kysyy usein melkoista kykyä pitää pokka, kun jo etukäteen tiedän, miten huvittuneita vastauksia niitä sitten kuulee, ja etenkin, kun naamavärkistä näkee kun ovat ihan "hoo-Moilasena", että mitenkäs tässä näin pääsi käymään?

Aikoinaan, kun olen itse niin monesti tämän saman kysymyksen kuullut kelkkaohjastajilta, niin nykyään olen jo nopeampi. Ja arvatkaa vain, kuinka monelle kelkkakuskille tälläkin reissullta tämän saman kyssärin olin jo esittänyt
Ja sitten jos vielä väittävät, että mp:llä ajo olisi kylmempää, alan hypistelemään takkini alta roikkuvaa sähkötöpseliä, niin sitten yleensä päädymmekin samaan mielipiteeseen....

Lähdettiin sitten kohti Saariselkää. Ivalon keskusta loisti jouluvalojensa kanssa kilpaa tyhjyyttään, joka pian jäikin sitten vain peileistä katsottavaksi. Nixi otti nyt vetovastuun, ja kohta jo alkoivat kutakuinkin "kesänopeudet". Pidin sopivaa matkaväliä taaempana, josko siihen jokin kotilo haluaisi tulla väliin, vaan eipä pystyneet, koska Nixi laittoi nyt kierroksia boxeriin. Olimme sopineet että minä vuorostaan tankkaisin Saariselällä, joten kun edessämme taivaanrannassa alkoi taivas upeasti aamu-punertamaan ja kun saavuimme sopivasti "magneettimäelle", jäin huipulle hetkiseksi kuvaamaan taivaanrannassa näkyvää Kaunispään huippua, Nixin kaasutellessa jo alempana kaukaisuudessa jäähilepilveä perässään vetäen. Tapaisimme alempana, Nesteen huoltamolla kahffeella, jonne kohta tulisin perässä.

Kamera sivulaukkuun ja sitten perään. Ja alempana sitten siihen Nesteen risteykseen nastat ropisten tullessani, alkoikin etunen taas muistuttumaan olemassaolostaan, nimittäin "TAASKO" se oli tyhjentynyt`? Huoltamon pikkutiellä, etunen alkoi vempuloimaan siihen mallin, että tankkauksella ei ollutkaan nyt kiirus, vaan ensin katsottiin etusen paineita....Ei kai se taas ole alkanu vuotamaan? Letkumittari antoi alle 1.2:n paineet, joiden piti olla kyllä lähempänä kahta, eikä nyt ollut enää pakkastakaan kuin muutamia asteita? Tiedän toki, ettei näihin huoltamomittareihin aina ole luottamista, mutta jotain suuntaa ne pitäs kyllä antaa. Laitoin sen tasan 2k:n paineisiin, ja sitten menin Nixin kanssa sisälle tilaamaan jotain "harhautusta", koska eihän näistä tavernoista mitään oikiaa ruokaa saa.

Kaksi kasvihampurilaista sai nyt luvan kelvata, kun ruokaa ei ollut saatavilla. Seuraavan nykäys ja kelkkasaappaiden alaspudotus jalkatapeilta tehtäisiin Soankylässä. Mutta tsiigataan vielä kerran se etusen paine - ja nyt omalla, tarkalla mittarillani!

Nou hätä, eli letkumittari oli vain näyttänyt liian pientä arvoa, joten nyt vastaavasti sain laskea jo enimpiä paineita ulos. Tuo etusen vempulointi oli siis pelkästään eilisen, tuoreen lumen aiheuttamaa epätasaisuutta, kun auran jäljiltä jää aina uutta lunta niiden vanhojen, entisten kuoppien sisään ja jotka sitten pyörä tunnistaa outoina ja epänormaalina käyttäytymisenä.
Toki, jos vuoto olisi nyt uusinut, olihan minulla se paikkapullo edelleen puolillaan, sekä olimpa vielä Muonion SEO:lta Nixiä odottaessani ostanut uudenkin. Koska toimihan tuo pakkasellakin, tai ainakin tuo CRC-merkkinen.

Piuhat taas ohjastajiin kiinni ja visiirit silmille. Takaisin päätielle ja sitten hieman reilumpi "kaasunavaus", koska nyt olin itse kärjessä. Tosin, omalla Gessullani en vieläkään saa täyttä kaasua käyttää kuin hetkellisesti, sillä mittarissani kun on vasta 80325km. Tuokin lukema nyt seistä jäpitti paikoillaan, kun edelleenkään se ei toiminut. Mittarivaijerihan napsahti -29´c: pakkasessa katki siellä Kemijärven ja Sodankylän puolessa välin. Mutta Nixi olisi täyttä kaasua jo voinut käyttää, koska hänen Adventurellaan oli ohjastettu jo tuo satatuhatta rikki, jonka jälkeen, lupa yhtämittaiseen täyskaasuun tehdas antaa

Kierrolukumittarini mukaan, Kiilopää sekä Laanila ylitettiin n 4200 rpm:n kierrosalueilla. Muistini mukaan, maanopeus olisi silloin kutakuinkin reilut 85km/h.... Ja sitten, kun tultiin niille Purmukan ja Tankavaaran viivasuorille, niin kierrosluku saattoi käydä jo 4500 rpm:n tuntumassa. Olipa vain soma ajella tyhjillä teillä! Eipä ollut asuntovaunua, turistibussia, linjabiiliä, hinaajaa, yms. turistihotellia, eikä muutakaan savuttajaa edessä matelemassa, mitä kesä- heinäkuussa täällä joutuisi jatkuvalla syötöllä ohittelemaan! Lumipenkkojen syvyyskin takasi nyt sen, että vauhtia sai pitää huoletta koska ne muutamat poroset joita matkallamme Saariselän jälkeen näimme, eivät pystyisi mitään tekemään, kun boxereiden pauke mäni jo ohitte lumipölly-jäähileen vain ilmassa leijailen ! Liikkuva poliisi on lakkautettu, ja se oikea poliisi, niitä täällä seuduin näkee nykyään vain tv-sarjoissa.

Tässä ja nyt olivat ne ajofiilikset viimeistään, mitä täältä olimme tulleet hakemaan! Valoisaa olisi vielä pari - kolme varttia jäljellä, joten silläkin tässä oli nyt "tuli takapuolen alla", tai ainakin siltä se taas minusta tuntui, kun olin kytkenyt uudestaan penkinlämmittimen päälle! Valoisalla kannattaisi ajella hieman reilumpaa nopeutta, jotta matka joutuisi, siten kaikki pysähtymisetkin jätettiin toisille tielläliikkujille. Olkoonkin, että Nesteeltä oli ottanut mukaani porontaljan ja kankkuni väliin, venäjänkielisiä Saariselän sanomia ison nipun, jotka tosin jossain Vuotson lentokentän kohdilla olivat lennelleet lentolehtisten tapaan tykkykuusien oksille ja penkoille.... näin tapauksen ainoan silminnäkijän, eli Nixin kertoman mukaan...jatkuu
"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal