*

Uudet viestit

BMW-tori

M: Healtech shifteri


Hinta: 175.00 EUR
Päiväys: 11/07/2019
Kommentit (0)
M: BMW R1200S -06

Hinta: 8475.00 EUR
Päiväys: 04/07/2019
Kommentit (0)
Ostetaan BMW NAV 4 /5


Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 18/06/2019
Kommentit (0)
R 1200 RT LC akrapovic

Hinta: 650.00 EUR
Päiväys: 15/06/2019
Kommentit (0)
Ostetaan BMW K1200 satula

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 18/02/2019
Kommentit (0)
Bakup


Hinta: 200.00 EUR
Päiväys: 22/01/2019
Kommentit (0)
Myydään Kappa 46L laukku selkänojalla hinta 60e


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 18/01/2019
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Jarrupalat  (Luettu 31418 kertaa)

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 9
  • -Saadut: 16
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 2984
  • Viestieni tykkäämiset: 60
  • Ikä: 54
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:19.02.19 - klo:20:36
  • ZX-10R
  • Kuvat
Jarrupalat
« : 20.10.09 - klo:19:25 »
Tuolta toisesta ketjusta pulpahti mieleen, et kysympäs hieman milloin kannattee vaihdella paloja.

Kuten jo olette huomanneet en ole mikään expertti näissä teknisissä asioissa, mut innostus sitäkin kovempi yrittää tehdä jotain itte.  grin

Eli mulla mittarissa nyt about 15 tkm ja kun vahdoin nuot rattaat, huomasin etupaloissa silleen reunoilta jo "rispaantumista".

Vaihdetaanko palat aina automaattisesti takuuhuollossa jossain tietyssä kilsamäärässä vai onko paree itte huolehtia noista?

Ja millasia välejä noilla yleensä päästellään ennen vaihtoa?

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 1202
  • Viestieni tykkäämiset: 54
  • Paikkakunta: Vihti
  • Paikalla:20.09.18 - klo:19:59
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
  • Kuvat
Re: Jarrupalat
« Vastaus #1 : 20.10.09 - klo:21:56 »
Lainaus käyttäjältä: jarska
Tuolta toisesta ketjusta pulpahti mieleen, et kysympäs hieman milloin kannattee vaihdella paloja.

Kuten jo olette huomanneet en ole mikään expertti näissä teknisissä asioissa, mut innostus sitäkin kovempi yrittää tehdä jotain itte.  grin

Eli mulla mittarissa nyt about 15 tkm ja kun vahdoin nuot rattaat, huomasin etupaloissa silleen reunoilta jo "rispaantumista".

Vaihdetaanko palat aina automaattisesti takuuhuollossa jossain tietyssä kilsamäärässä vai onko paree itte huolehtia noista?

Ja millasia välejä noilla yleensä päästellään ennen vaihtoa?

Mulla on nyt liki 40 kymppiä kasassa, joista itse ajettuja tasan puolet. Veikkaan, että mopossa on alkuperäiset palat vielä. Vaihdan talvella ainakin etupalat, koska uudet on jo hankittu. Olivat hemmetin kalliit, taisivat maksaa jotain 160 €. Toisaalta, kun kuuntelee juttuja Bilteman ym. tarvikepaloista joilla ajetaan muutama tuhat km, taitaa olla viisaampaa vaan käyttää originaalipaloja. Palakustannukset / km samat, mutta vaihtotöitä paljon vähemmän. Ja vaihtotyö maksaa, jos hommaa ei tee itse. Ja laiska mieshän ei sitä usein viitsi tehdä...

Ei noihin paloihin mitään rispaantumista kyllä kuuluisi tulla. Ne kuluvat yleensä aika tasaisesti. Kannattaisikohan tarkistaa vielä uudelleen? Jos niistä lohkeilee paloja reunoista, niin sitten pitää kyllä alkaa miettimään syytä. Normaalisti niihin saa koloja aikaiseksi vain väärällä käsittelyllä, esim. ruuvimeisselillä vääntämällä (kun irroittaa jarrusatuloita esim. renkaan vaihdon yhteydessä).

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 9
  • -Saadut: 16
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 2984
  • Viestieni tykkäämiset: 60
  • Ikä: 54
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:19.02.19 - klo:20:36
  • ZX-10R
  • Kuvat
Re: Jarrupalat
« Vastaus #2 : 20.10.09 - klo:22:02 »
Mä otin varovasti irti, eikä tarvinnu edes käyttää meisseleitä kun lipsahti jarrusatula pois paikaltaan.

Pitääpä kattoa tarkemmin, minusta ne näytti just semmosilta lohkeamilta reunoilla, ei pahoja mut kuitenkin.

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 2
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 613
  • Viestieni tykkäämiset: 49
  • Ikä: 53
  • Paikkakunta: Benalmadena
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.01.18 - klo:16:11
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
  • Kuvat
Re: Jarrupalat
« Vastaus #3 : 20.10.09 - klo:22:21 »
Repa, sulla oli Ferodo Platinium -jarrupalat. Alkuperäise alkoivat vonkua muutaman tonnin jälkeen, eikä vonkuna loppunut, vaikka viilailin kulmat ja yritti vaikka mitä. Nuo ovat vähän pehmeämmät kuin alkuperäiset sintteripalat. Hyvin ne silti ovat kestäneet näköjään. Alkuperäiset tuntuivat enemmän "metallisimmilta".
 
Paloissa on kulumisurat. Näkee, kun katsoo jarrukenkiä jarrusatulan päältä aukosta. Jos on jotain milli jäljellä, niin urat loppuvat ja on syytä vaihtaa. Olikohan KS:ssä vielä takana satulassa reikä, josta katsomalla näkee jarrupalan kitkapinnan. Jos se on kulunut, niin reiästä näkyy jarrulevy... noin muistelisin.
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 1202
  • Viestieni tykkäämiset: 54
  • Paikkakunta: Vihti
  • Paikalla:20.09.18 - klo:19:59
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
  • Kuvat
Re: Jarrupalat
« Vastaus #4 : 20.10.09 - klo:23:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Eka"
Repa, sulla oli Ferodo Platinium -jarrupalat. Alkuperäise alkoivat vonkua muutaman tonnin jälkeen, eikä vonkuna loppunut, vaikka viilailin kulmat ja yritti vaikka mitä. Nuo ovat vähän pehmeämmät kuin alkuperäiset sintteripalat. Hyvin ne silti ovat kestäneet näköjään. Alkuperäiset tuntuivat enemmän "metallisimmilta".
 
Paloissa on kulumisurat. Näkee, kun katsoo jarrukenkiä jarrusatulan päältä aukosta. Jos on jotain milli jäljellä, niin urat loppuvat ja on syytä vaihtaa. Olikohan KS:ssä vielä takana satulassa reikä, josta katsomalla näkee jarrupalan kitkapinnan. Jos se on kulunut, niin reiästä näkyy jarrulevy... noin muistelisin.

Ok. Kiitos tiedosta Eka.

Tarkistetaan takapalat samalla. Ovat kyllä näyttäneet ihan hyviltä.
Vaimon auton kanssa kävi juuri samoin. Piti vaihtaa 6000 km ajettuun autoon tarvikepalat, kun alkuperäispalat vinkuivat vaikka mitä yritti.

t. Repa

Poissa puujahke

  • Sport jr.
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 35
  • Viestieni tykkäämiset: 0
  • Paikalla:08.09.16 - klo:21:50
  • Kuvat
Re: Jarrupalat
« Vastaus #5 : 26.11.09 - klo:20:46 »
Ne alkuperäiset palat kestää tosi pitkään. Mul meni vaihtoon 40k huollossa, silloin ajettu 41,5k. Olis viel päässyt muutaman tonnin, mut huoltomies osotti sormellaan renkaan reunoja ja vaihtoon sit meni, sekä eteen, että taakse. (ei olis radalla varmaan kahta-kolmea päivää kestäneet). Ko pyörä 2005 ja tehostetuilla jarruilla, hyvin toimi mulla, vaikka muutakin olen kuullu. Uus akku joka kevät ja johan tuli vaivaton vehjes.
Syssyllä se meni vaihtoon ja ens kevääks sit vähän erilainen bemari  :mrgreen:

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 1
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 292
  • Viestieni tykkäämiset: 6
  • Ikä: 45
  • Paikkakunta: Porvoo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:10.06.18 - klo:21:08
  • R1200GSA, GSX 750 F
  • Kuvat
    • Lakiasiat Joel Kajas
Re: Jarrupalat
« Vastaus #6 : 27.11.09 - klo:07:41 »
Motskarien tarvikepalojen laatu voi olla vähän autopuolen vastaavia parempi. Mulla on nyt Suzukissa 17 000 ajetut tarvikepalat edessä ja vielä on pintaa vaikka kuinka. Ihan tavalliset EBC:n palat, ei mitään sintteriä. Autopuolelta muistan kun joskus 90-luvulla köyhänä nuorena poikana ostin Bilhelvetestä tarvikepalat sorollaan ja sain sitten vaihtaa 10 000 kilsan jälkeen  hesse_blink Ala-arvoiset siis.
R1200GSA & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Jussiboy

  • Sport
  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Loka 2009
  • Viestejä: 60
  • Viestieni tykkäämiset: 0
  • Paikkakunta: Tampere
  • Paikalla:01.05.12 - klo:15:12
  • Kuvat
Re: Jarrupalat
« Vastaus #7 : 27.11.09 - klo:22:03 »
Palat voi kulua loppuun todella nopeastikin ja silloin joku yhtä tyhmä kuin minä voi tuhota jarrulevyn. Jarruttelin Alpeilla aika paljon takajarrulla ja painoa oli ässässä varmaan lähelle 500 kg, niin palat oli loppu alta aikayksikön.
Takapalat voi ainakin vanhemmassa ässässä tarkistaa katsomalla pakoputken puolella olevasta reiästä kaliberissa näkyykö läpi vai ei, pitäis vaan jaksaa nousta pyörän päältä.

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 2
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 613
  • Viestieni tykkäämiset: 49
  • Ikä: 53
  • Paikkakunta: Benalmadena
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.01.18 - klo:16:11
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
  • Kuvat
Re: Jarrupalat
« Vastaus #8 : 27.11.09 - klo:23:18 »
Mulla vaihdetaan HP2 Sportissa eteen palat 20t huollossa. Ei ne nyt ihan loppu vielä ole, mutta ei riittäne seuraavaan huoltoon, joten menköön. Tuolla tulee jarruteltua reippaammin kuin Megamotolla. Siinä on kymppitonni enemmän kilsoja ja reilusti pintaa jäljellä.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 1202
  • Viestieni tykkäämiset: 54
  • Paikkakunta: Vihti
  • Paikalla:20.09.18 - klo:19:59
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
  • Kuvat
Re: Jarrupalat
« Vastaus #9 : 04.01.10 - klo:13:39 »
Nyt en kyllä kehtaisi tunnustaa, mutta kun nykäisin nuo Ferodon palat pois moposta vaihtaakseni uudet palat tilalle, niin hämmästyin noiden vanhojen palojen kuntoa.  Pintaa on vielä 3 mm jäljellä. Ja kun uusissa paloissa on 4.4 mm, niin vanhat palat menevät kyllä takaisin paikalleen. Ja kilometrejähän on takana noilla paloilla jotakin 35.000...38.000 tkm.

Palojen kunto kertoo varmaan ihan liikaa minun sporttisesta ajotyylistäni...

t. Repa

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 9
  • -Saadut: 16
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 2984
  • Viestieni tykkäämiset: 60
  • Ikä: 54
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:19.02.19 - klo:20:36
  • ZX-10R
  • Kuvat
Re: Jarrupalat
« Vastaus #10 : 04.01.10 - klo:14:02 »
Lainaus käyttäjältä: Repa
Nyt en kyllä kehtaisi tunnustaa, mutta kun nykäisin nuo Ferodon palat pois moposta vaihtaakseni uudet palat tilalle, niin hämmästyin noiden vanhojen palojen kuntoa.  Pintaa on vielä 3 mm jäljellä. Ja kun uusissa paloissa on 4.4 mm, niin vanhat palat menevät kyllä takaisin paikalleen. Ja kilometrejähän on takana noilla paloilla jotakin 35.000...38.000 tkm.

Palojen kunto kertoo varmaan ihan liikaa minun sporttisesta ajotyylistäni...

t. Repa

No johan on kestävät palat, tai sitte sä et tosiaankaan jarruttele. hesse_blink

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 1202
  • Viestieni tykkäämiset: 54
  • Paikkakunta: Vihti
  • Paikalla:20.09.18 - klo:19:59
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
  • Kuvat
Re: Jarrupalat
« Vastaus #11 : 04.01.10 - klo:14:42 »
Lainaus käyttäjältä: jarska
Lainaus käyttäjältä: Repa
Nyt en kyllä kehtaisi tunnustaa, mutta kun nykäisin nuo Ferodon palat pois moposta vaihtaakseni uudet palat tilalle, niin hämmästyin noiden vanhojen palojen kuntoa.  Pintaa on vielä 3 mm jäljellä. Ja kun uusissa paloissa on 4.4 mm, niin vanhat palat menevät kyllä takaisin paikalleen. Ja kilometrejähän on takana noilla paloilla jotakin 35.000...38.000 tkm.

Palojen kunto kertoo varmaan ihan liikaa minun sporttisesta ajotyylistäni...

t. Repa

No johan on kestävät palat, tai sitte sä et tosiaankaan jarruttele.  hesse_blink

Ajamista vartenhan mopot on tehty. Eikä jarruttelemista...

t. Repa

Poissa Speed King

  • Sport jr.
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 1
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Tammi 2010
  • Viestejä: 32
  • Viestieni tykkäämiset: 1
  • Paikkakunta: Satakunta
  • Paikalla:14.04.16 - klo:18:41
  • Kuvat
Re: Jarrupalat
« Vastaus #12 : 04.01.10 - klo:22:44 »
Alkuperäiset etujarrupalat alkoivat vinkua varsinkin lämpimällä kelillä siinä 12.000 km:n paikkeilla. Kokeilin kuparitahnaa, levyjen puhdistamista, jarrujen puhdistamista ja tehokasta jarrutusta + pintojen hiomista. Lopulta ratkaisu löytyi Nippy Normansilta tilatuista keraamisista paloista. Jarrutuntuma ei sanottavasti muuttunut paloja vaihtamalla, mutta vonkuminen loppui (ensimmäisen polven servojarrujen tuntuma on mikä on). Jotkut ovat menestyksellä korjanneet jarrunsa lisäämällä palojen sisäpuolelle ohuen peltilevyn.

Poissa DrPain

  • Sport sr.
  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 2
  • Liittynyt: Loka 2009
  • Viestejä: 154
  • Viestieni tykkäämiset: 19
  • Ikä: 39
  • Paikkakunta: Hyvinkää
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:12.07.19 - klo:23:28
  • K1200S -08
  • Kuvat
Vs: Jarrupalat
« Vastaus #13 : 18.07.10 - klo:21:39 »
Nostetaas tätäkin aihetta taas esille.

Millaisilla kilometreillä on orkkispalat mennyt vaihtoon? Mulla alkaa olla 24k mittarissa ja katselin että jarrunesteen pinta hieman vajonnu, paloissa ei niin paljon jäljellä ja sylinteritkin jo aika ulkosalla.
DrPaiN & K1200S -08

Poissa DrPain

  • Sport sr.
  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 2
  • Liittynyt: Loka 2009
  • Viestejä: 154
  • Viestieni tykkäämiset: 19
  • Ikä: 39
  • Paikkakunta: Hyvinkää
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:12.07.19 - klo:23:28
  • K1200S -08
  • Kuvat
Vs: Jarrupalat
« Vastaus #14 : 20.07.10 - klo:23:24 »
No tuli tänään vaihdettua palat 24tkm paikkeilla, helppo homma

Sisemmät palat olivat kuluneet niin ettei kulutus-uria juurikaan ollut jäljellä. Näyttää tuo rata-ajo syövän hieman nopeemmassa tahdissa pintaa pois. Olishan noilla vielä ajellut, mutta en halua tilanteeseen että ne loppuu jossain tiukassa jarrussa...

Aika suolanen hinta 160e palat eteen


  Aihe / Aloittaja Vastauksia / Lukukerrat Uusin viesti
xx
R12RTLC jarrupalat

Aloittaja Kartsa

3 Vastauksia
4231 Lukukerrat
Uusin viesti 17.10.15 - klo:19:39
Kartsa
xx
K1600 jarrupalat

Aloittaja huttma

31 Vastauksia
20259 Lukukerrat
Uusin viesti 03.03.16 - klo:12:25
mattianki
question
Jarrupalat, tarvike vs. originaali?

Aloittaja JTK

7 Vastauksia
6601 Lukukerrat
Uusin viesti 31.05.12 - klo:21:34
TommoKe
 

TinyPortal © 2005-2018