Kirjoittaja Aihe: Momenttiavain  (Luettu 18600 kertaa)

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Momenttiavain
« : 24.10.09 - klo:11:28 »
Kun noita pienimpiä huoltoja/renkaan vaihtoja yrittää värkkäillä itte, niin varmaankin momenttiavain olis hyvä hankkia.

Millasia teillä on käytössä ja tekeekö noilla Bilteman, Lidlin ym. avaimilla mitään vai kannattaako hankkia "kunnollinen"?

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 613
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
Re: Momenttiavain
« Vastaus #1 : 24.10.09 - klo:13:01 »
Itse ostin Bauhausista. Varmaan suomessa on samat kamat. Isomman mukana tuli hylsysatsi ja pienempi on pienemmällä karalla, mutta ostin siihen sovitteen. Ihan hyvän tuntuisia ovat. Kannattaa katsoa, että siinä on nimenomaan Nm asteikko, mutta eiköhän suomessa ole kaikissa.
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Re: Momenttiavain
« Vastaus #2 : 24.10.09 - klo:14:42 »
Mullon Bilteman avain (ta kaksikin itse asiassa). Hintaluokka oli joku 60-70 euroa. Hyvin on ajanu asiansa. Sehän pärjäs ihan hyvin myös TM:n testissä. Motonetissa tais olla ihan vastaavia tarjolla vastaavaan hintaan.

Lidlistä en osta ku syötävää ja juotavaa. Sain kerran lahjaksi sarja Lidlin meisselinpäitä - käyttöikä oli luokkaa sekunti per pää ku alko riivia vääntään ihan käsimeisselillä.

Mutta pähkinät, suklaa ja pakastekebab siellä on hyviä  hesse_cool
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:34 kirjoittanut jarska »
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Momenttiavain
« Vastaus #3 : 24.10.09 - klo:16:22 »
Mulla on yksi vanhempi iso ammattilaisen momenttiavain, josta ei Nm lukuja löydy. Mutta on ollut hyvä.

Pari muuta olen ostanut Motonetistä.

Oleellisimmat kriteerit itselleni: Nm-asteikko ja naksahtava avain.

Ostopaikka ja merkki eivät ratkaise.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Kartsa

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 141
  • R 1200 GS Rallye
Re: Momenttiavain
« Vastaus #4 : 24.10.09 - klo:20:27 »
kaksi avainta on. Toinen viisari ja toinen naksahtava. Viisari tarvii enemmän ammattitaitoa ja sitä käytin aikoinaan, kun tuli itse tehtyä moottoriremppoja. Tuon naksahtavan sain faijan jäämistönä. Naksahtava pitää muistaa aina löysätä käytön jälkeen. Kalibroinnin on tehnyt tuttu autohuolto. Enempi tulee käytettyä nykyään auton renkaiden vaihdossa.

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: Momenttiavain
« Vastaus #5 : 24.10.09 - klo:21:04 »
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Kun noita pienimpiä huoltoja/renkaan vaihtoja yrittää värkkäillä itte, niin varmaankin momenttiavain olis hyvä hankkia.

Millasia teillä on käytössä ja tekeekö noilla Bilteman, Lidlin ym. avaimilla mitään vai kannattaako hankkia "kunnollinen"?

Olen käyttänyt noissa renkaanvaihdoissa ym.karkeammissa hommissa Bilteman momenttiavainta.Sitten tarkempiin hommiin oon tuonu työmaalta Snap-Onin digitaalinäyttöisiä avaimia paria kokoa aina tarvittaessa "lainaan".Erikoinen ominaisuus muuten Snap-Onin 1/2" avaimessa,kun se näyttää noi kulmakiristyksen asteetkin suoraan näytöltä.Joskus olen tehnyt mielenkiinnosta vertailua ihan tollai käytännössä tuon "halpis"- ja ammattiavaimen kesken,ja täytyy sanoa,että kyllä toi Biltemalainen ainakin on hyvin alueella tuohon kalibroituun verraten.
Man cannot live on beer only.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Momenttiavain
« Vastaus #6 : 24.10.09 - klo:21:08 »
Lainaus käyttäjältä: Bem-Ari
Lainaus käyttäjältä: jarska
Kun noita pienimpiä huoltoja/renkaan vaihtoja yrittää värkkäillä itte, niin varmaankin momenttiavain olis hyvä hankkia.

Millasia teillä on käytössä ja tekeekö noilla Bilteman, Lidlin ym. avaimilla mitään vai kannattaako hankkia "kunnollinen"?

Olen käyttänyt noissa renkaanvaihdoissa ym.karkeammissa hommissa Bilteman momenttiavainta.Sitten tarkempiin hommiin oon tuonu työmaalta Snap-Onin digitaalinäyttöisiä avaimia paria kokoa aina tarvittaessa "lainaan".Erikoinen ominaisuus muuten Snap-Onin 1/2" avaimessa,kun se näyttää noi kulmakiristyksen asteetkin suoraan näytöltä.Joskus olen tehnyt mielenkiinnosta vertailua ihan tollai käytännössä tuon "halpis"- ja ammattiavaimen kesken,ja täytyy sanoa,että kyllä toi Biltemalainen ainakin on hyvin alueella tuohon kalibroituun verraten.

Tämä kiinnostikin  et pysyykö nuot "halpikset" parempien avainten mukana, ei raaskis ostaa mitään ammattilais kalustoa näihin meikän pieniin huoltoihin.  bowdown
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:35 kirjoittanut jarska »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Momenttiavain
« Vastaus #7 : 24.10.09 - klo:22:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Bem-Ari"
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Kun noita pienimpiä huoltoja/renkaan vaihtoja yrittää värkkäillä itte, niin varmaankin momenttiavain olis hyvä hankkia.

Millasia teillä on käytössä ja tekeekö noilla Bilteman, Lidlin ym. avaimilla mitään vai kannattaako hankkia "kunnollinen"?

Olen käyttänyt noissa renkaanvaihdoissa ym.karkeammissa hommissa Bilteman momenttiavainta.Sitten tarkempiin hommiin oon tuonu työmaalta Snap-Onin digitaalinäyttöisiä avaimia paria kokoa aina tarvittaessa "lainaan".Erikoinen ominaisuus muuten Snap-Onin 1/2" avaimessa,kun se näyttää noi kulmakiristyksen asteetkin suoraan näytöltä.Joskus olen tehnyt mielenkiinnosta vertailua ihan tollai käytännössä tuon "halpis"- ja ammattiavaimen kesken,ja täytyy sanoa,että kyllä toi Biltemalainen ainakin on hyvin alueella tuohon kalibroituun verraten.

Kaiketi nuo halpisavaimet hoitavat homman ihan riittävällä tarkkuudella.

Tuo astenäyttö on ihan mielenkiintoinen lisä, joskaan sille ei usein käyttöä taida löytyä. En muista ässän ksnssa kulmia tarvinneeni kuin kerran, tuossa koneen purkuprojektissa. Enkä muista sitäkään missä vaiheessa. Oliskohan ollut kampiakselin laakerien kiristyksessä.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Momenttiavain
« Vastaus #8 : 25.10.09 - klo:07:24 »
Emäntä toi eilen Lindlistä tämmösen sarjan.

Tosi tukevan ja jämäkän oloinen avain,mut newtonit taitaa olla jo liiankin ylhäältä alkavat?

Kiitos vinkistä Atomic, ei ainakaan ollut kallis. shakehands
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:35 kirjoittanut jarska »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Momenttiavain
« Vastaus #9 : 25.10.09 - klo:10:02 »
Lainaus käyttäjältä: jarska
Emäntä toi eilen Lindlistä tämmösen sarjan.

Tosi tukevan ja jämäkän oloinen avain,mut newtonit taitaa olla jo liiankin ylhäältä alkavat?

Kiitos vinkistä Atomic, ei ainakaan ollut kallis.  shakehands

Ihan hyvä moneen paikkaan, mutta äSsässä tuolle on vähemmän käyttöä.

Ässän huoltoon yleisin momentti taitaa olla 10Nm.

t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:35 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Momenttiavain
« Vastaus #10 : 25.10.09 - klo:10:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Repa"
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Emäntä toi eilen Lindlistä tämmösen sarjan.

Tosi tukevan ja jämäkän oloinen avain,mut newtonit taitaa olla jo liiankin ylhäältä alkavat?

Kiitos vinkistä Atomic, ei ainakaan ollut kallis. grin

Avaimen manuaalissa kyllä lukee, et skaala-alue alkais 28Nm, mutta varressa asteikko alkaa vasta 42 Nm:stä.


Edit. Takapyörän kiinnitys laippaan 60Nm, tohon ainakin sopii ja etupyörän akseliin.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Momenttiavain
« Vastaus #11 : 25.10.09 - klo:11:07 »
Kävin kokeileen kiriä nuot takarenkaan pultit ja tuntuu toimivan, selkeä naksahdus kun momentti saavutettu.

Ainut että pitää olla tarkkana sen naksauksen kans kun avain  ei löysää automaattisesti, vaan pystyy kirimään yli momentin.

Nyt hokasin et vaikka asteikko loppuukin 42Nm:n, niin pakittamalla hienosäädöllä menee tonne 28Nm.  idea3
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:36 kirjoittanut jarska »

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Re: Momenttiavain
« Vastaus #12 : 25.10.09 - klo:11:13 »
Lainaus käyttäjältä: jarska
Lainaus käyttäjältä: Repa
Lainaus käyttäjältä: jarska
Emäntä toi eilen Lindlistä tämmösen sarjan.

Tosi tukevan ja jämäkän oloinen avain,mut newtonit taitaa olla jo liiankin ylhäältä alkavat?

Kiitos vinkistä Atomic, ei ainakaan ollut kallis. grin

Avaimen manuaalissa kyllä lukee, et skaala-alue alkais 28Nm, mutta varressa asteikko alkaa vasta 42 Nm:stä.


Edit. Takapyörän kiinnitys laippaan 60Nm, tohon ainakin sopii ja etupyörän akseliin.

Hyvä olla olemassa niin kuin Vileen Sulolla "ku halvalla sai"  hesse_biggrin
Sitten kun alkaa hienomekaanikon hommat niin mennään Repan pajalle  hesse_wink2
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:36 kirjoittanut jarska »
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Momenttiavain
« Vastaus #13 : 25.10.09 - klo:11:26 »
Ihan totta Atomic, kiva tällä on värkkäillä kun ei näistä mekaanikon hommista juuri ymmärrä. hesse_yahoo

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Momenttiavain
« Vastaus #14 : 25.10.09 - klo:16:36 »
Lainaus käyttäjältä: "atomic"
Lainaus käyttäjältä: "jarska"

Juu, huomasin itekki kun tutkailin ässän manuaalia, et menee yli ton avaimen momentit. hesse_cool
Kyllä se varmaan Jarska meän mekaanikko taidoilla riittää tuohon renkaitten kiristykseen  hesse_wink2


Ei muuta kuin vaan kokeilette reilusti taitojanne kaikissa mahdollisissa kohteissa. Sitten vaan soitto, kun sormi menee suuhun ja minä voin tulla hakemaan rojut pois ja panna takaisin kasaan. On sen verran paljon jäänyt noita osia kasatessa yli, että eiköhän minulta löydy sitten puuttuvat osatkin pääsääntöisesti. Ja jos ei löydy, niin eiköhän  ne jää jonkun muun moposta sitten yli.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal