Kirjoittaja Aihe: F800 ST 2010 harkinnassa  (Luettu 11885 kertaa)

Poissa Janinassu

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 5
F800 ST 2010 harkinnassa
« : 28.02.17 - klo:11:45 »
Oletteko olleet tyytyväisiä pyöriinne?
Entä huoltoihin sekä korjauksiin?

Mopomessuilla maahantuoja lupaili koneelle kestoa noin 200tkm.
Miten muiden osien kesto?

Pieni kulutus ilmeisesti on tavallista F800 sarjalle.

Matka ajoon tulossa sekä 160km suuntaansa työmatkaan.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: F800 ST 2010 harkinnassa
« Vastaus #1 : 01.03.17 - klo:15:38 »
Oli vuosia sitten K 12 S EMC:llä huollossa ja päiväksi saatiin tilalle 800 ST. Ihan posittivisia muistoja, olihan mukava ja paljon kevyempi käsiteltävä kaupungilla kuin ässä. Kaksi päällä ei ollut ahdasta ja kulki maantiellä ihan niin kuin Pemarin tuleekin, ne mutkapätkät jäi vaan Oulun seudulta löytymättä :D
Ehkä Euroopan reissaaja kuitenkin hommaisi pykälää isomman ja tehokkaamman - makuasia ja kyllä tuollakin pitkää matkaa tekee.
Jollain on varmaan enempi ja parempaa kokemusta..?

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: F800 ST 2010 harkinnassa
« Vastaus #2 : 04.03.17 - klo:23:28 »
F800-sarjalaisista ollut vuokarapyöränä GS-mallia ja S/ST/GT-malleista kokemusta muutaman koeajon verran, eikä noista juurikaan pahaa sanottavaa ole. Moottori on toki hieman hengetön, mutta saahan siihen Saksasta turbosarjaa  :D

Itsellä alla nyt toinen Nuda (perustuu samaan moottoriin) eikä teknisiä ongelmia ole ollut 55 tkm aikana. Ulkolaisella hussefoorumilla tullut vastaan yksilö jolla ajettu yli 120 tkm, joten en usko että moottorin kestävyys muodostu ongelmaksi.

Kaikki tavalliset kulutusosat saa vaikka Motonetistä eikä maksa maltaita ja perushuollot on helppo tehdä itse.

Poissa Janinassu

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: F800 ST 2010 harkinnassa
« Vastaus #3 : 06.03.17 - klo:21:56 »
ST 2010 tuli nyt sitten ostettua, vähän ajettu yksilö vuoden takuulla.

Keväällä sitten kokemuksia miltä tuntuu.
Kesäkuussa Turusta Ylläkselle mökkeilemään joten ainakin Kiirunan siirtoa voisi käydä katsomassa.

Tehtaan pärinäpönttö siinä oli kiinni mutta vakiovaimennin tulee mukana sekä 2 penkkiä.

Laukut on näppärää pullistuvaa mallia.

Tuollaista tuli joskus kuolattua messuilla. Mutta tuntui silloin niin etäiseltä hankinnalta.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: F800 ST 2010 harkinnassa
« Vastaus #4 : 07.03.17 - klo:13:49 »
Siitä se lähtee, onnea uudelle!

Poissa Janinassu

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: F800 ST 2010 harkinnassa
« Vastaus #5 : 12.03.17 - klo:19:12 »
Löytyi toivomani nahkapukukin. Bmw Atlantis4 vähän käytettynä. Mieletön tuuri sopivuuden kanssa.
Nyt on sekä kangas- että nahkapuku kelien mukaan.

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: F800 ST 2010 harkinnassa
« Vastaus #6 : 13.03.17 - klo:20:20 »
Onnea uudelle pyörälle ja varusteille. Nyt Navi hankintaan ja kannattaa ostaa oikea motskarimalli. Ja siihen kun hommaat kypärään äänilähteen niin kuulee ohjeet kypärään. Itsellä ollut kuudetta vuotta Garminin Zumo 660 navigaattorina. Hyvä peli, mutta tänä päivänä löytyy uusia hyviä malleja. Kypäränä minulla on Nolan N103 n-com. Kajarit ja akku + mikrofoni on integroitu mukavasti. Uuden akun jouduin talven aikana hommaamaan, se vei 30 e. Joten kohtuuhinta.

Minun ässässä on laajennettavat sivulaukut, auki käännettynä ei kovin nätit mutta joskus sitä tilaa tarvii.

Turvallisia kilometrejä vaan. Kohta se alkaa...
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa 22vce

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 7
  • F800ST
Vs: F800 ST 2010 harkinnassa
« Vastaus #7 : 13.03.17 - klo:22:25 »
Onnee vähänajetulle mopolle ja ohjastajallekin!

Olen ollut tyytyväinen f800 st 2010 mopoon. Nyt mittarissa melk 90tkm. Ed omistaja ajoi 5500 km kolmessa kesässä.
Mitä pitempi matka sen parempi.
Teho ja vääntö sekä ajo-ominaisuudet riittävät mutkatielle ja moottoritiellekin. Myös Saksassa.
PikkuBemulla voi ajaa päivässä itsekseen helposti tuhatkin km. Vaimon kaa vain puolet.
Pohjoisimmassa Norjassa olen ennättänyt käydä vain 3 kertaa Bemulla.
Joka kesä olen käynyt vaimon kanssa keski tai etelä euroopassa sekä Ruotsin että Baltian kautta.
 Harz,tatra ja alpit ajeltu pari kertaa sekä swartwald, karpaatit ja pyreneet vasta kerran.  Vaimo on lentänyt kerran menomatkansa Nizzaan ja Spitiin.
Toukokuun alussa taas Kroatiaan.
Vain yksi pieni ongelma on vielä ollut: ruuvi puhkaisi takarenkaan Puolassa.
Normaalihuollot on riittäneet.Itse teen pienet öljynvaihtohuollot.  Vaihdoin 50tkm kohdalla ohjauslaakerit ja huollatin etuiskarit,koska toinen vuoti. Vetohihna on vaihdettu 35 sekä 76 tkm kohdilla. KotiSoratie (7km) syö hihnaa. Muuten hihnaveto on helppohoitoinen.
Takarengas on kestänyt n. 16tkm ja etunen n.24tkm (noin ajokauden keskimäärin). Metzeler z6. Nyt alla Mitcelin pilot rod 3.
Keskikulutus on ollut vain vähän yli 4 litraa. Tosin kaverin harrikan mukana ajellessa paaljon vähemmänkin.
Meinaan ajella tällä nopolla ympäri Eurooppaa niin pitkään kuin mopo ja syksyllä eläkelöityvä ukko jaksaa.

Poissa Janinassu

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: F800 ST 2010 harkinnassa
« Vastaus #8 : 30.05.17 - klo:15:55 »
Noin 2000km takana lumista ja välillä lämmintäkin ajosäätä.

Naviksi valikoitui Garmin LM395. Veikonkoneesta -20% alennuksella 400€.

Etupumppu alkoi vuotaa oikein reilusti -> meni RM Heinon takuuseen (mutta vain vuotava stefa, toinen jäi vanhaksi)

Tuli pieni mutka matkaan päivää ennen stefa korjausta -> takarenkaassa naula -> paikallinen Vianor vaihtoi Michelin Tour 4 -renkaat alle 500€.
Pyörässä oli myyjän mielestä uudet renkaat mutta rengasmyyjän mielestä kuluneet. Itse katsoin paistoleimoja joissa vuodet -09 ja -10 -> vaihtoon :)

Koeajoin stefan vaihdon ajan R1200GS premiumia pari tuntia. Olihan se ihan unelma kaikkine varusteineen. Mutta 20k€ väliraha vaatisi todellisen harrastus innon.

Olen lähdössä Lapin suuntaan parin viikon päästä ja tutkin pyörää hiukan. Takavalosta katkesi toisen kiinnikkeen kierreosa joka ei ole takuuseen liittyvä kuulemma -> Nyt on liimauksessa -> Jollei onnistu niin LED-versio tilalle.

Ilmansuodatin on vuodelta -09 ja riittävän likainen. RM-Heinon mukaan ei kuulu huolto-ohjelmaan alle 20tkm ajetussa. Olen asiasta erimieltä. -> Vaihdoin uuden suodattimen.

Varmaan myös sytytystulpat on alkuperäiset mutta ne löytyy niin syvältä akun alta etten tähän hätään niitä vaihda. Ja akku menee samalla vaihtoon jos sen irroittaa :)

Mopossa näet on jonkun verran liimattavaa takalampun lisäksi -> Katteita on halki tai olivat jo ostaessa mutta luovutus hetkellä sanoivat ettei huolto osannut niille tehdä mitään. -> Tein sitten itse.

Eli tähän saakka tuntuu pyörä ihan ok. Mutta joka vuosi merkkihuollettu vähän ajettu pyörä tuntuu jotenkin alihuolletulta.

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: F800 ST 2010 harkinnassa
« Vastaus #9 : 31.05.17 - klo:23:53 »
Mutta joka vuosi merkkihuollettu vähän ajettu pyörä tuntuu jotenkin alihuolletulta.

Todellakin, ei oikein huollon toiminta vakuuta jos tuolla tasolla. Nyt ei ole 800:n huolto-ohjelmaa käden ulottuvilla mutta omassa on esim. ilmansuodattimen kohdalla mainittu että tulisi tarkistaa jokaisen huollon yhteydessä ja vaihtaa tarvittaessa. Ainakin Husessa on "snorkkelit" joten suodatin tukossa paljon ennen tuota 20tkm rajapyykkiä, joten olen ottanut tavaksi vaihtaa sen ainakin kerran vuodessa, tarvikefilsu kun maksaa Motonetistä kympin.

Mikäli huolto on orjallisesti seurannut vain kilometrimääräistä taulukkoa, niin sinuna laittaisin myös jäähdytin- ja jarrunesteet vaihtoon jos ei pariin vuoteen ole vaihdettu. Jossain vanhassa pyörässä jouduin kerran vaihtamaan vain toisen stefan (ei ollut juuri silloin molempia saatavilla nopeasti) sillä seuraamuksella että myös toinen korkkasi kuukauden sisään, joten mikäli joku pidempi matka suunnitteilla niin oman mielenrauhan kannalta vaihtaisin myös toisen.  

Poissa Janinassu

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: F800 ST 2010 harkinnassa
« Vastaus #10 : 19.06.17 - klo:14:17 »
Nyt on reissu heitetty. Meno pysähdyksellä Oulussa ja paluu suoraan koko 900km.
Taitaa pyörä olla liian matala minulle, tuli polvet kipeäksi.

Uusi Shuberth 3 kypärä oli ihan ok paitsi silmälasien sangat painoi korvan taustoja sekä kiinnityslukko kurkkua.
Nämä helpottivat jättäessäni kypärähupun poies.
Muuten hyvä kun on sopiva päähän ei heilu ja on hiljainen.

Pyörä toimi ok. Kulutus vähän yli 4 litraa satasella eli noin 3-4 tankkausta joten tuli pidettyä taukoja.

Norja jäi seuraavalle reissulle kun oli vain viikon reissu johon sisältyi vähän patikointia.

Poissa Oprimus

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: F800 ST 2010 harkinnassa
« Vastaus #11 : 22.07.17 - klo:10:37 »
Huomasin vasta nyt ja pyörä näemmä hankittu, mutta kirjoitetaan silti :).

Ostin pyörän Heinon Lahden myymälän loppuunmyynnistä n. 30000tkm ajettuna. Siihen tehtiin huolto, mutta takajarrupalat olivat kyllä sittenkin ihan finaalissa, raudoilla parin tuhannen kilometrin jälkeen. Ensimmäinen oma pyörä, joten ei tullut tarkistettua tuotakin. Vuosihuollot olen sen jälkeen tehnyt itse, ja 40tkm huollon teetin matkalla.

Noin muuten olen ollut tyytyväinen pyörään, olen ajanut sillä noin 20tkm vajaassa kolmessa kesässä. Pisin reissu oli kun ensimmäisenä kesänä kävin Bulgariassa, tuossa vaiheessa olin vaihtanut vakiopleksin MRA Touring-malliin, josta olin poistanut lipan matkan ajaksi. Toimi hyvin eikä koko matkalla mitään teknisiä murheita. Jousitus toimi matkalla hyvin, mutta huonommilla teillä olisi kaivannut lisää herkkyyttä. Ohjausiskarillekin tuli tarvetta, kun Romaniassa oli iso möykky kurvissa. Kokeneempi olisi varmaan tajunnut väistää sen jo aiemmin. 40tkm huollon teetätin Slovakiassa merkkiliikkeessä; toimi hyvin ja onnistuivat hoitamaan odottaessa. Vain ilmansuodatinta ei ehtinyt tuossa saamaan, joten sen vaihdoin itse myöhemmin. Tuntihinta ei ihan hirveästi poikennut muuten Suomesta, mutta uusien pyörien hinta sitäkin enemmän, kun ulosmyyntihinta oli alempi kuin Suomalainen "veroton". Matkan pisin päivämatka muuten oli n. 1100km ~16 tunnissa. Penkki on mielestäni mukava, ja tangon tärinäänkin tottui. Tuli huomattua se, että matka-ajossa tuo jäljellä olevan matkan mittari on hyvin suuntaa antava. Tankillisella ajaa enimmillään sen n. 350km, mutta ensimmäiset 100-150km se näyttää >200, sen jälkeen ajetaan suunnilleen mittarin tahdissa, n. 100km kohdalla syttyy valo, ja kun on 30km jäljellä bensa on käytännössä loppu - voi sammua. Nyrkkisäännöksi otin, että viimeistään 100km kohdalla tankataan seuraavassa eteen tulevassa paikassa. Tämä sen jälkeen, kun Slovakiassa kaksi ensimmäistä huoltamoa oli illalla jo kiinni ja range rupesi näyttämään <50km lukemia.

Tänä keväänä vaihdoin renkaiksi Metzelerin 01:t, tilasin omilla mitoilta Wilbersin takaiskarin ja Ricor Intiminatorit. Tein itse asennuksen, ja vaihdoin samalla ohjauslaakerit, kun tuntui selvä pykälä. Alustan päivitys tuntuu onnistuneelta ja tasapainoiselta. Menee mutkiin hyvin, ottaa paljon paremmin tien epätasaisuudet ja mutka-ajo on vaivattomampaa. Nyt on kokeilussa myös kiinalainen ohjausiskari, toistaiseksi toiminut sekin ihan hyvin. Pyörällä on nyt ajettu 50tkm. Pyöräkuumetta kuitenkin olisi erityisesti paremman katteen perässä, mutta nykyisellään tuo on niin hyvä ajaa, että jos saa tämän Suomen kesäsään paremmin hallintaan, niin on vaikea löytää parempaa vehjettä kohtuuhinnalla.

Harkinnassa on tuon MRA Vario Touringin korvaaminen Xcreen-lisälipalla vakiopleksissä ja mahdollisesti ohjaustangon korotussarja. ja BMW:n takalaukku tai sissy bar, jos nuo lapset kohta kasvaisivat kyytiläisen kokoiseksi.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal