Kirjoittaja Aihe: Alustan säädöt  (Luettu 22519 kertaa)

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #15 : 26.07.10 - klo:09:39 »
En katsonut mitään säätövideota, mutta tuo jousen esijännityksen mukaan tapahtuva säätö on ensimmäinen tehtävä. Silloin iskarit saadaan toiminta-alueelle.

Periaatteessa, jos joutuu jousen esijännitystä kiristämään, niin silloin pitäisi iskarin ulostulovaimennusta myös kiristää, koska jousi on kireemmällä ja iskari pyrkii pomppaamaan ulos herkemmin.

Mulla on tuossa HP2 Sportissa kaikki säädetty 25 000 km aikana niin tiukalle, että on kuin jäykkäperäinen kosla kivetyksellä, mutta hyvällä asfalttimutkalla aivan sikamahtava. On kyllä paljon jäykempi kuin alkuperäiset asetukset ja tykkään näin.

Jep, laitoin Imatran reissulla myös molempien päiden paluuvaimennusta yhdet napsut jäykemmälle ja meno parani entisestään, alusta tukevoitui selvästi.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #16 : 06.08.10 - klo:11:12 »
Alustan mytologiaan tutustumalla on käynyt selväksi miten säädöt vaikuttaa mutkissa.

Jos jättää persuuksen esijännityksen/vaimentimien säädöt hieman korkeemmalle kuin keulan, muuttuu pyörä hiton herkäksi ohjata mutkissa, mutta mulla tulee tunne kuin olis nenä edellä menossa koko ajan ja liukuu eteenpäin, en tykännyt.

Kun säätää perän ja keulan tasan vaateriin, muuttuu ohjattavuus aavistuksen "kankeammaksi", mutta toisaalta mun ajotyylille juuri sopivaksi ja menee saakutin vakaasti mutkissa. hesse_wub

Juu, peruskauraahan tämä mun testailu on, mut jännä huomata miten suuri vaikutus noilla napsuilla/jousen säädöillä on.

Poissa Jetwave

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 87
  • S1000RR
Jousituksen muutokset
« Vastaus #17 : 10.10.10 - klo:09:20 »
Miten mieltä muut on s1000rr jousituksesta? Takajousitus tuntuu jotenkin "kovalta". Routa kuoppaan kun ajaa niin takapää pomppaa korkealle, tulee kyllä nätisti alas, mutta esim. K9 Gikseri ei mielestäni pompi vastaavalla tavalla.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Jousituksen muutokset
« Vastaus #18 : 10.10.10 - klo:11:59 »
Miten mieltä muut on s1000rr jousituksesta? Takajousitus tuntuu jotenkin "kovalta". Routa kuoppaan kun ajaa niin takapää pomppaa korkealle, tulee kyllä nätisti alas, mutta esim. K9 Gikseri ei mielestäni pompi vastaavalla tavalla.

Siirsin  aiheen tänne ketjuun kun liippaa aika läheltä.

Kovahan se on minustakin jo perussäädöillä, mä vielä pyöräytin jousta hieman tiukemmalle kun mittailtiin noita painaumia.

Saapihan sen kyllä pehmeämmäksikin tourinkiajoon kun löysää vaimennuksia, kokeiltu on, mutta ainakin rata-ajossa ja tiukoilla mutkapätkillä menee jo aika "lullukaksi".

Jenkit ainakin on vaihdelleet noita takajousituksia öhlinsiin, ilmeisesti eivät ole kovin tyytyväisiä alkuperäiseen.

Poissa TommoKe

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 123
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #19 : 10.10.10 - klo:13:00 »
Pomppaako se perä kovaa ja korkealle sen takia kun ei jousta, vai sen takia kun tulee patin jälkeen lujaa takaisin liian vähäisen paluuvaimennuksen takia? Originaalit jousitusosat antaa aika hyvin vastetta kun niitä namiskoja kääntelee,jos vertaa vaikka muutaman vuoden takaisiin japanilaisiin laitteisiin...
-Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän-

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #20 : 11.10.10 - klo:09:50 »
Mites kuskin ja tourinkivarusteiden määrän vaikutus... Jos on vaikka vaan 20-30kg eroa, niin luulisin vaativan eri säädöt. Onkos perehdytty testeissä ilmoitettuihin asetuksiin? Niissä nyt kuskit on vähän sellasia nälkiintyneitä, mutta kai niistä jotain vinkkiä saa.

RR:n (vakio) alustasäädöt ovat myyjän mukaan helpommin hallittavissa, kun 'napsut' näkee suoraan asteikolta, eikä tarvii aina lähteä laskemaan alkuasennosta uudelleen, kuten joissakin...

Poissa Jetwave

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 87
  • S1000RR
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #21 : 11.10.10 - klo:17:03 »
Pomppaako se perä kovaa ja korkealle sen takia kun ei jousta, vai sen takia kun tulee patin jälkeen lujaa takaisin liian vähäisen paluuvaimennuksen takia? Originaalit jousitusosat antaa aika hyvin vastetta kun niitä namiskoja kääntelee,jos vertaa vaikka muutaman vuoden takaisiin japanilaisiin laitteisiin...
Jaa'a näin maallikkona en varmaksi syytä voi sanoa, mutta arveluja kyllä voin heitellä. Keskustelin henkilön kanssa joka ilmeisesti asioista jotain tietää ja hän oli sitä mieltä, että löysempi jousi voisi toimia paremmin. Lisäksi täytyy ottaa toi paketti irti purkaa ja huoltaa koko setti.

Poissa TommoKe

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 123
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #22 : 11.10.10 - klo:20:33 »
Äkkiähän ton kokeilis ajaessa ja paluuvaimennusta väännellessä,mutta keli ei suosi enää oikein...?
-Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän-

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #23 : 12.10.10 - klo:07:26 »
Kyllä siitä saa vihjettä ihan pomppimalla satulan päälläkin.
Muutama naksu kireemmälle niin kummasti rauhottuu.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa pekkaärrä

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 37
  • S1000RR
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #24 : 07.01.13 - klo:20:22 »
Tänään tuli laitettua RR takaisin nippuun, käytin etujousitusta Motovillellä huollossa.
Tiivisteet ja öljyt uusiksi ja samalla nostettiin öljypintaa 95 mm => 80 mm, ohjearvohan
on 90 mm. Katsotaan sitten kevään tullen loppuuko keulan pohjaaminen jarruissa.
Keulaa samoin nostin 2 viivaväliä ylemmäksi, senkin pitäisi osalta auttaa tilannetta.

-- S1000RR -11 --
-- ex: K1200S -08, R1200RT -08, CBF600SA -08 --

Carbon

  • Vieras
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #25 : 07.01.13 - klo:21:06 »
Tänään tuli laitettua RR takaisin nippuun, käytin etujousitusta Motovillellä huollossa.
Tiivisteet ja öljyt uusiksi ja samalla nostettiin öljypintaa 95 mm => 80 mm, ohjearvohan
on 90 mm. Katsotaan sitten kevään tullen loppuuko keulan pohjaaminen jarruissa.
Keulaa samoin nostin 2 viivaväliä ylemmäksi, senkin pitäisi osalta auttaa tilannetta.

Paikka on varmaan sieltä parhaasta päästä, no doubt ! Mutta mutta, minullekin niitä tehtiin eikä auttanut, sorry. Nippuside etuputkessa oli aina pohjassa kun tuli ajosta, meni jopa 30 km/h
vauhdista pohjaan. Sitä taidettiin Joutsassa oikein kokeilla yleisön edessä ? Aina kun pohjasi etuputki, niin takanen ylös asfaltista jne.
Wehnä vaihtoi mulle 10% jäykemmät ja pidemmät jouset, öljyt ym, niin johan auttoi !! Ei ole kertaakaan pohjannut since....
Toivottavasti sulla auttaa. Mulla oli vielä painoa 100+, nyt on enää rippeet siitä ja silmäpussit...

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #26 : 10.01.13 - klo:08:43 »
Tänään tuli laitettua RR takaisin nippuun, käytin etujousitusta Motovillellä huollossa.
Tiivisteet ja öljyt uusiksi ja samalla nostettiin öljypintaa 95 mm => 80 mm, ohjearvohan
on 90 mm. Katsotaan sitten kevään tullen loppuuko keulan pohjaaminen jarruissa.
Keulaa samoin nostin 2 viivaväliä ylemmäksi, senkin pitäisi osalta auttaa tilannetta.

Paikka on varmaan sieltä parhaasta päästä, no doubt ! Mutta mutta, minullekin niitä tehtiin eikä auttanut, sorry. Nippuside etuputkessa oli aina pohjassa kun tuli ajosta, meni jopa 30 km/h
vauhdista pohjaan. Sitä taidettiin Joutsassa oikein kokeilla yleisön edessä ? Aina kun pohjasi etuputki, niin takanen ylös asfaltista jne.
Wehnä vaihtoi mulle 10% jäykemmät ja pidemmät jouset, öljyt ym, niin johan auttoi !! Ei ole kertaakaan pohjannut since....
Toivottavasti sulla auttaa. Mulla oli vielä painoa 100+, nyt on enää rippeet siitä ja silmäpussit...

Väittäisin myös toimivaksi lääkkeeksi jäykemmät  jouset keulaan, en minäkään Motovilleä tässä uskalla "haastaa", mutta...
Toki riippuu siitä ajatko radalla vai ihan katukäyttöön.

Poissa pekkaärrä

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 37
  • S1000RR
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #27 : 10.01.13 - klo:19:04 »
Motovillen kanssa käytiin keskustelu siitä mitä kannattaa tehdä, kyselin myös jäykemmistä jousista,
joita hän ei ensimmäiseksi lääkkeeksi suositellut (vauhdit ovat radalla keskiryhmän hidasta - keskitasoa).
Laitteella on myös tarkoitus ajaa kadulla, eli en ole puhdasta ratapeliä rakentamassa vaan yleispätevää
jollain tavoin niin radalle kuin kadulle. Motovillen mielestä pumpuissa on niukasti vaimennusta, johon lääkkeeksi
hän tarjosi vierailua Honkasella, jos nyt tehdyt lääkkeet eivät auta.
Hänen mielestään jouset ovat mun painoiselle (83kg+varusteet) sopivat.

Pitää keväällä testailla tuliko keulaan omalle ajolle mitään muutosta ja tarvittaessa ottaa sitten yhteyttä Honkaseen tai Wehnään.
 
-- S1000RR -11 --
-- ex: K1200S -08, R1200RT -08, CBF600SA -08 --

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
tänään kello 10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal