BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: hidas57 - 22.08.17 - klo:14:46

Otsikko: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: hidas57 - 22.08.17 - klo:14:46
Laitetaas välillä asian tynkääkin.

Omassakin pyörässä on Duolever keula, jossa kaksi palloniveltä. Ylempään kehittyi melko iso klappi, jonka havaitsi vasta kun keula on vapaasti ilmassa, ja hetkuttelee haarukasta eteen-taakse. Selkeä lonkse tuntuu, näkyy ja kuuluu. Ajossa pyörä tuntuu siltä kuin ajaisi irtosoralla, melko voimakkaasti ilmaisten. No yliherkältä kuitenkin. Kehoittaisin tsekkaamaan kellä näitä K12/13 pyöriä on. Eihän tuo tielle jätä, mutta ajo-ominaisuudet vaan vähitellen heikkenevät. Omassa vajaat 105tkm, mutta näitä on ollut aika vähänkin ajetuissa.

Pyörän vaihtuessa siirryn kyllä perinteisempiin jousitusratkaisuihin. Kyllähän nekin kulahtaa jopa parin vuoden ajoilla, mutta huollettavuus on helpompi ja halvempi.
Otsikko: Vs: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: melli - 22.08.17 - klo:22:26
Tästä kai kysymys: https://www.youtube.com/watch?v=58bD5SekeUo

Aika miehekkäitä työkaluja saa käyttää :)
Otsikko: Vs: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: JTK - 25.08.17 - klo:22:35
Tiukassahan noi on mutta aukeniskohan helpommin jos antais lämpöä?
Sekä ilmajäähyn R12S:n iskareiden alapäiden pultit että vesipää gessun pallonivel on varmistettu kovalla kierrelukitteella. Kun ne lämmittää n 100 asteisiksi, niin pultit aukeaa ilman pulttipyssyä.
Nuo olen joutunut avaamaan iskarihuollon takia (R12S) ja vesipäägessun alapallonivelen jouduin avaamaan kun lisäsin ex. pyörään ohjausiskarin.

Hidas57:n tavoin olen miettinyt normaalin jousituksen etuja.
Otsikko: Vs: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: hidas57 - 26.08.17 - klo:09:40
Lämmön kanssa kuuluu irroittaa, voi kuulemma haarukka korkata siltikin. Oma laite taas tuolta osin kunnossa ja kyllähän se tuntuu ajossa.

Oli myös etuiskari aihetta kierrättää samalla hyllyssä olleen kanssa, koskapa ajossa ollut huollettu iskari oli aika lussu. Täytyy keskustella huoltajan kanssa aiheesta. Mahdollisesti ESA-venttiilin asemointi pielessä, tms.

Nuo yllämainitut lienevät syypäitä viime syksyn reissulla ilmenneisiin ongelmiin yli 200 vauhdeissa matkavarustuksessa. Keula oli levoton. Pitää kai käydä varmentamassa.  03Biker
Otsikko: Vs: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: Bem-Ari - 26.08.17 - klo:16:27
Joo,aikoinaan K13S:n rauhatonta käytöstä ihmettelin ja talvihuollon yhteydessä purin muovit ym.
pois.Kunnolla vuotanut ESA-iskarihan sieltä paljastui ja molemmat pallonivelet väljänä.
Varaosahintoja kyseltyäni ja hetken lisähappea nautittuani,tulin siihen tulokseen,että normi usd-keula seuravassa mopossa.Eihän tuollaista auton jousitusta parane moottoripyörään laittaa,niinkuin tuo Duolever.
Lämmöllä lähti pallonivelet hyvin irti,mutta aika isoja hylsyjä ja pulttipyssyä kyllä tarvittiin.Iskarin sain sopuhintaan korjautettua,vaikkei kuulemma purettavaksi ole tarkoitettukaan.
Ehkä paras puoli Duoleverissä oli se,ettei vipuhässäkkää ajaessa nähnyt,olisi aiheuttanut hämmennystä.Sähkösäätö toimiessaan ihan hyvä,mutta nykyisessä japsiritkussa oleva Öhlinsin alusta kyllä ajoltaan moninverroin parempi.
Kiitos ja anteeksi.
Otsikko: Vs: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: hidas57 - 26.08.17 - klo:22:24
Onhan se öhlins hyvä iskari ja monessakin pyörässä alkaa sellaisia olemaan. Siinä on plussana yleensä myös päivityspolku. Sitten jarrupuolella brembo tekee vastaavan tempun. Näillä firmoilla menee aika mukavasti nykyään. Jos uudehkoa ratapyörää meinaisi, niin onhan nuo merkit melkein löydyttävä. Matkakalustossa eivät ole niin välttämättömiä, vaan eihän niistä haittaakaan ole.

Bemarikin on siirtynyt alustatekniikkaan jota muutkin sitten ovat alkaneet käyttää, eli perinteiset iskarit puoliaktiivisina. Noita varmaan tulee, mutta ovatko kuinka hintavia käyttää, en ole perehtynyt. Toisaalta ottaisin kyllä ilman sähköjä ehkä mieluummin, vaikka tuo tekniikka kiehtookin.
Otsikko: Vs: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: 1234 - 28.08.17 - klo:19:12
Onhan se öhlins hyvä iskari ja monessakin pyörässä alkaa sellaisia olemaan. Siinä on plussana yleensä myös päivityspolku. Sitten jarrupuolella brembo tekee vastaavan tempun. Näillä firmoilla menee aika mukavasti nykyään. Jos uudehkoa ratapyörää meinaisi, niin onhan nuo merkit melkein löydyttävä. Matkakalustossa eivät ole niin välttämättömiä, vaan eihän niistä haittaakaan ole.

Bemarikin on siirtynyt alustatekniikkaan jota muutkin sitten ovat alkaneet käyttää, eli perinteiset iskarit puoliaktiivisina. Noita varmaan tulee, mutta ovatko kuinka hintavia käyttää, en ole perehtynyt. Toisaalta ottaisin kyllä ilman sähköjä ehkä mieluummin, vaikka tuo tekniikka kiehtookin.
Moi. Mitä tarkoittaa päivityspolku. Minkä tempun Brembo tekee. Tarkoitatko mukavalla menolla yrityksen taloutta. Jos näin, niin Brembo Group:lla meni mukavammin vuosina 2002 - 2003.  Mielestäni hyviä jarruja tarvitaan myös matkapyörissä. Esim. IMZ-Ural käyttää myös Brembon tuotteita.       
Otsikko: Vs: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: hidas57 - 29.08.17 - klo:08:53
Päivityspolku Öhlinsissä, tai missä hyvänsä, tarkoittaa saman firman laadukkaampia, mutta myös kalliimpia komponentteja, esimerkiksi vakio etuhaarukan sisään. Tietysti myös kokonaisia komponentteja. Ja Bremboon pätee suunnilleen sama, palikkaa löytyy. Koskaan ennen ei Brembon merkillä varustettuja komponentteja ole näkynyt näin paljon esim japseissa, jotka ovat käyttäneet muita sinänsä hyviä jarruja. Ja sama Öhlinsin suhteen.

En sinänsä väittänyt etteikö matkapyörässä jarrujen tulisi olla kunnossa, mutta matkapyörän hyvä jarru vaatii korkeintaan muutamaa tiukahkoa jarrutusta peräkkäin, ratapyörässä kymmeniä erittäin raakoja jarrutuksia lyhyen ajan sisään. Siksi niissä on pakko olla sekä paremmat jarrut että alusta. Matkapyörää sen sijaan ajetaan ominaisuuksien ehdoilla, ei maksimia.

Muitakin ns laatumerkkejä on, mutta eivät yhtä yleisessä käytössä kuin B ja Ö. Uralin tekniikkaan en ole perehtynyt, eikä oikein kiinnostakaan.

Otsikko: Vs: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: Mrk - 29.08.17 - klo:10:49
Joo,aikoinaan K13S:n rauhatonta käytöstä ihmettelin ja talvihuollon yhteydessä purin muovit ym.
pois.Kunnolla vuotanut ESA-iskarihan sieltä paljastui ja molemmat pallonivelet väljänä.
.......................

Muistatko mitä oli kilsoja? Mulla meni K13R ESA-takaiskari jossain 50tkm kohdassa.

Otsikko: Vs: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: Bem-Ari - 29.08.17 - klo:18:25

[/quote]

Muistatko mitä oli kilsoja? Mulla meni K13R ESA-takaiskari jossain 50tkm kohdassa.
[/quote]

Muistaakseni jotain 33 000 km.Varmaan asiaan vaikutti pari reippaampaa reissua täyspakaaseissa ja huonokuntoisilla teillä.
Otsikko: Vs: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: hidas57 - 29.08.17 - klo:21:54
Mulla on 105tkm ajettu huoltamaton ESA-takaiskari. En ole havainnut suurempaa vikaa. Edessäkin ongelmia oli varuilta huolletussa...täytyy kysyä tekijältä mikä olisi mennyt pieleen. Mitään vuotoja ei ole ollut. Kalliitahan nuo on uusia jos sille tielle lähtee. Periaatteessa huolto on normihintaista, mutta eksoottinen tekniikka saattaa tuottaa yllätyksiä.

 
Otsikko: Vs: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: Jussipolo - 02.09.17 - klo:10:52
112000 km on minun ässän iskareilla ajettu. Ei ole ESAA eikä VESAA. Ajossa ihan normaali. Eihän se uuden veroisen napakka ole, mutta toimii. Ja matka jatkuu...

Jänkhällä käytiin (1750 km) ja kaksi viikkoa ajamatta. Jospa sunnuntaina 3.9. käväisis ajolenkin.
Otsikko: Vs: Duolever pallonivelet
Kirjoitti: hidas57 - 04.09.17 - klo:09:47
Nostapa keula vapaasti ilmaan, siis ei tuettuna mistään keulan osasta, ja hetkuta edestakas haarukasta... Ajettavuus muuttuu niin hitaasti ettei hoksaakaan.

Iskarin kesto ei riipu ESA:sta, mutta huollettavuus ja vara-osan hinta riippuu.