Kirjoittaja Aihe: Alustan säädöt  (Luettu 22513 kertaa)

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Alustan säädöt
« : 06.07.10 - klo:12:30 »
Kokeilin varsin säätää takapäätä hieman:

Ylimmäinen säätöyksikkö(sisäänjouston vaimennus) silleen että keskimmäinen säätöruuvi(low speed) ja sen ympärillä oleva säätöpultti(high speed) molemmat 7 kohdille, eli pari napsua tiukemmalle.

Putken alapäätä(ulosjouston vaimennus) en säätänyt ollenkaan.

Mun painolla(98kg, laihtunut 10kg veivatessa mutkäpätkiä innocent) tuntuu huomattavasti paremmalle ja vaikuttaa tuon vertainen säätö tuntuvasti, tukevoitui olematta silti vielä kova alusta.

Kaks päälläkin oli tuolla asetuksella meno jouhevampaa.

Onko muut ruuvailleet alustaa miten?


Poissa Bemmu

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 42
  • BMW K1600 GTL & Yamaha WR450F
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #1 : 07.07.10 - klo:00:49 »
Kokeilin varsin säätää takapäätä hieman:

Ylimmäinen säätöyksikkö(sisäänjouston vaimennus) silleen että keskimmäinen säätöruuvi(low speed) ja sen ympärillä oleva säätöpultti(high speed) molemmat 7 kohdille, eli pari napsua tiukemmalle.

Putken alapäätä(ulosjouston vaimennus) en säätänyt ollenkaan.

Mun painolla(98kg, laihtunut 10kg veivatessa mutkäpätkiä innocent) tuntuu huomattavasti paremmalle ja vaikuttaa tuon vertainen säätö tuntuvasti, tukevoitui olematta silti vielä kova alusta.

Kaks päälläkin oli tuolla asetuksella meno jouhevampaa.

Onko muut ruuvailleet alustaa miten?


Jep, sehän hoituu helposti ESA-nappia painamalla  hesse_biggrin
Elämä on ihmisen parasta aikaa!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #2 : 07.07.10 - klo:08:28 »
Kokeilin varsin säätää takapäätä hieman:

Ylimmäinen säätöyksikkö(sisäänjouston vaimennus) silleen että keskimmäinen säätöruuvi(low speed) ja sen ympärillä oleva säätöpultti(high speed) molemmat 7 kohdille, eli pari napsua tiukemmalle.

Putken alapäätä(ulosjouston vaimennus) en säätänyt ollenkaan.

Mun painolla(98kg, laihtunut 10kg veivatessa mutkäpätkiä innocent) tuntuu huomattavasti paremmalle ja vaikuttaa tuon vertainen säätö tuntuvasti, tukevoitui olematta silti vielä kova alusta.

Kaks päälläkin oli tuolla asetuksella meno jouhevampaa.

Onko muut ruuvailleet alustaa miten?


Jep, sehän hoituu helposti ESA-nappia painamalla  hesse_biggrin


Tiedän kun on ollut kahdessa mopossa, mutta sillon kun ruvetaan säätään kunnolla alustaa, ei ESA:ssa ole tarpeeksi säätö mahdollisuuksia. hesse_wink2

Poissa Ttuttu

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 202
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #3 : 07.07.10 - klo:09:32 »
Kokeilin varsin säätää takapäätä hieman:

Ylimmäinen säätöyksikkö(sisäänjouston vaimennus) silleen että keskimmäinen säätöruuvi(low speed) ja sen ympärillä oleva säätöpultti(high speed) molemmat 7 kohdille, eli pari napsua tiukemmalle.

Putken alapäätä(ulosjouston vaimennus) en säätänyt ollenkaan.

Mun painolla(98kg, laihtunut 10kg veivatessa mutkäpätkiä innocent) tuntuu huomattavasti paremmalle ja vaikuttaa tuon vertainen säätö tuntuvasti, tukevoitui olematta silti vielä kova alusta.

Kaks päälläkin oli tuolla asetuksella meno jouhevampaa.

Onko muut ruuvailleet alustaa miten?


Jep, sehän hoituu helposti ESA-nappia painamalla  hesse_biggrin


Tiedän kun on ollut kahdessa mopossa, mutta sillon kun ruvetaan säätään kunnolla alustaa, ei ESA:ssa ole tarpeeksi säätö mahdollisuuksia. hesse_wink2
On se kumma jos SS-mopoon ei saa ESAa!  knuppel2

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #4 : 07.07.10 - klo:09:44 »
On se kumma jos SS-mopoon ei saa ESAa!  knuppel2

Tosiasiahan on ettei sillä ESA:lla tee RR:ssä mitään, loistava keksintö silti oikeeseen tourinki mopoon. bowdown

RR:ssä pitää pystyä säätämään alustaa tarkemmin  ja kuten tuossa aiemmin mainitsin, vaikuttaa todella paljon  pienikin säätöjen naksutus.






Poissa Entelodontti

  • HP
  • *
  • Viestejä: 309
  • K 1200 R
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #5 : 11.07.10 - klo:10:34 »
On se kumma jos SS-mopoon ei saa ESAa!  knuppel2

Tosiasiahan on ettei sillä ESA:lla tee RR:ssä mitään, loistava keksintö silti oikeeseen tourinki mopoon. bowdown

RR:ssä pitää pystyä säätämään alustaa tarkemmin  ja kuten tuossa aiemmin mainitsin, vaikuttaa todella paljon  pienikin säätöjen naksutus.







Mistä mulle on syntynyt sellainen käsitys että Jarskan RR on nimenomaan touring mopo.. innocent hesse_biggrin
-Ei tässä iässä enää jaksa aikuistua...-
-BMW K1200R hybridi, polttaa bensaa ja kumia-

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #6 : 11.07.10 - klo:16:44 »
Mistä mulle on syntynyt sellainen käsitys että Jarskan RR on nimenomaan touring mopo.. innocent hesse_biggrin

Jaa..a, kyllä sää taidat ihan oikeilla jäljillä olla mut kyllä tätä rakasta lasta hyppyytetään monenlaisissa paikoissa. :mrgreen:

Nyt oli alusta jo hieman liiankin kovalla kun tuli mökkireissulla pientä sorapäällysteistä kinttupolkua ajettua tommoset 30km yhteensä, pitää hieman löysätä että taittuu myös gessulihommat. innocent

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #7 : 22.07.10 - klo:14:17 »
Mua kiinnostaa nämä alustan säädöt ja kun aloin tutkimaan manuaalin kanssa perän jousen esijännityksen säätöä niin kertokaa nyt mulle onko tossa manuskassa virhe mihin suuntaan jäykistyy ja mihin löystyy?

Jos tossa on ihan oikeekätiset kierteet, niin eihän se suuntaan a kyllä mun käsittääkseni kiristy. withstupid

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #8 : 22.07.10 - klo:19:13 »
Itse itselleni vastaten, katoin myös ameriikan kielisestä manuaalista ja kyllä siinä virhe on, juurikin toiseen suuntaan jäykistyy kuin ohjeessa.

Piti vielä varmistaa ja tuikata merkki kierteisiin ennenkuin ruuvasin. idea3

Ei ihme että Jenkit ei saa alustaa millään omalle painolle kohdilleen, ne tietty lukee sokeasti tuota opusta. :mrgreen:

Poissa mototollo

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #9 : 22.07.10 - klo:21:22 »
Olet asian ytimessä  hali_peukku

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #10 : 24.07.10 - klo:17:26 »
Ennen Imatran reissua tein seuraavat säädöt:

-eturengas ensin  ilmaan, mittaus, rengas maahan ja mittaus kuskin kanssa(99kg), painauma 37mm
-sama homma seuraavaksi takarenkaalle ja jousen esijännitystä kiristämällä painaumat myös tarkasti 37mm(n.1/4 kierrosta jäykemmälle)
-sen jälkeen säädin takapään yläpäästä low speed kohtaan 8 ja high speed kohtaan 7, paluuvaimennukset takaa annoin olla normaalissa(5)
-edestä annoin myös yläpäässä olevat paluuvaimennukset olla normaalissa(5), mutta putkien alapään sisäänvaimennukset kohtaan 7

Voi pojat ja tytöt kun muuttui pyörä herkemmäksi ajaa ja kääntyy kuin itsestään mutkiin. jumpie
Aika iso vaikutus kun säätää painon mukaan keulan ja perän tasapainoon, Keath Coden säätöviteolla laitettiin noin alustan painauma radalle 30mm, mutta se on kyllä jo liian kova maantielle, tuo 37mm tuntuu minusta juuri sopivalle ja seuraa tosi hyvin maantien muutoksia, tykkeen.

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 613
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #11 : 24.07.10 - klo:21:53 »
En katsonut mitään säätövideota, mutta tuo jousen esijännityksen mukaan tapahtuva säätö on ensimmäinen tehtävä. Silloin iskarit saadaan toiminta-alueelle.

Periaatteessa, jos joutuu jousen esijännitystä kiristämään, niin silloin pitäisi iskarin ulostulovaimennusta myös kiristää, koska jousi on kireemmällä ja iskari pyrkii pomppaamaan ulos herkemmin.

Mulla on tuossa HP2 Sportissa kaikki säädetty 25 000 km aikana niin tiukalle, että on kuin jäykkäperäinen kosla kivetyksellä, mutta hyvällä asfalttimutkalla aivan sikamahtava. On kyllä paljon jäykempi kuin alkuperäiset asetukset ja tykkään näin.
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa puujahke

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #12 : 24.07.10 - klo:23:01 »
Mä oon ajellu noilla rr tehdasasetuksilla, taitaa olla laitettu mun painoilla valmiiks(90kg).
Yx ainoo kerta  lähti highsiderin alkuun Gotland ringin 3 mutkan avauksessa, mut apupyörät (se luistonesto) tais pelastaa.
Racetek  K3 kesti muuten Gotland ringillä 2 päivää ja sit oikeelta kantilta oli kuviot hävinnyt, ei kyl haitannut baanatourinkia lainkaan.
Kyl mäkin katon ne painumat ens kesäks...  ehkä...

Nasu

  • Vieras
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #13 : 24.07.10 - klo:23:33 »
Satuitteko katsoon sen yhden ninjan misukoita? Ne meni kolmessa päivässä kankaille reunoilta. :D

Poissa puujahke

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Alustan säädöt
« Vastaus #14 : 24.07.10 - klo:23:40 »
Jäi kattomatta grin. Tais ajaa paljo kovempaa hali_peukku
Mul oli jotain 1.33-1.34 nopeimmat, kumekset oli "ajamattomat"(Hvnk- Hki-Stockis-Nynäshamn-rata)ku eka ajopäivä alko.
Mahtava reissu oli hesse_yahoo

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal