Kirjoittaja Aihe: K1200R kytkimen korahtelu  (Luettu 31724 kertaa)

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #15 : 25.02.17 - klo:09:43 »
Moi. Eipä ollut tästä kytkimenjousivaihdosta suurta hyötyä, nämä R206-405 jouset kestivät noin 60 000km. Nyt löytyy suomessa teetettyjä jousia jotka ovat rankempia. Uskon että nämä jouset ovat ikuisia. Tämä jousiharmi on myös 13 kytkimissä. Vaikuttaa että jouset ovat samoja kun 12 kytkimessä. Jenkeistä tullut 13 kytkin ajettu tietojen mukaan 28 000 oli jousistaan loppu. Siihen vaihdetaan suomijouset. Älä Jussipolo vaihda R206 jousia jos haluat niiden kestävän pitempää kuin edellä kerrottu. Mutta vaihda polttoaine pikaliitin, tätä suosittelen kaikkiin vanhempiin mopoihin.         

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #16 : 26.02.17 - klo:10:34 »
Tämä pikaliitin on hyvä pointti. Kun äskettäin otin tankin irti, niin huomasin pettymykseksi, että siellähän oli edelleen muovinen pikaliitin, vaikka käsitin sen vaihdetun metalliseksi. Lisäksi piti olla jokin metallinen tukirengas tankin puolella, jollainen näytti olevan sen pikaliittimen vastinkappaleen tyvessä. En kylläkään muista minkälainen se puoli ennen oli. Sen muistan, että huollon kaveri väitti pikaliittimen hajonneen käsiin vaihdon yhteydessä.

Voisiko joku kertoa millainen K13:ssa on tuo pikaliitin, muovia vai metallia?

Tässähän oli se tarina, että pikaliitin voi hajota tärinästä ja silloin tulee bensat syliin ja matka katkeaa. Käsittääkseni vastaava pikaliitin voi olla muissakin bemareissa. Tästä oli recall ainakin K12 pyöriin.
« Viimeksi muokattu: 26.02.17 - klo:10:40 kirjoittanut hidas57 »

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #17 : 26.02.17 - klo:20:44 »
Moi. Eipä ollut tästä kytkimenjousivaihdosta suurta hyötyä, nämä R206-405 jouset kestivät noin 60 000km. Nyt löytyy suomessa teetettyjä jousia jotka ovat rankempia. Uskon että nämä jouset ovat ikuisia. Tämä jousiharmi on myös 13 kytkimissä. Vaikuttaa että jouset ovat samoja kun 12 kytkimessä. Jenkeistä tullut 13 kytkin ajettu tietojen mukaan 28 000 oli jousistaan loppu. Siihen vaihdetaan suomijouset. Älä Jussipolo vaihda R206 jousia jos haluat niiden kestävän pitempää kuin edellä kerrottu. Mutta vaihda polttoaine pikaliitin, tätä suosittelen kaikkiin vanhempiin mopoihin.      

Kiitos vinkistä 1234. En vaihda noita jousia. Kun vaihdan niin vaihdan uuden kytkinkorin jousineen. Kytkinlevypaketti on jo ollut hyllyssä pari vuotta. Se vaihdetaan samalla. Tankin pikaliittimestä en tiedä, lienee vaihdettu...näin muistelen jotta on. Ei ole vielä tulleet bensat kupeelle.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa MarkoNy

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 8
  • K 1200 R -08
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #18 : 24.06.17 - klo:08:01 »
Morjens. Lämmittelen aihetta kytkimen äänistä. Onko kukaan onnistuneesti saanut äänet häviämään ja millä konstilla jos näin on päässyt käymään? Jousista on ollut kirjoittelua sekä korin laakerista. Onko näiden vaihtelusta ollut apua asiaan?
En raaskinut tässä vaiheessa lähteä tekemään kallista koko paketin vaihtoa, varsinkin jos uusissa kytkimissä, joidenkin viestien mukaan, on samaa ongelmaa.

T Marko

P.S. On se vaan edelleen mitä mainioin menopeli. 👍🏼

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #19 : 24.06.17 - klo:19:18 »
No mulla on ollut uusi K13 kytkin ehkä 70tkm, 102tkm mittarissa. Ei se ääntele. Jos tyhjäkäynnissä on ongelmaa, liian matala ja aaltoileva, niin silloin äänet ilmenevät herkimmin jos niitä on.

Oma pyörä tykkää luonnostaan käydä tyhjäkäyntiä kovin rikkaalla, AFR vähän yli 12, joskin vaihtelee. Silloin se pelaa hyvin. Jos laihennan, niin ei ole yhtä hyvä, joskin alle 13.5 toimii. Monet pyörät käyvät liiankin laihalla, myös tyhjäkäynti.

Poissa MarkoNy

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 8
  • K 1200 R -08
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #20 : 24.06.17 - klo:20:55 »
Ok. Siis se K13 kytkin on ilmeisesti parempi. Milläs saisi tyhjäkäyntiä pari satkua ylemmäs? Tämän huomion kertoi myös Lahden mp servicen asentaja mutta totesi myös olevan mahdoton nostaa tyhjäkäyntiä ylemmäksi.

Onko tietoa noista jousien/ laakerien vaihdon seurauksista?

T Marko

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #21 : 25.06.17 - klo:11:40 »
Tyhjäkäynnistä, kyllä se kierrosten nosto lienee hankalaa. Sen sijaan käynnin tasaisuudelle pystyy ehkä jotain tekemään. Ensinnäkin TPS pitää olla oikein kalibroitu. Sitten pitäisi saada seos sopivalle alueelle, jotta käynti on tasainen. Eikä nämäkään tietysti takaa mitään!

Jotkut ovat laittaneet booster plugin seoksen rikastamiseksi. Tämänhän luulisi toimivan myös tyhjäkäynnillä, koska muuttaa ecun näkemän ilman lämpötilan viileämmäksi kierroksista riippumatta. Kovin kallishan se ei ole kokeilla. Oman mutu-kokemuksen mukaan rikkaamalla seoksella tyhjäkäynti on parempi.

Poissa MarkoNy

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 8
  • K 1200 R -08
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #22 : 25.06.17 - klo:12:32 »
Pitäis kohdata jossain niin voisi ääniä vertailla. Näillä nurkilla yleensäkin BMW kalustoa harmillisen vähän, saatikka juuri näitä kulkimia.
Ehkä säästelen valuuttaa ja uusin kytkimen jos se enemmän alkaa oireilemaan. Halvallahan noita ei taida saada. 😒

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #23 : 25.06.17 - klo:21:23 »
Kytkimen osat maksaa liki 2000 e ja työt päälle. Kytkin kori ja kytkinlevy paketti ovat osia. Mulla on jo varmaan 3 vuotta ollut hyllyssä kytkinlevy paketti. Kori pitäis vielä tilata. Mutta kun ei luista ollenkaan ja ajo ihan normaalia. Ainut on tyhjäkäynnillä korista kuuluva korahtelu. Silloin tällöin. Suunnittelin 120000 km:ssa vaihtavani kytkimen kokonaan ison huollon yhteydessä.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa MarkoNy

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 8
  • K 1200 R -08
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #24 : 26.06.17 - klo:08:15 »
Mp Nurmi Jyväskylästä antoi tarjouksen kytkimen ja tykötarpeiden vaihdosta 2300 e ja RM Heino vähän vähemmän. Hiton kallis se on. Sen verran vähän toistaiseksi ääntelee ja muuten hyvin toimii, että yritän elää sen kanssa. Menee varmaan vaihtoon jossain välissä.
Käytettyjä kytkimiä jonkin verran on tarjolla, vähän ajettujakin, mutta niissäkin saattaa olla ihan sama vika.
Ei viitsi kokeeksi tilailla merten takaa.


Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #25 : 10.07.17 - klo:14:53 »
Mp Nurmi Jyväskylästä antoi tarjouksen kytkimen ja tykötarpeiden vaihdosta 2300 e ja RM Heino vähän vähemmän. Hiton kallis se on. Sen verran vähän toistaiseksi ääntelee ja muuten hyvin toimii, että yritän elää sen kanssa. Menee varmaan vaihtoon jossain välissä.
Käytettyjä kytkimiä jonkin verran on tarjolla, vähän ajettujakin, mutta niissäkin saattaa olla ihan sama vika.
Ei viitsi kokeeksi tilailla merten takaa.
Monta vuotta minäkin olen noiden pikkuäänien kanssa pärjännyt. Laittaa sitten kuntoon koko kytkimen kun pahenee. Vielä menee...
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa Lare

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #26 : 19.05.19 - klo:10:24 »
Itse hommasin nyt tällaisen 2005 vuoden 70 tkm ajetun K1200S:n, jossa on tämä perinteinen kytkimen ääni. Vaikka tuosta ei mitään muuta haittaa taida olla kuin ääni, korjaustoimet ovat nyt harkinnassa. Olen selvitellyt asiaa harkitsen joko nykyisen korjaamista tai kytkimen vaihtoa 1300:sta. Jenkkilästä saisi tällaisen paketin käytettynä öljypumpun rattaalla ja kytkimen painajatapilla tulleineen n. 1000 eurolla, välillä halvemmallakin.

Jos lähtisi korjaamaan nykyistä, täytyisi siis jouset vaihtaa ja samalla kannattanee porata alimman kytkinlevyn öljyreikä lähemmäs hubin reunaa (https://youtu.be/IdIi3gZq87A?t=967). Videossa https://youtu.be/IdIi3gZq87A?t=1356 kerrotaan myös että niitit eivät ole suorat, vaan kartiomaiset, joten niittejen kanssa pitää olla tarkkana. Tässä videossa https://youtu.be/tcTi3Mesa1w?t=2430 niittejen sijaan reikiin tehdään kierteet ja niittejen sijaan käytetään ruuveja lukitteella höystettynä. Mitäs mieltä raati on tästä ratkaisusta? Kun noita videoita katsoo, niin ruuveihin/niitteihin ei taida juurikaan kohdistua kuormitusta, vaan jousilevyjen kuormitus kohdistuu itse kytkinkoriin.
« Viimeksi muokattu: 22.09.19 - klo:13:53 kirjoittanut Lare »

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #27 : 20.05.19 - klo:10:59 »
Itse hommasin nyt tällaisen 2005 vuoden 70 tkm ajetun K1200S:n, jossa nämä perinteiset oireet. Rallatuksen lisäksi vaihteiden vaihdon kolahdukset ovat melko kovat myös 2. ja 3. vaihdettaessa. Alunperin ajattelin, että kyllä tämän kanssa pärjätään, mutta kyllähän nuo äänet meinaa ottaa aivoon. Joten korjaustoimet ovat nyt harkinnassa. Olen selvitellyt asiaa harkitsen joko nykyisen korjaamista tai kytkimen vaihtoa 1300:sta. Jenkkilästä saisi tällaisen paketin käytettynä öljypumpun rattaalla ja kytkimen painajatapilla tulleineen n. 1000 eurolla. Tuossahan on noiden jousten lisäksi öljyn syötön vähyys haasteena, joka korjautusi uusilla palikoilla. Tosin en tiedä ihan tarkasti, mihin tuo öljyn syötön vähyys vaikuttaa jos kuitenkin ko. asiaan liittyvä takaisinkutsu on hoidettu.

Jos lähtisi korjaamaan nykyistä, täytyisi siis jouset vaihtaa ja samalla kannattanee porata alimman kytkinlevyn öljyreikä lähemmäs hubin reunaa (https://youtu.be/IdIi3gZq87A?t=967). Videossa https://youtu.be/IdIi3gZq87A?t=1356 kerrotaan myös että niitit eivät ole suorat, vaan kartiomaiset, joten niittejen kanssa pitää olla tarkkana. Tässä videossa https://youtu.be/tcTi3Mesa1w?t=2430 niittejen sijaan reikiin tehdään kierteet ja niittejen sijaan käytetään ruuveja lukitteella höystettynä. Mitäs mieltä raati on tästä ratkaisusta? Kun noita videoita katsoo, niin ruuveihin/niitteihin ei taida juurikaan kohdistua kuormitusta, vaan jousilevyjen kuormitus kohdistuu itse kytkinkoriin.

Jokainen saa tehdä rahoillaan mitä haluaa. Itse kannatan alkuperäisiä systeemejä. Olisin tosiaan päässyt kytkimen puolesta vaikka kuinka pitkään, mutta 2018 kesällä päätin laittaa koko kytkin setin uuteen kuntoon. 126000 km oli ajettu. Nyt on uutta kytkinkori ja kytkinpakka. Työt hoiti Nurmi mp. Laskin että noin 2500 euroo olisi tämä homma. Mulla oli jo jemmassa kytkinpakka, arvo 1000 e. Ei oo halvimmasta päästä, mutta nyt toimii. Voi luottaa tien päällä kun pitkiä reissuja teen.
En ole niin teknis suuntautunut kaveri, että lähtisin soveltamaan eri laitteen osia. Varmaan mahdollista ja ken tekee kunnia hänelle.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #28 : 22.05.19 - klo:16:07 »
Jos pelittää en olis ihan helposti huolissani ääänistä. Tulppia vaan korviin :-). Varsinkin isolla vaihteella hiljaa ajaessa kytkinkoriin kuluu kolot (levyt hakkaa eestaas kytkinkorin sisällä ja syö kolot), jotka voi aiheuttaa pientä takeltelua. Kova ajo auttaa tähän eli kovia kierroksia ja kunnon kiihdytyksiä paikaltaan reilulla kaasulla ja piemmällä vaihteella ajoa, ei heti 6sta silmään, kun vetää. Esim. omalla nykyisellä oli ajettu 28 tkm ostaessa ja oli ostaessa tiedossa tuo pieni kytkimen ravistus, joka oli syntynyt iäkkään kuskin turhan rauhallisessa ajossa. On parantunut jonkin verran - katsotaan kuinka pitkään pääsee. Edellisessä alkoi kytkin hiukan luistaan n. 100 tkm kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 22.05.19 - klo:16:11 kirjoittanut mp71 »
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa Lare

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: K1200R kytkimen korahtelu
« Vastaus #29 : 31.05.19 - klo:22:35 »
Näköjään vaihtelee tuo kytkinkorien saatavuus aika paljon kuten myös hinnat. Taidanpa kuitenkin päätyä noihin pelkkien jousien vaihtamiseen, koska käytetyssä kytkinkorissa tuo homma tulisi joka tapauksessa eteen.
« Viimeksi muokattu: 22.09.19 - klo:13:54 kirjoittanut Lare »

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal