BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Aiheen aloitti: mp71 - 03.08.14 - klo:17:16

Otsikko: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: mp71 - 03.08.14 - klo:17:16
Kävin tuossa Jyväskylässä ralleja katteleen, mutta jäi reissu aavistuksen tyngäksi kun pyörä alko käymään vain osalla sylintereitä kesken reissun.

Selvästi 1-2 pyttyä on vaihtelevasti piemeänä. Ainakin 1 kokoa ajan. Ajelin kuitenkin nilkuttaen  kotia silläkin riskilä, että jotain hajoaa enemmän. Vika alkoi yhden pysähdyksen jälkeen ja aika pian tankilla käynnin jälkeen.

Omia arvauksia viasta: tulppa pimeänä, puola rikki tai molempia, lambda, venttiilivika...

Reissun päällä tyhjensin tankin ja vaihdoin uudet bensat, koska se oli helppo tehdä ja vika ilmeni pian tankkauksen jälkeen. Ei auttanut. Tulppiin on pirun vaikea päästä käsiksi varsinkin tien päällä/reissussa eli tulppien käpistely jäi tekemättä.

Bensaa tuntuu saavan, kun käryä tulee ja katalysaattori hehkuu punaisena pimeällä... mitään ylimääräisiä mekaanisia ääniä ei kuulu, öljyä ei kulu ja lähtee käyntiin oksti.

Vien pajalle. Ilmottelen mitä löytyy. Mittarissa reilu 82 tkm ja pyörä K1200S 2005.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: mi16 - 03.08.14 - klo:19:07
Kävin tuossa Jyväskylässä ralleja katteleen, mutta jäi reissu aavistuksen tyngäksi kun pyörä alko käymään vain osalla sylintereitä kesken reissun.

Selvästi 1-2 pyttyä on vaihtelevasti piemeänä. Ainakin 1 kokoa ajan. Ajelin kuitenkin nilkuttaen  kotia silläkin riskilä, että jotain hajoaa enemmän. Vika alkoi yhden pysähdyksen jälkeen ja aika pian tankilla käynnin jälkeen.

Omia arvauksia viasta: tulppa pimeänä, puola rikki tai molempia, lambda, venttiilivika...

Reissun päällä tyhjensin tankin ja vaihdoin uudet bensat, koska se oli helppo tehdä ja vika ilmeni pian tankkauksen jälkeen. Ei auttanut. Tulppiin on pirun vaikea päästä käsiksi varsinkin tien päällä/reissussa eli tulppien käpistely jäi tekemättä.

Bensaa tuntuu saavan, kun käryä tulee ja katalysaattori hehkuu punaisena pimeällä... mitään ylimääräisiä mekaanisia ääniä ei kuulu, öljyä ei kulu ja lähtee käyntiin oksti.

Vien pajalle. Ilmottelen mitä löytyy. Mittarissa reilu 82 tkm ja pyörä K1200S 2005.

 Jos katalysaattori hehkuu punaisena, vikana lienee bensan läpipääsy , eli tulppa tai puola. Toimiiko kylmänä paremmin?
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: Jussipolo - 03.08.14 - klo:20:48
No voehan perhana. Mulla lähestyy samat kilsat ihan kohta, mutta nää on yksilöitä. Kerro tosiaan millä oikeni. Kyllä se kuntoon tulee. Voipi olla ihan helppo ja halpakin vika. Toivotaan niin.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: 1234 - 03.08.14 - klo:21:11
Moi. Jos käynnistät kylmän tai viileän moottorin ja annat käydä esim. 3sek. tarkasta sylinterikannen läheltä pakoputkien lämpö. Putki/putket mitkä selvästi muita kylmempiä, näissä saattaa olla tulppa tai puola murheita. Jos kaikki putket suunnilleen saman lämpöisiä on mahdollista että vika löytyy läppäasento sensorista tai aivoista. Täällä jo kerrottu miksi katti hehkuu.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: mp71 - 03.08.14 - klo:22:36
Ei eroa kylmän ja lämpimän välillä. Huomasin yötä vasten ku ajelin kotia kohti niin tauolla katti hehkui ja tiesin saavan ainakin bensaa ja joku pytty ei kipinöi. Purin tänään katteet ja kytkimen puoleinen sylinteri on kylmä pakosarjasta. Irrotin syyläriä ja otin flektin pois ja pääsin tulppiin käsiksi. Se tulppa vaikutti olevan löysällä, muttei ollut korkannuy kierteitä onneksi. Kyseinen tulppa kipinöi kun kokeilin runkoa vasten ja ruuvailin tulpan paikoilleen ja putkikin alkoi lämpiämään, mutta ei iske ilmeisesti vieläkään aivan joka kipinää kun putki ei ole yhtä kuuma kuin muut. Pitää hakea uudet tulpat ja mitata puristukset, kunhan ehtii. Jos puristukset on ok vrt muut pytyt ja tulpat uudet niin vika vois olla puolassa. Toivottavasti tulis kuntoon jo tulppien vaihdolla - ne on sen verta vmäisessä paikassa, että kantsii nyt kyllä vaihtaa kaikki. Palailen astialle.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: mp71 - 04.08.14 - klo:11:06
Netissä oli jonkun verran puolavikoja noissa, kun teki pari hakua. Pitää kokeilla vaihtaa pri puolaa päittäin ja kattoa siirtyykö vika eri pyttyyn.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: mp71 - 04.08.14 - klo:21:25
Vaihtelin puolien paikkaa ja kylmä pakoputken juuriosa siirtyi oletettavasti rikkinäisen puolan mukana seuraavan sylinterin kohdalle. Uus puola 136 euroa EMCllä. Tuurilla sen saa perjantaiksi. Vaikuttaa lupaavalta, että tuon sais kohtuuhintaan pelittään taas.

Ulkomaan foorumeilla oli juttua, että orastava puolavika eli pieni osa kipinöistä hukassa, paljastuu usein epätasaisesta tyhjäkäynnistä.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: mp71 - 07.08.14 - klo:22:12
Sain tänään uuden puolan. Pelittää taas. Kävi kyllä mielessä oisko pitäny uusia ne kaikki, mutta   ehkä sitte ku seuraava kosahtaa. Hinta olikin 107 euroa.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: hidas57 - 08.08.14 - klo:16:51
Puolavikaa mullakin kovasti esitettiin, kun oli tyhjäkäyntiongelmaa. Eli varmaan noista usein syyn löytää. Itsellä ei ollut se, vielä.

Toivottavasti pelittää taas pitkään tuo pyöräsi.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: bin laden - 08.08.14 - klo:16:58
Sain tänään uuden puolan. Pelittää taas. Kävi kyllä mielessä oisko pitäny uusia ne kaikki, mutta   ehkä sitte ku seuraava kosahtaa. Hinta olikin 107 euroa.

Kannataa ostaa 1 puola varalle hyllyyn, jos saat halvalla. Oma apu paras apu. :D
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: mp71 - 09.08.14 - klo:11:24
Joo. Kävi tuo varapuolien osto mielessä. Reissu päällä nuo kyllä vaan jää vaihtamatta vaikka varaosa ois mukanakin. Uus varaosa oli muuten modattu malli. Sähköist ominaisuudet ilmeisesti samat, mutta ulkonäkö poikkesi ensiasennusosasta.

Edellisellä viikolla muuten oli semmosia oireita, että tyhjäkäynti vaelteli/röpötteli muutaman kerran normaalia enemmän satunnaisesti esim. liikennevaloihin tultaessa mutta palautui pian normaaliksi. Kunnolla vika tuli sitten aikalailla kertaheitolla päälle. Tiedoksi lähinnä, jos sattuis oleen jollekkin apua.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: TMy - 07.02.16 - klo:13:09
Itselläkin syksyllä 2014 alkoi röpöttäen käymään. Itse epäilin sytytystä. Vikaa ei löytynnt tulpista eikä puolista epäily siirtyi polttoaine paineeseen. Mutta röpötys jatkui sattuman varaisesti eri kierroksilla. Lopulta vika kohdentuo puolaan kun siihen ilmestyi halkama. Tuo pakoputken lämpö juttu on erittäin hyvä vinkki  laitettavaksi korvantaakse. ;-)
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: mara h - 10.02.16 - klo:09:26
Se vinkki on ollut toiminnassa, niin kauan kun on ollut polttomoottoreita hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: hidas57 - 10.02.16 - klo:10:22
Nykyään saa infrapunalämpömittareita hintaan 20€. Kätevä laite monessakin hommassa. En ole mitannut putkien lämpöjä, mutta täytyypä kokeilla, kun laitan pyörän ensitulille. Mitään käyntihäiriötä ei ollut ainakaan viime vuonna.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: mara h - 10.02.16 - klo:10:56
Siinä on vaan sellainen juttu, että 20€ mittarissa ei välttämättä riitä mitta-alue. Pitäs mitata tuonne 1000 asteeseen, jos aikoo vaikka seoksia käyrien lämmöistä päätellä.No ei siellä nyt tuhatta ole,noin 700, mutta ei vara venettä kaada
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: hidas57 - 11.02.16 - klo:18:49
No kyllä seoksen joutuu setvimään muuten. Lähinnä hain kylmempää pyttyä, kun mittarin mainitsin. Se on kätevä rengaslämpöjen tsekkauksessakin, jos radalla käy.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: mara h - 12.02.16 - klo:05:15
Vakio laitteissa se ei ole tärkeä, mutta kisalaitteissa mittaillaan käyrien lämpöjä hyvinkin tarkkaan.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: hidas57 - 23.02.16 - klo:15:58
Käytin pyörää tulilla ja mittailin käyrien lämpöjä halpismittarilla. Täysin lämmin kone antoi tyhjäkäynnillä keskimmäisistä pytyistä korkeampia lukemia, vähän yli 200. Reunimmaiset olivat selvästi alle 200, varsinkin oikeanpuolimmainen, joka oli säännöllisesti muita viileämpi jostain syystä. Vähän jenkaa antaen päästiin nopeasti 300 asteen lukemien yli. Mittarin kyljessä luki max 380 astetta, pykälää kalliimilla 500-700 astetta.
Että kyllä tuollaisellakin vermeellä käyriä mittailee ja ainakin pimeähkön pytyn paikallistaa. Mahdollistahan on, että ruiskujen tuottokaan ei ole tasainen enää vanhassa pyörässä. Ultra-äänipesurikin olisi, mutta ku on niin vaivalloista kaivaa ne ruiskut esiin.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: mara h - 24.02.16 - klo:09:35
Ei se nyt niin mahoton homma ole,satula, akku, tankin sivut,katteet, imutorvet,imukotelo, tankki, letkut jaliittimet, kaasuvaijeri, sieltä se paketti nousee kokonaisena. Siitä suuttimet irti ja pesu.Hankalin homma on nämä kurkuissa olevat Cobra kiristimet, mielellään saisi olla niiden omat pihdit, maksaa 2-3kymppiä.Saattaa ne saada kärkipihdeillä, tai vaikka hohtimilla, jos saa mahtumaan, parhaat on omat pihdit. Onhan tässä talvella aikaa askarrella.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: hidas57 - 24.02.16 - klo:16:31
Joo, tiedän kyllä tasan mitä pitää purkaa, koska olen sen tehnyt kun laitoin PC5:n. Kärkipihdeillä ne klemmarit hoitui, mutta jotenkin oli vähän huh-huh. No katotaan jos innostus iskee.
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: mp71 - 24.02.16 - klo:22:33
Tulpatkin, kun alkaa vanheta voi osa kipinöistä jäädä vaillinaiseksi ja lämpötilaeroja tuostakin .
Otsikko: Vs: Käy vain osalla pyttyjä
Kirjoitti: hidas57 - 25.02.16 - klo:11:23
Mulla on ainakin uudet iridiumit. Mutta ei myöskään käyntiongelmia, vaikka eroja lämmöissä onkin.