BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: 1234 - 03.11.12 - klo:09:26

Otsikko: Kytkinkori
Kirjoitti: 1234 - 03.11.12 - klo:09:26
On puhuttu että kytkinkori on ollut väljä tai löysä. Uskoisin että vika on ollut korin laakerissa. Korin päittäis välys on luokkaa 0,20. Jos laakeri väljääntyy pääsee kori heilumaa silloin kun kytkintä ei paineta. Tämä varmaan aiheuttaa epätasaisella joutokäynnillä ääntä. Kun painetaa kytkintä, kytkinkori lukkiutuu öljypumpun ketjupyörää vasten ja ääni poistuu tai vähenee. Kytkinkorin laakerin ennenaikainen löystyminen voi johtua siitä että, pää-akselin öljyreikä ja holkin öljykanava eivät kohtaa. Katso kuva, siinä on lanka öljypumpun ketjupyörän öljykanavassa (ok).
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: hidas57 - 05.11.12 - klo:10:47
Jaa, en tiedä mitä minulle vaihdettiin (good williin), mutta sanoivat että nyt on K13:n kytkin ja väljästä korista puhuivat. Ei ole kalkattanut sen koommin. Alunperin ääntely alkoi jossain 10tkm jälkeen.
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: 1234 - 05.11.12 - klo:18:14
Moi. 03.11.12 kirjoittamani selvitys kytkinkorin holkista koskee ainakin vuoden 2006 alkuvuoden mopoa. Saattaa tämä koskea myös ennen ja jälkee tehtyjä mopoja. Korin laakeri ei ole BMW varaosa. Vapailta markkinoilta löytyy neulalaakereita ilman sisäholkkia INA NK35/30. IKO TAF 354530 ehkä paras HK354530. Vaihto on simppeli. Akselin öljyreijästä voi tehdä noin 4mm pitkän matalan uran kohti akselin päätä.
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: JukkaE60 - 06.11.12 - klo:12:24
Onko kyseessä tämän kuvan http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0581&mospid=51573&btnr=21_0209&hg=21&fg=21
neulalaakeri 7?
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: 1234 - 06.11.12 - klo:14:30
Moi. Ei ole. Tämä on öljypumppua käyttävän ketjupyörän laakeri 32x36x15. Kyseinen laakeri on korin sisällä, ja tulee korin mukana.
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: 1234 - 09.11.12 - klo:16:36
Moi. Laakeri koriin vaihdettu 23€. Voitelu-ura hiottu. Satavarma että tulevana keväänä kytkinkorista ei kuulu edes suhinaa. Muutama kuva.
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: 1234 - 09.11.12 - klo:18:05
Moi. Laitan vielä muutaman kuvan lähinnä mopoilijoille jotka eivät ole nähneet kyseisiä osia luonnossa.
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: JukkaE60 - 09.11.12 - klo:18:51
Mielenkiinnolla odotan käyttökokemuksia!
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: Ekku - 09.11.12 - klo:19:16
Mielenkiinnolla odotan käyttökokemuksia!

Samoin. Joskushan tuo kytkin on kuitenkin aukaistava ja jos sitä voi kohtuullisella vaivalla parantaa, niin mikäpäs siinä.
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: 1234 - 09.11.12 - klo:20:27
Moi. Käyttökokemuksia alkaa kertyä Kaukasukselta 29.04.2013.
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: JukkaE60 - 09.11.12 - klo:22:12
Pitää nostaa pipoa (kun hattuakaan ei ole) 1234:lle, jos homma tällä ratkeaa niin hieno homma, aika järjestelmällisesti oot hommaa lähteny ratkomaan eikä lie sieltä helpoimmasta päästä noin lähtökohtaisesti...
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: spk_1978 - 10.11.12 - klo:02:01
Jep Jep, toivottavasti ehtii ajamaankin.
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: 1234 - 10.11.12 - klo:15:39
Jep Jep, toivottavasti ehtii ajamaankin.

Kyllä ehtii. Kaikki rassaukset tehdään ajokauden ulkopuolella. Yksikään BMW:ni ei koskaan ole jättänyt tielle, eikä ollut korjaamolla. Olen BMW:llä käynny aasiassa ja tulevana keväänä vietän yön Tbilisissä.
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: Jami-75 - 17.11.12 - klo:16:08
Hienoa että riittää mielenkiintoa ja teknistä näkemystä/osaamista tällaisiin asioihin. Mielelläni seurailen näitä keskusteluja! Hatunnosto 1234:lle!
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: mara h - 03.10.13 - klo:06:35
Tämä menee miulla vähän yli hilseen,kun korjaamo rompulla käsketään lukita moottori paikalleen erikoistyökalulla kampiakselin asennontunnistimen reijästä kytkinremonttiin ryhdyttäessä,no ehän siellä mikään pysty muuttumaan kun kytkin avataan,vai lukitaanko se vaan mutterin avausta,kiristystä varten,saahan sen nyt muutenkin lukittua,ovatkohan kuulleet pulttipyssystä hesse_blink
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: 1234 - 03.10.13 - klo:06:47
Tämä menee miulla vähän yli hilseen,kun korjaamo rompulla käsketään lukita moottori paikalleen erikoistyökalulla kampiakselin asennontunnistimen reijästä kytkinremonttiin ryhdyttäessä,no ehän siellä mikään pysty muuttumaan kun kytkin avataan,vai lukitaanko se vaan mutterin avausta,kiristystä varten,saahan sen nyt muutenkin lukittua,ovatkohan kuulleet pulttipyssystä hesse_blink
Moi. Ehkä kasaamista varten. (Momentti)
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: mara h - 03.10.13 - klo:11:00
Kyllä,mutta kuten kirjoitin,sen saa lukittua muutenkin icon_eek
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: mara h - 04.10.13 - klo:06:13
Moi. Laakeri koriin vaihdettu 23€. Voitelu-ura hiottu. Satavarma että tulevana keväänä kytkinkorista ei kuulu edes suhinaa. Muutama kuva.
Niin,herra 1234,tuliko tästä modesta toivottu hyöty,jos niin täytynee varmaan itekin askarrella sama juttu hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: 1234 - 04.10.13 - klo:18:07
Kyllä,mutta kuten kirjoitin,sen saa lukittua muutenkin icon_eek
Moi. Kyllä saa lukittua, ja pitäisikin lukita muualta kuin kampiakselilta. Jos lukitaa kampiakselilta voi käydä niin että kytkin ei kestä kyseistä vääntöä vaan antaa periksi (luistaa).

Avattaessa tai lukkitaessa pitäisi kiinnipito tapahtua kytkimen sisäosasta. Tähänkin löytyy BMW-työkalu.
Tämä kampiakselin lukitus saattaa olla tarpeen vesipumppu, jakopää / nokka-akseli remonteissa.
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: 1234 - 04.10.13 - klo:18:17
Moi. Laakeri koriin vaihdettu 23€. Voitelu-ura hiottu. Satavarma että tulevana keväänä kytkinkorista ei kuulu edes suhinaa. Muutama kuva.
Niin,herra 1234,tuliko tästä modesta toivottu hyöty,jos niin täytynee varmaan itekin askarrella sama juttu hesse_biggrin
Moi. On liian aikaista paukutella henkseleitä sillä laakerin vaihdosta pitäisi olla esim. 100 000km. Jos ennen tätä alkaa ääntelemää niin harmi. 
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: TMy - 22.10.20 - klo:23:09
Moi. Laitan vielä muutaman kuvan lähinnä mopoilijoille jotka eivät ole nähneet kyseisiä osia luonnossa.
Kuvassa kori 005.jpg näkyy lankaura korin oikeassa reunassa.
Onko langalla merkitystä kytkimen toimintaan?
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: hopeanuoli59 - 16.06.21 - klo:13:14
Analyysiä aiheeseen kytkinkori, saksan foorumilta:


Sinä, en todellakaan suunnitellut tehdä sitä. : LOL:
Mutta videon tehnyt espanjalainen "Hondakiller" -videolle on kattava PDF-tiedosto, jossa on kaikki kytkimen mekaaniset toimenpiteet. Se voidaan kääntää, ei ole niin paljon.
Englanninkielisessä foorumissa kokenut kytkinasiantuntija kuvaa työtään voiteluun ... ja myös jousiin.
(404)

Molemmat kuuluvat yhteen. Yhteensä on 3 kohtaa, jotka tulisi tarkistaa.

1. Voitelu vaihteiston akselin läpi. Joten kytkimeen tuodun öljymäärän.
Se näyttää mielestäni ratkaisevalta kohdalta (!).
2. Kytkimen öljyn tunkeutumispiste. Se tuodaan kytkimeen edessä ja keskiasennossa "kehräämällä".
Eniten kuormitettu kohta on kuitenkin tappi-akselilla suoraan kytkinkotelon pohjassa.
Tämä näkyy myös kulumiskuvioissa.

3. Vaihda väsyneet jouset.

Kohta 3 on vähiten tärkeä, mutta samalla välttämättömin. Se voi johtaa välillisiin vahinkoihin.

Miksi ?
Massat sijaitsevat alumiinikellon ja lähetysvaihteiden parin pohjassa.
Alumiini on kolme kertaa parempi lämmönjohdin kuin teräs ja antaa lämpöä uudelleen nopeasti.
Lisäksi kellolla on suurin pinta.

Lämpö virtaa teräsosiin ja kerääntyy sinne. Lämpökuvassa höyhenet erottuisivat selvästi.
Lisäksi ne lämpenevät paljon pysyvän dynaamisen kuormituksen alla.
Jousilla on myös pieni kosketuspinta verrattuna kaikkiin muihin komponentteihin.

Jos öljyvoitelu on riittämätöntä, sillä on kaksi seurausta: Lisää kitkaa ja vähemmän lämmöntuottoa järjestelmästä -> tämä johtaa enemmän lämpöä kitkalevypakkaukseen ja teräsosiin. (Katso kulumiskuvia)

Jos tätä virhettä ei ole otettu huomioon suunnittelussa (ja virheitä ei yleensä oteta huomioon, sallitaan toleranssit ja suojatoimenpiteet), ... niin koko asia lämpenee oletettuihin parametreihin.

Tässä olisi pitänyt olettaa kytkimen suurin käyttölämpötila 80 ° C. Se olisi tyypillinen. Hyväksyminen.
Joko olet kokeillut ja mitannut (normaaleissa / ihanteellisissa olosuhteissa) tai oletat, että se jo toimii. 80 ° C on myös luokitusraja tavanomaisen laatuluokan jousiteräkselle standardin EN 10270-1 mukaan, jota käytetään melkein kaikissa kytkimissä.

Jos voitelu epäonnistuu, kytkimen lämpötila nousee korkeammalle.
Kytkimen luiska sytytyksestä on normaalia, varsinkin moottoreissa, joissa ei ole vauhtipyörää (ja K1200S: ssä ei ole vauhtipyörää). Varsinkin täydellä kuormituksella 85%. Siksi enemmän öljyä kytkimessä johtaa todistettavasti vähemmän dynamometrillä välitettävään tehoon. Jouset puristetaan maksimiin ja jokainen sytytysvirtahuippu johtaa minimaaliseen liukastumiseen, kunnes jousilla on jälleen jonkin verran varausta seuraavan tehohuipun käsittelemiseksi.

Yli 80 ° C: ssa jouset kärsivät huomattavasti enemmän kuin normaalissa käytössä alle 80 ° C: ssa.
Koska jokainen sytytys + puristus siirtää huippukuormituksen jousiin, ne puristuvat useita satoja tuhansia kertoja jokaisella laukaisulla. Tämän seurauksena ne lyhenevät, kun ne lämpenevät liikaa.

Ja se tapahtuu yhä uudelleen ... niin kauan kuin et ota huomioon lämpötilaa.
Jos käytät vain kovempia jousia, vaihde voi vaurioitua, koska vaimennus ei ole enää oikea.
Taajuusmuuttajien laakerit ja hampaat voivat vaurioitua. (Pistäminen)

Ratkaisu olisi käyttää "standardin EN 10270-2 mukaisia ??venttiilijousijousia" käytettyjen jousien sijaan, joilla on samat dynaamiset ominaisuudet kuin alkuperäisillä. Ne olisi kuitenkin mitoitettava uudelleen hieman erilaisten ominaisuuksien vuoksi. Pituus 32 mm DN20 mm vaijerin paksuus 4,5-4,8 mm (kaltevuus olisi sitten määritettävä).
Venttiilijohtojen jouset ovat vakaita 160 ° C: een asti ja ne on suunniteltu kestävään puristukseen korkeammissa lämpötiloissa.

Mutta ne maksavat myös hieman enemmän, koska ne jätetään päälle ja jäähdytetään useita kertoja.
Lisäksi terästä valssataan pidempään ja käsitellään lopullisella öljykäsittelyllä ennen sen vetämistä.

K1300S: n kytkimen muutokset osoittavat samanlaisia ??pisteitä. Lisä öljyreikä, enemmän öljyvirtausta keskussuuttimen läpi modifioidun aukon ansiosta. Myös öljypumpun käyttölaitteen kytkentäpistettä on tarkistettu, jotta kytkin kestää kovempia jousia. (2 "aukkoa" 6 pienen tapin sijaan).
Ja valokuvista näet jotain "pyöreämpää jousilankaa", joka puhuu venttiilin jousilangasta. Tämä valmistetaan ja käsitellään paljon tarkemmin. Jokainen, joka on koskaan pitänyt venttiilijousta sylinterikannesta ja yhtä kytkimestä, tietää mitä tarkoitan.

(Nämä ovat kaikki uskottavia oletuksia kaikesta, mitä olen tähän mennessä lukenut ja nähnyt espanjalaisissa, englantilaisissa ja amerikkalaisissa foorumeissa, tai mitä minulle on kuvattu sieltä.

Nyt sinun täytyy kokeilla sitä ja ajaa muutama tuhat kilometriä.
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: mp71 - 17.06.21 - klo:22:51
Saksan Ebayssa on muuten saatavana Puolassa tehdaskunnostettuja ja vahvistettuja kytkinkoreja levyineen uusia alkuperäisiä huomattavasti edullisemmin.  Tuohon hommaan erikoistunut paja.
  https://www.ebay.de/itm/Clutch-Basket-BMW-K1200GT-K1200R-K1200S-K1300GT-K1300R-K1300S-2-Year-Warranty/333859241598?_trkparms=aid=111001&algo=REC.SEED&ao=1&asc=20160811114145&meid=ecd86d9d3cc448b682ea4f59f18cfd6b&pid=100667&rk=6&rkt=8&sd=264322407129&itm=333859241598&pmt=0&noa=1&pg=2334524&_trksid=p2334524.c100667.m2042&pageci=96d7f7a6-dde0-4c1c-8c6f-1586ec67b553&redirect=mobile  (https://www.ebay.de/itm/Clutch-Basket-BMW-K1200GT-K1200R-K1200S-K1300GT-K1300R-K1300S-2-Year-Warranty/333859241598?_trkparms=aid=111001&algo=REC.SEED&ao=1&asc=20160811114145&meid=ecd86d9d3cc448b682ea4f59f18cfd6b&pid=100667&rk=6&rkt=8&sd=264322407129&itm=333859241598&pmt=0&noa=1&pg=2334524&_trksid=p2334524.c100667.m2042&pageci=96d7f7a6-dde0-4c1c-8c6f-1586ec67b553&redirect=mobile)

Hakusana Saksa Ebayhin, jos linkki vanhentunut: clutch-basket-bmw-k1200gt-k1200r-k1200s-k1300gt-k1300r-k1300s
Otsikko: Vs: Kytkinkori
Kirjoitti: zzhot - 12.11.21 - klo:12:20
Laitoin joskus vuosia sitten  1200s:n käytetyn 1300:n kytkimen,johon vaihdoin myöhemmin teettämäni jouset.Kovaeloksoinnin ansiosta kytkinkorin kuluminen ollut erittäin vähäistä verrattuna alkuperäiseen koriin.Kummallakin olen ajanut yli 100 000km.Olen hankkinut toisen vastaavan kytkinkorin varalle johon olen myös vaihtanut jouset.Se on nyt  ylimääräsenä tuolla hyllyssä,joten pistin nettivaraosaan myyntiin.Jos jollain tarvetta niin sieltä löytyy,eikä taatusti ole enää kytkinkorimurheita.