Kirjoittaja Aihe: vaihteisto ja poljin  (Luettu 10186 kertaa)

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
vaihteisto ja poljin
« : 04.12.11 - klo:12:56 »
MOi. Lukemistani kirjoituksista eniten antoi tutinoita REPA kirjoittama vaihepolkimen laakerointi.
« Viimeksi muokattu: 26.12.11 - klo:17:29 kirjoittanut 1234 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #1 : 04.12.11 - klo:20:02 »
Joo ei, ne ei sovi. Ulkomitta on noissa laakereissa aivan liian suuri, myös mikrolaakereissa, jotka on paljon pienempiä. Mutta radio-ohjattavien kaupasta jo löytyy.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #2 : 04.12.11 - klo:20:26 »
MOi. Laakeri 608-2RS (8x22x7 kumisuojattu) esim. ABEC 7. Se on totta että laakeri ei sovi polkimeen ilman pientä koneistusta. terv
« Viimeksi muokattu: 26.12.11 - klo:20:36 kirjoittanut 1234 »

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #3 : 05.12.11 - klo:00:12 »
Kenellähän meistä mahtaa olla ammattitaitoa, jyrsin + mitalaitteet, joiden avulla laakeri sovitetaan polkimeen..? Ja jos pajalle viet, niin maksaa maltaita. Tuo Repan patentti on käytännössä ainoa mahdollinen parannus ja tiedän, että se toimii  hali_peukku
« Viimeksi muokattu: 05.12.11 - klo:00:14 kirjoittanut j@ck »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #4 : 05.12.11 - klo:08:48 »
MOi. Laakeri 608-2RS (8x22x7 kumisuojattu) esim. ABEC 7. Seon totta että laakeri ei sovi polkimeen ilman pientä koneistusta. terv

Nyt ei taideta puhua samasta polkimesta. Minä puhuin K1200R-pyörän polkimesta, sama ilmeisesti K13R/S. Illalla kävin katsomassa rullaluistimen normilaakerin ja sitten harvinaisemman mikrolaakerin koon verrattuna sopivaan, niin normilaakeri oli monta milliä (8mm?) ja mikrolaakerikin pari milliä suurempi halkaisijaltaan. Ei siitä polkimesta jää jäljelle paljon mitään, jos tuolle pesän sorvaa. Sopiva on kumisuojattu tai metallisuojattu SST 8x14. Hinta sopuisa 2,90€/kpl. Noita voi ilmeisesti laittaa pelkiltäänkin 4kpl.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #5 : 05.12.11 - klo:16:24 »
MOi. Hidas 57. Pyydän anteeksi jos olen antanut virheellistä tietoa. Hyvää itsenäisyyspäivää.
« Viimeksi muokattu: 26.12.11 - klo:17:30 kirjoittanut 1234 »

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #6 : 05.12.11 - klo:22:29 »
Samoin hyvää itsenäisyyspäivää kaikille  hali_peukku
Sorveista sen verran ja vaikka en mitään mistään ymmärrä.. Haluaisin nähdä sen sorvin, johon vaihdepoljin kiinnitetään.

Wikipediasta lainattua, kun en jaksanut alkaa sanailemaan....
"Sorvi on työkalu, jolla voidaan tehdä pyörivän kappaleen ympärille tai sisäpuolelle uurteita ja muotoja. Sorvaus on lastuava työstömenetelmä, jossa muotoillaan pyöreää ja putkimaista oman akselinsa ympäri pyörivää kappaletta"

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #7 : 06.12.11 - klo:09:58 »
Morjensta kaikille tasapuolisest1. Ja oikein Hyvää Itsenäisyyspäivää!

Itse olen ollut tämän vuoden sen verran kiireinen työasioiden kanssa, että voorumilla käynnit ovat jääneet aika satunnaisiksi. Suonette anteeksi.
Mutta näkyy, että taas on keskustelua vaihdepolkimen laakeroinnista syntynyt. Ihan hyvä. Onpahan aiheesta ainakin.

Noita settejä, jotka olen tähän kehittänyt, olen myynyt koko ajan ympäri maailmaa. Ja palaute on ollut reilusti yli 99%:sesti positiivista.

Yhtä potilasta en pytynyt setillä auttamaan. Vaihdepoljin oli jo liian kulunut näille laakereille. Olisi vaatinut polkimen koneistuksen.
Oli kotimainen pyörä ja kaveri tältä foorumilta.

Saksasta kahdessa tapauksessa oli kyseessä lähes uusi pyörä joten alkuperäiset muovilaakerit olivat vielä kulumattomat ja puhtaat. Laakerissettini ei tuonut muutosta.

Loput jutut ovatkin sitten legendaa.

No se siitä.


Alunperin läksin kehittämään parempaa settiä.
Lähtökohtana
a) parantunut toiminta
b) kohtuullinen hinta
c) helppo asennus kotioloissa.

Nämä toteutuvat setilläni.

Setti ei ole täydellinen. Uudella karkaistulla ja hiotulla pultilla se olisi parempi. Samoin suuremmilla laakereilla, jolloin poljin vaatisi koneistuksen.Toisaalta tällöin halpa väliholkki olisi ok nykyisen suurlujuusholkin asemasta.
 
Tämän jälkeen setin hinta olisikin 150 + € eikä kukaan niitä ostaisi.  Ja poljin pitäisi aina lähettää koneistettavaksi. Ja jo nykyinen hinta on saanut kritiikkiä monilta. Paitsi niiltä jotka ovat sellaisen pyöräänsä asentaneet.

Tarkennus: setti sopii malleihn K1200S, K1200R ja K1200GT: vuosimallit 2004....2008. Eli vanhempaan GT:hen setti ei käy.

Joku tuossa kirjoitti, että alumiininen holkki olisi ok tuossa laakereiden välissä. En suosittele kokeilemaan. Sillä voipi vain rikkoa laakerit. Samalla hinnalla koneistaa teräksisen holkin. Nykyisessä konstruktiossa teräksinenkään ei ole lujuudeltaan riittävä, mutta kyse onkin eri konstruktiosta.
 
Noita pikkulaakereita voi laittaa 4 kpl rinnakkain.
Ongelma on siinä, että ulkokehän ja sisäkehän paksuuksissa on hiukan eroa. Kun polkimen kiristää tehtaan ilmoittamaan 19 Nm kiristysmomenttiin, pultti painaa laakereiden sisäkehät yhteen laitaan ja ulkokehät panevat hanttiin. Lopputulos saattaa toimia, tai kuten aika monessa tapauksesa tiedän, lähetettyäni oman setin edellistä settiä huonolla menestyksellä testanneelle, laakerit ovat rikkoutuneet hyvin lyhyessä ajassa. Näin kävi minullekin testatessani tuota setti omassa mopossani.

   
t. Repa
 
   
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Paikalla Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #8 : 06.12.11 - klo:11:31 »
Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille !

Alkoi senverran kiinnostamaan tämä keskustelu,että kävin oikein autotallissa mittaamassa polkimen laakerointia
(K 1300 S).Polkimessa on 2 kpl ulkomitaltaan 22mm,reikä 8mm ja leveys 7mm laakereita.Laakerireiän seinämävahvuudeksi jää tuossa n.3mm.
Poljin on ERILAINEN,kuin 1200 S:ssä.Ihan vaan tiedoksi muutoksia suunniteltaessa.  hesse_biggrin

Pari kertaa olen päässyt testaamaan tuota Repan muutossarjaa 1200 S:ssä ja eroa on,kuin yöllä ja päivällä verrattuna alkuperäiseen.Edellisessä 1200:ssa tuo polkimen "väljyys" teki vaihteiston toiminnasta hiukan sellaisen epämääräisen.
Kuuleman mukaan sen uusi omistaja asensi myös tuon muutossarjan hyvällä menestyksellä.  BMWsmile
Man cannot live on beer only.

Poissa GSR600

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 27
  • R 1200 GS -09
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #9 : 06.12.11 - klo:12:02 »
Morjesta ja  hyvää itsenäisyyspäivää kaikille !

Hienoa tuotekehitystyötä Repa  bowdown


Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #10 : 06.12.11 - klo:12:40 »
MOi j@ck.
« Viimeksi muokattu: 26.12.11 - klo:17:31 kirjoittanut 1234 »

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #11 : 06.12.11 - klo:13:31 »
Moi.
« Viimeksi muokattu: 26.12.11 - klo:20:37 kirjoittanut 1234 »

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #12 : 06.12.11 - klo:15:12 »
 offtopic
"Jakoavain on työkalu jota joku käyttää vasarana, vaikka wikipedia saattaa kuva käytö muttereinen pyöritykseen."    respekt   reps
"Sorvillakin voi tehdä muut mitä wikipedia kertoo."   horisko  hesse_ok

"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #13 : 06.12.11 - klo:18:51 »
MOi. KIITOS atomic




« Viimeksi muokattu: 26.12.11 - klo:17:32 kirjoittanut 1234 »

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Vs: vaihteisto ja poljin
« Vastaus #14 : 06.12.11 - klo:19:23 »
Jakoavain on monitoimityökalu, tuntee myös nimen "maatila sorvi"
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal