Kirjoittaja Aihe: Öljysäiliö  (Luettu 13756 kertaa)

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Öljysäiliö
« : 07.01.13 - klo:15:08 »
Moi. RiKe on kirjoittanut seuraavaa. Öljysäiliön korkin kuulemma oli joku jo vaihdattanut. Itselleni tuli joku vuosi sitten Motsikasta tieto että on tultava pikaisesti käymää. Kun menin laittoivat öljysäiliöön uuden korkkin "takuuna". Kuuleman mukaan öljysäiliöön voi tulla painetta mikä rikkoo säiliön, tässä korkissa on venttiili joka päästää liian paineen pois. Onneksi sain vanhan korkin mukaa, sillä uusi korkki oli säiliössä kiinni vain kaksi tuntia, jonka jälkeen korkki on ollut hyllyllä. katsoin tämän korkin sen verran vaaralliseksi että hylkäsin sen ja luotan vanhaan umpi korkkiin.
« Viimeksi muokattu: 07.01.13 - klo:15:13 kirjoittanut 1234 »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #1 : 07.01.13 - klo:16:21 »
Tähän en ole perehtynyt, mutta huollossa vaihtoivat uuteen takuuna. Vanha tuntui toimivan. Niin kuin uusikin.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #2 : 07.01.13 - klo:16:28 »
Oho, uusi väärä korjaus. Mistä tunnistaa kumpi on kyseessä, kuvia? Joskus vaihtavat penteleet huollossa uusia osia salaa ilman että ehtii itse valittaa mitään...eivätkä kerro. En ole vielä koskaan tuota korkkia pitänyt kädessä, mutta säiliön taidan osata paikantaa ja korkkikin lienee siinä lähimain.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #3 : 07.01.13 - klo:17:02 »
Moi. Enhän minä ole missään kohdassa kertonut että korkissa olisi vikaa. Niin myös Motsikassa kertoivat että, säiliö voi rikkoutua. Jos säiliö voi rikkoutua olisi mielestäni tämä pitänyt korjata. Kun vanhassa korkissa ei ole vikaa, on se kiinni säiliössä.
« Viimeksi muokattu: 07.01.13 - klo:17:09 kirjoittanut 1234 »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #4 : 07.01.13 - klo:17:10 »
Tämä kuuluu sarjaan salaa korjattavat eli recallia ei ole tullut. Käytin mopoa viime keväänä Heinolla ja katsoivat mopon tiedoista että kaksi recallia on tekemättä: öljysäiliön korkki ja takahaarukan nivellevy.

Jälkimmäisestähän tuli ilmoitus kotiin asti eli kyseessä oli jonkin asteinen riskiosa rikkoutumistilanteessa.
Jälkimmäinen lienee hyshys -sarjan osa josta ei turhia elämöidä.
Rikkoutuuko vanha käytössä? Minä en ainakaan tiedä.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #5 : 07.01.13 - klo:17:49 »
Eee , siis olisi pitänyt vaihtaa säiliö eikä korkki-ko? Ja vaihtavat korkkeja joissa ei vikaa? Gyntheriltä on homma karannut tyystin käsistä, pakko todeta.

Ehkä mullakin ovat tuon vaihtaneet, en vaan muista kun ei ole haitannut.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #6 : 07.01.13 - klo:19:58 »
Eee , siis olisi pitänyt vaihtaa säiliö eikä korkki-ko? Ja vaihtavat korkkeja joissa ei vikaa? Gyntheriltä on homma karannut tyystin käsistä, pakko todeta.

Ehkä mullakin ovat tuon vaihtaneet, en vaan muista kun ei ole haitannut.
Vain korkki vaihdetaan.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #7 : 07.01.13 - klo:20:29 »
Moi. Kai Sinulle Repa tuli selväksi miksi kyseinen nivellevy vaihdettiin. Tuliko Sinulle myös selväksi miksi öljysäiliön korkki vaihdettiin.
« Viimeksi muokattu: 07.01.13 - klo:20:35 kirjoittanut 1234 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #8 : 08.01.13 - klo:10:58 »
Jos jotain on vaihdettu (parannettu), niin siihen on syykin ilmoitettu ja useimmat meistä ymmärtävät/hyväksyvät selityksen. Se että joku sitten vaihtaa vanhat osat takaisin on tässä vaan se sivullista kummastuttava asia. Ihan pakkohan ei uudenlaista osaa toki ole laittaa jos vanha ei ole mennyt täysin rikki. Ja vaikka se rikki olisikin, niin ehkä asiakas halutessaan jostain löytää tismalleen samanlaisen osan tilalle.

Minulle esimerkiksi on selvää miksi uusi ketjunkiristin kannatti vaihtaa. Jos öljysäiliön korkki on vaihdettu tietämättäni, en laita hanttiin. Takajousituksen linkun vaihdolle on selkeät perusteet. Kytkimenkin vaihtoivat kustannuksitta, hyvä tuli. Muutakin on tehty, nekin toimii.

Huoltoverkosto voisi ehkä sen verran skarpata, että kirjaisivat huoltokirjaan ylös tehdyt korjaukset. Omissa järjestelmissään saattavat kyllä noita tietoja pitää.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #9 : 08.01.13 - klo:13:03 »
Moi. Kun Sinulle on vaihdettu (parannettu) öljysäiliön korkki. Oletko ymmärtänyt syyn ja hyväksynyt korkin vaihdon. Kun Sinä tai joku kertoo vaihdon syyn, niin kerron version jonka olen aivan itse keksinny eikä kukaan ole auttannu.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #10 : 08.01.13 - klo:15:37 »
En ole varma oliko tuossa kysymys, mutta niin tai näin.

Tuolla alussahan minulle kerrottiin korkin vaihdon syy, uskoin sen ihan sellaisenaan. Paine voisi rikkoa muovisen öljysäiliön ellei paine pääse purkaantumaan, minulle kerrottiin. Ja uudella korkilla paine purkaantuu. Oukei, ei huono ratkaisu ongelmaan. Mutta tässähän on johdannon perusteella jokin vika, aavistelen. Tai vähintäänkin toteutus voisi olla vielä parempi.

Ja en tiedä onko korkkini vaihdettu, mahdollisesti. Joillekin se näyttäisi olevan vaihdettu. Joissakin (muun merkin) pyörissä on käsin kierrettävä öljyntäyttökorkki moottorin poskessa. Ovat vaihtaneet sen lukittavaan, kun joku ulkopuolinen keksi laittaa siitä hiekkaa tms koneeseen...
« Viimeksi muokattu: 08.01.13 - klo:15:44 kirjoittanut hidas57 »

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #11 : 08.01.13 - klo:15:58 »
Moi.  
Miksi kirjoitin korkista vasta vuosien päästä,  Tämä korkki tulee mieleen aina 4 vuoden välein kun suoritan nelivuotis huoltoa. Tässä huollossa vaihdetaan korkkiin liittyvä osa jonka varaosa numero on, 17217675681 Vent hose.

Tästä alkaa oma keksimä selitelmä. Öljysäiliö on avoin järjestelmä, jotta tämä pysyisikin avo järjestelmänä. vaihdan vent hosen 4 vuoden välein, ymmärtääkseni tämä vent hose on osa joka voisi muuttaa tämän avo järjestelmän suljetuksi järjestelmäksi, jos tästä tulisi suljettu järjestelmä, silloin tarvittaisi tätä uutta korkkia  öljysäiliön, jäähdyttäjän sekä jäähdytys putkiston suojaksi.

Kun moottori käynnistetää öljypumppu pumppaa öljyä voitelu kohteisiin sekä toinen pumppu imee
kampikammiosta öljyä ja ilmaa, jonka se pumppaa jäähdyttäjän kautta öljysäiliöön. Säiliössä ilma erottuu öljystä ja siirtyy vent hose:a pitkin vaihdelaatikoon ja sieltä öljypumpulle, aloittaakseen uuden kierron. Jos tämä yhteys säiliön ja vaihdelaatikon välillä sulkeutuisi, silloin ilma jäisi säiliöön ja nostaisi säiliössä painetta, kenties siihen rajaan jolloin uusi korkki avautuisi. Kun kirjoitin, korkki on minulle liian vaarallinen. Vaarallisuus alkaa siintä kun korkki avautuu.

Jos säiliössä on ohjekirjan mukaisesti öljyä, silloin uuden korkin avautuminen oksentaisi satulan alle paineistettua voitelu öljyä 2,5-7,5dl. Tälläinen tilanne melkoisella varmuudella kastelisi taka virsun. Kun näin on tapatunut, sulkeutuu korkki. Vaikka korkki avautuisi uudestaan, Tämä oksennus kohtaus ei toistu, ennen kuin täytetään säiliö ohjekirjan mukaisesti. Matka voi jatkua, jos ollaa vielä pystyssä. Tästä tapahtumasta ei ole moottorille haittaa. Että tällä tavalla.
« Viimeksi muokattu: 15.01.13 - klo:19:43 kirjoittanut 1234 »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #12 : 08.01.13 - klo:16:15 »
Moi.  
Miksi kirjoitin korkista vasta vuosien päästä,  Tämä korkki tulee mieleen aina 4 vuoden välein kun suoritan nelivuotis huoltoa. Tässä huollossa vaihdetaan korkkiin liittyvä osa jonka varaosa numero on, 17217675681 Vent hose.

Tästä alkaa oma keksimä selitelmä. Öljysäiliö on avoin järjestelmä, jotta tämä pysyisikin avo järjestelmänä. vaihdan vent hosen 4 vuoden välein, ymmärtääkseni tämä vent hose on osa joka voisi muuttaa tämän avo järjestelmän suljetuksi järjestelmäksi, jos tästä tulisi suljettu järjestelmä, silloin tarvittaisi tätä uutta korkkia  öljysäiliön, jäähdyttäjän sekä jäähdytys putkiston suojaksi.

Kun moottori käynnistetää öljypumppu pumppaa öljyä voitelu kohteisiin sekä toinen pumppu imee
kampikammiosta öljyä ja ilmaa, jonka se pumppaa jäähdyttäjän kautta öljysäiliöön. Säiliössä ilma erottuu öljystä ja siirtyy vent hose:a pitkin vaihdelaatikoon ja sieltä öljypumpulle, aloittaakseen uuden kierron.  kenties siihen rajaan jolloi uusi korkki avautuisi. Kun kirjoitin, korkki on minulle liian vaarallinen. Vaarallisuus alkaa siintä kun korkki avautuu.

Jos säiliössä on ohjekirjan mukaisesti öljyä, silloin uuden korkin avautuminen oksentaisi satulan alle paineistettua voitelu öljyä 2,5-7,5dl. Tälläinen tilanne melkoisella varmuudella kastelisi taka virsun. Kun näin on tapatunut, sulkeutuu korkki. Vaikka korkki avautuisi uudestaan, Tämä oksennus kohtaus ei toistu, ennen kuin täytetään säiliö ohjekirjan mukaisesti. Matka voi jatkua, jos ollaa vielä pystyssä. Tästä tapahtumasta ei ole moottorille haittaa. Että tällä tavalla.

Tarina sisältää useita virheitä:
tässä ei mainita öljyn siirtoa turbolle, sen jälkeistä välisäiliötä eikä imupumppua, jolla öljy siirretään takaisin vaihteistoon. 

Ja sitten tuo "Jos tämä yhteys säiliön ja vaihdelaatikon välillä sulkeutuisi, silloin ilma jäisi säiliöön ja nostaisi säiliössä painetta,..".
Voihan sitä yhtä hyvin jossitella ihan millä vaan. Mutta tuo väli on vain suora letku, miksi se nyt yht'äkkiä menisi tukkoon? Perusteluja kiitos.

Miksi korkki on vaihdettu? Itse en tiedä, mutta luotan sokeasti saksalaiseen insinööriin. Jos se vaihdetaan takuuseen niin kyllä siihen on joku hemmetin hyvä syy. 
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #13 : 08.01.13 - klo:16:16 »
Moi. Kai Sinulle Repa tuli selväksi miksi kyseinen nivellevy vaihdettiin. Tuliko Sinulle myös selväksi miksi öljysäiliön korkki vaihdettiin.

Toki nivellevyn vaihdon syistä olen tietoinen. Vaikka itse olen sen kerran vuodessa irroittanut ja voidellut niin annoin silti vaihtaa uuteen. Tuskinpa siitä haittaa oli.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Öljysäiliö
« Vastaus #14 : 08.01.13 - klo:17:26 »
Moi.  
Miksi kirjoitin korkista vasta vuosien päästä,  Tämä korkki tulee mieleen aina 4 vuoden välein kun suoritan nelivuotis huoltoa. Tässä huollossa vaihdetaan korkkiin liittyvä osa jonka varaosa numero on, 17217675681 Vent hose.

Tästä alkaa oma keksimä selitelmä. Öljysäiliö on avoin järjestelmä, jotta tämä pysyisikin avo järjestelmänä. vaihdan vent hosen 4 vuoden välein, ymmärtääkseni tämä vent hose on osa joka voisi muuttaa tämän avo järjestelmän suljetuksi järjestelmäksi, jos tästä tulisi suljettu järjestelmä, silloin tarvittaisi tätä uutta korkkia  öljysäiliön, jäähdyttäjän sekä jäähdytys putkiston suojaksi.

Kun moottori käynnistetää öljypumppu pumppaa öljyä voitelu kohteisiin sekä toinen pumppu imee
kampikammiosta öljyä ja ilmaa, jonka se pumppaa jäähdyttäjän kautta öljysäiliöön. Säiliössä ilma erottuu öljystä ja siirtyy vent hose:a pitkin vaihdelaatikoon ja sieltä öljypumpulle, aloittaakseen uuden kierron.  kenties siihen rajaan jolloi uusi korkki avautuisi. Kun kirjoitin, korkki on minulle liian vaarallinen. Vaarallisuus alkaa siintä kun korkki avautuu.

Jos säiliössä on ohjekirjan mukaisesti öljyä, silloin uuden korkin avautuminen oksentaisi satulan alle paineistettua voitelu öljyä 2,5-7,5dl. Tälläinen tilanne melkoisella varmuudella kastelisi taka virsun. Kun näin on tapatunut, sulkeutuu korkki. Vaikka korkki avautuisi uudestaan, Tämä oksennus kohtaus ei toistu, ennen kuin täytetään säiliö ohjekirjan mukaisesti. Matka voi jatkua, jos ollaa vielä pystyssä. Tästä tapahtumasta ei ole moottorille haittaa. Että tällä tavalla.

Tarina sisältää useita virheitä:
tässä ei mainita öljyn siirtoa turbolle, sen jälkeistä välisäiliötä eikä imupumppua, jolla öljy siirretään takaisin vaihteistoon.  

Ja sitten tuo "Jos tämä yhteys säiliön ja vaihdelaatikon välillä sulkeutuisi, silloin ilma jäisi säiliöön ja nostaisi säiliössä painetta,..".
Voihan sitä yhtä hyvin jossitella ihan millä vaan. Mutta tuo väli on vain suora letku, miksi se nyt yht'äkkiä menisi tukkoon? Perusteluja kiitos.

Miksi korkki on vaihdettu? Itse en tiedä, mutta luotan sokeasti saksalaiseen insinööriin. Jos se vaihdetaan takuuseen niin kyllä siihen on joku hemmetin hyvä syy.

Moi. Helvatti REPA kun säikäytit, luulin että puutut kirjotus virheisii. Onneksi pysyit asiassa. Jos olisin kirjoittanut Turbosta, olisi virheitä sata tai kenties tuhat määrin. Pyydän anteeksi.
Vaikka kuinka mietin, en löydä muuta kohdetta joka voisi häiriö tilanteessa aiheuttaa paineen nousun. Voisitko SINÄ auttaa.

Mielestäni tässä ei ole tärkeää mikä kohta tai miten paine nousee. Joka tapauksessa Saksalaisella on ollut "hemmetin hyvä syy" vaihtaa korkki.  Kyllä Saksalainen aivan varmasti on myös huomioinut että, jos tai kun korkki toimii niin, silloin tapahtuu oksentelua (virsun kastelu). (tämä kastelu on oletus).

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal