BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Aiheen aloitti: Bem-Ari - 14.05.13 - klo:22:09

Otsikko: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: Bem-Ari - 14.05.13 - klo:22:09
Laitanpa tännekin tiedoksi.
Tuossa talvella isoa huoltoa mopoon (K1300 S) tehdessäni,tuli ilmi etuiskunvaimentajan voimakas öljyvuoto,kun se paljastui sieltä muovien alta.
Tutkittuani asiaa,selvisi että iskari on ns. kertakäyttöinen,eli ei tarkoitettu korjattavaksi ???
Ebaysta olisi saanut käytettyjä ja maailmalta uusia kovalla rahalla.Tuo ESA-säätöinen vielä huimasti kalliimpi,kuin tavallinen.
Ensin meni käsi päähän,mutta sitten kaveri kertoi,että Kallio Racingilla korjataan noita WP:n iskareita.
Niinpä kiikutin vuotavan vaimentimen Kallion Vesalle,joka muutti sen purettavaksi ja asensi typpikaasun täyttöventtiilin.

Nyt ajeltu pyörällä reilut 1000km ja etupään vaimennus toimii hienosti,myös ESA-säätö.Syksyllä hieman ihmettelin mopon ajokäytöstä,tosin eturengaskin oli lopussa ja vaimentimen irroituksen yhteydessä myös pallonivelistä,varsinkin alimmaisesta löytyi väljää.

Kilsojahan tuossa oli reippaat 34 000 km silloin,eli iskarihuolto muutenkin ajankohtainen.
Mikäli vastaavia ongelmia ilmenee,kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä Vesaan.
S-posti info@kallioracing.com tai vesa@kallioracing.com
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: hidas57 - 15.05.13 - klo:08:34
Ehkäpä voit vielä paljastaa tuollaisen remontin kustannukset? Itsellä on vähän ajettu etuiskari jo varalla, mutta ei ole ihan simppeli homma sen vaihtaminen, ohjeiden (lopulta löytyneiden) mukaan jotain erikoistyökalujakin tarvittaisiin. Ehkä vaihdatan huollossa seuraavalla kerralla, ehkä en. Varsinaisesti rikki se ei ole mutta tuskin täydessä iskussakaan. Pitää katella mitä seuraava mallivuosikin tuo tullessaan...

Vaikka tuo ESA niin mainio on normiajoon, niin aikalailla se fiksaa alustan rakenteen noihin kalliisiin 'huoltovapaisiin' vakiokomponentteihin.

Jostain syystä aikoinaan saamani piraattikopio huoltorompusta ei sisällä ohjeita noihin iskaritöihin.  Kerran oli jo etupää auki, mutta arvuuttelin että mikä osa kannattaisi irroittaa jotta iskari mahtuisi ulos. Nettiä tonkimalla löytyi sitten palanen sieltä ja toinen täältä, joten periaatteessa homman nyt tiedän.
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: Bem-Ari - 18.05.13 - klo:20:19
Joo,tuo oma meni hiukan silleen vaihdantataloudella,mutta kuulemma muutostyöt osineen ja töineen noin 400€.
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: perttip - 18.05.13 - klo:21:21
Selvisikö mikä oli aiheuttanut ko. vuodon? Ja väljät nivelet?
Omilla pyörillä k1200GT oli mittarissa 78000km., eikä mitään vuotoja ollut havaittavissa, kaikki toimi OK. Ja nyt k1300GT:n mittarissa n. 45000, ei löysää nivelissä, eikä vuotoja, ajo OK.
eBay:ssa näkee "etuosattomia" k-malleja myytävinä, mikä mahtaa olla syynä, onko törmätty johonkin, vai....? drinking62
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: hidas57 - 20.05.13 - klo:08:29
Iskarit on vaan sellainen kampe, että joskus kestää ilman näkyviä ongelmia tosi pitkään ja joskus sitten ei. Omassa pyörässäkin on keulassa jotain sellaista tuntumaa joka ei vaikuta normaalilta, mutta en ole saanut todennettua väljyyttä tai suoranaista iskarivikaa. Jonkinlaista löysyyttä siinä vaan tuntuisi olevan. Oisko hajonnut jatkuvasta keulimisesta, ehe-ehe.

Saksasta tilasin 9800km ajetun etuiskarin keväällä, 200€ kuluineen. Ihan siistin näköinen, mutta ei tarkalleen samanlainen kuin pyörässä, vaikka osanumero on sama. Ehkä tuon vaihdatan huollossa, elleivät jyrkästi vastusta.

Aprilia-kaupassa poiketessa silmäilin niiden 'seikkailupyörää' (Caponord 1200), jossa kateellisena totesin takaiskarin laitetun esille pyörän sivulle niin, että senhän vaihtaisi huvikseen vaikka pari kertaa päivässä.
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: JTK - 20.05.13 - klo:13:07
Tässä pätkä keulasta, kuva heilunta johtuu (osaksi) syystä että saksalainen oli valinnut liikkeen käyttövoimaksi jalalla pumpattavan polkimen, kallista säähköä kuluttavan moottorin sijaan.
Testi (http://youtu.be/39GdUOrmx3c)
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: Bem-Ari - 20.05.13 - klo:20:22
Selvisikö mikä oli aiheuttanut ko. vuodon? Ja väljät nivelet?


Ei mitään varsinaista syytä löytynyt.Jonkinverran kyllä koluttu tosi huonokuntoisia teitä melko raskaalla kuormalla 2-päällä.Edellisellä K 1200 S:llä hyvin samanlaista ajoa,eikä minkäänlaista havaittavaa välystä nivelissä,eikä vuotoa iskarissa.
Lauantaina tapasin ex-Ässäni pikku huollon merkeissä ja uteliaisuuttani noita niveliä siitä vääntelin ja iskaria tähystelin.
Varmaan vaan osunut maanantaikappaleet tuohon omaan ajokkiin. angst

Nyt onneksi päästiin kohtuukustannuksilla,eikä työnäkään nyt mikään ylitsepääsemätön homma.
Kuitenkin sellainenkin asia tullut mieleen,että olisikohan seuraavassa mopossa kuitenkin normaali USD-keula ??
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: perttip - 20.05.13 - klo:20:47




Kuitenkin sellainenkin asia tullut mieleen,että olisikohan seuraavassa mopossa kuitenkin normaali USD-keula ??
[/quote]


Merkkivalikoima olis ainakin laaja. Mutta mahtaisitko tottua enää "jarrutussukellukseen"????   angst
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: Ekku - 22.05.13 - klo:11:09
Kiitos vaan vinkistä. Taitaa tuo oma K1200s olla minulla museoikään asti, että korjaustarvetta voi tulla. Nyt on ajettu 40 tuhatta, että kohta se lienee oikea aika iskunvaimentimien huollolle.

Ei se tavallinen usd-etupääkään aina mikään autuus ole, kun on tässä sivustä seuraillut, kun kaverit vaihtelee Öhlinssin keuloihin stefoja vähintään kerran vuodessa...

Etuna toki on nopeampi purettavuus, kuin tässä Duoleverissä ja jos ei itse halua tehdä, niin pajoja on vähän joka nurkalla, jotka noita tekee.

Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: mp71 - 22.05.13 - klo:12:25
Tuli mieleen, että autossakin kun on päällekkäiset tukivarret niin alkava välys on tosi vaikea paikallastaa. Vasta kun klappia alkaa tulla enemmän huomaa missä se vika on. Oiskohan tuosta samasta kyse tässäkin? Rakennehan muistuttaa aikalailla päällekkäisiä kolmiotukivarsia, mutt asuunta vain on eri kuin autossa (jossa semmoset on).

Miten ootte kammenneet muuten keulan ylös tutkimista varten? Minulta kun puuttuu ainakin vielä tuo keskiseisontatuki. Klappia en oo vielä havainnu omassa 72 tkm jälkeen, mutta eiköhän sekin lähesty koko ajan.
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: bin laden - 22.05.13 - klo:16:15
Taitaa tarvita vähän erikoistyökaluja:
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: mp71 - 22.05.13 - klo:22:02
Ei tosiaan oo varmasti ihan helppo purkaa ja kasata vrt. normi teleskooppikeula,kun kuvien hässäkkää kattoo. Eikä varmasti ihan halpakaan. Minkähän hintanen on pistää koko kierros palloniveliä ja linkkuja uusiksi?

Onhan tuossa rakenteessa onneksi etujakin - varsinkin maantieajossa. Ja toistaiseksi on toiminut mallikkaasti.
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: Jami-75 - 23.05.13 - klo:12:10
Ei tosiaan oo varmasti ihan helppo purkaa ja kasata vrt. normi teleskooppikeula,kun kuvien hässäkkää kattoo. Eikä varmasti ihan halpakaan. Minkähän hintanen on pistää koko kierros palloniveliä ja linkkuja uusiksi?

Onhan tuossa rakenteessa onneksi etujakin - varsinkin maantieajossa. Ja toistaiseksi on toiminut mallikkaasti.

Laitoin omaan ässään toissa talvena etupään molemmat pallonivelet, törkeen hintaset, muistaakseni reilusti yli 100€/kpl. Vaihdoin itse tallissa ja ainoat
erikoistyökalut joita käytin oli 45mm ja 55mm lyöntiavaimet jotka lainasin töistä. Huoltorompun ohjeilla pikkuhiljaa ihmetellen eteenpäin.
Ja tuli etupäästä aivan erilainen, toiseen niveleen oli päässyt vettä ja oli jäykistynyt.
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: mp71 - 23.05.13 - klo:12:51
Hyvä kuulla, että joku on ite vaihtanut. Onhan tuossa ohjauslaakerienkin vaihdossa normikeulaanki oma hommansa, mutta ne laakerit on yleensä halpoja.
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: bin laden - 23.05.13 - klo:13:20
Ei tosiaan oo varmasti ihan helppo purkaa ja kasata vrt. normi teleskooppikeula,kun kuvien hässäkkää kattoo. Eikä varmasti ihan halpakaan. Minkähän hintanen on pistää koko kierros palloniveliä ja linkkuja uusiksi?

Onhan tuossa rakenteessa onneksi etujakin - varsinkin maantieajossa. Ja toistaiseksi on toiminut mallikkaasti.

Laitoin omaan ässään toissa talvena etupään molemmat pallonivelet, törkeen hintaset, muistaakseni reilusti yli 100€/kpl. Vaihdoin itse tallissa ja ainoat
erikoistyökalut joita käytin oli 45mm ja 55mm lyöntiavaimet jotka lainasin töistä. Huoltorompun ohjeilla pikkuhiljaa ihmetellen eteenpäin.
Ja tuli etupäästä aivan erilainen, toiseen niveleen oli päässyt vettä ja oli jäykistynyt.

Onko pestessä käytetty painepesuria?
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: Jami-75 - 24.05.13 - klo:07:20
Ei tosiaan oo varmasti ihan helppo purkaa ja kasata vrt. normi teleskooppikeula,kun kuvien hässäkkää kattoo. Eikä varmasti ihan halpakaan. Minkähän hintanen on pistää koko kierros palloniveliä ja linkkuja uusiksi?

Onhan tuossa rakenteessa onneksi etujakin - varsinkin maantieajossa. Ja toistaiseksi on toiminut mallikkaasti.

Laitoin omaan ässään toissa talvena etupään molemmat pallonivelet, törkeen hintaset, muistaakseni reilusti yli 100€/kpl. Vaihdoin itse tallissa ja ainoat
erikoistyökalut joita käytin oli 45mm ja 55mm lyöntiavaimet jotka lainasin töistä. Huoltorompun ohjeilla pikkuhiljaa ihmetellen eteenpäin.
Ja tuli etupäästä aivan erilainen, toiseen niveleen oli päässyt vettä ja oli jäykistynyt.

Onko pestessä käytetty painepesuria?

Luultavasti oli. Aika erikoiselta tuntuu että muuten vesi olisi mennyt kumikauluksesta sisään. Tosin painepesurillakin on saanut sohia melko tarkasti
nivelen seudulle, on se sen verran piilossa.
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: bin laden - 24.05.13 - klo:07:28
Ei tosiaan oo varmasti ihan helppo purkaa ja kasata vrt. normi teleskooppikeula,kun kuvien hässäkkää kattoo. Eikä varmasti ihan halpakaan. Minkähän hintanen on pistää koko kierros palloniveliä ja linkkuja uusiksi?

Onhan tuossa rakenteessa onneksi etujakin - varsinkin maantieajossa. Ja toistaiseksi on toiminut mallikkaasti.

Laitoin omaan ässään toissa talvena etupään molemmat pallonivelet, törkeen hintaset, muistaakseni reilusti yli 100€/kpl. Vaihdoin itse tallissa ja ainoat
erikoistyökalut joita käytin oli 45mm ja 55mm lyöntiavaimet jotka lainasin töistä. Huoltorompun ohjeilla pikkuhiljaa ihmetellen eteenpäin.
Ja tuli etupäästä aivan erilainen, toiseen niveleen oli päässyt vettä ja oli jäykistynyt.

Onko pestessä käytetty painepesuria?

Luultavasti oli. Aika erikoiselta tuntuu että muuten vesi olisi mennyt kumikauluksesta sisään. Tosin painepesurillakin on saanut sohia melko tarkasti
nivelen seudulle, on se sen verran piilossa.

Moottoripyörän peseminen painepesurilla pitäisi lailla kieltää. Kokemuksesta voin sanoa. Ihmeellisiä sähkövikoja, laakerivikoja jne. 32
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: hidas57 - 22.08.13 - klo:14:23
Menin ostamaan uuden Bike-lehden ja siinä ilmoitusosastolla Raumalla oleva Oitracon oy mainostaa tekevänsä 'BMW:n ESA-järjestelmien muutokset -> WESA', 'uutuutena WESA-X'. Nuo päivitykset perustuvat kaiketi Wilbersin tekniikkaan, koska sitä mainostavat. Laitoin kyselyä heille aiheesta. Luonnollisesti täysin uudet osat ovat aika hintavia, mutta katsotaan nyt onko edes tarjontaa muihin kuin GS-malleihin, joihin päivitys on ollut mahdollista jo parisen vuotta.

Edit: Oitragon jo vastaili, että toukokuussa olisivat Wilbersillä väittäneet työskentelevänsä K12/K13-mallien ESA-kehityksen parissa. Vielä ei siis ole enempää tietoa näiden mallien osalta. Valmistahan näyttäisi olevan GS/RT/R12R/K16-malleihin, kun kuukkelilta kysyin.
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: mara h - 09.10.13 - klo:06:39
Höh,törmäsin jossain ebaussa sellaseen assiaan,että bemarin keulaan öhlinssi on halvempi kun white poweri,uusia molemmat,740€ ja830€,jos uusinta tarve tulee,saattaa seuraava iskari alkaa ö-kirjaimella ajelu
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: hidas57 - 09.10.13 - klo:08:27
Kellä ei ESA:aa ole, ja vaikka olisikin muttei siitä välitä, niin silloinhan noita iskareita voi vaihdella ja tietysti sen mukaan mistä kirjaimista tykkää.  smiley_hitler-t
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: 1234 - 09.10.13 - klo:18:05
Höh,törmäsin jossain ebaussa sellaseen assiaan,että bemarin keulaan öhlinssi on halvempi kun white poweri,uusia molemmat,740€ ja830€,jos uusinta tarve tulee,saattaa seuraava iskari alkaa ö-kirjaimella ajelu
Moi. Onkos Sinulla takana Ö tai WP iskari.
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: mara h - 09.10.13 - klo:19:35
Ei armaan kumpikaan,en ole tutkinut onko se sassi vai joku muu,mistä moinen
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: 1234 - 09.10.13 - klo:21:25
Ei armaan kumpikaan,en ole tutkinut onko se sassi vai joku muu,mistä moinen
Moi. Kun kirjoitit " jos uusinta tarve tulee,"  Pähkäilin että tarve voisi olla muu kuin rikkoutuminen tai totaalinen väsyminen. Voisi olla ajoominaisuuksien parantaminen. Oletin että jos näin niin pitäisikö parannus aloittaa takaanta.
Itselläni takapäässä Ö vaimennin. Jousen esijäännitys kuten alkuperäisessä, sisään menono,  paluuvai- mennuksen säädöllä ja lisäsäiliöllä. Toimii hyvin eikä väsy.   
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: mara h - 10.10.13 - klo:06:06
Juu,ei se rikkoutuminen ole vaihdon ainoa syy,paitsi siinätapauksessa se on pakko 8)
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: JTK - 29.11.13 - klo:12:51
Törmäsin netissä tommoseen ulkomaan virmaan Firefox Racing (http://firefoxracing.co.uk/rear-shock-servicing/), joka oikein sivuillaan: mainostaa ESA huoltoja (http://firefoxracing.co.uk/bmw-esa-electronic-suspension-adjustment-servicing/). Huoltajia löytyy suomestakin, mutta laitoimpahan ny linkin.
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: hopeanuoli59 - 09.08.18 - klo:14:37
Käytettynä ostamassani k13S:sä suoraan ajaminen oli hyvin hankalaa, hiljaisessa nopeudessa, pyörä vaelsi ja jatkuvasti joutui korjaamaan, edellisessä k12s ajettu 125tkm ei mitään ongelmaa. Ihmettelin myös etupään jäykkyyttä, laiton palloniveliin hiukan peräöljyä injetioneulalla, johan parani. Talvella pallojen vaihto edessä. Kotiinkannettuna molemmat pallot www.motorradteile-service.de hintaan 134,85. Jos jollain tarvetta niin tietää mistä tilata hiukan edullisempaan hintaan, varmaan muitakin paikkoja löytyy.
Otsikko: Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
Kirjoitti: melli - 12.09.19 - klo:10:09
Laitanpa tähän ketjuun vinkin etuiskarista.

Pyörä on K1300S vm 2009 ja tuli pieni (siis oikeasti pieni) pusu kesäkuussa minkä johdosta etupäätä laitettiin kuitenkin uusiksi korjaamolla isosti.

Pyörä on ESA-mallia mutta sattumoisin korjaaja tilasi ei-ESA -version pyörään ensiksi ja sovittiin että kesälomien jälkeen siihen laitetaan ESA eteen. Ehdin tuolla ensimmäisellä iskarilla tekemään kesälomareissun ja vähän muuta, noin 5 tkm lienee ajettu.

Nyt on ESA paikallaan ja tuo vähän ajettu korjaajalla ylimääräisenä. Jos moinen kiinnostaa niin "nettohintaan" kuulemma luopuu, en tiedä paljonko se rahassa mahtaa olla. Mahdollisesti myös se minun alkuperäinen kuoleentunut iskarikin löytyy jos niitä haluaa korjauttaa (olettaen että se on pusun jälkeen käyttökelpoinen.)

Itselläni ei tässä siis isompaa roolia kuin että laitan tiedot asiasta foorumille, lisätiedustelut Motoxi Pori / Japi (lienee huoltopuolen numero).

P.S. Joku automaatti näyttää pukkaavan uusia käyttäjiä tasaiseen tahtiin palstalle...