Kirjoittaja Aihe: Kaatumasuojista  (Luettu 8422 kertaa)

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Kaatumasuojista
« : 29.03.10 - klo:12:22 »
Tässä pari kuvaa omavalmiste kaatumissuojista.
Eli etuakseliin nappulat ja kardaanin takanivelen kohdalle tulevat suojat.
Kardaanin palikka on keskimmäinen. Urat on tehty o-renkaita varten eli varmistamaan paikoillaan pysyminen. Etuakselin nappulat pitää paikoillaan akselin läpi menevä 8 mm kierretanko. 6 mm olisi riittävä, mutta 8 mm tankoa oli tallissa. Kierretanko, aluslevyt ja mutskut on rst:tä. Etuakselin nappulat on erilaiset vasemmalla ja oikealla, pyöräakselin sisään menevän osan halkaisija.

Palikat sorvasi konepajalla tuttu sorvari 50 mm polyasetaalitangosta. Sovitukset onnistuivat  kerralla, eli kerrankin mitoitus onnistui laakista.. Kardaanin nappulakin pysyy tiukasti, kiitos o-renkaiden.
Polyasetaali on jonkin sortin muovia vrt. (nylon), jolla on hyvät iskunkesto, liuku, kulutuskestävyys, …. ominaisuudet, pelaa -40…100  C lämpötiloissa. Polyasetaali ei vety kuten nylon.
Sormet ristiin ,ettei tarvitse kokeilla toimintaa käytännössä.

Edit 01.04.2010: Korjattu: Asetaatti pitää on Asetaali. Lämpötilaksi +100C (ennen +80).
« Viimeksi muokattu: 27.04.11 - klo:12:14 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Kaatumasuojista
« Vastaus #1 : 29.03.10 - klo:12:48 »
Hyvältä näyttää.  hali_peukku

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Kaatumasuojista
« Vastaus #2 : 29.03.10 - klo:12:56 »
Jopas onkin fiksun näköiset kaatumatapit. bowdown

Poissa pthuone

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 191
  • F 800 st
Vs: Kaatumasuojista
« Vastaus #3 : 29.03.10 - klo:22:36 »
Toimivan näköiset, toivottavasti et joudu testaamaan käytännössä ajelu
Pro...., whisky and rock!!!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Kaatumasuojista
« Vastaus #4 : 31.03.10 - klo:23:44 »
Suonet anteeksi korjaukseni JTK, mutta PA ja PA66 ovat polyamideja. PA tai PA6 ovat yleisesti käytettyinä perustavaraa liukulaakerimuovina vaikkapa holkeiksi K12S/R/GT vaihdepolkimeen ( hesse_biggrin) tai liukujohteiksi kuljettimiin.

PA 66 on sitten samaa tavaraa, mutta kovempaa ja lujempaa. Kovemman kuormituksen alaisiin osiin.

PA eli polyamidi tunnetaan paremmin kauppanimeltään nailon-nimellä.

Eli kun kaatumatatit ovat nailonia, niin omaavat hyvät liukuominaisuudet. Siitä vaan kaatamaan sitten.

Polyasetaattia ei ainakaan muistu mieleeni mistään raaka-aineyhteydestä, ehkä sekoitetaan joskun lyhenteeseen POM, joka yleisemmin on polyasetaali. Myöskin joissakin tapauksissa liukulaakerimuovina käytetty

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Kaatumasuojista
« Vastaus #5 : 01.04.10 - klo:21:46 »
PA ja PA66 ovat polyamideja. PA tai PA6 ovat yleisesti käytettyinä perustavaraa liukulaakerimuovina vaikkapa holkeiksi K12S/R/GT vaihdepolkimeen ( hesse_biggrin) tai liukujohteiksi kuljettimiin.

PA 66 on sitten samaa tavaraa, mutta kovempaa ja lujempaa. Kovemman kuormituksen alaisiin osiin.

PA eli polyamidi tunnetaan paremmin kauppanimeltään nailon-nimellä.

Eli kun kaatumatatit ovat nailonia, niin omaavat hyvät liukuominaisuudet. Siitä vaan kaatamaan sitten.

Polyasetaattia ei ainakaan muistu mieleeni mistään raaka-aineyhteydestä, ehkä sekoitetaan joskun lyhenteeseen POM, joka yleisemmin on polyasetaali. Myöskin joissakin tapauksissa liukulaakerimuovina käytetty

t. Repa
Repan korjaus on oikein, kiitos. Kuitissa lukee polyasetaali ashamed. Menin ostamaan nylontankoa, mutta sitä ei ollut (ei ole?) mustana. Etran myyjä tarjosi polyasetaalia (POM) nylonin tilalle. Ja kirjoituksessa muistin materiaalin nimen väärin.
No, tähän käyttötarkoitukseen noiden molempien muovien ominaisuudet sopivat. Iskunkestävyys, mekaaninen lujuus, liukuominaisuudet.
Edelleen toivon ettei kaatumis- tai liukumisominaisuuksia tarvitse kokeilla. Vauhdikkaammissa kaatumisissa liuku loppuu helposti asfaltin loputtua töksähtäen, jolloin pyörä vaihtaa maata vasten olevan puolensa nopeasti. Lopputuloksena muitakin vaurioita kuin kuluneet kaatumatapit.... angry
Quot homines, tot sententiae.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Kaatumasuojista
« Vastaus #6 : 03.04.10 - klo:20:54 »
Eilen laitoin paikoilleen venakoppiin suojat. Hiilikuituiset olis paremman näköiset, mutta euro on hyvä konsultti. Saattaa olla, että noi muoviset pelaa vahingon sattuessa hiilareita paremmin. Sen verran käytin tihkusateessa että sain kokovartalo kuvan.
Kuvissa näkyy myös kirkkaat takavilkut, joihin laitoin talvella "super dash" leditpohjat, joiden pitäis olla vielä kirkkaammat kuin "monta pientä lediä" -mallisissa. No, kirkkaus on hyvä, mutta muuten en oo lopputuloksesta ihan varma. Rekkarikilven alla oleva foorumin mainos ei juuri erotu, mutta on kuitenkin.
Huomaa kyytiläisen jalkatappien yläpuolella oleva foorumin tunnus. Jonka yläpuolella näkyy c-tek:n latauspistoke.
Puuhastelin tänään lisäpistokkeen penkin alle. Lisäpistoke on "normi" tupakansytytinpistoke, niin ei tartte adapteria mukana. Tohon bemun omaanhan ei normi virtapistoke mene. (vaikka multipistokkeitakin on). Syötön lisäpistokkeelle otin akulta, releen kautta, sulakkeenkin laitoin. Releelle otin ohjauksen tosta alkuperäispistokkeen johdosta.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Kaatumasuojista
« Vastaus #7 : 03.04.10 - klo:21:27 »
Mun silmään hiton komee tuo bemun malli. hesse_ok

Nyt mullakin alko tekeen mieli ledi-vilkkuja. icon_rolleyes

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Kaatumasuojista
« Vastaus #8 : 04.04.10 - klo:07:35 »
Onse nätti.
Kuten jo aikaisemmin sanoin tässä mallissa on sitä Joe Bar henkeä joka melkein kaikista nykymopoista puuttuu täysin.

Mullakin on jossain tollainen FB hikinauha.
Mä en oo vielä hokannut miks sen kuuluu olla tossa jarrunestesäiliössä?

Vilkut näyttää pirun kirkkailta.
Tosin omaan silmään bemun oma pikkuinen design on nätimpi.
Ei paha tuokaan.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal