Kirjoittaja Aihe: Talvehtimis huollot  (Luettu 19751 kertaa)

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Talvehtimis huollot
« : 10.11.09 - klo:15:52 »
Tämä aihe sopis tietenkin kaikkiin pyöriin, mutta mitä toimenpiteitä pruukaatte tehdä talven seisonnan varalle?

Mulla pyörät seisseet useimmiten lämpimässä, niin en ole tehnyt muuta kuin lataillut akkua ylläpitolaturilla.

Olisko hyvä laitella jotain mömmöjä bensan sekaan, vaihtaa öljyt yms?

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #1 : 10.11.09 - klo:18:14 »
Pesu ja vahaus ! Monesti sattunut määräaikais huolto juuri ennen seisonnan alkua
eli öljyt vaihdettu. Muutaman kerran laittanu ns. säilöntä aineen bensan sekaan mutta
en enään muutamaan vuoteen. 3-4 kertaa käytän pyörän lämpimäksi talven aikana,
en käytä ylläpito laturia vaikka semmoinen kyllä on. Pyörää säilytän lämpimässä tallissa.
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #2 : 10.11.09 - klo:18:23 »
Lainaus käyttäjältä: "atomic"
Pyörää säilytän lämpimässä talissa.

Keväällä pesemistä että saat taas puhtaaksi ja linnut kakkii siihen vielä kun pyörivät ympärillä. grin

Unohtui tuo että kyl minäkin vahaan sen talven mittaan pari kertaa ja käyttelen väliin lämpimäksi.

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 613
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #3 : 10.11.09 - klo:18:33 »
Perjantaina vien Sportin 20t/1v huoltoon ja saa talvehtia siellä pari viikkoa, kun käyn reissussa. Öljyt ajattelin vaihtaa itse, kun käyttävät Castrol TWS 10W/60-öljyä tuossa ohjekirjan mukaan ja täkäläinen bemarihuolto veloittaa siitä melkein 160€/4l. On kolme kertaa kalliimpaa kuin kaupassa.  hesse_fool
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:50 kirjoittanut jarska »
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #4 : 10.11.09 - klo:19:11 »
Lainaus käyttäjältä: jarska
Lainaus käyttäjältä: atomic
Pyörää säilytän lämpimässä talissa.

Keväällä pesemistä että saat taas puhtaaksi ja linnut kakkii siihen vielä kun pyörivät ympärillä. grin

Unohtui tuo että kyl minäkin vahaan sen talven mittaan pari kertaa ja käyttelen väliin lämpimäksi.

 633.gif
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:51 kirjoittanut jarska »
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #5 : 10.11.09 - klo:20:00 »
Lainaus käyttäjältä: jarska
Tämä aihe sopis tietenkin kaikkiin pyöriin, mutta mitä toimenpiteitä pruukaatte tehdä talven seisonnan varalle?

Mulla pyörät seisseet useimmiten lämpimässä, niin en ole tehnyt muuta kuin lataillut akkua ylläpitolaturilla.

Olisko hyvä laitella jotain mömmöjä bensan sekaan, vaihtaa öljyt yms?

Pesu ja vahaus (huolellinen),tankki piripintaan ja purkillinen stabilointiainetta sekaan (Kent Fuel Guard).Sen verran käyntiin,että lisäaine menee pumppuun ja suuttimiin varmasti.Sitten vaan ilmava suojapeite päälle ja se on siinä.Öljyt olen vaihdellut moottoriin,kun kilometrit on kohillaan.Talven aikana olen tökännyt älylaturin kiinni kerran pari kuussa ja noin kuukauden välein käytellyt konetta ja pyöritellyt vaihteistoa,samalla tulee kytkintäkin vähän kokeiltua.Varmaan melko turhaa hommaa,mutta täytyyhän sitä lemmikkiä välillä hoivailla.On se itellekin sellaista pientä terapiaa.Nyt vaan taitaa käydä niin,ettei ens talvena ookkaan Bemaria tallissa.  icon_rolleyes
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:53 kirjoittanut jarska »
Man cannot live on beer only.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #6 : 11.11.09 - klo:00:47 »
Tua noinii..
Se oli jokseenkin heinäkuun 20. päivä kun Ässän ajelin tallin kynnyksen yli. horisko

Tais isäukko sillä körötellä Vehoniemelle ja takas pari kertaa, uskon että vaihde on silti päällä eikä tankkikaan oo tyhjillään.

Kyä se sieltä keväällä taas heräilee.

Isommat huollot sisälsi visiirin puhdistuksen Kushitanin pesun ja siihen päälle jäi lappu "hommaa uudet hanskat!"
Noinniinku raakasti muistellen.

Saatto olla että 20tkm huolto meni jossain vaiheessa, ainkin siitä lasku tuli. ( ja nokkaketjunkiristimen vaihdosta)
Liekö faija sitten hakenu rispektiä ja keränny makkararahoja...
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #7 : 11.11.09 - klo:08:36 »
Mopon voisi purkaa ja tarkistaa kiertokanget ainakin alkajaisiksi...

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #8 : 11.11.09 - klo:09:05 »
Öljynvaihto ennen talviseisontaa ei näköjään saa kovin laajaa kannatusta? Ajattelin vaihtaa omaan puimuriini ja Mussukkaan vielä öljyt, niissä kun alkaa jo muutenkin olla kilsat täynnä öljynvaihtoon. Pesu ja vahaus molempiin, muuta niille ei tartte nyt tehdä.

Emännän Hondasta en ole niin varma kun sillä tuli ajettua vain 300 kilsaa syyskuussa tehdyn öljynvaihdon jälkeen. Lienee turhaa hifistelyä vaihtaa ne? Joidenkin mielestä kun ei saisi jäädä seisomaan muuta kuin ihan tuoreilla öljyillä.
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #9 : 11.11.09 - klo:09:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Geeäsäxähvä"
Öljynvaihto ennen talviseisontaa ei näköjään saa kovin laajaa kannatusta? Ajattelin vaihtaa omaan puimuriini ja Mussukkaan vielä öljyt, niissä kun alkaa jo muutenkin olla kilsat täynnä öljynvaihtoon. Pesu ja vahaus molempiin, muuta niille ei tartte nyt tehdä.

Emännän Hondasta en ole niin varma kun sillä tuli ajettua vain 300 kilsaa syyskuussa tehdyn öljynvaihdon jälkeen. Lienee turhaa hifistelyä vaihtaa ne? Joidenkin mielestä kun ei saisi jäädä seisomaan muuta kuin ihan tuoreilla öljyillä.

Minä olen vaihtanut öljyt ja suodattimen joka talvi kilometrimääristä piittaamatta. Ajankohta mieluiten syksy, mutta kiireistä riippuen.

Jarrunesteet, kytkinneste, jarrupalat ja akku menevät vaihtoon myös. Peräöljyjen vaihto on myös ajankohtainen, onhan vanhoilla jo yksi kausi ajettu.

Samalla päivitän tuon vaihdepolkimen laakeroinnin. Siitä voin laittaa erillisen viestiketjun modaukseen.

Ja tottakai pesut ja vahaukset kuuluvat asiaan.


Tuosta 300 km ajetuista öljyistä kommentti: Menee hukkaan jos vaihdat!

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #10 : 11.11.09 - klo:13:25 »
Lainaus käyttäjältä: Repa
Tuosta 300 km ajetuista öljyistä kommentti: Menee hukkaan jos vaihdat!
t. Repa

Sitähän miekii. En vaihda. Seisköön noilla. Tästäkin saisi ORG:issa aikaiseksi 10 sivun väännön.

En oo muuten käyttänyt Delvaccii vaan sitä alimpaan helvettiin haukuttua Castrol GPS:ää, jota suositellaan paitsi tuohon emännän Hontaan, myös mun Bemariin. Suzukissa olen sen sijaan käyttänyt Tebarin Superbikea 15W-50. Se on kuumanakin vähän paksumpaa niin sopii kesäkeleille tuohon ilma/öljyjäähyiseen koneeseen.

Onko tässä tämän foorumin öljyväännön alkusanat? No jos ei kuitenkaan väännettäisi kun ei olla tähänkään asti väännetty  hesse_mbounce
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:54 kirjoittanut jarska »
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #11 : 11.11.09 - klo:15:14 »
Miten nuot bensiinin "lisäaineet" vaikuttaa talven yli vai onko ne verrattavissa aineisiin  mitä ennen wanhaan villissä lännessä myytiin vankkurien pressun alta vaivaan ku vaivaan?  innocent
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:54 kirjoittanut jarska »

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #12 : 11.11.09 - klo:19:10 »
Lainaus käyttäjältä: jarska
Miten nuot bensiinin "lisäaineet" vaikuttaa talven yli vai onko ne verrattavissa aineisiin  mitä ennen wanhaan villissä lännessä myytiin vankkurien pressun alta vaivaan ku vaivaan?  innocent

Ihan omana mielipiteenä sanoisin,että estävät tämän 95E:n aiheuttamaa hartsinmuodostusta polttoainejärjestelmän osiin.Olen tuossa muutaman kaverin kaasaripelejä siivoillut ja säädellyt talvisäilytyksen jälkeen ja niissä on ollut kaasareissa sellaista kellertävää tahmaa,jota näiden stabilisaattorien kanssa ei näyttäisi muodostuvan.Varmaan nuo ruiskun pumput ja suuttimetkin herkemmin pelaavat.
Kaippa tästä jotain faktatietoakin jossain on ??
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:55 kirjoittanut jarska »
Man cannot live on beer only.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Talvehtimis huollot
« Vastaus #13 : 11.11.09 - klo:22:10 »
Lainaus käyttäjältä: Bem-Ari
Lainaus käyttäjältä: jarska
Miten nuot bensiinin "lisäaineet" vaikuttaa talven yli vai onko ne verrattavissa aineisiin  mitä ennen wanhaan villissä lännessä myytiin vankkurien pressun alta vaivaan ku vaivaan?  innocent

Ihan omana mielipiteenä sanoisin,että estävät tämän 95E:n aiheuttamaa hartsinmuodostusta polttoainejärjestelmän osiin.Olen tuossa muutaman kaverin kaasaripelejä siivoillut ja säädellyt talvisäilytyksen jälkeen ja niissä on ollut kaasareissa sellaista kellertävää tahmaa,jota näiden stabilisaattorien kanssa ei näyttäisi muodostuvan.Varmaan nuo ruiskun pumput ja suuttimetkin herkemmin pelaavat.
Kaippa tästä jotain faktatietoakin jossain on ??

Kovasti puhuttu aihe ja negatiivisia kokemuksia tuntuu monelta löytyvän. Itse en ole stabilisaattoreita käyttänyt ja mopot ovat vanhoilla bensoilla talvehtimisen jälkeen hyvin lähteneet pelaamaan. Toisaalta, noilla voi säästyä aika edullisesti ylimääräisiltä murheilta keväällä.

t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:55 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #14 : 07.12.11 - klo:20:23 »
MOi. Mielestäni kaikkien tavisäilytys ohjeet ovat päteviä. Akkun pitkäaikainen säilytys, täyteen ladattuna ja viileässä. Polttoainetta tankiin vain vähän. keväällä ennen käynnistystä tuoretta polttoainetta tankkiin. Jos talven olleilla polttoaineilla viedään mopo Dynamoon, varmasti paljastut ja saat nuuskaa.

 

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal