Kirjoittaja Aihe: Mitä öljyä moottoriin K1200GT  (Luettu 16673 kertaa)

Poissa Rex100

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 6
  • Bandit1200 -05, K1200GT -07
Mitä öljyä moottoriin K1200GT
« : 21.11.12 - klo:11:11 »
Talvella olis aikaa vaihtaa moottoriöljyt, mutta mitä litkua kannattaisi käyttää ?
Huoltokirja suosittaa Castrol GPS:ää mutta joissain keskusteluissa siitä on sanottu, että vaihteet paukkuu sillä. No ainakin minulla vaihteet on aina paukkunut, mutta onko kokemusta, millä öljyllä vaihteet pelaisi paremmin ?

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
« Vastaus #1 : 21.11.12 - klo:11:57 »
On.. Laita mineraaliöljyt koneeseen - vaikka ne 15W-40 MX Delvacit.

Poissa veetee

  • HP
  • *
  • Viestejä: 340
  • Z 1000 SX Blue
Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
« Vastaus #2 : 21.11.12 - klo:23:05 »
Juu eihän sitä huoltokirjan suosittelemaa kannata nyt laittaa. Delvac on varmaan paras voiteluaine talviseisokin ajaksi.
Vauhti korjaa virheet.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
« Vastaus #3 : 21.11.12 - klo:23:52 »
Niin.. Delvacin parhaudesta tiedä, mutta 15W-40 mineraaliöljyjä 08 ässänkin koneeseen suositellaan ja ne toimii. Ja kun vähän pellepeloton olen, niin mineraalit vaihtui nykyisenkin GT:n koneeseen. Taisin jo aiemmin kirjoittaakin - eroa en voi olla huomaamatta ja vacilla mennään jatkossakin..
« Viimeksi muokattu: 22.11.12 - klo:00:02 kirjoittanut j@ck »

Poissa Rex100

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 6
  • Bandit1200 -05, K1200GT -07
Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
« Vastaus #4 : 22.11.12 - klo:10:05 »
Oletko tosissasi tuon 15W-40 MX Delvac:n kanssa, sehän näkyy olevan dieselkäyttöisten maansiirtokoneiden öljy, joka ei täytä GT:n ohjekirjan standardien vaatimuksia. Luin kyllä muutamia keskusteluja Delvacin MP käytöstä, kommentteja oli puolesta ja vastaan. Mutta kyllä vähän arvelluttaa laittaa maasiirtokoneen öljyä high tech koneeseen. Onko muita kokemuksia esim. Castrolin 15W-40 öljyistä. Paksumpi viskositeetti sinällään saattaa vähentää kuuman koneen vaihteiden ääniä ??

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
« Vastaus #5 : 22.11.12 - klo:11:46 »
Näin siellä K 12 GT:n ohjekirjassa - sivulla 142 - kerrotaan: API-luokituksen mukainen mineraalimoottoriöljy SF ... SH.

Mm. mainittu öljy täyttää ja ylittää nuo vaatimukset. Jos epäilyttää, niin laita jotain muuta mineraaliöljyä. Sillä, onko öljyn viskositeetti 10W-40, tai 15W-40 ei ole tuon taivaallista merkitystä, jos et talvella ajele. Nuo 10W ja 15W ovat kylmän pään viskositeetteja, eli kuumassa koneessa molemmat ovat juoksevuudeltaan samaa SAE 40 tavaraa..

Käy Mobilin sivuilla... Sieltä löytyy mm. seuraavanlainen maininta Vacista: "Erittäin suorituskykyiset bensiinimoottorit ja sekakalusto" Mobil Suomi

JASO luokituksesta joskus Mobililta kyselin ja sain seuraavanlaisen vastauksen: Mobil Delvac MX 15W-40 on ensisijaisesti raskaan kaluston dieselmoottoriöljy, ja tämän vuoksi sille ei ole haettu JASO MA hyväksyntää.
Todennäköisesti tuote tämän luokituksen täyttäisi, jos se testattaisiin, mutta virallista hyväksyntää ei siis ole.

Jos et tiedä mikä tuo JASO-luokitus on, niin vaikka Tästä linkistä löytyy jotain tietoa.
« Viimeksi muokattu: 22.11.12 - klo:15:05 kirjoittanut j@ck »

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
« Vastaus #6 : 24.11.12 - klo:17:30 »
Oletko tosissasi tuon 15W-40 MX Delvac:n kanssa, sehän näkyy olevan dieselkäyttöisten maansiirtokoneiden öljy, joka ei täytä GT:n ohjekirjan standardien vaatimuksia. Luin kyllä muutamia keskusteluja Delvacin MP käytöstä, kommentteja oli puolesta ja vastaan. Mutta kyllä vähän arvelluttaa laittaa maasiirtokoneen öljyä high tech koneeseen. Onko muita kokemuksia esim. Castrolin 15W-40 öljyistä. Paksumpi viskositeetti sinällään saattaa vähentää kuuman koneen vaihteiden ääniä ??
Rex100. Haluatko vaihtaa öljylaatua vain vaihteiston äänien takia. Vaihteistossa KÄY pienimäärä öljyä, joten en usko että sieltä tulevat äänet poistuvat tai edes vähenevät millää öljyllä. Uskon kuitenkin että moottorin, vaihteiston ja kytkimen voiteluun soveltuu monta öljylaatua / merkkiä. Enkä usko että valmistaja on valinnut castrolia vain voitelun perusteella. Tämähän on BMW ehkä eka ja kenties viimeinen kuivasumppukone.

Moottorin pohjalta pumpataa öljyä sekä suuri määrä ilmaa öljynlauhduttimeen. Putkistossa ja lauhduttimessa nämä sekoontuu ja siirtyy öljysäiliöön. Tässä järjestelmässä vaaditaan öljyltä sellainen ominaisuus että, öljystä vapautuu ilma mahdollisimman pian. Jos näin ei tapahdu on vaara että, öljyn sisältämät ilmakuplat siirtyvät voiteluun. Uskoisin että, mitä jäykempää öljy on sitä kauemmin ilmakuplat viihtyvät öljyssä. Vaikka käytetää Castrolia olisi öljyn lämpötilan noustava 50c lämpöön ennen kuin aletaa kurmotus.
« Viimeksi muokattu: 17.12.12 - klo:10:32 kirjoittanut 1234 »

Poissa Entelodontti

  • HP
  • *
  • Viestejä: 309
  • K 1200 R
Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
« Vastaus #7 : 27.11.12 - klo:12:54 »
Kysyin aikanaan eräältä A luokan ratakuskilta mitä öljyä koneeseen kannattaisi laittaa. Mineraalilit vai synteettiset. Vastaus oli synteettiset. Mineraaliöjyissä ei sinäänsä ole kuulemma mitään vikaa mutta korkeimmilla kierroksilla ja lämmöillä ne voivat "leikkaantua" ja sitkeyden laskiessa voiteluteho laskee dramaattisesti.
Kustanussyistä mineraaliöljyjä ei ainakaan kannata suosia. Tässä harrastuksessa öljyt taitaa olla se pienin menoerä..

Synteettinen öljy
Mineraaliöljy
-Ei tässä iässä enää jaksa aikuistua...-
-BMW K1200R hybridi, polttaa bensaa ja kumia-

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
« Vastaus #8 : 27.11.12 - klo:16:29 »
MOi. Tässä kuva omistajan käsikirjasta K1200S. En tiedä onko BMW hyväksynyt Castrolit, jotka on pyörässäni. Tästä jää sellainen kuva että jos käytät synteettistä on Sinun saatava siihen lupa. Taidan siirtyä Delvac MX:n. 

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
« Vastaus #9 : 27.11.12 - klo:22:09 »
MOi. Tässä kuva omistajan käsikirjasta K1200S. En tiedä onko BMW hyväksynyt Castrolit, jotka on pyörässäni. Tästä jää sellainen kuva että jos käytät synteettistä on Sinun saatava siihen lupa. Taidan siirtyä Delvac MX:n.

BMW hyväksyi näihin koneisiin muistaakseni joskus 2008 tai 2009 jotkut synteettiset öljyt käytettäviksi. Siitä löytyy tältäkin foorumilta juttua jossa on tietoa tarkemmin.

Ennen tuota ajankohtaa oli suosituksena vain Castrolin mineraaliöljyt. Ja ilmeisesti syynä synteettisten soveltumattomuus kytkimelle eli kytkimen luistoriski.

Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
« Vastaus #10 : 27.11.12 - klo:22:14 »


Moottorin pohjalta pumpataa öljyä sekä suuri määrä ilmaa öljynlauhduttimeen. Putkistossa ja lauhduttimessa nämä sekoontuu ja siirtyy öljysäiliöön. Tässä järjestelmässä vaaditaan öljyltä sellainen ominaisuus että, öljystä vapautuu ilma mahdollisimman pian. Jos näin ei tapahdu on vaara että, öljyn sisältämät ilmakuplat siirtyvät voiteluun. Uskoisin että, mitä jäykempää öljy on sitä kauemmin ilmakuplat viihtyvät öljyssä. Vaikka käytetää Castrolia olisi öljyn lämpötilan noustava 50c lämpöön ennen kuin aletaa kurmotus.

Tuo kone lämpenee muutamassa minuutissa käyttölämpöiseksi. Öljyt lämpenevät ehkä hiukan hitaammin mutta ei se viskositeetti mitenkään olennaisesti  muutu muutaman kymmenen asteen lämmön nousulla joten ei kun kurmottamaan vaan.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
eilen kello 10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal