BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: tahvo - 01.06.10 - klo:21:11

Otsikko: Nokkaketju..
Kirjoitti: tahvo - 01.06.10 - klo:21:11
Tere..

Missäs kilsoissa tuo nokkaketjun  vaihto alkaa oleen ajankohtainen..

 0600.gif
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hidas57 - 02.06.10 - klo:08:57
Justiin buukkasin 30tkm huollon, eikä siihen kuulu ketjun vaihtoa. Onneksi, koska lupasivat että 500 eerolle saa sanoa hyvästit jo ilmankin. Pelkät työveloitukset 300, joutuu kuulemma niin paljon purkamaan ja putsailemaan. Joo-joo.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 02.06.10 - klo:12:19
Kolmessa kympissä kai tsekataan venttiilinvälykset, siitä hinta. Aattelin tehä ite, kunhan sen aika koittaa.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: tahvo - 02.06.10 - klo:12:25
Missäs kilsoissa tuo huoltoohjelma pyytää ketjun vaihtamaan???
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mchuurre - 02.06.10 - klo:15:11
Jösses..
 ajelu

Tokko kedjua vaihetaan ?....(vai oonko ihan old-school hemmo mä ?)....kiristimiä kylläkin mut sit joskus paaaaljon ajettuna, ainaskin mulla jumpie
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mp71 - 02.06.10 - klo:15:36
Tuskin alle 100 tkm kuitenkaan tarttee vaihtaa. Varmaan sitte ku kuuluu se kolina moottorin käydessä öljynpaineen noustuakin, mikä kuuluu joskus starttauksen jälkeen pari sekuntia.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: tahvo - 03.06.10 - klo:11:26
Ooolrait..


Pistetään vaan uus kiristin joskun...   shakehands
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: kmk - 22.06.10 - klo:15:21
Tuossa linkki K1200R puolelle joka koskee nokkaketjua
http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=452.0 (http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=452.0)
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Jussipolo - 25.08.10 - klo:15:55
Mulla on -05 41 tkm ajettu ässä ja kuulin Kuvalla 30 tkm huollon yhteydessä, että kylmänä ronklotus kuuluu alkuperäisestä nokkaketjun kiristimestä. Jos pyörä olisi myyty Jyväskylässä Kuvalta ja olisi uudempi, niin tehdas modaisi maksutta tämän nokkaketjun kiristimen. Mutta tässä tapauksessa maksettava osa ja työ itse (työ kuulemma 15 min). Noh, tiedän että pyöräni on tullut RM Heinolta ja otinpa yhteyttä sinne. Ensin näyttivät vihreää, jotta kiristimen saisin veloituksetta. Sitten parin päivän päästä tuli pudotus -> hoida kaikki itse ja maksa itse. BMW tehdas ei puoltanut...

Jossakin vaiheessa laitatan sen nokkaketjun kiristimen, mutta ei se minusta mikään ongelma ole. Hyvin toimii. Jospa sitten 60000 kilsan huollossa vuonna 2012!
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 17.04.11 - klo:21:20
Nyt kun minulla on sekä kone, jossa nokkaketju ronklotti startatessa ennen uuteen kiristäjään vaihtamista sekä jokseenkin uusi kone, jossa on alunperin ollut tuo uusi kiristäjä pääsin tekemään vertailua.

Sylinterin kannessa on pultin kiinnityspaikka kytkinkopalle. Ja tuossa koneessa jossa ronklotus kuului, kyseinen kohta on selkeästi hankautunut eli nokkaketju on siitä materiaalia jonkin verran veistänyt pois. Ei vieläpuhki, mutta kohta olisi kytkinkpopan pultti lähtenyt kulumaan.

Jos jollakulla kuuluu ronklotusta tai on vielä vanha kiristäjä, niin suosittelen kyllä pikaista kiristäjän vaihtoa uuteen versioon

Panen kuvia kunhan muistan kuvata.


Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Jussipolo - 20.04.11 - klo:14:38
19.4. laitettiin juuri uusi kiristäjä ja se rungon takuukorjaus. Vaihdeanturikin uusittiin. Nyt on taas iskussa.  hesse_kalja
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 06.05.11 - klo:12:28
Ja mulla meni huolto kiville.

Kone kasaan ja kiinni. Mopo käyntiin. Nokka ketju ronklotti jonkun aikaa. Tuntui, että öljyn paine nousee hitaasti kiristäjälle.
Sitten kone alkoi kolisemaan. Ettei vain olisi nokkaketju pompannut yli. Ei kun mopo talliin takaisin.
Olkoon siellä vaikka ensi talveen......   ...kele

t. repa
 
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hidas57 - 06.05.11 - klo:13:25
Normaaleja käyntivälyksiä tuollaiset kolinat... hesse_blum

No ei jumankauta, kyllä pitää olla huonoa tuuria.  hesse_blink
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Jussiboy - 06.05.11 - klo:13:58
Voihan vattu :'(
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Jussipolo - 06.05.11 - klo:16:03
Kyllähän se syö miestä! Otan osaa... Eilen meni mulla tosiaan takarengas puhki ajossa ja tänään se on kasassa. Ei vielä mutta ihan kohta. Näitä sattuu. Mutta hyvä puoli on se, että ei henkilövahinkoja!!!!!!!!
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Entelodontti - 06.05.11 - klo:17:15
Ja mulla meni huolto kiville.

Kone kasaan ja kiinni. Mopo käyntiin. Nokka ketju ronklotti jonkun aikaa. Tuntui, että öljyn paine nousee hitaasti kiristäjälle.
Sitten kone alkoi kolisemaan. Ettei vain olisi nokkaketju pompannut yli. Ei kun mopo talliin takaisin.
Olkoon siellä vaikka ensi talveen......   ...kele

t. repa

Ei He....tti!   :'(
ja osanottoni. Mahtaa  32

Toivottavasti mitään ei vaurioitunut.  hesse_blink
Nyt tiukasti leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Kesä on vasta aluillaan.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hopeanuoli59 - 16.05.11 - klo:18:44
Ja mulla meni huolto kiville.

Kone kasaan ja kiinni. Mopo käyntiin. Nokka ketju ronklotti jonkun aikaa. Tuntui, että öljyn paine nousee hitaasti kiristäjälle.
Sitten kone alkoi kolisemaan. Ettei vain olisi nokkaketju pompannut yli. Ei kun mopo talliin takaisin.
Olkoon siellä vaikka ensi talveen......   ...kele

t. repa

Oletko tutkinut mikä sitä konetta vaivaa? Kuulostaa ikävältä, tovottavasti saat pelin kuntoon, edullisesti.
t.jukka
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 17.05.11 - klo:01:52
Ja mulla meni huolto kiville.

Kone kasaan ja kiinni. Mopo käyntiin. Nokka ketju ronklotti jonkun aikaa. Tuntui, että öljyn paine nousee hitaasti kiristäjälle.
Sitten kone alkoi kolisemaan. Ettei vain olisi nokkaketju pompannut yli. Ei kun mopo talliin takaisin.
Olkoon siellä vaikka ensi talveen......   ...kele

t. repa

Oletko tutkinut mikä sitä konetta vaivaa? Kuulostaa ikävältä, tovottavasti saat pelin kuntoon, edullisesti.
t.jukka

Ei ole kiinnostanut vilkaistakaan!
Toisaalta en ole kylla ehtinytkaan. Olen juuri Marriottissa olutlasi kourassa Grand Rapidsissa Michiganissa. Talla viikolla ei tarvitse mopoon koskea. Menee taas kerran tyohommat edelle. Ensi viikolla olen kotipuolessa taas. Ehka sitten puretaan mopoa.

Mukava olisi kylla paasta jo vahan kokeilemaan.


t. Repa
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mi16 - 19.05.11 - klo:20:15
Itselläni kävi pahimman kaavan mukaan, syksyllä oli välillä pientä rallatusta tyhjäkäynnillä ja isompaa käynnistäessä. Koska olen asiasta usein huollosta kysynyt ja aina on sanottu että kyllä se kestää, niin olen pyörällä ajanut.
Viikko sitten kävi huonosti, oltiin reissussa ja pyörää käynnistäessä alkoi kova kolina... nokkaketju rikki. Nyt on uusi ketju, uudet rattaat ja ohjaimet. Rattaat pitää vaihtaa koska uusi vahvempi ketju on eri jaolla.
Nyt olen pyörän käyntiin tyytyväinen, ei rallata eikä kolise vaan käy todella nätisti, aivan kuin olisi uusi kone.
Suosittelen kaikille joilla on pientä rallatusta tai kolahtelua tyhjäkäynnin lomassa tekemään tai teettämään remontin pikaisesti, sekä kaikkia muita jolla on vanhan mallinen kiristin ja tuo heikompi ketju tekemään remontin venttiiliensäädön lomassa, koska silloin se on helpointa ja yksinkertaisinta.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mp71 - 19.05.11 - klo:21:55
Paljonko sullon ajettu?
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mi16 - 20.05.11 - klo:07:45
Paljonko sullon ajettu?

36000km
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mp71 - 20.05.11 - klo:10:15
Mullon joku reilut 52 tkm. Ketju ääntää käynnistettäessä noin sekunnin verran. En oo huomannu, että ääni ois pahentunut vajaan 20 tkm aikana mitä olen tuolla ajellu tai että normi tyhjäkäynillä kuuluis mitään rallatusta. Ehkä jaksan odottaa seuraavaan huoltoon. kop kop.   airrev

Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Jussipolo - 21.05.11 - klo:09:20
46000 km minulla ja rallatus loppui kun uusi kiristin vaihdettiin 1000 km sitten. 150e taisi olla. Ei mennyt luvattuun takuuseen mutta kannattaa tehdä. Orkkis ketju se siellä on, toimii. Ja kytkinkin on orkkis. Toimii. Matka-ajoa...
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 12.06.11 - klo:22:36
Morjens taas.


Otin muutaman kuvan siitä, mitä nokka ketju aigheuttaa, jos se pitää meteliä.

Ensinnä muutama kuva ehjästä K13S koneesta, jossa on ollut uusi kiristäjä uudesta alkaen.

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/thread.jpg)

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/thread2.jpg)

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/thread3.jpg)



Ja sitten pari kuvaa K12S koneesta jossa nokkaketju piti ääntä startatessa noin 10.000 km ennen uuden kiristäjän asennusta.



(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/thread6.jpg)

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/thread8.jpg)



t. Repa

Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: bemariwexi - 13.06.11 - klo:19:07
1200 gt -07 ajettu 27000 nokkaketju vaihdettu 30 kympin huollossa 500€ Eipä kestänyt kovinkaan kauan.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Bem-Ari - 13.06.11 - klo:22:12
Että on hyviä ja selventäviä nuo Repan kuvat  bowdown
Ei varmaan kovin terveellistä tuosta lähtenyt metallimutu moottorille. angst
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 13.06.11 - klo:22:55
Että on hyviä ja selventäviä nuo Repan kuvat  bowdown
Ei varmaan kovin terveellistä tuosta lähtenyt metallimutu moottorille. angst


Oikeastaan tuo alumiini, jota on kiertoon lähtenyt, ei paljon haittaa tee. Joskaan ei ole  hyväksikään.
Enemmänkin on hyvä ymmärtää, että tuon kierteen sisällä on käyttötilanteessa teräksinen ruuvi, jota ketju alkaa hankaamaaan kun alumiini kuluu puhki. Silloin on kaksi suuren lujuuden omaavaan materiaalia hankauksessa, pultti ja ketju, Ja saattaapi käydä niin, että jonain päivänä ketju sanoo itsensä irti!

Jos taas pultti kuluu pois, lohko alkaa vuotaa öljyä kyseisestä kierteestä. Ja sitä ei noin vain paikatakaan.

Mieluiten ainakin itse  annan nokkaketjun kulkea ihan vapaasti omassa tilassaan.

t. Repa
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: JukkaE60 - 22.09.11 - klo:19:16
Menee itselläkin kiristin vaihtoon, pitää ajoittain ääntä. Kiitos Heinolle (Lahti), ei maksa mitään vaikka pyörä jo 4 v vanha, itse vaihtelen. Tuollainen ohje löytyi netin syövereistä, eli tuossa jalustalaipassa on "kolo" joka pitäisi osoittaa sisäänpäin.

Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 02.12.11 - klo:20:21
Moi. Voiko joku kertoa mistä ihmisille on tullut käsitys että vanhaketju (hammas) on jotenkin heikompi kuin uusiketju (rulla).
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 02.12.11 - klo:21:51
MOi. Kiristimestä seuraavaa.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mi16 - 03.12.11 - klo:14:12
Moi. Voiko joku kertoa mistä ihmisille on tullut käsitys että vanhaketju (hammas) on jotenkin heikompi kuin uusiketju (rulla).
Uusi ketju on huomattavasti vahvempi ja eri jaolla. Tästä johtuen joudutaan uuden ketjun vaihdon yhteydessä asentamaan myös uudet rattaat.

Oletko BMW huollossa töissä?
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 03.12.11 - klo:18:54
MOi. mi16.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: bin laden - 07.01.12 - klo:14:39
Ameriikassa ne on tämänkin ratkaisseet:
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=123666 (http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=123666)

Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 07.01.12 - klo:15:37
MOi. Jenkki vehkeestä en tiedä, onko siinä hydrauliosuutta, vai vaan mekaaninen. Suomalaisessa versiossa on 42% akuperäisestä hydrauli kiristyksestä ja loppu mekaanista. Tämä kiristin on ollut aiemminkin tällä foorumilla.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mote - 27.06.12 - klo:13:39
onko nyt niin,ettei vanhalle ketjulle kannata vaihtaa uuden mallin kiristäjää.
viime syksynä huollatin-05 57th ajetun,eivät vaihtaneet kiristäjää kun ei ollut
hyllyssä.nyt on ruvennut pitämään rallatusta kylmänä tartatessa.öljy merkki vaihtu
casrolin reisign 1.nyt sanovat huollossa ettei kannata vaihtaa pelkää kiristäjää?
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 27.06.12 - klo:19:24
MOi.  Olisiko asentaneet ilmapurkin, jos olisi ollut hyllyssä. Kuinka mahdottomasti ajettu lisää, kun eivät enää halunneet asentaa purkkia. Mitä öljyä olet käyttänyt ennen muutosta. terv.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: spk_1978 - 27.06.12 - klo:20:42
onko nyt niin,ettei vanhalle ketjulle kannata vaihtaa uuden mallin kiristäjää.
viime syksynä huollatin-05 57th ajetun,eivät vaihtaneet kiristäjää kun ei ollut
hyllyssä.nyt on ruvennut pitämään rallatusta kylmänä tartatessa.öljy merkki vaihtu
casrolin reisign 1.nyt sanovat huollossa ettei kannata vaihtaa pelkää kiristäjää?

En ole purkanut Ässää tai Ärrää ku tykkään enempi ajaa mutta ihan insinöörimutuna:
Rallatus johtunee edelleenkin siitä ettei kiristimellä ole paineita alussa?
Jos ketju vaihdettu ja järkevä määrä maileja alla niin eiköhän se mene pelkällä kiristimen vaihdolla?
Taitaa vaan työnä olla sellainen että se ketjun vaihto menisi siinä samalla kun purkamaan on alettu.

On kyllä varsin häiritsevä ääni nätissä mopossa.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mote - 27.06.12 - klo:21:33
MOi.  Olisiko asentaneet ilmapurkin, jos olisi ollut hyllyssä. Kuinka mahdottomasti ajettu lisää, kun eivät enää halunneet asentaa purkkia. Mitä öljyä olet käyttänyt ennen muutosta. terv.

ennen oli repsolin öljy,tuntuu olevan casrtoilin öljyllä äänekäämpi.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 27.06.12 - klo:22:54

En ole purkanut Ässää tai Ärrää ku tykkään enempi ajaa mutta ihan insinöörimutuna:
Rallatus johtunee edelleenkin siitä ettei kiristimellä ole paineita alussa?
Jos ketju vaihdettu ja järkevä määrä maileja alla niin eiköhän se mene pelkällä kiristimen vaihdolla?
Taitaa vaan työnä olla sellainen että se ketjun vaihto menisi siinä samalla kun purkamaan on alettu.

On kyllä varsin häiritsevä ääni nätissä mopossa.


Uusi kiristin ei tuo painetta yhtää nopeammin. Pelkän kiristimen vaihto luokkaa 150€. Ketjun ja vähintään nämä osat. Rullaketju, 3 ratasta, mahdollisesti 2 liukua, kytkinkoppan tiiviste, kytkinkopan pultit (alumiini), venttiilikopan tiiviste, ketjun ylihyppimis suoja. Tämä tekisi pitkälti toista tonnia.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Ekku - 28.06.12 - klo:10:56
Minun pyörästäni loppui se rallatus ihan sillä kiristäjän vaihdolla. Pyörä oli silloin muistaakseni ajettu joku 25 tuhatta. Rallatteli jo uudesta asti ja Repsolin öljyä näyttivät Kuvalla käyttävän.

Nyt on Motulit sisällä ja ainakaan kytkimen toiminta ei ole kummentunut miksikään.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: spk_1978 - 28.06.12 - klo:18:20
Uusi kiristin ei tuo painetta yhtää nopeammin.

Eikös originaali kiristin ollut sellaista mallia että se hukkas paineet jos pannu ei ole käynnissä?
Rallatusti niin kauan kunnes kiristin sai paineet päälle? (tai taakse)
Uudessa mallissa on joku maailman mysteeri nimeltään takaiskuventtiili tai jotain joka pitää peruskireyden päällä ja estää rallatuksen?

Löysä ketju voi toki kulua nopeammin tuossa startin vaiheessa kuin peruskireydellä oleva.
Good Will pyyntö maahantuojalle osasta, työt joutunee maksamaan.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 20.07.12 - klo:11:48

En ole purkanut Ässää tai Ärrää ku tykkään enempi ajaa mutta ihan insinöörimutuna:
Rallatus johtunee edelleenkin siitä ettei kiristimellä ole paineita alussa?
Jos ketju vaihdettu ja järkevä määrä maileja alla niin eiköhän se mene pelkällä kiristimen vaihdolla?
Taitaa vaan työnä olla sellainen että se ketjun vaihto menisi siinä samalla kun purkamaan on alettu.

On kyllä varsin häiritsevä ääni nätissä mopossa.


Uusi kiristin ei tuo painetta yhtää nopeammin. Pelkän kiristimen vaihto luokkaa 150€. Ketjun ja vähintään nämä osat. Rullaketju, 3 ratasta, mahdollisesti 2 liukua, kytkinkoppan tiiviste, kytkinkopan pultit (alumiini), venttiilikopan tiiviste, ketjun ylihyppimis suoja. Tämä tekisi pitkälti toista tonnia.


Niin kuin SPK1978 vastasi, niin uusi kiristin jossa on korkea öljysäiliö, pitää öljynpaineet sisällään pitkään. Vanha kiristin tyhjeni hyvin lyhyessä ajassa omia aikojaan ja laski ketjun löysälle. Eli kuten 1234 vastasi öljynpaineet eivät nouse yhtään nopeammin uuden kiristäjän kanssa, mutta ero on siinä että ne eivät myöskään laske. Eli ketju pysyy kireällä pitkään.

Kiristimen vaihtohan on työnä n. kymmenen minuutin juttu, mutta ketjun vaihto onkin sitten isompi remppa. Korjaan tuota 1234:sen kommenttia ketjupyörien määrästä. En nimittäin löydä ketjusta paikkaa kolmelle ketjupyörälle ("rattaalle"). Kaksi sinne saa helposti laitettua.

Ketjun vaihto on useamman tunnin homma, mutta jos kone menee 30 tonnin huoltoon, niin siinä sivussa sen tekee varmaan parissa kymmenessä minuutissa. Eli suurin homma on katteiden, syylärin ja venttiilikopan kannen irroittamisessa ja kiinni laitossa.  30 tonnin huollossa nämä hommat tehdään joka tapauksessa joten ketjun vaihto kannattaa ajoittaa tähän. Jos haluaa ketjun vaihdon. Seuraava helppo mahdollisuus onkin sitten vissiin 60 tonnin huollossa.

Kellä on vanha kiristäjä mopossa, niin sille suosittelen kiristäjän vaihdon kilometreistä piittaamatta.

Nokkaketjun vaihdolle en henkilökohtaisesti osaa antaa mitään neuvoa. Itse jatkan toistaiseksi vanhalla konstruktiolla.


Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: gozamite - 23.12.12 - klo:15:34
Tuolla R-keskustelussa oli saatu 30tkm ajettuun uudet osat Bemmulta joten täytyy munkin koittaa soittaa.
Ostin oman -06:n vuosi sitten syyskuussa (22tkm ajettu silloin). Oli se jo silloin melkoinen kilkatus kylmänä käynnistettäessä. Mutta nyt se on jo alkanu oikeen pelottamaan... Pyörällä ajettu vajaa 51tkm.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 05.01.13 - klo:14:17
Uusi kiristin ei tuo painetta yhtää nopeammin.

Eikös originaali kiristin ollut sellaista mallia että se hukkas paineet jos pannu ei ole käynnissä?
Rallatusti niin kauan kunnes kiristin sai paineet päälle? (tai taakse)
Uudessa mallissa on joku maailman mysteeri nimeltään takaiskuventtiili tai jotain joka pitää peruskireyden päällä ja estää rallatuksen?

Löysä ketju voi toki kulua nopeammin tuossa startin vaiheessa kuin peruskireydellä oleva.
Good Will pyyntö maahantuojalle osasta, työt joutunee maksamaan.

Moi.  kyllä vanhassa kiristimessä on myös joku maailman mysteeri nimeltään takaiskuventtiili.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 05.01.13 - klo:14:35

En ole purkanut Ässää tai Ärrää ku tykkään enempi ajaa mutta ihan insinöörimutuna:
Rallatus johtunee edelleenkin siitä ettei kiristimellä ole paineita alussa?
Jos ketju vaihdettu ja järkevä määrä maileja alla niin eiköhän se mene pelkällä kiristimen vaihdolla?
Taitaa vaan työnä olla sellainen että se ketjun vaihto menisi siinä samalla kun purkamaan on alettu.

On kyllä varsin häiritsevä ääni nätissä mopossa.


Uusi kiristin ei tuo painetta yhtää nopeammin. Pelkän kiristimen vaihto luokkaa 150€. Ketjun ja vähintään nämä osat. Rullaketju, 3 ratasta, mahdollisesti 2 liukua, kytkinkoppan tiiviste, kytkinkopan pultit (alumiini), venttiilikopan tiiviste, ketjun ylihyppimis suoja. Tämä tekisi pitkälti toista tonnia.


Niin kuin SPK1978 vastasi, niin uusi kiristin jossa on korkea öljysäiliö, pitää öljynpaineet sisällään pitkään. Vanha kiristin tyhjeni hyvin lyhyessä ajassa omia aikojaan ja laski ketjun löysälle. Eli kuten 1234 vastasi öljynpaineet eivät nouse yhtään nopeammin uuden kiristäjän kanssa, mutta ero on siinä että ne eivät myöskään laske. Eli ketju pysyy kireällä pitkään.

Kiristimen vaihtohan on työnä n. kymmenen minuutin juttu, mutta ketjun vaihto onkin sitten isompi remppa. Korjaan tuota 1234:sen kommenttia ketjupyörien määrästä. En nimittäin löydä ketjusta paikkaa kolmelle ketjupyörälle ("rattaalle"). Kaksi sinne saa helposti laitettua.

Ketjun vaihto on useamman tunnin homma, mutta jos kone menee 30 tonnin huoltoon, niin siinä sivussa sen tekee varmaan parissa kymmenessä minuutissa. Eli suurin homma on katteiden, syylärin ja venttiilikopan kannen irroittamisessa ja kiinni laitossa.  30 tonnin huollossa nämä hommat tehdään joka tapauksessa joten ketjun vaihto kannattaa ajoittaa tähän. Jos haluaa ketjun vaihdon. Seuraava helppo mahdollisuus onkin sitten vissiin 60 tonnin huollossa.

Kellä on vanha kiristäjä mopossa, niin sille suosittelen kiristäjän vaihdon kilometreistä piittaamatta.

Nokkaketjun vaihdolle en henkilökohtaisesti osaa antaa mitään neuvoa. Itse jatkan toistaiseksi vanhalla konstruktiolla.

Moi. Voisiko joku kertoa miten uusi kiristin toimii, kun täällä kerrotaa että paine kiristimessä ja kireys ketjussa pysyy pitkään vaikka moottori ei käy.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 05.01.13 - klo:17:58

En ole purkanut Ässää tai Ärrää ku tykkään enempi ajaa mutta ihan insinöörimutuna:
Rallatus johtunee edelleenkin siitä ettei kiristimellä ole paineita alussa?
Jos ketju vaihdettu ja järkevä määrä maileja alla niin eiköhän se mene pelkällä kiristimen vaihdolla?
Taitaa vaan työnä olla sellainen että se ketjun vaihto menisi siinä samalla kun purkamaan on alettu.

On kyllä varsin häiritsevä ääni nätissä mopossa.


Uusi kiristin ei tuo painetta yhtää nopeammin. Pelkän kiristimen vaihto luokkaa 150€. Ketjun ja vähintään nämä osat. Rullaketju, 3 ratasta, mahdollisesti 2 liukua, kytkinkoppan tiiviste, kytkinkopan pultit (alumiini), venttiilikopan tiiviste, ketjun ylihyppimis suoja. Tämä tekisi pitkälti toista tonnia.


Niin kuin SPK1978 vastasi, niin uusi kiristin jossa on korkea öljysäiliö, pitää öljynpaineet sisällään pitkään. Vanha kiristin tyhjeni hyvin lyhyessä ajassa omia aikojaan ja laski ketjun löysälle. Eli kuten 1234 vastasi öljynpaineet eivät nouse yhtään nopeammin uuden kiristäjän kanssa, mutta ero on siinä että ne eivät myöskään laske. Eli ketju pysyy kireällä pitkään.

Kiristimen vaihtohan on työnä n. kymmenen minuutin juttu, mutta ketjun vaihto onkin sitten isompi remppa. Korjaan tuota 1234:sen kommenttia ketjupyörien määrästä. En nimittäin löydä ketjusta paikkaa kolmelle ketjupyörälle ("rattaalle"). Kaksi sinne saa helposti laitettua.

Ketjun vaihto on useamman tunnin homma, mutta jos kone menee 30 tonnin huoltoon, niin siinä sivussa sen tekee varmaan parissa kymmenessä minuutissa. Eli suurin homma on katteiden, syylärin ja venttiilikopan kannen irroittamisessa ja kiinni laitossa.  30 tonnin huollossa nämä hommat tehdään joka tapauksessa joten ketjun vaihto kannattaa ajoittaa tähän. Jos haluaa ketjun vaihdon. Seuraava helppo mahdollisuus onkin sitten vissiin 60 tonnin huollossa.

Kellä on vanha kiristäjä mopossa, niin sille suosittelen kiristäjän vaihdon kilometreistä piittaamatta.

Nokkaketjun vaihdolle en henkilökohtaisesti osaa antaa mitään neuvoa. Itse jatkan toistaiseksi vanhalla konstruktiolla.

Moi. Voisiko joku kertoa miten uusi kiristin toimii, kun täällä kerrotaa että paine kiristimessä ja kireys ketjussa pysyy pitkään vaikka moottori ei käy.

Nokkaketjun kiristimessä on kaksi osaa sisäkkäin: sylinteri ja mäntä. Mäntä toimii painimena. Lisäksi kiristimessä on pieni jousi. Uudessa kiristimessä tuo sylinteri onkin pidempi sisältäen samallä öljysäiliön.

Kun käynnistät moottorin öljypumppu pumpaa öljyt paineella kaikkiin asianmukaisiin paikkoihin. Mukaan lukien nokkaketjun kiristin olipa se malliltaan vanha tai uusi.

Vanha kiristin:
Kun öljynpaine saavuttaa kiristimen, se painaa hydraulisena mäntänä toimivaa paininta alaspäin kiristäen nokkaketjun. Kun moottori sammutetaan, öljyn paine laskee, öljy pääsee virtaamaan takaisiin painekanavaan ja kiristin löystyy. Ongelmana on se, että öljyn paineen nousu kestää hetken eli kestää jonkin aikaa ennen kuin kiristin saa riittävän paineen kiristääkseen ketjun.

Uusi kiristin:
Kun öljynpaine saavuttaa kiristimen, se painaa hydraulisena mäntänä toimivaa paininta alaspäin kiristäen nokkaketjun. Kun moottori sammutetaan, öljyn paine moottorissa laskee mutta kiristimen sylinteri on niin tiivis (ja sisäöltää jonkinlaisen takaiskuventtiilin), että paineet eivät laske kiristimessä eikä öljy pääse pois sen säiliöstä vaan se pitää ketjun kireällä vaikka moottori ei käy.

Eli seuraavassa starttauksessa nokkaketju on jo esikiristetty toisin kuin vanhalla nokkaketjulla.



 

 
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hidas57 - 05.01.13 - klo:20:39
Joo ja toimii.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 05.01.13 - klo:22:07
Moi. Minun näkemys on kiristimestä seuraava.
Molemmat kiristimet ovat tyypiltään vuotovälikiristimiä. Tässä kiristimessä ei käytetä tiivisteitä, (vanhassa kannen o-rengas ja uudessa lisäksi purkin o-rengas) sillä kaikkia kiristimen liikkuvia osia voidellaa kiristimeen tulevalla moottoriöljyllä, kun kiristimen osat on voideltu öljy siirtyy pois kiristimeltä voitelemaa ketjua, ketjupyöriä ja ketjun ohjaimia (liukuja).
Kun moottori pysäytetää öljynpaine poistuu öljykanavaa (mistä on tullut) pitkin sekä kiristimen ja moottorin rungon välistä ketjulle. Öljyn paine poistuu kiristimeltä kahteen suuntaa sekä vanhassa että uudessa. Näin ollen en usko että uudessa kiristimessä olisi painetta juurikaan kauemmin kuin vanhassa.

Kun auto käynnistetää, miten kauan öljynpainevalo palaa. Jos kiristin on löysä saman ajan,  en pitäisi sitä ongelmana.   

Ei näissä kiristimissä ole ongelmana öljynpaineen hitaus vaan, öljyn syöttökohta. (kuva).
Kenties kun tehtaalla tämä on huomattu, purkki kenties ollut tehtaalle edullisin. Öljyn syöttökohdan muuttaminen olisi tehtaalle kallis.

K16 samanlainen kiristin mutta, ei painepurkkia. Tässä öljynsyöttö on toteutettu oikein.

Ei ketjun kiristämin ole kiristimen päätarkoitus vaan, ottaa pehmeästi / hallitusti vastaan nokka-akselilta sekä venttiilinjousilta tulevat sykkivät iskut. Moottorin öljynpaine ei pysty pidättämää ketjun liikettä näiltä sykkiviltä iskuilta. Tähän vaaditaan sitä takaiskuventtiiliä jollainen on vanhassakin kiristimessä.

Itselläni on täysin sama (vanha) kiristin ja ketju jonka ostin 2006 keväällä, Eikä ole tullut kertaakaan mieleen että vaihtaisin kiristintä tai ketjua.

Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 05.01.13 - klo:22:20
Moi. kuva unohtui.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 06.01.13 - klo:10:12
Moi. Minun näkemys on kiristimestä seuraava.
Molemmat kiristimet ovat tyypiltään vuotovälikiristimiä. Tässä kiristimessä ei käytetä tiivisteitä, (vanhassa kannen o-rengas ja uudessa lisäksi purkin o-rengas) sillä kaikkia kiristimen liikkuvia osia voidellaa kiristimeen tulevalla moottoriöljyllä, kun kiristimen osat on voideltu öljy siirtyy pois kiristimeltä voitelemaa ketjua, ketjupyöriä ja ketjun ohjaimia (liukuja).
Kun moottori pysäytetää öljynpaine poistuu öljykanavaa (mistä on tullut) pitkin sekä kiristimen ja moottorin rungon välistä ketjulle. Öljyn paine poistuu kiristimeltä kahteen suuntaa sekä vanhassa että uudessa. Näin ollen en usko että uudessa kiristimessä olisi painetta juurikaan kauemmin kuin vanhassa.

Kun auto käynnistetää, miten kauan öljynpainevalo palaa. Jos kiristin on löysä saman ajan,  en pitäisi sitä ongelmana.  

Ei näissä kiristimissä ole ongelmana öljynpaineen hitaus vaan, öljyn syöttökohta. (kuva).
Kenties kun tehtaalla tämä on huomattu, purkki kenties ollut tehtaalle edullisin. Öljyn syöttökohdan muuttaminen olisi tehtaalle kallis.

K16 samanlainen kiristin mutta, ei painepurkkia. Tässä öljynsyöttö on toteutettu oikein.

Ei ketjun kiristämin ole kiristimen päätarkoitus vaan, ottaa pehmeästi / hallitusti vastaan nokka-akselilta sekä venttiilinjousilta tulevat sykkivät iskut. Moottorin öljynpaine ei pysty pidättämää ketjun liikettä näiltä sykkiviltä iskuilta. Tähän vaaditaan sitä takaiskuventtiiliä jollainen on vanhassakin kiristimessä.

Itselläni on täysin sama (vanha) kiristin ja ketju jonka ostin 2006 keväällä, Eikä ole tullut kertaakaan mieleen että vaihtaisin kiristintä tai ketjua.


Ota uudenmallinen kiristin irti koneesta ja purista kasaan. Huomaat kun öljyt tulevat ulos säiliöstä josta ne eivät itsekseen ole valuneet pois. Vaikka öljynpaineet ovat kadonneet siinä vaiheessa jo kun kone sammutettiin. Eli säiliöön jäävä öljy jää hiukan paineiseksi. Ja tämä riittää pitämään ketjun kireällä.

Siinä olet oikeassa että tämmöisiä säiliöitä ei tarvita jos homma on alunperin oikein tehty. En ota kantaa tuohon öljyntuloreijän paikkaan kun en näe sen yhteyttä tähän mitenkään.

Vanha kiristin toimii aikansa ja saattaa toimia pitkäänkin. Jossakin vaiheessa starttauksessa alkaa kuulua ikävä pärähdys joka ei sinänsä riko mitään joten voit ajaa vaikka maailman tappiin sen kanssa. Kunnes kerran löysä ketju hyppää pois hampaalta startatessa....


Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hidas57 - 06.01.13 - klo:10:28
Ei ole kertaakaan ketju ääntä pitänyt sen koommin kun kiristäjä vaihtui jossain 20tkm jälkeen. Sitä ennen vakio ehvekti alkaen 10tkm. Myöskään talviseisokin jälkeen en muista ääntäneen?  Hyvä lääke, olipa nyt sitten väärin korjattu tai ei. 
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 06.01.13 - klo:20:41
Moi. Öljyjen ei pitäisi tulla ulos kuin ulommaisen ja sisimmäisen osan välistä (vuotovälistä). Kun puristetaa kiristintä kasaa jossa on vain öljyä sisällä, sisimmän osan ala-päässä oleva takaiskuventtiili estää öljyn palaamisen säiliöön josta se on tullut.

Kiristin toimii kuten hydraulinen välyksen tasain, molemmille on suurta MYRKKYÄ ilma. Jotta kiristimeen tuleva ilma saataisiin nopeasti pois, olisi öljyn tultava kiristimeen suoraan kiristimen ylä-päähän. Näin tapahtuu K16.

Öljysäiliön tarkoitus kerätä käynnistys vaiheessa öljyn mukana kulkeva ilma ja kerätä säiliön ylä-päähän ja näin estää ilman menemisen kiristimelle. Miksi säiliö on juuri tämän kokoinen eikä isompi tai pienempi. Joka tapauksessa kun moottori pysäytetää kumpikin kiristin tyhjentää kiristyspaineen.

hidas57:lle, en ole milloinkaan kirjoittanut että BMW:n suorittama kiristin korjaus öljysäiliöllä olisi väärä. 
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 06.01.13 - klo:20:45
Moi. tässä kuva K16 ja K12/K13 kiristimen kannesta.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 06.01.13 - klo:20:58
Moi. tässä kuva K16 ja K12/K13 kiristimen kannesta.

K16 kiristimen kansi on erilainen, muttei kerro vielä kaikista muutoksista.
Toisen kuvan kansi on K12 vanha kansi.
K12 uusi kansi ja K13 kansi sisältävät säiliön...
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 06.01.13 - klo:21:00
Moi. Öljyjen ei pitäisi tulla ulos kuin ulommaisen ja sisimmäisen osan välistä (vuotovälistä). Kun puristetaa kiristintä kasaa jossa on vain öljyä sisällä, sisimmän osan ala-päässä oleva takaiskuventtiili estää öljyn palaamisen säiliöön josta se on tullut.

Kiristin toimii kuten hydraulinen välyksen tasain, molemmille on suurta MYRKKYÄ ilma. Jotta kiristimeen tuleva ilma saataisiin nopeasti pois, olisi öljyn tultava kiristimeen suoraan kiristimen ylä-päähän. Näin tapahtuu K16.

Öljysäiliön tarkoitus kerätä käynnistys vaiheessa öljyn mukana kulkeva ilma ja kerätä säiliön ylä-päähän ja näin estää ilman menemisen kiristimelle. Miksi säiliö on juuri tämän kokoinen eikä isompi tai pienempi. Joka tapauksessa kun moottori pysäytetää kumpikin kiristin tyhjentää kiristyspaineen.

hidas57:lle, en ole milloinkaan kirjoittanut että BMW:n suorittama kiristin korjaus öljysäiliöllä olisi väärä.


No nyt kyllä taisit keksiä tuon ilmankeräyksen ihan itse. Siihen ei BMW:n insinöörikään pysty!
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hidas57 - 06.01.13 - klo:21:10
Minulle on edelleen epäselvää miksi tuo uusi kiristin toimii, siis ettei pärähdystä kuulu käynnistyksessä vaikka öljyt on poistuneet ja ilmaakin on ehkä väärissä paikoissa. Mutta en anna sen haitata, en.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: JukkaE60 - 06.01.13 - klo:21:42
Rattling noise from engine during start up
K1200R, K1200S, K1200GT

The subject of complaint is a rattling noise from the engine, briefly audible during
starting. This is due to the chain-tensioner piston's lack of hydraulic damping
capability in the start phase. Once the engine has been switched off,
depending on temperature and the length of time for which the engine is not
running, the engine oil can drain out of the chain tensioner.
When the engine is subsequently restarted, a metallic rattling noise can be
produced until the chain tensioner is refilled with engine oil.

Measures:
An oil reservoir for the chain tensioner has been incorporated into series production
since week 38/07. This reservoir supplies the chain tensioner with
engine oil during the start procedure, thus preventing the rattling noise.

Ote "Service bulletinista" jonka mukaan olosuhteista riippuen vanhasta kiristimisestä öljy pääsee valumaan pois. Uudessa taasen on öljysälilö (varustettuna kaiketi takaiskuventtiilillä) jonka ansiosta öljynpainetta on startissa eikä ketju kolise.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 06.01.13 - klo:22:44
Moi. Öljyjen ei pitäisi tulla ulos kuin ulommaisen ja sisimmäisen osan välistä (vuotovälistä). Kun puristetaa kiristintä kasaa jossa on vain öljyä sisällä, sisimmän osan ala-päässä oleva takaiskuventtiili estää öljyn palaamisen säiliöön josta se on tullut.

Kiristin toimii kuten hydraulinen välyksen tasain, molemmille on suurta MYRKKYÄ ilma. Jotta kiristimeen tuleva ilma saataisiin nopeasti pois, olisi öljyn tultava kiristimeen suoraan kiristimen ylä-päähän. Näin tapahtuu K16.

Öljysäiliön tarkoitus kerätä käynnistys vaiheessa öljyn mukana kulkeva ilma ja kerätä säiliön ylä-päähän ja näin estää ilman menemisen kiristimelle. Miksi säiliö on juuri tämän kokoinen eikä isompi tai pienempi. Joka tapauksessa kun moottori pysäytetää kumpikin kiristin tyhjentää kiristyspaineen.

hidas57:lle, en ole milloinkaan kirjoittanut että BMW:n suorittama kiristin korjaus öljysäiliöllä olisi väärä.

Täytyy reilusti ja rehellisesti todeta, että sinä, 1234 olet tuonut tälle foorumille uutta ja tervetullutta ajattelua.
Kyseenalaistat asioita tavalla, joka poikkeaa normaalin harrastajan tai tekniikan ammattilaisen tavasta toimia.
Tämä on mielestäni sitä "kylähulluutta" jota jokaisessa yrityksessä, yhteiskunnassa ja mitä moninaisimmissa tilanteissa tarvitaan asioiden kehittämiseksi.
Liian usein insinöörit katsovat asioita yksioikoisesti kuvitellen tietävänsä a) kaiken b) oikean ratkaisun.

Olet paneutunut asiaan ja tunnet tekniikkaa riittävästi kyseenalaistaksesi asioita ja tämän koen erinomaisena alustana keskustelulle.
Se, että teet johtopäätöksiä yhden yksittäisen asian tai faktan perusteella, ehkä johdattaa helposti väärille raiteille, mutta perustelusi ovat olleet kerta toisensa jälkeen niin hyvät, että on pitänyt miettiä vähintään kahteen kertaan onko tässä järkeä vai ei.  Ja joka kerran itse joudun lisäksi miettimään oletko tosissasi, yritätkö vedättää muita vai uskotko tosissasi omiin teorioihisi. Ja pitäisikö minun uskoa? Olenko luutunut ajatuksiltani?

Mutta tämä ilmapallokiristeinen nokkaketju BMW:n kehittämänä oli kyllä yliveto. Ensimmäinen juttusi, jonka kohdalla ei tarvinnut miettiä itkeäkö vai nauraa!


Tottahan ilma on pahasta hydraulikka järjestelmässä, mutta ei sinne nyt sentään pusseja rakenneta jonne ilmaa kerätään ja aletaan vaahdottamaan tarkoituksella.
Jos kaasuja halutaan hydrauliikkajärjestelmään, niin ne pannaan yleensä paineakkuun ja kalvon taakse. Ja hydrauliikkajärjestelmän painetta korkeampaan paineeseen.
Ja jos tiedetään että järjestelmään voi mennä ilmaa, niin kyllä se jo alunperin suunnitellaan niin, että ilma poistuu siitä automaattisesti eikä suinkaan keräänny ainakaan mihinkään ylösalaisin olevaan säiliöön. Eli tässä tapauksessa ohjataan paineistettu voiteluöljy niin, että ilma menee öljyn mukana vaikkapa nokka-akselille, joka on korkeimmassa kohdassa ja poistuu sieltä. Ja nokkaketjun kiristimelle, jossa on säiliö, johon ilmaa voisi kertyä, otetaan paine sivuvirrasta niin, että ilmakuplat ohittavat tuon haaroituksen ja menevät sinne minne niiden on suunniteltu menevän.

Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: JTK - 06.01.13 - klo:22:55
OT:
Ylläpito vois siirtään osan tästä ketjusta tonne => spk_1978:n aloittamaan kiristin topikkiin (http://www.bmwsportbikes.fi/viat-and-huollot/188/k1200s-06-nokkaketjun-kiristin-takuuvaihto/69/) ?


Ja sitte riipasta tän mun "toiveen" poies bmw_yllapito
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hidas57 - 07.01.13 - klo:09:43
Kiitos JukkaE60, mutta tuo uuden kiristimen periaate on sinällään ollut selvillä. Nyt on vaan esitetty asioita, jotka vesittävät tuota mainospuhetta 'This reservoir supplies the chain tensioner with
engine oil during the start procedure, thus preventing the rattling noise.'

Eiköhän tavalliselle pulliaiselle (kuten minä), jolla ei ole pöydällä erilaisia tehdastekoisia ja modattuja kiristimiä, ole pääasia että 'ongelma' on korjaantunut pienellä vaivalla vaihtamalla tuo uusi kiristinviritys? Vai jäikö minulta taas hoksaamatta jokin asia?
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 07.01.13 - klo:12:11
Moi. Olen kanssasi samaa mieltä että päätarkoitus on että mopot on kunnossa. Monia varmaa harmittaa kun ovat hankkineet BMW K12 siinä uskossa että siinä olisi sitä aiemmin kuulua kestävyyttä ja luotettavuutta. Itsekin olen luottanut Saksalaiseen osaamiseen. Tässä mallissa olen pettynyt hyvin yksinkertaisiin suunnittelu virheisiin.

On kirjoitettu. Vanha kiristin toimii aikansa ja saattaa toimia pitkään. Minä uskon että, vanha ja uusi kiristin toimii ainakin 200tkm. Enkä usko että yhtäkään kiristintä olisi vaihdettu rikkoutumisen vuoksi.

 Jos joku voisi kertoa mihin kohtaan ja suuntaa pitäisi piirtää se säiliössä oleva takaiskuventtiili, olisin kovin kiitollinen.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hidas57 - 07.01.13 - klo:16:14
Joku toinen kommentoikoon takaiskuventtiilejä. Mutta kiristimistä vielä sen verran, että vanhakin hoitanee hommiaan muuten paitsi sen käynnistysäänen osalta. Se oli minulla pysyvä ongelma, joka poistui uudella hardwarella, sehr gut. Jos pärähdys ei olisi haitannut, niin varmaan vieläkin vanha HW olisi käytössä ja toimisi. Jos ketju pysyy riittävän kireänä eri tilanteissa, eivätkä auringonpilkut ole huonosti, niin tuskin tosiaan mitään varsinaisesti menee rikki. Jostain voi lastua irrota (pärinän yhteydessä), mutta ehkä ei liikaa.

Ei näitä sakemanneja sen takia kannata hankkia, että laatu olisi jotain ylivertaista. Se on vaan omanlaistaan ja siitä saattaa pitää. Itse pidän vieläkin, enkä herkästi edes muista kaikenlaisia menneitä pikkuongelmia, joista on päästy yli varsin vaivattomasti. Odottelen tosin jo innolla bemarilta jotain kiinnostavaa uutta 'lastentautipesäkettä' tyyliin HP4 tulevaksi... Saa olla muukin merkki, jos on kiinnostava teknisesti eikä ole mikään pikkukinneri.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 08.01.13 - klo:16:31

Moi. Olen kanssasi samaa mieltä että päätarkoitus on että mopot on kunnossa. Monia varmaa harmittaa kun ovat hankkineet BMW K12 siinä uskossa että siinä olisi sitä aiemmin kuulua kestävyyttä ja luotettavuutta. Itsekin olen luottanut Saksalaiseen osaamiseen. Tässä mallissa olen pettynyt hyvin yksinkertaisiin suunnittelu virheisiin.

On kirjoitettu. Vanha kiristin toimii aikansa ja saattaa toimia pitkään. Minä uskon että, vanha ja uusi kiristin toimii ainakin 200tkm. Enkä usko että yhtäkään kiristintä olisi vaihdettu rikkoutumisen vuoksi.

Tässä BMW ohjekirjan välistä otettu piirustus. Jos joku voisi kertoa mihin kohtaan ja suuntaa pitäisi piirtää se säiliössä oleva takaiskuventtiili, olisin kovin kiitollinen.

Jos sinä pidät tämmöistä kirististintä mopossasi, niin ota nyt ihmeessä tuo ilma pois tuolta säiliöstä. Ei se sinne kuulu eikä sitä sinne mene vaikka kuinka paperille piirtäisi.
Jos haluat tuollaista säiliötä/kiristintä tutkia tarkemmin, voin sinulle semmoisen muutamalla kympillä lähettää niin saat purkaa sen ja katsoa mistä se vastaventiili löytyy.

Ja se on sitten aivan sama menekö se öljy oikealta, vasemmalta vai keskeltä tuonne kiristimeen. Ei se kiristin sitä tunnista mistä suunnasta öljy tulee. Kunhan vain on reitti jota myöten öljy pääsee sinne minne sen pitää mennä ja painetta syntyy tarpeeksi. Eli päätelmäsi öljyn reitin vaikutuksesta kiristimen toimintaan on tässä tapuksessa virheellinen.

Tottahan se on järkevintä viedä suorinta ja helpointa reittiä, joka on myös edulisin valmistaa. Mutta kriteereinä on tässä tapauksessa valmistettavuus, kustannukset ja toimivuus, eikä niinkään reitin valinta.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 08.01.13 - klo:17:30
Moi. Eikö olisi yksinkertaisempaa jos Sinä tai kuka tahansa kertoo ne venttiilin tiedot.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Eka - 08.01.13 - klo:18:17
mikähän tässä taas on se pointti  hesse_blink
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 08.01.13 - klo:18:33
Moi. REPALLE. Ei minun mopossa ole öljysäiliötä. Jos mielestäsi tämä piirustus on huono juttu, voin yrittää poistoa, silläkin uhalla että menetän kirjoitusoikeuden.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hidas57 - 08.01.13 - klo:19:00
mikähän tässä taas on se pointti  hesse_blink

Tämä tuskin selkenee. Ongelma on korjattu mutta tutkielmia piisaa. Kansa ei ymmärrä.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: spk_1978 - 08.01.13 - klo:19:14
Tulis jo kesä, pääsis ajamaan. ajelu
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 08.01.13 - klo:19:42
Jep. Pointti pääsi hukkumaan matkan varrella.
Viimeiset parit kommentit ovat pelkkää asiaa.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 09.01.13 - klo:09:00
Moi. Loppu kommenttini. Voihan Ihminen erehtyä, mutta ei sen tarvitse väärässä olla.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 09.01.13 - klo:10:46
Moi. Loppu kommenttini. Voihan Ihminen erehtyä, mutta ei sen tarvitse väärässä olla.

Mikäänhän ei ole niin viisas kuin insinööri!

(Paitsi ihminen)
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: gozamite - 23.01.13 - klo:20:05
Joku toinen kommentoikoon takaiskuventtiilejä. Mutta kiristimistä vielä sen verran, että vanhakin hoitanee hommiaan muuten paitsi sen käynnistysäänen osalta. Se oli minulla pysyvä ongelma, joka poistui uudella hardwarella, sehr gut.

Yritin lukea tätä ketjua läpi, muttan huomannut sitä että oletko vaihtanut pelkän kiristimen ja sillä korjannut ketjun rallatuksen?
Vanha ketju ja rattaat jäivät siis koneeseen...?
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 23.01.13 - klo:21:30
Moi. En ole vaihtanut mitään kiristimeen, ketjuun, rattaisiin tai liukuun liittyvää osaa. Kyseiset osat ovat alkuperäisiä ja olleet pyörässäni ostosta lähtien. 
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hidas57 - 24.01.13 - klo:18:14
Joku toinen kommentoikoon takaiskuventtiilejä. Mutta kiristimistä vielä sen verran, että vanhakin hoitanee hommiaan muuten paitsi sen käynnistysäänen osalta. Se oli minulla pysyvä ongelma, joka poistui uudella hardwarella, sehr gut.

Yritin lukea tätä ketjua läpi, muttan huomannut sitä että oletko vaihtanut pelkän kiristimen ja sillä korjannut ketjun rallatuksen?
Vanha ketju ja rattaat jäivät siis koneeseen...?

Kiristimen vaihtoi huoltoliike jotain 22tkm kohdalla. Tuskin muuta vaihdettiin, mistään en maksanut. Ongelmat olleet pois jo 30tkm sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 24.01.13 - klo:18:48
Joku toinen kommentoikoon takaiskuventtiilejä. Mutta kiristimistä vielä sen verran, että vanhakin hoitanee hommiaan muuten paitsi sen käynnistysäänen osalta. Se oli minulla pysyvä ongelma, joka poistui uudella hardwarella, sehr gut.

Yritin lukea tätä ketjua läpi, muttan huomannut sitä että oletko vaihtanut pelkän kiristimen ja sillä korjannut ketjun rallatuksen?
Vanha ketju ja rattaat jäivät siis koneeseen...?

Minä vaihdoin kiristimen n. 30 tonnin kohdalla ja rallatus loppui siihen.
Rallatus alkoi jossakin 25 tonnin jälkeen.
Muut osat ovat vanhat.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: gozamite - 07.02.13 - klo:17:50
No niin, omaan vehkeeseen nokkaketjun kiristäjä vaihdettu! Positiivinen yllätys oli että kiristäjä maksoi Biketemillä alle 130 euroa!!! Kaikkinensa oman pyörän 50k huolto + kiristäjän vaihto alle 400 euroa... melkein ilmasta!
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hidas57 - 07.02.13 - klo:19:36
No milloin huomasit onkelman? Siis syyn vaihtoon. Nimim joku sai tuon ilmatteeksi kun valitti ajoissa.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: gozamite - 09.02.13 - klo:09:24
No milloin huomasit onkelman?
Ongelma on huomattu jo kun ostin pyörän (silloin 22k ajettu), mutta ääni paheni melko lailla tässä 1,5 vuoden aikana.
En mä tässä kohtaa viittiny ruveta tappelemaan kenenkään kanssa kun on vielä tuontipyöräkin...
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: gozamite - 11.03.13 - klo:20:05
Uusin nokkaketjun kiristäjämalli asennettuna K1200S -06 lohkon kylkeen:
(http://gozamite.files.wordpress.com/2013/03/wp_20130311_003.jpg)
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: gozamite - 16.04.13 - klo:20:05
... ja sitten kun ensimmäiset kilometrit on ajettu (n. 5km) lopetti uusi kiristäjä toimimasta kokonaan! Tai jotain muuta meni rikki...? Nimittäin nokkaketju aloitti iloisen rallatuksen jatkuvasti aina 2800rpm saakka!!! Hui saakeli että pelottaa että sieltä on jotain isompaa menny rikki ja edessä on runsaasti paalua vaativaa remonttia!!!??? Perjantaina menee Biketeamiin jossa ensin kokeillaan uudella kiristäjällä... ja jos se ei auta niin sitten ruvetaan konetta avaamaan...
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: spk_1978 - 17.04.13 - klo:04:16
Pistähän viestiä mikä oli.
Vuotaako kiristin vai mikä mättää.

Sitä on syytä huristella isoilla kierroksilla ettei hyppää yli rattaan.  airrev
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 17.04.13 - klo:19:37
Uusin nokkaketjun kiristäjämalli asennettuna K1200S -06 lohkon kylkeen:
(http://gozamite.files.wordpress.com/2013/03/wp_20130311_003.jpg)

Ei tuo voi mennä rikki. Eihän?

Eikä sitä voi oikeastaan edes väärin asentaa.

Se on rakenteeltaan niin yksinkertainen että ei pitäisi mennä rikki mitenkään.

Olisiko päässyt roska? Välykset ovat niin pienet että pieniki roska saa sen jumittumaan.

Mielenkiinnolla odotan huollon tuomiota.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mi16 - 18.04.13 - klo:14:59
... ja sitten kun ensimmäiset kilometrit on ajettu (n. 5km) lopetti uusi kiristäjä toimimasta kokonaan! Tai jotain muuta meni rikki...? Nimittäin nokkaketju aloitti iloisen rallatuksen jatkuvasti aina 2800rpm saakka!!! Hui saakeli että pelottaa että sieltä on jotain isompaa menny rikki ja edessä on runsaasti paalua vaativaa remonttia!!!??? Perjantaina menee Biketeamiin jossa ensin kokeillaan uudella kiristäjällä... ja jos se ei auta niin sitten ruvetaan konetta avaamaan...

Eiköhän se ketju tullut tiensä päähän, uusi ketju ja uudet rattaat...
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: gozamite - 18.04.13 - klo:19:51
Eiköhän se ketju tullut tiensä päähän, uusi ketju ja uudet rattaat...

En oikein usko pelkästään tuohon! Ketju sinänsä oli siis ehjä ja kiristyi riittävästi kun uusi kiristin asennettiin. Ei kai se ketju kerralla löysty niin paljoa että ääni muuttuu niin totaalisesti?? Mutta jos jotain muuta on mennyt rikki? Esim. se liukupinta (vaimikäsenyton??) jota kiristin painaa ketjuja vasten? Jos se on siirtyny paikaltaan?
No tässä nyt arvaillaan niin pitkään kunnes huomenna n. klo 13.30 saan tietää jotain...
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 18.04.13 - klo:20:36
Moi. Mielestäni purkki voi olla asennettu väärinpäin. Kuvassa ei näy koko kiinnityslaippaa, mutta varaosa kuvasta katsottuna mainoskilpi pitäisi olla moottoriin päin.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: Repa - 18.04.13 - klo:20:37
Moi. Mielestäni purkki voi olla asennettu väärinpäin. Kuvassa ei näy koko kiinnityslaippaa, mutta varaosa kuvasta katsottuna mainos kilpi pitäisi olla moottoriin päin.

Miksi?
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: JukkaE60 - 18.04.13 - klo:20:40
Asennusohjeen mukaan tuossa 1234:n kuvassakin näkyvä, laipassa oleva loveus pitäisi tulla "sisään" päin. Taitaapi olla öljyreiät tuolloin kohdillaan. Itselläkin taisi tarrapuoli mennä juuri koneeseen päin, tiedä sitten onko ne tarrat kaikissa samalla puolella.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: DrPain - 19.04.13 - klo:20:08
Juu, tuo lovi tosiaan pitää olla koneeseenpäin.

kts. oheinen service bulletin.

En kyllä tuosta edelläolevasta valokuvasta saa selvää missä lovi on.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: JukkaE60 - 19.04.13 - klo:20:14
Kyllä se tuossa kuvassa näkyy ylemmän ruuvinreiän kohdalla tai hiukan alapuolella.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 20.04.13 - klo:06:53
... ja sitten kun ensimmäiset kilometrit on ajettu (n. 5km) lopetti uusi kiristäjä toimimasta kokonaan! Tai jotain muuta meni rikki...? Nimittäin nokkaketju aloitti iloisen rallatuksen jatkuvasti aina 2800rpm saakka!!! Hui saakeli että pelottaa että sieltä on jotain isompaa menny rikki ja edessä on runsaasti paalua vaativaa remonttia!!!??? Perjantaina menee Biketeamiin jossa ensin kokeillaan uudella kiristäjällä... ja jos se ei auta niin sitten ruvetaan konetta avaamaan...

Moi. Yritän lohduttaa Sinua. Kiristin on asennettu asennusohjeen vastaisesti. Tässä asennossa on mahdollista että, kiristin ei asetu
kohtisuoraa lohkon reijän kanssa, joten vuotovälikiristin saattaa jäädä nahkeaksi. Pienillä kierroksilla alhaisempi öljynpaine ei ehkä jaksa siirtää kiristintä (kiristin tekee käynninaikana pumppaavaa liikettä.) Korkeammat kierrokset nostavat öljynpainetta, jolloin kiristimeen kohdistuva voima voittaa väärästä asennuksesta syntyneen kiristimen nahkeuden. Kun käyt Biketeamessa tämän asian tiimoilta jätä rahapussi kotia. Huolettomia kilometrejä.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: gozamite - 20.04.13 - klo:07:07
Kiristin oli tosiaan asennettu väärinpäin!!! Mutta kääntäminen oikeinpäin ei poistanut vikaa!! Tutkimukset jatkuvat... moottoria availlaan Biketeamissa.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hopeanuoli59 - 20.04.13 - klo:11:09
Kiristin oli tosiaan asennettu väärinpäin!!! Mutta kääntäminen oikeinpäin ei poistanut vikaa!! Tutkimukset jatkuvat... moottoria availlaan Biketeamissa.

Jos Biketeam on asentanut sen väärin päin niin mielestäni syyllistä ei tarvitse etsiä. Nokkeketjun kiristin topiikissa lisää juttua, taisi mm Repalla olla joku ongelma aikanaan
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mi16 - 20.04.13 - klo:22:55
Kiristin oli tosiaan asennettu väärinpäin!!! Mutta kääntäminen oikeinpäin ei poistanut vikaa!! Tutkimukset jatkuvat... moottoria availlaan Biketeamissa.

Ei siitä tarvii kuin avata se kylki, että saa sen uuden ketjun rattaineen ja laahaimineen sinne paikalleen. Ketju ei pääse pomppaamaan rattaalla väärään asentoon, koska siellä on siihen liian vähän tilaa eli tuskin on muuta rikki. Kannattaa kinata BMW kanssa hinnasta, monet, itse mukaanlukien ovat saaneet hinnassa vastaantuloa.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: spk_1978 - 21.04.13 - klo:01:42
Näkisin että jos kiristimen asensi huoltoliike ja sen jälkeen tuo ongelma alkoi niin hinnasta ei pitäisi kinata lainkaan.
Korjaustyöt ja osat kuuluu työn tehneen firman piikkiin.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 21.04.13 - klo:20:30
Kiristin oli tosiaan asennettu väärinpäin!!! Mutta kääntäminen oikeinpäin ei poistanut vikaa!! Tutkimukset jatkuvat... moottoria availlaan Biketeamissa.

Ei siitä tarvii kuin avata se kylki, että saa sen uuden ketjun rattaineen ja laahaimineen sinne paikalleen. Ketju ei pääse pomppaamaan rattaalla väärään asentoon, koska siellä on siihen liian vähän tilaa eli tuskin on muuta rikki. Kannattaa kinata BMW kanssa hinnasta, monet, itse mukaanlukien ovat saaneet hinnassa vastaantuloa.

Moi. Ei se varmaan näin yksinkertaisesti mene. Vedon puoleista laahainta ei saa vaihdettua kuin ventt. kopan kautta, nokka-akselin ketjupyörä, ketju, vaatii lisäksi esim. jäähdytysnesteiden poiston, jäähdyttimen, toisio ilmaputkisto, sytytyspuolat ja kenties muuta. 
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 23.04.13 - klo:20:07
Moi. Kuva virhe
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: riviural - 07.06.14 - klo:23:13
Kun nokkaketju alkaa pitää pientä ääntä niin miten nopeasti pitää viedä huoltoon ? Voiko ajaa tonnin ja vaihtaa 40tkm huollossa tai peräti 20 tonnii ja vaihtaa vasta 60tkm huollossa jossa vaihto tulee halvemmaksi ? Pitääkö välttää korkeita kierroksia tai moottorijarrutuksia ? Kuluttaako kulunut ketju rattaita jolloin huoltoon pitäisi mennä heti ?
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mara h - 08.06.14 - klo:06:42
Onko kiristin vaihettu, onko alaketjupyörälle asennettu ylihyppäämisen estin, itsetehtynäkin ei tämä vaihto ole mitään rakettitiedettä, mutta bemussa on oheistyötä jonninverran, mm. syylärin joutuu irrottamaan, sitten kun jäähdytysjärjestelmän täyttää, saattaa sen ilmauksessa tulla ongelmia, jos ei ole oikeita välineitä sen tekemiseen
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: riviural - 08.06.14 - klo:10:16
Kiristin vaihdettiin 30tkm huollossa jonka jälkeen ajettu 9tkm. Ylihyppäysestäjästä en tiedä mutta kaikki huoltokutsut hoidettiin samalla. Ääni alkoi 2tkm sitten erittäin vaimeana ja nyt hieman voimistunut.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mp71 - 11.06.14 - klo:22:03
Mulle ainakin asennettiin ylihyppäyksen estin huoltokutsuna (jossain vaiheessa). Todennäkösesti sulla on se. Ainahan voi varmistaa huollosta.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hidas57 - 11.06.14 - klo:22:22
Niinno, jos käyttää merkkihuollossa... On se niin kallista ja maksoin ihan itse kun tuli aika. Voihan tuo ääntää, vaan siinä se.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: riviural - 12.06.14 - klo:20:52
Tarkistin huollosta että ylihyppäysestin oli vaihdettu samalla kun kiristinkin. Kertoivat että ylihyppäys on vielä mahdollinen mutta epätoden näköinen. Sitä nyt vaan pelästyy pientä eroa äänessä että leviikö kone kesken matkan.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 13.06.14 - klo:14:11
Tarkistin huollosta että ylihyppäysestin oli vaihdettu samalla kun kiristinkin. Kertoivat että ylihyppäys on vielä mahdollinen mutta epätoden näköinen. Sitä nyt vaan pelästyy pientä eroa äänessä että leviikö kone kesken matkan.

Moi. Mielestäni, jos sinun mopossa tapahtuu ylihyppäys, On suurin mahdollisuus käynnistäessä. Hyvin hyvin pieni mahdollisuus ajossa.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 13.06.14 - klo:14:27
Onko kiristin vaihettu, onko alaketjupyörälle asennettu ylihyppäämisen estin, itsetehtynäkin ei tämä vaihto ole mitään rakettitiedettä, mutta bemussa on oheistyötä jonninverran, mm. syylärin joutuu irrottamaan, sitten kun jäähdytysjärjestelmän täyttää, saattaa sen ilmauksessa tulla ongelmia, jos ei ole oikeita välineitä sen tekemiseen

Moi. On paljon kirjoitettu että k12s:n jäähdytysjärjestelmän ilmaus olisi mutkikasta ja vaatisi kenties joitakin erikoisvälineitä. Itse olen ilmannut k12s usean kerran pelkällä 4" jakoavaimella. Täytä jäähdytin aivan täyteen (korkista). Avaa vesipumpun ilmausruuvi. Avaa termostaattikotelon kanteen tulevasta letkusta (ylinkohta) muovinen ilmausruuvi. pidä jäähdytin täynnä. Kun ilmausruuveista loppuu ilman tulo sulje ruuvit. Katso että paisuntasäiliössä on nestettä. 
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: riviural - 14.06.14 - klo:00:44
Tarkistin huollosta että ylihyppäysestin oli vaihdettu samalla kun kiristinkin. Kertoivat että ylihyppäys on vielä mahdollinen mutta epätoden näköinen. Sitä nyt vaan pelästyy pientä eroa äänessä että leviikö kone kesken matkan.

Moi. Mielestäni, jos sinun mopossa tapahtuu ylihyppäys, On suurin mahdollisuus käynnistäessä. Hyvin hyvin pieni mahdollisuus ajossa.

Käynnistettäessä koska öljynpaineet silloin vielä matalat. Itse ei kai voi pienentää riskiä pitämällä kaasua pohjassa käynistyksessä. Entäpä jos nostaa kierroksia sammutuksessa jotta kiristäjään jäisi isompi paine...?
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: mara h - 14.06.14 - klo:05:15
Jos nokkaketju on käynnistyksessä löysällä, sen kuulee kyllä, rolahtaa pahalla äänellä, ja silloin on ylihyppäyksen vaara, mutta jos käynnistettäessä ei "rolaha", niin ylihyppäystä ei pitäs päästä tapahtumaan
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 14.06.14 - klo:07:17
Tarkistin huollosta että ylihyppäysestin oli vaihdettu samalla kun kiristinkin. Kertoivat että ylihyppäys on vielä mahdollinen mutta epätoden näköinen. Sitä nyt vaan pelästyy pientä eroa äänessä että leviikö kone kesken matkan.

Moi. Oliko ylihyppäysestin kulunut vai oliko jokin vaurio vaihdon syynä.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: riviural - 14.06.14 - klo:12:33
Kirjoitin väärin. Ylihyppäys estin oli asennettu huoltokutsuna, ei vaihdettu. Vuoden 2005 k12s:ssä ei alunperin ollut ylhyppäysestintä ?
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: riviural - 14.06.14 - klo:12:41
Jos nokkaketju on käynnistyksessä löysällä, sen kuulee kyllä, rolahtaa pahalla äänellä, ja silloin on ylihyppäyksen vaara, mutta jos käynnistettäessä ei "rolaha", niin ylihyppäystä ei pitäs päästä tapahtumaan
Rolahduksen pitäisi olla nakuttava ääni. Sitä ei kuulu. Ainoastaan yleistä resonointi räminää.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: 1234 - 16.06.14 - klo:16:32
Tarkistin huollosta että ylihyppäysestin oli vaihdettu samalla kun kiristinkin. Kertoivat että ylihyppäys on vielä mahdollinen mutta epätoden näköinen. Sitä nyt vaan pelästyy pientä eroa äänessä että leviikö kone kesken matkan.

Moi. Mielestäni, jos sinun mopossa tapahtuu ylihyppäys, On suurin mahdollisuus käynnistäessä. Hyvin hyvin pieni mahdollisuus ajossa.

Käynnistettäessä koska öljynpaineet silloin vielä matalat. Itse ei kai voi pienentää riskiä pitämällä kaasua pohjassa käynistyksessä. Entäpä jos nostaa kierroksia sammutuksessa jotta kiristäjään jäisi isompi paine...?

Moi. Olin löytävinäni kysymyksen tai ainakin kysymysmerkin. Hidas57 on antanut ohjeen miten on meneteltämä jos löytää kysymyksen.

Jos olet katsonut miten tohtori V Rossi kyykistyy mopon viereen ennen ajoa. Uskon että nämä sinun ehdottamasi konstit ylihyppäyksen estoon ovat yhtä hyviä kuin V Rossin. Tai vaikka eivät olisi yhtä tehokkaita, eivät ne ainakaa herätä niin paljon huomiota kahvilta lähdettäessä.

mara h:la on kiristimessä rengas jota ukko bmw yritti jäljitellä jo alkupään K sarjalaisissa. mara h:n mopossa ylihyppäys on lähes mahdoton vaikka öljyn painetta ei olisi yhtää.     
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: hidas57 - 16.06.14 - klo:18:38
En tästä viimeisestä paljoa ymmärtänyt...vaan ei tuo haittaa. Nokkaketjuhan siis klassisesti pitää lyhyen pärähdyksen startatessa, jonka jälkeen ei pitäisi äännellä. Eihän vaan kuulu kytkimestä, kuuluuko kytkin pohjassa?
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: riviural - 16.06.14 - klo:20:56
En tästä viimeisestä paljoa ymmärtänyt...vaan ei tuo haittaa. Nokkaketjuhan siis klassisesti pitää lyhyen pärähdyksen startatessa, jonka jälkeen ei pitäisi äännellä. Eihän vaan kuulu kytkimestä, kuuluuko kytkin pohjassa?
Ei vaikuta kytkimen painaminen ääneen.
Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: riviural - 16.06.14 - klo:21:09
Tarkistin huollosta että ylihyppäysestin oli vaihdettu samalla kun kiristinkin. Kertoivat että ylihyppäys on vielä mahdollinen mutta epätoden näköinen. Sitä nyt vaan pelästyy pientä eroa äänessä että leviikö kone kesken matkan.

Moi. Mielestäni, jos sinun mopossa tapahtuu ylihyppäys, On suurin mahdollisuus käynnistäessä. Hyvin hyvin pieni mahdollisuus ajossa.

Käynnistettäessä koska öljynpaineet silloin vielä matalat. Itse ei kai voi pienentää riskiä pitämällä kaasua pohjassa käynistyksessä. Entäpä jos nostaa kierroksia sammutuksessa jotta kiristäjään jäisi isompi paine...?

Moi. Olin löytävinäni kysymyksen tai ainakin kysymysmerkin. Hidas57 on antanut ohjeen miten on meneteltämä jos löytää kysymyksen.

Jos olet katsonut miten tohtori V Rossi kyykistyy mopon viereen ennen ajoa. Uskon että nämä sinun ehdottamasi konstit ylihyppäyksen estoon ovat yhtä hyviä kuin V Rossin. Tai vaikka eivät olisi yhtä tehokkaita, eivät ne ainakaa herätä niin paljon huomiota kahvilta lähdettäessä.

mara h:la on kiristimessä rengas jota ukko bmw yritti jäljitellä jo alkupään K sarjalaisissa. mara h:n mopossa ylihyppäys on lähes mahdoton vaikka öljyn painetta ei olisi yhtää.    
OK. Sitten ei estä varikolta lähdettäessä tehdyt sammakkovenytykset nokkaketjun ylihyppelyä.

Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: bin laden - 26.08.16 - klo:15:08
Vaihdoin äsken K1300s uuden nokkaketjun kiristimen. Ostin tiivisteet, öljysäiliön ja kiristimen.
Öljysäiliö on ainakin päällepäin samannäköinen ja numerotkin ovat melkein samat. Kiristimessä lovi ja mainostarra moottoriin päin kun asennat!
Nyt loppui särähtely käynnistyksessä. Lopullisesti selviää kun kelit kylmenevät särähtääkö käynnistäessä vai joutuuko vielä vaihtamaan nokkaketjunkin. 92000 km mittarissa. Osat maksoivat 142€
Näillä ohjeilla vaihtotyö onnistui hyvin:

http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=56778

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=0508-EUR-12_2007_K40_BMW_K_1300_S_0508,0509_&diagId=11_4273#11317705460

ylihyppäysuoja:
http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?action=gallery;sa=view;id=3732

Otsikko: Vs: Nokkaketju..
Kirjoitti: bemari-ari - 09.07.20 - klo:00:25
Nostetaas vanhaa ketjua. Vaihdoin juuri K 1200 S -07 uuden mallisen nokkaketjun kiristimen. Alkuperäinen oli siis käytössä ja ajettukin 110 tkm. Alkoi ketjun särähdys käynnistyksessä häiritsemään vasta nyt ja selväähän on että ajat sitten tämän kanssa olisi pitänyt toimia! Varsinkin kun yleinen ongelma oli tiedossani..

Särähdys katosi samantien kiristimen vaihdon jälkeen. Aika pahantuntuisesti kone "kronksutti" ekan starttauksen jälkeen mutta parin lisästartin jälkeen kiristimen öljynpaine kohosi ja homma ok. Toimin juuri ohjeiden mukaan ja homma kävi näppärästi. Kiristimen asentamista oikein täytyy korostaa jälleen kerran eli kiristimen lovi koneeseen "sisäänpäin". Väärinpäin asennuksessa vaanii iso vahinko!