Kirjoittaja Aihe: Kytkinkori  (Luettu 18861 kertaa)

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Kytkinkori
« Vastaus #15 : 03.10.13 - klo:06:47 »
Tämä menee miulla vähän yli hilseen,kun korjaamo rompulla käsketään lukita moottori paikalleen erikoistyökalulla kampiakselin asennontunnistimen reijästä kytkinremonttiin ryhdyttäessä,no ehän siellä mikään pysty muuttumaan kun kytkin avataan,vai lukitaanko se vaan mutterin avausta,kiristystä varten,saahan sen nyt muutenkin lukittua,ovatkohan kuulleet pulttipyssystä hesse_blink
Moi. Ehkä kasaamista varten. (Momentti)

Poissa mara h

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 224
  • K 1200S MV Agusta F4R
Vs: Kytkinkori
« Vastaus #16 : 03.10.13 - klo:11:00 »
Kyllä,mutta kuten kirjoitin,sen saa lukittua muutenkin icon_eek

Poissa mara h

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 224
  • K 1200S MV Agusta F4R
Vs: Kytkinkori
« Vastaus #17 : 04.10.13 - klo:06:13 »
Moi. Laakeri koriin vaihdettu 23€. Voitelu-ura hiottu. Satavarma että tulevana keväänä kytkinkorista ei kuulu edes suhinaa. Muutama kuva.
Niin,herra 1234,tuliko tästä modesta toivottu hyöty,jos niin täytynee varmaan itekin askarrella sama juttu hesse_biggrin

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Kytkinkori
« Vastaus #18 : 04.10.13 - klo:18:07 »
Kyllä,mutta kuten kirjoitin,sen saa lukittua muutenkin icon_eek
Moi. Kyllä saa lukittua, ja pitäisikin lukita muualta kuin kampiakselilta. Jos lukitaa kampiakselilta voi käydä niin että kytkin ei kestä kyseistä vääntöä vaan antaa periksi (luistaa).

Avattaessa tai lukkitaessa pitäisi kiinnipito tapahtua kytkimen sisäosasta. Tähänkin löytyy BMW-työkalu.
Tämä kampiakselin lukitus saattaa olla tarpeen vesipumppu, jakopää / nokka-akseli remonteissa.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Kytkinkori
« Vastaus #19 : 04.10.13 - klo:18:17 »
Moi. Laakeri koriin vaihdettu 23€. Voitelu-ura hiottu. Satavarma että tulevana keväänä kytkinkorista ei kuulu edes suhinaa. Muutama kuva.
Niin,herra 1234,tuliko tästä modesta toivottu hyöty,jos niin täytynee varmaan itekin askarrella sama juttu hesse_biggrin
Moi. On liian aikaista paukutella henkseleitä sillä laakerin vaihdosta pitäisi olla esim. 100 000km. Jos ennen tätä alkaa ääntelemää niin harmi. 

Poissa TMy

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 15
  • K1200S -05
Vs: Kytkinkori
« Vastaus #20 : 22.10.20 - klo:23:09 »
Moi. Laitan vielä muutaman kuvan lähinnä mopoilijoille jotka eivät ole nähneet kyseisiä osia luonnossa.
Kuvassa kori 005.jpg näkyy lankaura korin oikeassa reunassa.
Onko langalla merkitystä kytkimen toimintaan?
Niillä mennään mitä on saanut tai ottanut.

Poissa hopeanuoli59

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 88
  • K1300S -09
Vs: Kytkinkori
« Vastaus #21 : 16.06.21 - klo:13:14 »
Analyysiä aiheeseen kytkinkori, saksan foorumilta:


Sinä, en todellakaan suunnitellut tehdä sitä. : LOL:
Mutta videon tehnyt espanjalainen "Hondakiller" -videolle on kattava PDF-tiedosto, jossa on kaikki kytkimen mekaaniset toimenpiteet. Se voidaan kääntää, ei ole niin paljon.
Englanninkielisessä foorumissa kokenut kytkinasiantuntija kuvaa työtään voiteluun ... ja myös jousiin.
(404)

Molemmat kuuluvat yhteen. Yhteensä on 3 kohtaa, jotka tulisi tarkistaa.

1. Voitelu vaihteiston akselin läpi. Joten kytkimeen tuodun öljymäärän.
Se näyttää mielestäni ratkaisevalta kohdalta (!).
2. Kytkimen öljyn tunkeutumispiste. Se tuodaan kytkimeen edessä ja keskiasennossa "kehräämällä".
Eniten kuormitettu kohta on kuitenkin tappi-akselilla suoraan kytkinkotelon pohjassa.
Tämä näkyy myös kulumiskuvioissa.

3. Vaihda väsyneet jouset.

Kohta 3 on vähiten tärkeä, mutta samalla välttämättömin. Se voi johtaa välillisiin vahinkoihin.

Miksi ?
Massat sijaitsevat alumiinikellon ja lähetysvaihteiden parin pohjassa.
Alumiini on kolme kertaa parempi lämmönjohdin kuin teräs ja antaa lämpöä uudelleen nopeasti.
Lisäksi kellolla on suurin pinta.

Lämpö virtaa teräsosiin ja kerääntyy sinne. Lämpökuvassa höyhenet erottuisivat selvästi.
Lisäksi ne lämpenevät paljon pysyvän dynaamisen kuormituksen alla.
Jousilla on myös pieni kosketuspinta verrattuna kaikkiin muihin komponentteihin.

Jos öljyvoitelu on riittämätöntä, sillä on kaksi seurausta: Lisää kitkaa ja vähemmän lämmöntuottoa järjestelmästä -> tämä johtaa enemmän lämpöä kitkalevypakkaukseen ja teräsosiin. (Katso kulumiskuvia)

Jos tätä virhettä ei ole otettu huomioon suunnittelussa (ja virheitä ei yleensä oteta huomioon, sallitaan toleranssit ja suojatoimenpiteet), ... niin koko asia lämpenee oletettuihin parametreihin.

Tässä olisi pitänyt olettaa kytkimen suurin käyttölämpötila 80 ° C. Se olisi tyypillinen. Hyväksyminen.
Joko olet kokeillut ja mitannut (normaaleissa / ihanteellisissa olosuhteissa) tai oletat, että se jo toimii. 80 ° C on myös luokitusraja tavanomaisen laatuluokan jousiteräkselle standardin EN 10270-1 mukaan, jota käytetään melkein kaikissa kytkimissä.

Jos voitelu epäonnistuu, kytkimen lämpötila nousee korkeammalle.
Kytkimen luiska sytytyksestä on normaalia, varsinkin moottoreissa, joissa ei ole vauhtipyörää (ja K1200S: ssä ei ole vauhtipyörää). Varsinkin täydellä kuormituksella 85%. Siksi enemmän öljyä kytkimessä johtaa todistettavasti vähemmän dynamometrillä välitettävään tehoon. Jouset puristetaan maksimiin ja jokainen sytytysvirtahuippu johtaa minimaaliseen liukastumiseen, kunnes jousilla on jälleen jonkin verran varausta seuraavan tehohuipun käsittelemiseksi.

Yli 80 ° C: ssa jouset kärsivät huomattavasti enemmän kuin normaalissa käytössä alle 80 ° C: ssa.
Koska jokainen sytytys + puristus siirtää huippukuormituksen jousiin, ne puristuvat useita satoja tuhansia kertoja jokaisella laukaisulla. Tämän seurauksena ne lyhenevät, kun ne lämpenevät liikaa.

Ja se tapahtuu yhä uudelleen ... niin kauan kuin et ota huomioon lämpötilaa.
Jos käytät vain kovempia jousia, vaihde voi vaurioitua, koska vaimennus ei ole enää oikea.
Taajuusmuuttajien laakerit ja hampaat voivat vaurioitua. (Pistäminen)

Ratkaisu olisi käyttää "standardin EN 10270-2 mukaisia ??venttiilijousijousia" käytettyjen jousien sijaan, joilla on samat dynaamiset ominaisuudet kuin alkuperäisillä. Ne olisi kuitenkin mitoitettava uudelleen hieman erilaisten ominaisuuksien vuoksi. Pituus 32 mm DN20 mm vaijerin paksuus 4,5-4,8 mm (kaltevuus olisi sitten määritettävä).
Venttiilijohtojen jouset ovat vakaita 160 ° C: een asti ja ne on suunniteltu kestävään puristukseen korkeammissa lämpötiloissa.

Mutta ne maksavat myös hieman enemmän, koska ne jätetään päälle ja jäähdytetään useita kertoja.
Lisäksi terästä valssataan pidempään ja käsitellään lopullisella öljykäsittelyllä ennen sen vetämistä.

K1300S: n kytkimen muutokset osoittavat samanlaisia ??pisteitä. Lisä öljyreikä, enemmän öljyvirtausta keskussuuttimen läpi modifioidun aukon ansiosta. Myös öljypumpun käyttölaitteen kytkentäpistettä on tarkistettu, jotta kytkin kestää kovempia jousia. (2 "aukkoa" 6 pienen tapin sijaan).
Ja valokuvista näet jotain "pyöreämpää jousilankaa", joka puhuu venttiilin jousilangasta. Tämä valmistetaan ja käsitellään paljon tarkemmin. Jokainen, joka on koskaan pitänyt venttiilijousta sylinterikannesta ja yhtä kytkimestä, tietää mitä tarkoitan.

(Nämä ovat kaikki uskottavia oletuksia kaikesta, mitä olen tähän mennessä lukenut ja nähnyt espanjalaisissa, englantilaisissa ja amerikkalaisissa foorumeissa, tai mitä minulle on kuvattu sieltä.

Nyt sinun täytyy kokeilla sitä ja ajaa muutama tuhat kilometriä.

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: Kytkinkori
« Vastaus #22 : 17.06.21 - klo:22:51 »
Saksan Ebayssa on muuten saatavana Puolassa tehdaskunnostettuja ja vahvistettuja kytkinkoreja levyineen uusia alkuperäisiä huomattavasti edullisemmin.  Tuohon hommaan erikoistunut paja.
  https://www.ebay.de/itm/Clutch-Basket-BMW-K1200GT-K1200R-K1200S-K1300GT-K1300R-K1300S-2-Year-Warranty/333859241598?_trkparms=aid=111001&algo=REC.SEED&ao=1&asc=20160811114145&meid=ecd86d9d3cc448b682ea4f59f18cfd6b&pid=100667&rk=6&rkt=8&sd=264322407129&itm=333859241598&pmt=0&noa=1&pg=2334524&_trksid=p2334524.c100667.m2042&pageci=96d7f7a6-dde0-4c1c-8c6f-1586ec67b553&redirect=mobile

Hakusana Saksa Ebayhin, jos linkki vanhentunut: clutch-basket-bmw-k1200gt-k1200r-k1200s-k1300gt-k1300r-k1300s
« Viimeksi muokattu: 17.11.21 - klo:11:51 kirjoittanut mp71 »
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa zzhot

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Kytkinkori
« Vastaus #23 : 12.11.21 - klo:12:20 »
Laitoin joskus vuosia sitten  1200s:n käytetyn 1300:n kytkimen,johon vaihdoin myöhemmin teettämäni jouset.Kovaeloksoinnin ansiosta kytkinkorin kuluminen ollut erittäin vähäistä verrattuna alkuperäiseen koriin.Kummallakin olen ajanut yli 100 000km.Olen hankkinut toisen vastaavan kytkinkorin varalle johon olen myös vaihtanut jouset.Se on nyt  ylimääräsenä tuolla hyllyssä,joten pistin nettivaraosaan myyntiin.Jos jollain tarvetta niin sieltä löytyy,eikä taatusti ole enää kytkinkorimurheita.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal