Kirjoittaja Aihe: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi  (Luettu 80952 kertaa)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #60 : 02.06.11 - klo:11:56 »
Moi taas!

Noita kyselyjä on ollut taas jonkin verran. Tuli mieleeni tuosta originaalilaakeroinnista seuraavaa:


Alkuperäiset holkit kuluvat hiekan ja pölyn vaikutuksesta, kuten monet ovat sen huomanneet. Ja mitä väljempi holkki, sitä enemmän ja helpommin likaa pääsee laakerivälyksiin.

Tämän lisäksi hiekka syö myös itse polkimessa olevaa reikää. Jos poljin pääsee kulumaan jonkin verran, niin tilanne menee niin pahaksi, että sitä ei saa korjattua enää alkuperäisosilla eikä myöskään minun tekemälläni setillä. Tähän auttaa vain uuden polkimen hankinta tai polkimen reijän koneistus isommille laakereille, jolloin vaihtokelpoisuus alkuperäisosiin häviää.

No näitä tapauksia ei ole tullut vastaan kuin yksi tähän mennessä. Mutta kannattaa katsoa aika ajoin missä kunnossa laakerointi on ennen kuin saa pahempaa vauriota aikaiseksi.


t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa anothergeek

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 18
  • ZZR1400
    • anothergeek.net
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #61 : 12.06.11 - klo:21:29 »
Kiitokset loistavasta modauksesta. Asensin eilen modin paikoilleen ja vaihdetuntuma parani todella paljon alkuperäistä paremmaksi!
Kawasaki ZZR1400 -2009
ex. BMW K1200R -2007
ex. Honda CBR 1100XX -1998
ex. Honda VFR 750F -1994

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #62 : 13.06.11 - klo:22:50 »
Kiitokset loistavasta modauksesta. Asensin eilen modin paikoilleen ja vaihdetuntuma parani todella paljon alkuperäistä paremmaksi!

Kiva kuulla, että taas on tyytyväinen asiakas lisää.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #63 : 16.10.11 - klo:18:09 »
Toinen (ulompi) laakeri pashana. Mistähän sais uuden? Laitoin ehjän ulommaksi, niin ei klappaa niin pahasti.

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #64 : 16.10.11 - klo:19:53 »
Toinen (ulompi) laakeri pashana. Mistähän sais uuden? Laitoin ehjän ulommaksi, niin ei klappaa niin pahasti.

Saat sen forum tavaratalosta Jyväskylästä RC kaupasta (pienoismalleja ja rc autoja...). Kumisuojattu tai metallisuojattuna SST 8x14. Hinta 2,90€ kpl. Sieltä minä ostin heinäkuussa 4 laakeria ja vaihdepoljin herkäksi.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa Jami-75

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 64
  • R1200GS
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #65 : 09.12.11 - klo:18:00 »
Laitettu on ko. sarja ja hyvältä tuntuu. Harmi kun ei viela pääse koittamaan ajossa miltä tuntuu vaan pitää tyytyä tallituntumaan.

-Jami
BMW R1200 GS -06
Fordson Major -58

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #66 : 10.12.11 - klo:15:57 »
Täälläkin yksi liittyy tyytyväisten modaajien "ala Repa" joukkoon jumpie

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #67 : 10.12.11 - klo:16:18 »
MOi. Onnea. Viisas valinta.

Poissa 57pannu

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 28
  • K12s,Wla45, FLH74,FXST80,TR120r,YZ250,Cr500
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #68 : 21.12.11 - klo:21:57 »
Jos nyt vaikka ihan vähän vain voisi "elvistellä" vaihdepolkimen "mod setistä", niin sen pultin voisi vaihtaa sellaiseksi että sitä kierteetöntä osaa olisi laakereiden ja holkin kohdalla. Olisi ainakin "teknisemmän näköinen". Se että mistä löytää 8 mm sopivan pultin voi ollakin hankalaa, varsinkin jos halotaan hiuksia. Nykyisin kun pultteihin yleensä tehdään kierteet puristamalla tankoaihiota, niin se kierteetön osa on usein alle 8 mm. Toisaalta kyllä joillakin pultintekijöillä on ihan oikeita 8 mm pultteja ja kierteet tehty "oikeaoppisesti". Kun osat ovat sileällä pinnalla niin välykset pienenpiä, jos mahdollista ja kulumiskestävyys parempi.  Eli tarpeeksi pitkä pultti ja loppu rautasahalla poikki

ps. itse olen enimmäkseen puuhastellut näiden tuumakoko pulttien/muttereiden/laitteiden kanssa, niin siellä ei ainakaan kovin yleisesti ole tätä alikoko ongelmaa.

-h-
Ei tämä tästä.

Poissa veetee

  • HP
  • *
  • Viestejä: 340
  • Z 1000 SX Blue
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #69 : 21.12.11 - klo:22:27 »
Käväiseppä Helsingin ruuvihankinta Oy:ssä niin kyllä löytyy pultteja.
Valikoima on kuulemma Suomen paras.

http://www.ruuvihankinta.fi/web/guest/tuotteet

Fabriikki sijaitsee Haagan kupeessa ja jos ei paikalle pääse niin lähetykset maaseudulle on myös mahdollista.
Vauhti korjaa virheet.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #70 : 22.12.11 - klo:06:44 »
Fabriikki sijaitsee Haagan kupeessa ja jos ei paikalle pääse niin lähetykset maaseudulle on myös mahdollista.

UGH! Metropoli on puhunut.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa 57pannu

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 28
  • K12s,Wla45, FLH74,FXST80,TR120r,YZ250,Cr500
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #71 : 22.12.11 - klo:09:27 »
Käväiseppä Helsingin ruuvihankinta Oy:ssä niin kyllä löytyy pultteja.
Valikoima on kuulemma Suomen paras.

http://www.ruuvihankinta.fi/web/guest/tuotteet

Fabriikki sijaitsee Haagan kupeessa ja jos ei paikalle pääse niin lähetykset maaseudulle on myös mahdollista.

Pitää käydä putiikissa, jos joskus on sielläpäin kulkua. Hyvä tietää että pultteja löytyy Helsingistäkin. Meni vähän yo kommentti ohi, mutta kun ei ollut kysymys siitä etteikö pulttia löytyisi muualtakin vaan ihan jostain muusta. Jos vielä haluaisi säädettävyyttä ja varmuutta lisää, niin pulttiin nyloc kiristysmutteri. Silloin se väliholkki ei tartte olla ihan niin kellosepän tarkka.


edit: typoja
« Viimeksi muokattu: 24.12.11 - klo:13:20 kirjoittanut 57pannu »
Ei tämä tästä.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #72 : 25.12.11 - klo:18:58 »
Käväiseppä Helsingin ruuvihankinta Oy:ssä niin kyllä löytyy pultteja.
Valikoima on kuulemma Suomen paras.

http://www.ruuvihankinta.fi/web/guest/tuotteet

Fabriikki sijaitsee Haagan kupeessa ja jos ei paikalle pääse niin lähetykset maaseudulle on myös mahdollista.

Pitää käydä putiikissa, jos joskus on sielläpäin kulkua. Hyvä tietää että pultteja löytyy Helsingistäkin. Meni vähän yo kommentti ohi, mutta kun ei ollut kysymys siitä etteikö pulttia löytyisi muualtakin vaan ihan jostain muusta. Jos vielä haluaisi säädettävyyttä ja varmuutta lisää, niin pulttiin nyloc kiristysmutteri. Silloin se väliholkki ei tartte olla ihan niin kellosepän tarkka.


edit: typoja


Siitä vaan nyloccia kehiin. Sillä saa joko välyksiä aikaiseksi tai kiristettyä laakerit rikki. Ja silloin ei tämä parannus enää olekaan parannus. 
Pysyisin edelleen tehtaan kiristysarvoissa tarkkaan mitoitetuilla osilla, jolloin voi olla varma siitä että homma on ok.

Pultti sinänsä on hyvä ratkaisu. Mutta ei tuokaan laakerivälyksiä vastaavaa mitoitusta vielä anna vaan välystä jää pultin ja laakereiden pintojen väliin. Eli parannus jää tässäkin vielä kosmeettiseksi. Joskin maalaisjärjellä ratkaisu näyttää paremmalta kuin alkuperäisellä pultilla jossa laakeri lepää kierteen päällä.   


Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 57pannu

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 28
  • K12s,Wla45, FLH74,FXST80,TR120r,YZ250,Cr500
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #73 : 25.12.11 - klo:20:57 »
Kiitos hyvästä kommentista, lukkomutteria ajattelin lähinnä lukitukseen - en kiristämiseen. Taisinpa tuossa huolimattomasti kirjoittaa kiristysmutterista. Mutta hyvä että tuli korjatuksi. Niinkuin yleisesti tiedossa on niin sellainen sopiva käsitiukkuus on näissä pikkukiristyksissa poikaa, harvoin tulee momenttiavainta otettua esille. Mutta toisaalta lukittuuhan se pultti ruuvilukitteella. Olen sen verran vanhanaikainen että luotan lukitusmutteriin.

Niin tuossahan kuvassa se ulompien levyjen hartia painaa sisäkoolia, niin kuin pitääkin. Kaikki me jotka olemme rakennelleet /sovitelleet pyörän etu -tai taka- akseleita napohin, väliholkkeja, jarrukilpiä ja laakereita, tiedämme tämän karvaasti. Väärin tehtynä tulee sutta ja sedundaa nopeasti.

jk
Jos oikein pyörä täristää ja haluaa että mutteri pysyy ihan varmasti kiinni, niin ruuvilukitteella nyloc -mutteri väärille kierteille ja lopuksi niitataan pultinpää, jopa pysyy..;), jos vielä epäilee niin "hitsinööli" pultinpäähän.

edit typoja
« Viimeksi muokattu: 25.12.11 - klo:22:48 kirjoittanut 57pannu »
Ei tämä tästä.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #74 : 27.12.11 - klo:08:27 »
MOi. K12, K13 alkuperäiset kiinnitysruuvit näyttäisi täyskierteiseltä. Alkuperäisessä kiinnityksessä ei ollut väliä vaikka laakeriholkin ja ruuvin välissä olikin tyhjää. Liitos oli suunniteltu kitkaliitokseksi, jolloin liikettä ei tapahtunut holkin ja ruuvin välissä.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal