Kirjoittaja Aihe: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen  (Luettu 30799 kertaa)

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #15 : 25.09.13 - klo:10:40 »
Moi. Minäkin voin hämmentää.
-Joutokäynti (vaihde vapaalla) ei tarvitse kyseistä sensoria.
-Joutokäynti (vaihde päällä) tarvitsee sensori tiedon.
-Joutokäyntiä ohjataa joutokäynnin hallintalaitteella (K13 laite parempi kuin K12 hallintalaite) Kuten edellisessä kirjoituksessa kerrottii venttiili päästää kaasuläppien ohi ilmaa imusarjaa.

Vaikka kyseistä sensoria ei olisi, voisi tällä ajaa kun kierroksia pitää yli 2500rpm. Jos kierrokset laskee alle tämän on käynti huonoa. Normaali matka-ajo
onnistuu vallan mainiosti. Kulutus normaalia suurempi.
Käynnistymiseen ei sensori vaikuta.

Okei, kun kerran tarkoitit TPS-anturia, niin kommentoin. Kirjoituksesi antaa ymmärtää, että anturi on kovin tarpeeton. Kuitenkin sen antaman signaalin perusteella polttoainetta ruiskutetaan. TPS on potentiometri, siis säätövastus, joka antaa moottorinohjaukselle kaasuasennosta riippuvan jännitteen. Huonolla toteutuksella se alkaa 'rohisemaan' eli kosketus jossain kohden (todennäköisesti pikkukaasuilla nollan tuntumassa) on heikko, jolloin signaali ei ole sitä mitä pitäisi. Omassa pyörässä kaasuun koskematta bemarin testeri näytti kaasuasennoksi 100% ja polttoainetta syötettiin kyllä reippaasti, sellainen usva tuli putkesta eikä kone tahtonut pysyä käynnissä. Sitten kun kaasua avasi tietyn pisteen yli, moottori toimi normaalin oloisesti. Kaasua piti avata arviolta vähintään 10-20%, eli tyhjäkäyntiventtiili ei ollut ainoa ilmansaanti. Kaasun avaus ja vapautus ('kilautus') poisti ongelman hetkeksi.

Tyhjäkäynnillä kone saa ilman tyhjäkäyntiventtiilistä, jonka siis pitää toimia. Sitä ohjataan sähköllä ja arvatenkin ECU sitä ohjaa. Mutta mistä se tietää ohjata? Ehkäpä kierrokset, kaasuasento ja jokin muu tieto?

K12-sarjankin pyöriinkin vaihdeltiin uusia ilmaboxeja, jossa yhteydessä tyhjäkäyntiventtiilin malli muuttui. Uusi venttiili on metallia, eikä muovia kuten aluksi. K13-sarjassa on varmaankin tuo sama metallinen, joskin niistäkin on raportoitu tyhjäkäyntiongelmia. Itsellä on edelleen vanha ilmaboxi ja muovinen venttiili, koska muovista ei saa varaosana yksinään ja metallinen ei käy sen tilalle, uusi boxi maksaa muutamia satasia. Ilmaventtiili on kuitenkin aiemmin putsattu huollossa, eikä sillä ollut havaittavaa vaikutusta silloin kun pyörä oireili.

Niin tai näin, mutta jos tyhjäkäynti vaeltelee, niin mikä on syy? Jos tieto on olemassa, niin se olisi nyt hyvä kertoa selkeästi kysyjälle, että osaa vaatia korjaukset. Ja monia muitakin varmaan kiinnostaa.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #16 : 25.09.13 - klo:15:18 »
Moi. Kirjoitukseni tarkoitus ei ollut tehdä kyseistä sensoria tarpeettomaksi tai vähäpätöiseksi. Jos voisit ystävällisesti kirjoittaa mitkä kohdat vähättelevät kyseistä sensoria, niin poistan kyseiset kohdat.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #17 : 25.09.13 - klo:15:53 »
Kerro nyt vaan, että mikä aiheuttaa tyhjäkäyntiongelman, siitähän tässä on kyse. Tai edes jotain selkeätä spekulointia jos et tiedä. Tästä turhasta arvuuttelusta oli jo joskus aikaisemmin puhetta.

Ei se mitenkään auta kysyjää asian selviämisessä, että poistat jotain tekstiä, mutta itse ymmärrän tämän "Vaikka kyseistä sensoria ei olisi, voisi tällä ajaa kun kierroksia pitää yli 2500rpm. Jos kierrokset laskee alle tämän on käynti huonoa. Normaali matka-ajo onnistuu vallan mainiosti." siten ettei kaasuasentoa paljon tarvitse tietää, eli TPS on pitkälti tarpeeton. Ihmettelen vaan millä perusteella polttoaine sitten ruiskutettaisiin...ja ajokin käy niin vallan hyvin ilman mitään tietoa kaasuasennosta.

Alleviivasin ja laitoin lainausmerkkeihin sinun tekstisi, jotta se olisi helpompi huomata, etkä luule sitä minun sanomaksi. Lainaushan on edellisestä viestistäsi.

Omat spekulointini aiheesta voivat olla täysin metsässä, mutta toistaiseksi pysyn sanoissani kunnes saan parempaa tietoa. Tämä foorumihan on tiedon jakamista varten hyvin sovelias. spk_1978 esimerkiksi tuossa alussa heitti heti faktat pöytään noista rallatuksista. Tähän tyhjäkäyntiin ei vaan ole vastaavia faktoja, vielä.

Poissa xnikula

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • BMW K 1200 R 2007 Keltainen
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #18 : 25.09.13 - klo:16:57 »
Kiitos vastauksista.
Pyörä viety tänään huoltoon, ja saatteeksi kopioin täältä saamaani infoa :) Sekä nuo BMW recall-kutsut...osaapa laiskempikin huoltomies sitten tarkistella ne ;)

Mutta huomenna varmaan saan pyörän takaisin, ja infoa lisää tuosta tyhjäkäyntiongelmasta.
BMW laatua ????

Poissa xnikula

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • BMW K 1200 R 2007 Keltainen
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #19 : 27.09.13 - klo:14:02 »
Nyt olisi 30tkm huolto tehty, mutta eivät ehtineet selvittämään vielä tuota rallatusta/tyhjäkäynti ongelmaa...uusi aika 2 viikon päästä :(
No, jätin pyörän sinne kun ei nämä kelitkään mitään herkkuja ole...haetaan sieltä ajoon jos oikein komiaa keliä pukkaa.

Palataan asiaan parin viikon päästä..
BMW laatua ????

Poissa xnikula

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • BMW K 1200 R 2007 Keltainen
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #20 : 16.10.13 - klo:15:11 »
Terve,

Pyörä haettu tänään korjaamolta. Rallatuksen vika selvisi, "kytkinkruunun" (tai mikä se nyt on) jouset liian löysät ja silminnähden kuluneet. Onneksi oltiin oston yhteydessä sovittu korjaus merkkihuollon piikkiin, hintaa kertyi n 2000€...siihen tosin kuului se uudenmallinen ketjukiristin... Mutta kallista lystiä olisi ollut omasta pussista maksella. Yritän saada kuvan liitetyksi...

Samalla tehtiin 30tkm huolto.

Nyt pyörä ajokunnossa, ei muuta kuin odottelemaan ensi kevättä ;)

Kiitos kaikille vastanneille.

« Viimeksi muokattu: 16.10.13 - klo:15:18 kirjoittanut xnikula »
BMW laatua ????

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #21 : 16.10.13 - klo:16:40 »
Hyvin hoidettu, pisteet myyjälle ja ostajalle. hali_peukku
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa mara h

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 224
  • K 1200S MV Agusta F4R
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #22 : 17.10.13 - klo:05:55 »
Miten sen tyhjäkäynnin kanssa,uusittiinko mitä,TPS?,tyhjäkäynnin säätöyksikkö? :(

Poissa mara h

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 224
  • K 1200S MV Agusta F4R
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #23 : 17.10.13 - klo:20:30 »
Terve,

Pyörä haettu tänään korjaamolta. Rallatuksen vika selvisi, "kytkinkruunun" (tai mikä se nyt on) jouset liian löysät ja silminnähden kuluneet. Onneksi oltiin oston yhteydessä sovittu korjaus merkkihuollon piikkiin, hintaa kertyi n 2000€...siihen tosin kuului se uudenmallinen ketjukiristin... Mutta kallista lystiä olisi ollut omasta pussista maksella. Yritän saada kuvan liitetyksi...

Samalla tehtiin 30tkm huolto.

Nyt pyörä ajokunnossa, ei muuta kuin odottelemaan ensi kevättä ;)

Kiitos kaikille vastanneille.
Eiköhän siihen tullu uus häkki kaikkine jousineen,ei niitä ainakaan myyvä erikseen,jos kiristin tuli uus,ni eiköhän siihen tullu myös uudenmallinen ketju sekä ketjupyörät ja kampiakselin päähän tämä ylihyppäämisen esto käikäle.Ei tämän uuden ketju ketjupyörä paketin hinta ole kun 150€,käikäleen saa ilmaseksi,aika reippaasti on töitä laitettu,todellisuudessa se remontti ei liikkeelle maksanut puoliakaan tuosta,ja siehän ite olet sen pyörän hinnassa maksanut respekt

Poissa xnikula

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • BMW K 1200 R 2007 Keltainen
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #24 : 18.10.13 - klo:07:46 »
Huomenta,
Totta, ei tuo korjaus Käyttöautolle tuota maksanut, mutta asiakkaalle olisi maksanut...tuntiveloitus kuitenkin 100€/h ja osat päälle.

Ja totuus on, ettei myyjätkään osaa aina varautua isompiin korjauksiin...sain pyörän sen verran hyvään hintaan, että epäilen Käyttöauton tienanneen juurikaan tuosta kaupasta. Pääsivät kauan myynnissä olleesta pyörästä lähinnä eroon, pyöräkauppa kun on hidastunut merkittävästi... ja päälle vielä syysale ????

Mutta pääasia että kaupan molemmat osapuolet tyytyväisiä, hienosti Käyttöauto hoiti homman vaikka hiukan kesti korjaus..

Kevättä odotellessa..

Ps: tyhjäkäytiä en huomannut vielä edes tarkistaa, pitääpä käydä päräyttämässä käyntiin tässä joku päivä...
BMW laatua ????

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #25 : 18.10.13 - klo:14:11 »
Sekö tyhjäkäynti on aina epävakaa? Meinaan että voineko asian todentaa noin vain.

Jos ei ollut erityistä puhetta asiasta, niin eiköhän tuo ole jätetty sillensä, luulen mutu.

Poissa xnikula

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • BMW K 1200 R 2007 Keltainen
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #26 : 18.10.13 - klo:14:18 »
Terve,
Kyllä siitä mainittiin huoltoon vietäessä, en hokannut vain tarkistaa että vieläkö tyhjäkäynti aaltoilee... tarkistan kunhan ehdin :)
BMW laatua ????

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #27 : 18.10.13 - klo:15:58 »
Tarkoitin että huollosta hakiessa olisi pitänyt tulla jotain mainintaa korjauksesta. En usko mitään tapahtuneen...

Poissa xnikula

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • BMW K 1200 R 2007 Keltainen
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #28 : 18.10.13 - klo:19:42 »
ahaa...voipi olla noin. Keskityttiin ehkä liikaa siihen kytkimen korjauksen läpikäymiseen, sekä 30tkm huoltoon. Ainoa mitä korjaaja sanoi oli: nyt toimii hyvin, kovaa ajoa vain :)

No, jos tuo tyhjäkäynti edelleen seilaa, niin kaippa sitä voisi viedä sen takaisin ;) Ei tässä kuitenkaan ajelle pahemmin lumisateessa...

Mutta ilmoitan kunhan tarkistan asian...nyt viikon ansaitulle lomalle Kuusamoon!

Adios!
BMW laatua ????

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #29 : 28.10.13 - klo:11:05 »
Tyhjäkäyntiin liittyen sattui silmiin sakujen palstalta K1300S ongelmat moottorin sammumisesta tyhjäkäynnillä ja esim. kun kytkin vedetään pohjaan, sekä epävakaa tyhjäkäynti. Näytti olevan kaikenlaista kokeiltu/vaihdettu ja toimivimmaksi oli todettu ruiskurungon vaihto. Siinähän tulee mukana tietääkseni kurkut läppineen, ruiskut ja ... TPS. Tuollaista pakettia heiluttelivat minunkin silmien edessä Kuvalla...vaan vaihdettiinkin vain TPS nyt ensin, koska siitä oli lopulta selkeä indikaatio testerissä. Toistaiseksi sehr gut.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal