BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: MarkoNy - 21.10.16 - klo:18:36

Otsikko: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: MarkoNy - 21.10.16 - klo:18:36
Morjens

Olen tuossa kuulostellut tuoreen hankinnan kytkimen ääntelyä ja todennut sieltä kuuluvan ylimääräisiä ääniä. Tyhjäkäynnillä kuuluu aika-ajoin korahtelua tyhjäkäynnin hieman vaellellessa. Kytkin painettuna ääntä ei kuulu eikä tietty ajossakaan.

Kaikenlaisia palstoja olen selaillut ja toimivin korjaus näkyy olevan hiton kallis kytkinasetelman uusiminen. Oli joku insinööri koneistellut ja modannut vanhaa kytkintä hyvin tuloksin, mutten kuulu kyseiseen ihmisryhmään eikä ole kamppeitakaan moiseen harrastukseen.

Tämän hetkinen tarjous remontista on n. 2300 e kaikkineen ja vaikka myyjäliike puoliksi osallistuu kustannuksiin, on se silti karvas hinta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia vai oletteko vain tyytyneet kuuntelemaan korinoita?
Muuten niin mahtava prätkä ettei voi kuin ihastella!  hali_peukku

T Marko
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: hidas57 - 21.10.16 - klo:20:46
Niin, siellä on jotain väljyyksiä, joista ääni tulee. Toimintaan tuo ei vaikuta. Omassa pyörässä oli myös vastaavaa, mutta hoidettiin aikoinaan kustannuksitta osat vaihtaen. Useimmat vain kuuntelevat noita ääniä. Eihän ne niin erikoisia ole joihinkin Ducateihin verraten.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: MarkoNy - 22.10.16 - klo:07:21
Ei se tosiaan liene vaarallista mutta kiusallista. Ja jos se vielä kilometrien karttuessa lisääntyy ei korva tykkää moisesta.
Jonkinlainen vammaisuus ylimääräisiä mekaanisia ääniä kohtaan vallitsee. Vaikka tietynlaisesta "ominaisuudesta" puhutaankin epäilen suunnittelun tai materiaalin heikkoutta tuossa kohtaa luettuani lukuisia artikkeleita aiheesta. Voitelun heikkous on tullut esille joissain yhteyksissä.

T Marko
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: hidas57 - 22.10.16 - klo:10:06
No lähinnä kytkinkorin väljyydestä, eli liian suurista toleransseista olen kuullut. Voitelua tuskin korjasivat omastanikaan, ajettu nyt vähän vajaa 100tkm. Enemmänkin ajettuja tältä palstalta löytyy.

Ilman muuta ylimääräiset äänet ärsyttävät, etenkin kun laite on muuten hyvä.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: mp71 - 22.10.16 - klo:15:45
Kytkinkoriin kuluu kolot ja levyt kuluu vastaavista kohdista ja tulee päittäisvälystä, joka kolisee. Lopulta alkaa takellella, jos kolot tarpeeksi syviä. Ei sille välttämättä kyllä kannata mitään tehä.

Ducatiin remppa maksaa alle puolet tuosta, mutta ei kyllä kestä kilsoja yhtä paljo.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: MarkoNy - 22.10.16 - klo:17:27
Varmaan tulee käytettyä myyjäliikkeen osallistuminen talkoisiin sen sijaan et itse sitten joskus sen teettää. Ajatus olisi että tästä pyörästä tulisi pidempiaikainen tuttavuus. Vuosimalli on -08 ja kilometrejä karvan verran alle 40 tkm.
Tuntuu että löytyi sellainen sielunkumppani käytökseltään ja näöltään. love5

T Marko
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: Jussipolo - 23.10.16 - klo:21:13
Minulla ässässä kilissyt tyhjäkäynnillä jo 30000 km. Lasissa 103000 km ja ei ajoa haittaa. Kytkinlevypaketti on jo himassa. Vain kytkinkori puuttuu. Koko homma tehdään kun on pakko. Ei ole vielä hätää.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: hopeanuoli59 - 29.10.16 - klo:11:43
Morjens

Olen tuossa kuulostellut tuoreen hankinnan kytkimen ääntelyä ja todennut sieltä kuuluvan ylimääräisiä ääniä. Tyhjäkäynnillä kuuluu aika-ajoin korahtelua tyhjäkäynnin hieman vaellellessa. Kytkin painettuna ääntä ei kuulu eikä tietty ajossakaan.

Kaikenlaisia palstoja olen selaillut ja toimivin korjaus näkyy olevan hiton kallis kytkinasetelman uusiminen. Oli joku insinööri koneistellut ja modannut vanhaa kytkintä hyvin tuloksin, mutten kuulu kyseiseen ihmisryhmään eikä ole kamppeitakaan moiseen harrastukseen.

Tämän hetkinen tarjous remontista on n. 2300 e kaikkineen ja vaikka myyjäliike puoliksi osallistuu kustannuksiin, on se silti karvas hinta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia vai oletteko vain tyytyneet kuuntelemaan korinoita?
Muuten niin mahtava prätkä ettei voi kuin ihastella!  hali_peukku

T Marko

Ohessa vähän kytkin asiaa. Sen korin saa kyllä korjattua ilman koko kytkimen vaihto, olen sen tehnyt. Siinä korissa olevat jouset kuolleentuu ja kytkin alkaa ravistelemaan. Tilasin uudet jäykemmät jouset ja vaihdon ne. Nyt pyörällä menty noin 115.000km ja hyvin toimii. Jäsen 1234 häneltä sain tiedon mitkä jouset piti laittaa.

http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=1269.0

Lisää kytkinasiaa

http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=324.0
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: hidas57 - 29.10.16 - klo:12:25
Voisitko vielä mainita mistä nuo jäykemmät jouset sai, niin on tarvitsijoille tietoa. En noista linkeistä hoksannut.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: 1234 - 29.10.16 - klo:21:07
Jouset.com    SODEMAN R206-405.(keltainen)  Älä vaihda välyksenpoistojousta.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: Jussipolo - 31.10.16 - klo:20:43
Jouset.com    SODEMAN R206-405.(keltainen)  Älä vaihda välyksenpoistojousta.
Kiitos vinkistä. Mehän voitais Hidas57:n kanssa talven aikana askarrella...? Mun mopo löytyy Killeriltä lämpimästä tallista.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: hidas57 - 02.11.16 - klo:12:19
Heh, meikäläisestä ei ole ainakaan asiantuntija-apua. Voin kyllä tulla mukaan oppimaan... Ja huoltoromppu löytyy.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: Jussipolo - 13.11.16 - klo:18:35
Heh, meikäläisestä ei ole ainakaan asiantuntija-apua. Voin kyllä tulla mukaan oppimaan... Ja huoltoromppu löytyy.

No joo. Se oli sellainen nopea heitto. Pitäisi saada enemmän tietoa, jotta onnistuuko tavan hemmolta tehdä toi jousien vaihto? Ja montako niitä jousia menee ja mitä muita osia tarttee? Voitteko vastailla hyvät ystävät.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: 1234 - 29.11.16 - klo:20:28
Moi. Jouset 4kpl löytyy hinta 0,29€/kpl +postimaksu. Jos tarvitset vaihtotietoa annan yksityisviestinä.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: 1234 - 30.11.16 - klo:14:51
Moi. 3kpl kupuniitti (teräs) mitat, halkaisija 7,5 pituus 22,3. Aihio josta kyseisen niitin voi valmistaa on 8x50. Aihion voi hankkia esim. Ruuvi.net 3kpl 8x50 maksaa noin 2,03€ +toimituskulut. 2,6mm paksun jousipesän kannesta on pyöristettävä jousipesien terävät reunat. Jousista on poistettava kaikki maali. Poiston voi tehdä esim. Mekaanisesti, maalinpoistoaineella, hiekka/lasikuula tai soodapuhalluksella. Älä käytä lämpöä maalin poistoon. Kun niittaat pidä kaikissa reijissä niitit. Hyvä niittaustyökalu on hydraulipuristin. Huom.Jos valmistat itse niitit hyvä materiaali on
St37.
Onnea vaihtotyölle.   
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: 1234 - 25.02.17 - klo:09:43
Moi. Eipä ollut tästä kytkimenjousivaihdosta suurta hyötyä, nämä R206-405 jouset kestivät noin 60 000km. Nyt löytyy suomessa teetettyjä jousia jotka ovat rankempia. Uskon että nämä jouset ovat ikuisia. Tämä jousiharmi on myös 13 kytkimissä. Vaikuttaa että jouset ovat samoja kun 12 kytkimessä. Jenkeistä tullut 13 kytkin ajettu tietojen mukaan 28 000 oli jousistaan loppu. Siihen vaihdetaan suomijouset. Älä Jussipolo vaihda R206 jousia jos haluat niiden kestävän pitempää kuin edellä kerrottu. Mutta vaihda polttoaine pikaliitin, tätä suosittelen kaikkiin vanhempiin mopoihin.         
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: hidas57 - 26.02.17 - klo:10:34
Tämä pikaliitin on hyvä pointti. Kun äskettäin otin tankin irti, niin huomasin pettymykseksi, että siellähän oli edelleen muovinen pikaliitin, vaikka käsitin sen vaihdetun metalliseksi. Lisäksi piti olla jokin metallinen tukirengas tankin puolella, jollainen näytti olevan sen pikaliittimen vastinkappaleen tyvessä. En kylläkään muista minkälainen se puoli ennen oli. Sen muistan, että huollon kaveri väitti pikaliittimen hajonneen käsiin vaihdon yhteydessä.

Voisiko joku kertoa millainen K13:ssa on tuo pikaliitin, muovia vai metallia?

Tässähän oli se tarina, että pikaliitin voi hajota tärinästä ja silloin tulee bensat syliin ja matka katkeaa. Käsittääkseni vastaava pikaliitin voi olla muissakin bemareissa. Tästä oli recall ainakin K12 pyöriin.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: Jussipolo - 26.02.17 - klo:20:44
Moi. Eipä ollut tästä kytkimenjousivaihdosta suurta hyötyä, nämä R206-405 jouset kestivät noin 60 000km. Nyt löytyy suomessa teetettyjä jousia jotka ovat rankempia. Uskon että nämä jouset ovat ikuisia. Tämä jousiharmi on myös 13 kytkimissä. Vaikuttaa että jouset ovat samoja kun 12 kytkimessä. Jenkeistä tullut 13 kytkin ajettu tietojen mukaan 28 000 oli jousistaan loppu. Siihen vaihdetaan suomijouset. Älä Jussipolo vaihda R206 jousia jos haluat niiden kestävän pitempää kuin edellä kerrottu. Mutta vaihda polttoaine pikaliitin, tätä suosittelen kaikkiin vanhempiin mopoihin.      

Kiitos vinkistä 1234. En vaihda noita jousia. Kun vaihdan niin vaihdan uuden kytkinkorin jousineen. Kytkinlevypaketti on jo ollut hyllyssä pari vuotta. Se vaihdetaan samalla. Tankin pikaliittimestä en tiedä, lienee vaihdettu...näin muistelen jotta on. Ei ole vielä tulleet bensat kupeelle.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: MarkoNy - 24.06.17 - klo:08:01
Morjens. Lämmittelen aihetta kytkimen äänistä. Onko kukaan onnistuneesti saanut äänet häviämään ja millä konstilla jos näin on päässyt käymään? Jousista on ollut kirjoittelua sekä korin laakerista. Onko näiden vaihtelusta ollut apua asiaan?
En raaskinut tässä vaiheessa lähteä tekemään kallista koko paketin vaihtoa, varsinkin jos uusissa kytkimissä, joidenkin viestien mukaan, on samaa ongelmaa.

T Marko

P.S. On se vaan edelleen mitä mainioin menopeli. 👍🏼
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: hidas57 - 24.06.17 - klo:19:18
No mulla on ollut uusi K13 kytkin ehkä 70tkm, 102tkm mittarissa. Ei se ääntele. Jos tyhjäkäynnissä on ongelmaa, liian matala ja aaltoileva, niin silloin äänet ilmenevät herkimmin jos niitä on.

Oma pyörä tykkää luonnostaan käydä tyhjäkäyntiä kovin rikkaalla, AFR vähän yli 12, joskin vaihtelee. Silloin se pelaa hyvin. Jos laihennan, niin ei ole yhtä hyvä, joskin alle 13.5 toimii. Monet pyörät käyvät liiankin laihalla, myös tyhjäkäynti.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: MarkoNy - 24.06.17 - klo:20:55
Ok. Siis se K13 kytkin on ilmeisesti parempi. Milläs saisi tyhjäkäyntiä pari satkua ylemmäs? Tämän huomion kertoi myös Lahden mp servicen asentaja mutta totesi myös olevan mahdoton nostaa tyhjäkäyntiä ylemmäksi.

Onko tietoa noista jousien/ laakerien vaihdon seurauksista?

T Marko
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: hidas57 - 25.06.17 - klo:11:40
Tyhjäkäynnistä, kyllä se kierrosten nosto lienee hankalaa. Sen sijaan käynnin tasaisuudelle pystyy ehkä jotain tekemään. Ensinnäkin TPS pitää olla oikein kalibroitu. Sitten pitäisi saada seos sopivalle alueelle, jotta käynti on tasainen. Eikä nämäkään tietysti takaa mitään!

Jotkut ovat laittaneet booster plugin seoksen rikastamiseksi. Tämänhän luulisi toimivan myös tyhjäkäynnillä, koska muuttaa ecun näkemän ilman lämpötilan viileämmäksi kierroksista riippumatta. Kovin kallishan se ei ole kokeilla. Oman mutu-kokemuksen mukaan rikkaamalla seoksella tyhjäkäynti on parempi.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: MarkoNy - 25.06.17 - klo:12:32
Pitäis kohdata jossain niin voisi ääniä vertailla. Näillä nurkilla yleensäkin BMW kalustoa harmillisen vähän, saatikka juuri näitä kulkimia.
Ehkä säästelen valuuttaa ja uusin kytkimen jos se enemmän alkaa oireilemaan. Halvallahan noita ei taida saada. 😒
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: Jussipolo - 25.06.17 - klo:21:23
Kytkimen osat maksaa liki 2000 e ja työt päälle. Kytkin kori ja kytkinlevy paketti ovat osia. Mulla on jo varmaan 3 vuotta ollut hyllyssä kytkinlevy paketti. Kori pitäis vielä tilata. Mutta kun ei luista ollenkaan ja ajo ihan normaalia. Ainut on tyhjäkäynnillä korista kuuluva korahtelu. Silloin tällöin. Suunnittelin 120000 km:ssa vaihtavani kytkimen kokonaan ison huollon yhteydessä.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: MarkoNy - 26.06.17 - klo:08:15
Mp Nurmi Jyväskylästä antoi tarjouksen kytkimen ja tykötarpeiden vaihdosta 2300 e ja RM Heino vähän vähemmän. Hiton kallis se on. Sen verran vähän toistaiseksi ääntelee ja muuten hyvin toimii, että yritän elää sen kanssa. Menee varmaan vaihtoon jossain välissä.
Käytettyjä kytkimiä jonkin verran on tarjolla, vähän ajettujakin, mutta niissäkin saattaa olla ihan sama vika.
Ei viitsi kokeeksi tilailla merten takaa.

Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: Jussipolo - 10.07.17 - klo:14:53
Mp Nurmi Jyväskylästä antoi tarjouksen kytkimen ja tykötarpeiden vaihdosta 2300 e ja RM Heino vähän vähemmän. Hiton kallis se on. Sen verran vähän toistaiseksi ääntelee ja muuten hyvin toimii, että yritän elää sen kanssa. Menee varmaan vaihtoon jossain välissä.
Käytettyjä kytkimiä jonkin verran on tarjolla, vähän ajettujakin, mutta niissäkin saattaa olla ihan sama vika.
Ei viitsi kokeeksi tilailla merten takaa.
Monta vuotta minäkin olen noiden pikkuäänien kanssa pärjännyt. Laittaa sitten kuntoon koko kytkimen kun pahenee. Vielä menee...
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: Lare - 19.05.19 - klo:10:24
Itse hommasin nyt tällaisen 2005 vuoden 70 tkm ajetun K1200S:n, jossa on tämä perinteinen kytkimen ääni. Vaikka tuosta ei mitään muuta haittaa taida olla kuin ääni, korjaustoimet ovat nyt harkinnassa. Olen selvitellyt asiaa harkitsen joko nykyisen korjaamista tai kytkimen vaihtoa 1300:sta. Jenkkilästä saisi tällaisen paketin käytettynä öljypumpun rattaalla ja kytkimen painajatapilla tulleineen n. 1000 eurolla, välillä halvemmallakin.

Jos lähtisi korjaamaan nykyistä, täytyisi siis jouset vaihtaa ja samalla kannattanee porata alimman kytkinlevyn öljyreikä lähemmäs hubin reunaa (https://youtu.be/IdIi3gZq87A?t=967). Videossa https://youtu.be/IdIi3gZq87A?t=1356 kerrotaan myös että niitit eivät ole suorat, vaan kartiomaiset, joten niittejen kanssa pitää olla tarkkana. Tässä videossa https://youtu.be/tcTi3Mesa1w?t=2430 niittejen sijaan reikiin tehdään kierteet ja niittejen sijaan käytetään ruuveja lukitteella höystettynä. Mitäs mieltä raati on tästä ratkaisusta? Kun noita videoita katsoo, niin ruuveihin/niitteihin ei taida juurikaan kohdistua kuormitusta, vaan jousilevyjen kuormitus kohdistuu itse kytkinkoriin.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: Jussipolo - 20.05.19 - klo:10:59
Itse hommasin nyt tällaisen 2005 vuoden 70 tkm ajetun K1200S:n, jossa nämä perinteiset oireet. Rallatuksen lisäksi vaihteiden vaihdon kolahdukset ovat melko kovat myös 2. ja 3. vaihdettaessa. Alunperin ajattelin, että kyllä tämän kanssa pärjätään, mutta kyllähän nuo äänet meinaa ottaa aivoon. Joten korjaustoimet ovat nyt harkinnassa. Olen selvitellyt asiaa harkitsen joko nykyisen korjaamista tai kytkimen vaihtoa 1300:sta. Jenkkilästä saisi tällaisen paketin käytettynä öljypumpun rattaalla ja kytkimen painajatapilla tulleineen n. 1000 eurolla. Tuossahan on noiden jousten lisäksi öljyn syötön vähyys haasteena, joka korjautusi uusilla palikoilla. Tosin en tiedä ihan tarkasti, mihin tuo öljyn syötön vähyys vaikuttaa jos kuitenkin ko. asiaan liittyvä takaisinkutsu on hoidettu.

Jos lähtisi korjaamaan nykyistä, täytyisi siis jouset vaihtaa ja samalla kannattanee porata alimman kytkinlevyn öljyreikä lähemmäs hubin reunaa (https://youtu.be/IdIi3gZq87A?t=967). Videossa https://youtu.be/IdIi3gZq87A?t=1356 kerrotaan myös että niitit eivät ole suorat, vaan kartiomaiset, joten niittejen kanssa pitää olla tarkkana. Tässä videossa https://youtu.be/tcTi3Mesa1w?t=2430 niittejen sijaan reikiin tehdään kierteet ja niittejen sijaan käytetään ruuveja lukitteella höystettynä. Mitäs mieltä raati on tästä ratkaisusta? Kun noita videoita katsoo, niin ruuveihin/niitteihin ei taida juurikaan kohdistua kuormitusta, vaan jousilevyjen kuormitus kohdistuu itse kytkinkoriin.

Jokainen saa tehdä rahoillaan mitä haluaa. Itse kannatan alkuperäisiä systeemejä. Olisin tosiaan päässyt kytkimen puolesta vaikka kuinka pitkään, mutta 2018 kesällä päätin laittaa koko kytkin setin uuteen kuntoon. 126000 km oli ajettu. Nyt on uutta kytkinkori ja kytkinpakka. Työt hoiti Nurmi mp. Laskin että noin 2500 euroo olisi tämä homma. Mulla oli jo jemmassa kytkinpakka, arvo 1000 e. Ei oo halvimmasta päästä, mutta nyt toimii. Voi luottaa tien päällä kun pitkiä reissuja teen.
En ole niin teknis suuntautunut kaveri, että lähtisin soveltamaan eri laitteen osia. Varmaan mahdollista ja ken tekee kunnia hänelle.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: mp71 - 22.05.19 - klo:16:07
Jos pelittää en olis ihan helposti huolissani ääänistä. Tulppia vaan korviin :-). Varsinkin isolla vaihteella hiljaa ajaessa kytkinkoriin kuluu kolot (levyt hakkaa eestaas kytkinkorin sisällä ja syö kolot), jotka voi aiheuttaa pientä takeltelua. Kova ajo auttaa tähän eli kovia kierroksia ja kunnon kiihdytyksiä paikaltaan reilulla kaasulla ja piemmällä vaihteella ajoa, ei heti 6sta silmään, kun vetää. Esim. omalla nykyisellä oli ajettu 28 tkm ostaessa ja oli ostaessa tiedossa tuo pieni kytkimen ravistus, joka oli syntynyt iäkkään kuskin turhan rauhallisessa ajossa. On parantunut jonkin verran - katsotaan kuinka pitkään pääsee. Edellisessä alkoi kytkin hiukan luistaan n. 100 tkm kohdalla.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: Lare - 31.05.19 - klo:22:35
Näköjään vaihtelee tuo kytkinkorien saatavuus aika paljon kuten myös hinnat. Taidanpa kuitenkin päätyä noihin pelkkien jousien vaihtamiseen, koska käytetyssä kytkinkorissa tuo homma tulisi joka tapauksessa eteen.
Otsikko: Vs: K1200R kytkimen korahtelu
Kirjoitti: Moukari - 13.09.20 - klo:11:53
Moi. Eipä ollut tästä kytkimenjousivaihdosta suurta hyötyä, nämä R206-405 jouset kestivät noin 60 000km. Nyt löytyy suomessa teetettyjä jousia jotka ovat rankempia. Uskon että nämä jouset ovat ikuisia. Tämä jousiharmi on myös 13 kytkimissä. Vaikuttaa että jouset ovat samoja kun 12 kytkimessä. Jenkeistä tullut 13 kytkin ajettu tietojen mukaan 28 000 oli jousistaan loppu. Siihen vaihdetaan suomijouset. Älä Jussipolo vaihda R206 jousia jos haluat niiden kestävän pitempää kuin edellä kerrottu. Mutta vaihda polttoaine pikaliitin, tätä suosittelen kaikkiin vanhempiin mopoihin.       

Moi 1234 olisiko näitä jousia vielä saataville @1234

Jiri