Kirjoittaja Aihe: K1200s ohjelmistopäivitys ym...  (Luettu 13390 kertaa)

Poissa Retro

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 5
K1200s ohjelmistopäivitys ym...
« : 14.08.13 - klo:08:21 »
Ostin 25tkm ajetun 2006-mallisen kulkupelin viikko sitten ja nyt 2000km aikana huomannut paljon keskustelun nykimisen pienissä nopeuksissa. Pyörä ollut uudesta asti samalla eläkeläismiehellä ja huollettu aina merkkiliikkeessä Turun suunnalla.

Voiko olla että olisi vielä alkup. softalla? Eivät päivitä automaattisesti? Remus-slipari ja paukuttaa putkessa myös.

Missä saisi päivityksen/avun vaivaan ja onko peräti huollon yhteydessä ilmainen vai pitääkö köyhtyä runsaasti?

Ketjunkiristin ei pahemmin rapise..... Kopukopu..... Tekisi mieli varmuudeksi vaihtaa uudempaan...

Mitähän muuta tuohon kannattaisi teettää 30tkm huollon yhteydessä?

Perän öljyn vaihdatin heti renkaanvaihdon yhteydessä ja tuossa olikin n. 5000 välein (kerran vuodessa) normihuolto tehty....

Hieno pyörä ajaa kun vauhtia vaan yli 60km/h.

...niin ja softapäivittäjä mieluusti Pori-Rauma-(mahd. Turku nurkilla).... Siis osaava huolto.

...ja tuohon sopiva navi kiinnostaisi...

Kiitos jo etukäteen avusta.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200s ohjelmistopäivitys ym...
« Vastaus #1 : 14.08.13 - klo:09:05 »
Eivät päivitä yleensä ohjelmaa jos ei ole erityistä syytä. En ole kylläkään kovin vakuuttunut auttaako vaikka olisi päivitetty. Omaan pyörään on ehkä pariin otteeseen laitettu uusi versio sisään, mutta en tiedä kuinka uusi se on. Yhtenä syynä ajoittaiset tyhjäkäyntiongelmat, joiden syy taisi lopulta olla TPS-anturissa, joka antoi välillä tietyillä alueilla (mm tyhjäkäynti) hyvinkin virheellistä dataa, seos tosi rikkaalla.

Mutta miten nykiminen käytännössä esiintyy, siis vaihde, kierrokset yms? Omassa lähinnä ykkösellä alle 2000rpm voi olla jotain, mutta ongelmaksi saakka ei. Pysähtelevää kaupunkiajoa tosin on hyvin vähän ja olen käsittänyt ongelman kärjistyvän siinä. Alle 60km/h voidaan ajaa millä vaihteella tahansa. Mitä suurempi pykälä, niin sitä vähemmän nykiminen kaiketi tuntuu.

Sliparin tapauksessa lambda lienee paikoillaan. Itse vaihdoin kokoputken 1000km jälkeen ja ajoin pitkään lambda kiinni, ilman ongelmia. Myöhemmin Commanderin asennuksen jälkeen lambda irroitettiin, jolloin seokset pääsääntöisesti menevät rikkaan puolelle.

Turussa ainakin Motomarket hoitanee ohjelmaversion tsekkauksen ja päivityksen, pientä korvausta vastaan...

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: K1200s ohjelmistopäivitys ym...
« Vastaus #2 : 14.08.13 - klo:13:27 »
Itsellä tuo softapäivitys auttoi hieman tuohon nykimiseen ja putkeen paukuttelu loppui lähes kokonaan ( K12S -05 Remuksen vaimentimella). Siinä vaiheessa kun Remus meni kiertoon ja laitoin alkup. savustuspöntön paikalle niin em. ongelmia ei enää huomannut.

Poissa riviural

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 18
  • K1200S 05
Vs: K1200s ohjelmistopäivitys ym...
« Vastaus #3 : 14.08.13 - klo:14:00 »
Nykiminen haittaa eniten radalla hitaissa kurveissa kun pitäisi moottorijarrutuksen jälkeen saada tasainen veto päälle. Vähensin kaasukahvan tyhjää liikettä joka poisti kengurukaasua.

Pystyyköhän sitä itse tarkistamaan ohjelmistoversiota ?
Olen niin onnellinen

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200s ohjelmistopäivitys ym...
« Vastaus #4 : 14.08.13 - klo:14:47 »
Ehkäpä tarkistus käy sillä GS-911 työkalulla itsekin. Tuon voi saada lainaan joltakin.

Radalla moottorijarrutuksen jälkeen kaasua avattaessa useimmissa pyörissä on jonkinlainen katkoskohta, jonka poistaminen tuskin onnistuu, koska moottorissa tapahtuu useampia asioita peräkkäin ilmanoton ja polttoaineen syötön kannalta. Itsellä on pikakaasu, enkä ole kokenut asiaa ongelmaksi edes sen kanssa, vaikka periaatteessa ilmiön pitäisi kai korostua. Mutta en kyllä koe pyörän myöskään erityisesti nykivän kuin joskus vähän pienillä kierroksilla ykkösellä, enkä edes käytä sitä radalla. Menisi turhan herkäksi touhuksi. Mutkaan haen sopivan pykälän ja pistän pienen kaasun valmiiksi jo ennen varsinaista 'avausta'.

Oma pyöräni ei ole aivan vakio kun siinä on kokoputki, lambda kytketty irti, PC5+Autotune+shifteri ja muokattu ilmanotto muutamia asioita mainitakseni. Kaikki vain teknisen kokeilun ja hauskanpidon vuoksi. Mikään ratapyörähän ei ole kyseessä, kun kääntyvyys nopeassa vauhdissa on tankkerin luokkaa (20cm normaalia pidempi akseliväli) eikä alustaa pysty säätämään radalle. Mutta ihan kivahan sillä on käydä siellä äheltämässä. S-malli on piirun rataisempi ajoasennoltaan ja joissakin kohden tekniikaltaankin.
« Viimeksi muokattu: 14.08.13 - klo:14:53 kirjoittanut hidas57 »

Poissa Retro

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: K1200s ohjelmistopäivitys ym...
« Vastaus #5 : 14.08.13 - klo:16:56 »
1. 2. Ja 3. Pienillä kierroksilla, alle 4000. Eli kaupunkivauhdeissa ei ole miellyttävää ajaa tasakaasulla. Siinä nypyttää ja kaasu pirun herkkä. On- off mallinen.

Radalla varmaan sama tulee hintaista kaarteissa tasakaasulla ajaessa ja ulostulossa sitten kaasu onkin täysillä auki.

Eli vähän pyöreämpää kaasuvastetta toivoisin.

Jos Raumalla joku harrastaa bemareita ja hommannut tuohon osaavan diagnostiikan, voin korvata vaivasta koodilukaisun. Itsekin kai pitäisi alkaa hommata bmw:n arkitarpeita....

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: K1200s ohjelmistopäivitys ym...
« Vastaus #6 : 14.08.13 - klo:17:17 »
Itsellä tuo softapäivitys auttoi hieman tuohon nykimiseen ja putkeen paukuttelu loppui lähes kokonaan ( K12S -05 Remuksen vaimentimella). Siinä vaiheessa kun Remus meni kiertoon ja laitoin alkup. savustuspöntön paikalle niin em. ongelmia ei enää huomannut.

Änkkärin vaikutus on huomattava.
Vaihdoin ihan kokeen vuoksi K13R:ään sliparin. (AC Schnitzerin pönttö, sama desing kuin Remuksella mutta hiukan jämäkämpi)

Juurikin pienillä kaasun arvoilla toiminta huononi, täyden kaasun kiihdytyksessä on enempi jerkkua ja moottorijarruilla pitää pikku eloa.
Oma näkemys alkaa vaan vahvistua että mikä tahansa muutos ilman virtaamiseen (ränni, änkkäri, filtterit) ja se on PC:n paikka.
Katu-uskottavuus parani (if possible), muu toiminta ehkä kuitenkin huononi kun tuossa on paukkua yläjengoilla riittävästi muutenkin.

Saapa nähdä mitä mopon kanssa keksii talveksi..
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K1200s ohjelmistopäivitys ym...
« Vastaus #7 : 14.08.13 - klo:17:59 »
Moi. Älä ihmeessä vielä päätä vaivaa talvella,kun tällä hetkellä eletää kiivasta mopokautta.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200s ohjelmistopäivitys ym...
« Vastaus #8 : 14.08.13 - klo:20:07 »
Vakio kaasuvälityksellä vaikea uskoa äkkinäiseen kaasuun, eikä ainakaan mihinkään täyskaasuihin vahingossa, kun siinähän joutuu melkein otetta vaihtamaan. Sitä paitsi vakiona täyskaasu on mahdoton vaihteilla 1-3, koska siellä on mekaaninen rajoitin...vain 85-90% on pelissä.

Mutta radalla kannattaa käydä. Oppii pyörästä ja ajosta, mutkat ja niihin kova jarrutus esim, todella paljon. Ja saahan siellä kapulaa kääntää huolella.

Poissa Retro

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: K1200s ohjelmistopäivitys ym...
« Vastaus #9 : 14.08.13 - klo:23:58 »
Pitänee poiketa radalla tuolla "möhkäle"... Miten mekaaninen rajoitin toteutettu?

Noita varmaan poisteltu?

Eli softalla ei siis pääse eroon nytkytyksestä?

Ilmeisesti k13 mukavampi siinä suhteessa, muuten tämäkin hieno matkapyöränä.


Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200s ohjelmistopäivitys ym...
« Vastaus #10 : 15.08.13 - klo:08:48 »
Pikkuvaihteiden rajoittimesta on juttua täällä: Rajoitin

Näkyykin linkkieni toiminta loppuneen org:n suuntaan... Joskin Repan kuvat pelastavat.

No lyhyesti. Siellä on askelmoottorilla toimiva ulkoneva tappi, joka rajoittaa kaasuläppien liikkeen ohjelmiston ohjaamana. Pikkuvaihteilla läpät eivät avaudu kokonaan vaikka kapula käännetään tappiin. Jotkut ovat eliminoineet tuon irroittamalla askelmoottorin sähköplugin ja jotkut (esim minä) ovat korottaneet väliholkeilla askelmoottoria, jolloin se ei ylety rajoittamaan läppiä. Eron voi havaita pikkuvaihteilla kun kaasu käännetään täysin auki, jolloin käyttämätön 10-15% tulee peliin. Toiset haluavat tuon itselleen, toiset eivät. Onhan tuossa pyörässä kuitenkin voimaa jos vaihde ja kierrokset ovat sopivat.

Jos ohjelmistoversio on kovin vanha, niin saattaa sen päivitys parantaa tilannetta. Kuitenkin joku valittaa nykimisestä ja joku ei, en tiedä mistä johtuu.
« Viimeksi muokattu: 15.08.13 - klo:09:00 kirjoittanut hidas57 »

Poissa TMy

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 15
  • K1200S -05
Vs: K1200s ohjelmistopäivitys ym...
« Vastaus #11 : 11.09.14 - klo:01:06 »
Heips
Minulle päivittivät tuoreen softan pyynnöstä.  Ajelee tyhjäkäynninsäätömoottoria "puhdistustoiminto". Ongelmana oli lämpimällä säällä ajaessa jäi kaasu päälle hetkeksi vaikka sitä vähentikin.  Tyhjäkäynti tasoittui sekä kytkinasetelman kolina väheni.  K1200S 0581
Niillä mennään mitä on saanut tai ottanut.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal