Kirjoittaja Aihe: K1200R outo nykiminen?  (Luettu 18953 kertaa)

Poissa anothergeek

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 18
  • ZZR1400
    • anothergeek.net
K1200R outo nykiminen?
« : 29.05.12 - klo:20:07 »
Olisiko kellään asiasta enemmän tietävällä vinkkiä, mistä kannattaisi alkaa vikaa etsiskelemään?

Kyseessä vm. 2007 K1200R, jolla mittarissa hieman reilut 24tkm. Pyörä alkoi vapun aikoihin nykimään, varsinkin alle 3500rpm kierroksilla. Vappuajoissa hieman reilun kävelyvauhdin ajonopeudessa oli ajaminen nykimisen vuoksi yhtä tuskaa. Huollot on aloitettu ja viikonloppuna vaihtuivat öljyt/suodatin ja vakioilmanpuhdistin vaihtui K&N:n vapaavirtaus-suodattimeen. Seuraavana luvassa peräöljyt, jarrunesteet, jäähdytinnesteet ja tulpat.

Pyörä myös tarkistettu GS-911:llä, eikä ainakaan äkkiseltään löytynyt selkeää syytä nykimiselle:


AutoScan Report
GS-911 version: 1204.4 Datapack version:1.0
Date: 19.5.2012 Time: 16:10:23

Motorcycle Information
VIN: xxxxxxxxxxZN19377
Mileage: 24032.0 km

BMS-K
BMS type: BMS-K
Part No.: 7704868
Hardware Index: 10
Coding Index: 1
Manufacturer: Bosch
Manufacturing Date: 2006-06-13
HWOE No.: 26738836
MCV: 0.5.8
FSV: 0.77.22
OSV: 2.3.1
Factory I-Level: K024-06-08-500
Actual I-Level: K024-11-03-510
VIN model year: 2007
No fault codes found

ZFE-Basic
ZFE type: ZFE-Basic
Part No.: 7711746
Hardware Index: C6
Coding Index: 7
Manufacturer: Loewe Lear
Manufacturing Date: 2004-03-01
HWOE No.: 26867684
MCV: 0.5.9
FSV: 1.3.0
OSV: 3.3.0
Factory I-Level: K024-06-08-500
Actual I-Level: K024-11-03-510
No fault codes found

Alarm only
RDC/DWA type: Alarm only
Part No.: 7697695
Hardware Index: C4
Coding Index: 2
Manufacturer: Gemel
HWOE No.: 27205836
MCV: 0.5.6
FSV: 1.6.2
OSV: 3.2.1
No fault codes found

Integral ABS 2 - CAN
Part No.: 7707617
HW Version No.: C1
Coding Index: 0
Manufacturing Date: 2006-08-22
HWOE No.: 26769148
Manufacturer: Continental Teves
MCV: 0.5.9
FSV: 2.0.2
OSV: 3.3.0
Free programming slots: 1
Serial No.: 668M000A0
Hardware No.: 07682002
Hardware star No.: 07707617
No fault codes found

CAN-Kombi H/L
Cluster type: CAN-Kombi H/L
Part No.: 7699412
Hardware Index: 3
Coding Index: 5
Manufacturer: Siemens VDO Automotive
Manufacturing Date: 2005-01-01
HWOE No.: 27227668
MCV: 0.5.8
FSV: 2.2.1
OSV: 3.3.10
Factory I-Level: K024-06-08-500
Actual I-Level: K024-11-03-510
Assembly No.: 07699424
No fault codes found
« Viimeksi muokattu: 29.05.12 - klo:20:11 kirjoittanut anothergeek »
Kawasaki ZZR1400 -2009
ex. BMW K1200R -2007
ex. Honda CBR 1100XX -1998
ex. Honda VFR 750F -1994

Poissa mi16

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 245
  • K1300S HP 234
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #1 : 29.05.12 - klo:20:33 »
Kun vaihdat ne tulpat, niin tarkista puolat..

Poissa anothergeek

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 18
  • ZZR1400
    • anothergeek.net
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #2 : 29.05.12 - klo:20:49 »
Kun vaihdat ne tulpat, niin tarkista puolat..

Kiitokset vinkistä!

Pari ajatusta on tullut mieleen, mistä se nykiminen voisi mahdollisesti johtua:
- Lambda-anturi (miten tuon anturin toiminnan pystyy testaamaan?) ?
- Polttoainesuodatin?
Kawasaki ZZR1400 -2009
ex. BMW K1200R -2007
ex. Honda CBR 1100XX -1998
ex. Honda VFR 750F -1994

Poissa mi16

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 245
  • K1300S HP 234
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #3 : 29.05.12 - klo:21:47 »
Lamda vian luulisi näkyvän tuolla testerillä. Lamdan johdon voi ottaa irti, kone käy silloin jollain peruskartalla. Polttoainesuodatinvika tulee esiin kierroksilla ja vedättäessä, ei kävelyvauhdissa. Edelleen puolavika ei näy testerilä.
Polttoainesuutin? No koita eliminoida vika kerrallaan.

Poissa anothergeek

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 18
  • ZZR1400
    • anothergeek.net
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #4 : 29.05.12 - klo:23:13 »
Lamda vian luulisi näkyvän tuolla testerillä. Lamdan johdon voi ottaa irti, kone käy silloin jollain peruskartalla. Polttoainesuodatinvika tulee esiin kierroksilla ja vedättäessä, ei kävelyvauhdissa. Edelleen puolavika ei näy testerilä.
Polttoainesuutin? No koita eliminoida vika kerrallaan.

Kiitokset vinkeistä!
Pitää alkaa tulevana viikonloppuna eliminoimaan mahdolliset vian aiheuttajat yksi kerrallaan...
Kawasaki ZZR1400 -2009
ex. BMW K1200R -2007
ex. Honda CBR 1100XX -1998
ex. Honda VFR 750F -1994

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #5 : 30.05.12 - klo:08:19 »
Käykö hyvin tyhjäkäyntiä ja pysyykö kierrokset vakaina? Lähteekö heti vetämään, kun pienillä kierroksilla avaa kaasua reilummin?

Itsellä on ajoittain ollut ilmiö, jossa tyhjäkäynti soutaa edestakaisin ja samalla veto pienillä kaasuilla on pätkivää. Kerran vein tilanteen ollessa päällä pajalle ja yhtenä veikkauksena puolavika. Seokset näytti seilaavan tyhjäkäynnillä laihan ja normaalin väliä. Tänä vuonna on ollut aika hyvä ilman mitään varsinaisia korjauksia...

Lambda on tosiaan helpppo kokeilla, kun irroittaa liittimen siinä satulan allaoikeassa etukulmassa.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #6 : 30.05.12 - klo:08:51 »
Hei! Pane GS-911 kiinni ja kone käyntiin. Tämän jälkeen pystyt lukemaan lambda-arvot koneen käydessä. Samalla voit lukaista polttoaineen paineen. Sama olisi hyvä tehdä "ajaessa" jolloin nämä lukemat saisi talteen hetkellä jolloin nykimistä tapahtuu. Saisi ainakin varmistettua lambdan toiminnan ja saavatko suuttimet tarpeeksi polttoainetta.Ettei vaan vika olisi tyhjäkäynnin ilmasuuttimessa airboxin pohjassa?
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #7 : 30.05.12 - klo:09:01 »
Tuo tyhjäkäyntiventtiili onkin aika kiusallinen juttu, kun ainakin omassa pyörässä se on sellainen muovinen, jota ei saa enää varaosana. Sen voi kyllä puhdistaa. Uudemmissa pyörissä on metallinen versio, joka käy vaan uudempaan ilmaboxiin, joka taas maksaa muutaman saturaisen lisää...

Mutta jos tyhjäkäynti on ok, niin tuskin siitä on kyse.

Poissa anothergeek

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 18
  • ZZR1400
    • anothergeek.net
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #8 : 30.05.12 - klo:09:13 »
Käykö hyvin tyhjäkäyntiä ja pysyykö kierrokset vakaina? Lähteekö heti vetämään, kun pienillä kierroksilla avaa kaasua reilummin?

Tyhjäkäynti seilaa hieman ja ajossa alle 3500rpm kierroksilla lähtiessä pyörä nykäisee kerran kun avaa kaasua reilummin.
Kawasaki ZZR1400 -2009
ex. BMW K1200R -2007
ex. Honda CBR 1100XX -1998
ex. Honda VFR 750F -1994

Poissa anothergeek

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 18
  • ZZR1400
    • anothergeek.net
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #9 : 30.05.12 - klo:11:54 »
Hei! Pane GS-911 kiinni ja kone käyntiin. Tämän jälkeen pystyt lukemaan lambda-arvot koneen käydessä. Samalla voit lukaista polttoaineen paineen. Sama olisi hyvä tehdä "ajaessa" jolloin nämä lukemat saisi talteen hetkellä jolloin nykimistä tapahtuu. Saisi ainakin varmistettua lambdan toiminnan ja saavatko suuttimet tarpeeksi polttoainetta.Ettei vaan vika olisi tyhjäkäynnin ilmasuuttimessa airboxin pohjassa?

Ajoin loggauksen hetki sitten pyörän ollessa tyhjäkäynnillä.
Ihan rehellisesti sanottuna nämä lukemat eivät itselleni kerro mitään, mutta mitä mieltä te olette?
Kawasaki ZZR1400 -2009
ex. BMW K1200R -2007
ex. Honda CBR 1100XX -1998
ex. Honda VFR 750F -1994

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #10 : 30.05.12 - klo:16:13 »
Polttoaineen paineet hyvät. Eli ei varmaan kannata miettiä polttoaineen saantia / polttoainesuodatinta.
Lambda säättää eli oletettavasti on ok.
Tyhjäkäynnin ilmanottosuutin ei liiku, mutta on ilmeisesti jonkin verran auki, kierrokset eivät vaikuta tähän yhtään mitään.
Nyt kannattaisi laittaa GS-911 toiseen samanlaiseen pyörään tai ässään kiinni ja verrata näitä lukemia. En muista saisiko harrastaja mistään tehtaan lukemia. Mutta vastaava vakiopyörä ja siitä GS:llä lukemat, niin pääsee jäljille.

Tuohon tyhjäkäyntisuuttimen toimintaan voi vaikuttaa ympäristön ja moottorin lämpötila. Jos ne vaikuttavat, lämpeneminen todennäköisesti jumittaa suutinta ja aiheuttaa nykimistä. Pitäisi näkyä ajettaessa ja logattaessa tietoa ajon aikana.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #11 : 30.05.12 - klo:16:22 »
En tiedä onko kaukana kotoa mutta mulla oli vastaavaa K13R:ssä.
Sitä ihmeteltiin huollossakin kunnes putsasivat tyhjäkäyntiventtiilin(?) (Idle valvesta puhuivat)
Hyvin veti sen jälkeen.

Tuo on K13 alkupään mopoissa jonkin sortin ominaisuus joka kai on osa huolto-ohjelmaakin.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #12 : 30.05.12 - klo:18:17 »
En tiedä onko kaukana kotoa mutta mulla oli vastaavaa K13R:ssä.
Sitä ihmeteltiin huollossakin kunnes putsasivat tyhjäkäyntiventtiilin(?) (Idle valvesta puhuivat)
Hyvin veti sen jälkeen.

Tuo on K13 alkupään mopoissa jonkin sortin ominaisuus joka kai on osa huolto-ohjelmaakin.


Tätä venttiiliä minäkin tarkoitin vaikka tyhjäkäyntisuutin -nimeä käytin tuossa edellisessä kommentissa.
Tämähän on ollut näiden koneiden ikävin ongelma k12s/r/gt:n ensiesittelystä lähtien.
En tiedä mitä puhdistaminen auttaa, koska ei ole omakohtaista kokemusta. Ainakin alkuvaiheessa nämä oli integroitu airboxiin kiinteästi eli vaihto ei ole ainakaan halpa operaatio. 
Veikkaan vian löytyvän tuosta venttiilistä. Mutta tämä on puhdas arvaus.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa anothergeek

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 18
  • ZZR1400
    • anothergeek.net
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #13 : 30.05.12 - klo:19:07 »
Hetkisen googlettamisen jälkeen, kyse on ilmeisimminkin juuri tästä?

http://www.bmwsuperbikes.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=14801&p=109775
« Viimeksi muokattu: 30.05.12 - klo:20:51 kirjoittanut anothergeek »
Kawasaki ZZR1400 -2009
ex. BMW K1200R -2007
ex. Honda CBR 1100XX -1998
ex. Honda VFR 750F -1994

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: K1200R outo nykiminen?
« Vastaus #14 : 30.05.12 - klo:19:48 »
En tiedä mitä puhdistaminen auttaa, koska ei ole omakohtaista kokemusta. Ainakin alkuvaiheessa nämä oli integroitu airboxiin kiinteästi eli vaihto ei ole ainakaan halpa operaatio. 

Tämä liittynee noihin K13 sarjan sammuilu ongelmiinkin.
Siellä on todettu läppien keräävän joissain olosuhteissa niin paljon p**kaa että pienillä kierroksilla niiden aukeaminen ei enää päästä tarpeeksi ilmaa läpi. => Sama ongelma tuossa tyhjäkäynnin venttiilissä. Se luulee olevansa auki vaan ei olekaan, ainakaan kunnolla.

Alakierroksilla tyhjäkäyntiventtiilin pitäisi olla osittain auki(?), jos se nyt ei aukeakaan niin kuin pitäisi niin voi hyvinkin aiheuttaa nykimistä?

Tuossa lienee pieni urakka mutta tarkastamisen arvoinen, huoltoliike saattaa rokottaa.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
tänään kello 10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal