Kirjoittaja Aihe: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä  (Luettu 35136 kertaa)

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #15 : 12.06.13 - klo:15:59 »

Lainaus.
................ mutta toisaalta ketju on niin venynyt, että hyppii yli kun kiristäjästä loppuu säätövarat.

Moi. Olet kuitenkin kirjoittanut tämän, vaikka et ole saannut tietoa huollosta tai muualta.
Onko kenties oletettava että, ketju ei hypi yli ennen säätövaran loppumista.

Saattapi olla että, tieto mistä johtuu venyminen, ei merkitse kaikille mitää, mutta jos yritetää tehdä jotakin että, sama venyminen tapahtuisi ajallisesti hitaammin esim. vaihto vasta kun mittari näyttää 200 000km. olisi hyvä tietää venymisen syy.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #16 : 12.06.13 - klo:19:24 »
Huoh, tuo 'lainaus' oli sinun tekstiä alunperin, tosin tiivistettynä. Sain siis tuonkin sekavan tiedon sinulta. Sinun mukaasi ketju ei ole venynyt mutta kiristäjän varat loppuu.

"Moi. Vastaan itse. Ketju mikä on pyörinyt 14860km. ja ketju mikä on pyörinyt 58000km on millilleen saman pituisia." jne

Sinä esität arvoituksia, joita et itsekään osaa tulkita. Moi.
« Viimeksi muokattu: 12.06.13 - klo:19:31 kirjoittanut hidas57 »

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #17 : 13.06.13 - klo:21:10 »
Moi. Toivon että tästä selviää miksi myötäpäivää on huonojuttu. Miksi vähän kulunut ketju on vaihdettava . Miksi vähän kulunut ketju hyppii yli kampiakselin hammaspyörällä. Miksi laitetaa ylihyppimissuoja. Miksi kiristin on kelvoton. Miksi musta "töttörö" ei korjaa tilannetta.
Kulunnut tarkoittaa VENYNNYT.

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #18 : 13.06.13 - klo:23:13 »
Moi. Toivon että tästä selviää miksi myötäpäivää on huonojuttu. Miksi vähän kulunut ketju on vaihdettava . Miksi vähän kulunut ketju hyppii yli kampiakselin hammaspyörällä. Miksi laitetaa ylihyppimissuoja. Miksi kiristin on kelvoton. Miksi musta "töttörö" ei korjaa tilannetta.
Kulunnut tarkoittaa VENYNNYT.

Tuosta piirroksesta mulle tulee mieleen että nokka-akseli olisi käyttävä ketjupyörä kun käyttävä ketjupyörä on kumminkin kampiakselilla, siitä varmaan ollaan yhtä mieltä. Eli periaatteessa nokkaketju toimii (kaikissa) myötäpäivään pyörivissä, sylinterit eteenpäin kallistetuissa koneissa ikäänkuin työntävänä ketjuna. Tätä lienee pyritty ratkomaan molemmin puolin ketjua olevilla laahaimilla ja kiristimellä. Ja kun ketjulla tässä tapauksessa "työnnetään" niin kiristin on just oikealla puolella ketjua. Tarkemmin en rakennetta tunne kun en ole nähnyt kuin joissain kuvissa. Eli jos en ajatuksenvirtoineni ihan väärässä ole niin muillakin kuin UkkoBmw:llä on sama "virhe" konstruktiossa icon_wink Jotenkin tuo ylihyppimissuoja (jos se sitä on) tuntuu hätävarjelun liioittelulta. Jos ketju on niin kulunut ja/tai/eli venynyt että hyppii yli niin luulisi tuon kuulevan äänestä jo aiemmin... Italian pojilta taitaa löytyä "takaperin" pyöriviä koneita mutta ne on sitten oma lukunsa.
« Viimeksi muokattu: 13.06.13 - klo:23:46 kirjoittanut JukkaE60 »

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #19 : 14.06.13 - klo:07:08 »
Moi. Tämä piirros "töherrys" kuvaa tilannetta jossa moottori on pysähtyneenä, silloin nokkapyörä on käyttävä pyörä.
Kyllä tälläinen järjestely olisi toimivampi jos moottori pyörisi vastapäivää, silloin kiristin olisi asennettu alapuoliseen ketjuun, mikä olisi ollut parempi. Ketjukäytöissä pitäisi pyrkiä horisonttaali suunnitteluun ja veto yläpuolelle. Verttikaali tapauksissa löysä ketju on löysänä alapyörän ympärillä, kuten nyt BMW:ssä. Kun horisonttaali versiossa löysä ketju roikku rattaiden välissä, kuten mopoissa takarattaa (takapyörä) ja eturattaan (moottorin ratas).

Valitettavasti en jouda tällä kertaa heinäkiireiden takia vastaamaan/kertomaa mielipiteitäni kaikkin kirjoittamiisi kohtiin, mutta toivon että moni vastaa tai kertoo oman (oikean) näkemyksen Sinulle. Jos näin ei tapahdu kerron kun kiireet helpottaa. Moi
« Viimeksi muokattu: 15.06.13 - klo:14:31 kirjoittanut 1234 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #20 : 14.06.13 - klo:10:15 »
Samaa mieltä JukkaE60:n kanssa siitä, että jotain merkkiä ketjun löysyyden luulisi antavan. Lähinnä ääntä jossakin vaiheessa. Näinhän on tapahtunut pyörissä joihin uutta kiristäjää ei ole vaihdettu, ääni kuului myös omassa pyörässä startatessa, vaan se on mennyttä. Kuluvathan nuo osat aikaa myöten ja menevät vaihtoon.

Ei jaksa alkaa pohtimaan rattaiden ja ketjujen pyörimissuuntia, ellei pyörä ala kulkemaan takaperin. En usko tapahtuvan.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #21 : 14.06.13 - klo:13:35 »
Samaa mieltä JukkaE60:n kanssa siitä, että jotain merkkiä ketjun löysyyden luulisi antavan. Lähinnä ääntä jossakin vaiheessa. Näinhän on tapahtunut pyörissä joihin uutta kiristäjää ei ole vaihdettu, ääni kuului myös omassa pyörässä startatessa, vaan se on mennyttä. Kuluvathan nuo osat aikaa myöten ja menevät vaihtoon.

Ei jaksa alkaa pohtimaan rattaiden ja ketjujen pyörimissuuntia, ellei pyörä ala kulkemaan takaperin. En usko tapahtuvan.

Moi. En uskonutkaan että alkaisit pohtimaan pyörimissuuntia. Voisit kumminkin pohtia miksi vasta eilen siirsin lumilapion pois mökin kuistilta liiteriin.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #22 : 14.06.13 - klo:13:49 »
Tuo on kyllä pohtimisen arvoinen asia. Juhannuksena voi hyvinkin tulla räntää. On ehkä todennäköisempää kuin moottorin pyörimissuunnan vaihtuminen.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #23 : 14.06.13 - klo:14:55 »
Voisit kumminkin pohtia miksi vasta eilen siirsin lumilapion pois mökin kuistilta liiteriin.

Saanko mäki arvata, kompastuit siihen ku kuljit pupillit liimattuina piirustuksiin?

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #24 : 14.06.13 - klo:14:56 »
Moi. Toivon että tästä selviää miksi myötäpäivää on huonojuttu. Miksi vähän kulunut ketju on vaihdettava . Miksi vähän kulunut ketju hyppii yli kampiakselin hammaspyörällä. Miksi laitetaa ylihyppimissuoja. Miksi kiristin on kelvoton. Miksi musta "töttörö" ei korjaa tilannetta.
Kulunnut tarkoittaa VENYNNYT.

Tuosta piirroksesta mulle tulee mieleen että nokka-akseli olisi käyttävä ketjupyörä kun käyttävä ketjupyörä on kumminkin kampiakselilla, siitä varmaan ollaan yhtä mieltä. Eli periaatteessa nokkaketju toimii (kaikissa) myötäpäivään pyörivissä, sylinterit eteenpäin kallistetuissa koneissa ikäänkuin työntävänä ketjuna. Tätä lienee pyritty ratkomaan molemmin puolin ketjua olevilla laahaimilla ja kiristimellä. Ja kun ketjulla tässä tapauksessa "työnnetään" niin kiristin on just oikealla puolella ketjua. Tarkemmin en rakennetta tunne kun en ole nähnyt kuin joissain kuvissa. Eli jos en ajatuksenvirtoineni ihan väärässä ole niin muillakin kuin UkkoBmw:llä on sama "virhe" konstruktiossa icon_wink Jotenkin tuo ylihyppimissuoja (jos se sitä on) tuntuu hätävarjelun liioittelulta. Jos ketju on niin kulunut ja/tai/eli venynyt että hyppii yli niin luulisi tuon kuulevan äänestä jo aiemmin... Italian pojilta taitaa löytyä "takaperin" pyöriviä koneita mutta ne on sitten oma lukunsa.
Moi. Kyllä olemme yhtämieltä silloin jos moottori on käynnissä. Silloin kun moottori ei käy kampiakseli ei pyri vetämää eikä työntämää ketjua, mutta nokkaakseli tekee sen kuten aiemmin olen kirjoittanut, ellei ole siinä tasapaino kohdassa. Laahaimia käytetään kun akseliväli on pitkä ja/tai kun ketjussa esiintyy voimakasta värähtelyä. Kenenkää ketju ei ole löysällä heti kun moottori pysäytetää. Löystymisen nopeus on kiinni nokkaakselin asennosta, voiteluöljyn lämpötilasta kiristimen kuluneisuudesta. Jotta ymmärtää miksi näin, on ymmärrettävä TÄMÄN kiristimen toiminta.
« Viimeksi muokattu: 15.06.13 - klo:14:34 kirjoittanut 1234 »

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #25 : 14.06.13 - klo:15:00 »
Voisit kumminkin pohtia miksi vasta eilen siirsin lumilapion pois mökin kuistilta liiteriin.

Saanko mäki arvata, kompastuit siihen ku kuljit pupillit liimattuina piirustuksiin?
Moi. Väärä arvaus. Oikein mukava että löytyi aihe josta Sinäkin tykkäät ja voit osallistua keskusteluun. kiitos Sinulle.

Pyydän anteeksi. En huomannut että vastaan ylläpitäjälle. Minulla on jo yksi vakava huomautus, joten saanko luvan poistaa tämän väärin tulleen viesti.
« Viimeksi muokattu: 14.06.13 - klo:18:40 kirjoittanut 1234 »

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #26 : 14.06.13 - klo:15:06 »
Moi. Väärä arvaus. Oikein mukava että löytyi aihe josta Sinäkin tykkäät ja voit osallistua keskusteluun. kiitos Sinulle.

Tykkään kyllä tekniikasta, mut en ymmärtänyt muuta kuin tämän kysymyksen, joten siihen en malttanut olla vastaamatta.
Jatkakaa..

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #27 : 14.06.13 - klo:15:20 »
Pyydän anteeksi. En huomannut että vastaa ylläpitäjälle. Minulla on jo yksi vakava huomautus, joten saanko luvan poistaa tämän väärin tulleen viesti.

Anna olla vaan, ei täällä tarvii ylläpitäjiä kumarrella, voi vastata silleen ku tuntuu. hali_peukku

En tiedä mistä huomautuksesta puhut, mut ei ainakaan mun taholta ole tullu, anna palaa vaan.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #28 : 14.06.13 - klo:18:25 »
Moi. Väärä arvaus. Oikein mukava että löytyi aihe josta Sinäkin tykkäät ja voit osallistua keskusteluun. kiitos Sinulle.

Tykkään kyllä tekniikasta, mut en ymmärtänyt muuta kuin tämän kysymyksen, joten siihen en malttanut olla vastaamatta.
Jatkakaa..

Jotenkin kyllä pitäisi saada nämä jutut vastaamaan esim kysyjän ongelmaa. Jos tekniikka hajoaa, niin hankitaan kaupasta ehjää osaa tilalle. Jos joku tiedustelee jotain, niin yritetään auttaa ko asiassa. Siis jaetaan tietoa ja kokemuksia. Arvoitukset sopii ehkä huumoripalstalle.

Oukei, ketjut ja kiristimet saa nyt olla. Myös lumilapiot, syksyyn saakka.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #29 : 15.06.13 - klo:14:55 »
Vein pyörän ('05 K1200R) 30tkm:n huoltoon vähän etuajassa (mittarissa n 27tkm), kun on pitempi reissu tulossa.
Yllättävä puhelu tulikin sitten Heinolta...nokkaketju on niin venynyt, että pakko vaihtaa...ja maksaa n.300€ ylimääräistä

Kuulostaa aika lyhyeltä käyttöiältä nokkaketjulle, vai icon_rolleyes
Pyörään vaihdettiin BMW:n "Goodwillinä" viime kesänä ketjun kiristäjä parempaan malliin kun rallatteli käynnistäessä...ei toki sitäkään vapaaehtoisesti tehty vaan piti osata vaatia huollosta.

Kysyin huollon kaverilta, olisiko alkuperäisellä huonosti toimineella kiristäjällä yhteys ketjun venymiseen? Oli muutama muukin venynyt ketju ollut ja BMW ei kuulemma ollut mitään halunnut maksaa. En kyllä vakuuttunut vastauksesta, joten ajattelin soitella itse maahantuojalle..ei siinä mitään ainakaan häviä.

Onkos muilla nokkaketjut venähdellyt näin nopeasti?

Moi. Kyllä on muillakin nokkaketju venähtänyt näin nopeasti. (Saitko tarvitsemasi avun tästä)

Kyllä joku täällä kirjoittanut oli oikeassa että "kaikki tuntuu niin samalta". Jos olisin tai joku olisi vastannut heti kuten yllä olen vastannut kysymykseen ei olisi tarvinut tehdä piirustuksi, ei käyttää lumilapiota, eikä pyydellä ANTEEKSI ylläpitäjältä. Uskon että olen oppinut Hidas57 antamasta ohjeesta.
 


 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal