Kirjoittaja Aihe: K1200S 30 tuhannen huolto  (Luettu 57573 kertaa)

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #15 : 15.10.09 - klo:10:18 »
Kiitos ja bowdown Repa!  wave1

Onko tuo nokkien irrotus ja kiinnitys+ajoitus kovin hankalaa?

Magneetti ja hyvät pinsetit auttanee noiden säätöpalojen käsittelyssä.
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #16 : 15.10.09 - klo:12:49 »
Lainaus käyttäjältä: Geeäsäxähvä
Kiitos ja  bowdown bowdown Repa!   wave1 wave1

Onko tuo nokkien irrotus ja kiinnitys+ajoitus kovin hankalaa?

Magneetti ja hyvät pinsetit auttanee noiden säätöpalojen käsittelyssä.

Irroittamisessa ja kiinnittämisessä joutuu käyttämään hylsyä ja räikkää. Eli ei tuo nyt niin vaativa homma ole. Itse en ole nokka-akselin ketjupyörää irroittanut lainkaan, mutta jos sen haluaa tehdä, niin siinä tarvitaan naarasmallinen torx-avain. Kokoa en muista.

Oheisessa kuvassa näkyy sekä tuo nokkaketjupyörän pultti että takana vihreällä nuolella merkittynä yksi ajoitusmerkeistä.



Helpointa lienee, kun kääntää ykkössylinterin yläasentoon, irroittaa koneesta kampiakselin asentoanturin, työntää koloon lukitustyökalun (kuvassa mallia omatekemä) ja merkkaa vielä sekä nokkaketjun että hammaspyörän vaikkapa tussimerkein. Ja vasta sen jälkeen alkaa irroittamaan nokkia. Jos niitä nyt sitten haluaa irroitella. Kokoonpanovaiheessa on sitten varmemmin kaikki kohdallaan kun merkit täsmäävät.



Sekä pinsetit että magneetti ovat hyviä apuvälineitä tuossa hommassa.

t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.06.10 - klo:09:35 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #17 : 15.10.09 - klo:13:45 »
Kiitos vielä kerran omasta ja varmaan muidenkin puolesta. Nämä tällaiset jutut ovat kaikkien keskustelufoorumien parasta antia ja suorastaan olemassa olon syy wave1
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #18 : 15.10.09 - klo:13:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Geeäsäxähvä"
Kiitos vielä kerran omasta ja varmaan muidenkin puolesta. Nämä tällaiset jutut ovat kaikkien keskustelufoorumien parasta antia ja suorastaan olemassa olon syy wave1

Samaa mieltä ja Repalta tulee tietoa niin helskutin selventävien kuvien kera. bowdown

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #19 : 15.10.09 - klo:14:45 »
Vielä sellainen tarkentava kysymys, että nokka-akselit siis lähtevät irti ilman, että jakoketjua ja hammaspyörää tarvitsee irrottaa, ts. jakopäätä purkaa? Laakeripukit auki vaan. Onko noissa nokka-akseleissa joku hahlosysteemi millä ne kiinnittyy tuohon ketjun hammaspyörään?

Irrottamiseen hylsyä ja räikkää, mutta kiinnittäessä varmaan räikän tilalle vaihtuu momenttiavain?
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #20 : 15.10.09 - klo:22:01 »
Lainaus käyttäjältä: Geeäsäxähvä
Vielä sellainen tarkentava kysymys, että nokka-akselit siis lähtevät irti ilman, että jakoketjua ja hammaspyörää tarvitsee irrottaa, ts. jakopäätä purkaa? Laakeripukit auki vaan. Onko noissa nokka-akseleissa joku hahlosysteemi millä ne kiinnittyy tuohon ketjun hammaspyörään?

Irrottamiseen hylsyä ja räikkää, mutta kiinnittäessä varmaan räikän tilalle vaihtuu momenttiavain?


Nokkaketjun kiristin irti ==> löysää nokkaketjun. Muistaakseni sen jälkeen saa pujoteltua molemmat nokkaketjunohjaimet pois paikoiltaan, tosin kiristäjän puoleisesta ohjaimesta pitää ottaa kiinnitystappi ensin irti. Tämän jälkeen on tilaa käsitellä nokkaketjua niin kuin haluaa.




Tuo hahlokysymys jäi hieman ihmetyttämään. Taitaa olla kardaanimies kyselemässä  hesse_mbounce

No, eihän se ketju ole kuin hammapyörän päälle pudotettu. Niin kuin yleensä.

Joo, ja 10 Nm momentti niihin nokka-akselien kiinnityksiin. Niitä on monta ja kannattaa kiertää niitä kiinni aika tasaisesti. Muuten kanittaa jostakin.

Tässä mallia nokkien kiinnityksestä.






t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:47 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #21 : 16.10.09 - klo:07:54 »
Nonni, tämä selventää, kiitos vielä kerran. Unohda hahlokysymys, aloin kuvittelemaan kummia  grin

Mutta nokat on siis irrotettava, että ne säätöpalat pääsee vaihtamaan ja se edellyttää jakopään purkamista. Repan kuvien ja selostusten perusteella huomaan, että ei se nyt ihan rakettitiedettä ole sekään, jos edes jotain on joskus tehnyt ja onnistunut siinä. Toki hankalampaa kuin Wanhat kunnon ruuvisäädöt, niin kuin Mussukassa on.

Noissa akseleiden laakeripukeissa on varmaan joku kiristysjärjestys. Ainakin Suzukin korjausmanuaalissa korostettiin sitä, että ne täytyy kiristää tietyssä järjestyksessä (olikohan sisemmät ensin ja ulommat lopuksi), muuten jumii.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:48 kirjoittanut jarska »
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #22 : 17.10.09 - klo:22:50 »
Lainaus käyttäjältä: Geeäsäxähvä
Nonni, tämä selventää, kiitos vielä kerran. Unohda hahlokysymys, aloin kuvittelemaan kummia  grin

Mutta nokat on siis irrotettava, että ne säätöpalat pääsee vaihtamaan ja se edellyttää jakopään purkamista. Repan kuvien ja selostusten perusteella huomaan, että ei se nyt ihan rakettitiedettä ole sekään, jos edes jotain on joskus tehnyt ja onnistunut siinä. Toki hankalampaa kuin Wanhat kunnon ruuvisäädöt, niin kuin Mussukassa on.

Noissa akseleiden laakeripukeissa on varmaan joku kiristysjärjestys. Ainakin Suzukin korjausmanuaalissa korostettiin sitä, että ne täytyy kiristää tietyssä järjestyksessä (olikohan sisemmät ensin ja ulommat lopuksi), muuten jumii.

En muista oliko rompussa mainittu (enkä viitsi alkaa kaivamaan esiin), mutta periaatteessa ensin tasaisesti jokainen sieltä mistä sitä pystyy kiristämään niin, että kaikki on kiinni, muttei vielä kiristetty. Sitten näppituntumalla lähtisin keskeltä ulospäin molempiin suuntiin tasaisesti. Mutta katso nyt siitä rompusta ensin. Kun nokat laskee paikalleen, niin osa niistä panee hanttiin koska nokka on alhaalla ja venttiilin jousi painaa venttiilin kiinni, vaikka sen tulisi olla auki. Kun sitten laskee päälle nuo alumiiniset pukkiosat, ne alkavat kanittaa. Sen vuoksi niitä joutuu kiristelemään sieltä täältä ensi alkuun, paikoista joihin saa mutterin käsin kierteille. Kun noita muttereita kiristää hiukan kutakin, saa muutaman muun kierteen esiin ja taas pari mutteria kierteille. Jne, kunnes kaikki mutterit ovat kierteillä. Sitten vain tasaisesti kiristäen kunnes alumiinipukki pohjaa jokaisen ruuvin osalta kanteen.  Vasta sitten on aika ottaa käyttöön oikea kiristysjärjestys ja momenttiavain.

Tottahan ruuvisäätö on helppo ja vaivaton. On joskus tullut joku autokin säädettyä käynnin aikana kun on ollut ruuvisäätö. Mutta eipä onnistu palojen kanssa. Tämä on hiukan monimutkaisempi systeemi, mutta luultavasti halvempi valmistaa ja samalla saadaan myytyä hiukan varaosia. Ja saadaan katteellista työtä huoltofirmalle. Eli palvelee kaupankäyntiä paremmin. Valitettavasti.

t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:48 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #23 : 31.10.09 - klo:11:01 »
Kävin tallilla ja tarkistin tuon kytkinnesteen. Olen ostanut kyseisen Vitamolin viime syksynä BMW:n huollosta.

250 ml purkki maksoin 12 €.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Kartsa

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 141
  • R 1200 GS Rallye
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #24 : 31.10.09 - klo:19:13 »
Yleensä kiristäminen aloitetaan keskeltä ja siitä sitten reunoille, nokat tietysti pistää hanttiin, mutta järjestys on tämä.
Kyllä noissa Kawan zx -10 (88-89) ja zzr 1100 malleissa oli palasäätö tehty todella helpoksi. niissä oli keinuvivut, jotka sai käännettyä sivuun ja siitä vaan joutsenkaulamagneetilla palan vaihtoon. Tuo Kawasakien venttiiliongelma on kyllä täyttä puppua, jos vähänkin käyttää järkeään, eikä ala räpätä ennenkuin kone on käyttölämmin.

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #25 : 31.10.09 - klo:19:29 »
Nyt on hyvä harjoittelukappale   idea3 Aloin tekemään talvihuoltoa emännän Hondaan, no, siinähän oli venttilit liian kireellä. Mittauspöytäkirjan laadinta ja ei muuta kuin nokka-akselit pois. Eipä tuo kummoinen homma ole. Ylähammaspyöriä ei tarvinnut irrottaa. Jos onnistun tekemään sen emännän Hondurasiin, niin eiköhän se mene sitten tulevaisuudessa puimuriinkin ihan OK. Hondan laakeripukkeihin (CBF 600) on ihan merkitty kiristysjärjestys. Säätöpalat pitää tuohon hommata ja kasata ja sitten ei kun tulille. Kysymys:pitääkö kasatessa käyttää jotain nokka-akselirasvaa, vai riittääkö ihan vaan kunnollinen öljyäminen kasauksen yhteydessä?

Tuosta Kawasakin venttiliongelmasta yms. "tyyppivioista" oli juttua jossain mopolehdessä. Joo, joissain Kawoissa oli kuulemma venttiiliongelmia. 80-luvun alussa. Juttu on vaan jäänyt sitkeästi elämään niin kuin kaikki muutkin essonpaarijutut ja tornihuhut.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:49 kirjoittanut jarska »
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #26 : 31.10.09 - klo:19:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Kartsa"
Yleensä kiristäminen aloitetaan keskeltä ja siitä sitten reunoille, nokat tietysti pistää hanttiin, mutta järjestys on tämä.

Tuon vastauksenhan minäkin mielestäni annoin. Tuossa kasausvaiheessa, kun nuo pukit ovat vielä irti ja nokat kanittavat, eivät kaikki pultit yletä reijistä läpi eli kiristystä ei voi tehdä oikeassa järjestyksessä. Eikä sillä olekaan tässä vaiheessä mitään merkitystä. On vain kiristettävä sieltä mistä pystyy kunnes pukit asettuvat riittävän alas. Sitten kun kaikki pultit näkyvät ja niihin saa mutterin kiinni, voi aloittaa kiristämisen keskeltä ulospäin. Eli ei tuossa pukkien asennusvaiheessa pidä mennä vetämään yhtään mutteria tiukkaan, vaan jokainen on jätettävä sen verran löysälle, että lopuksi voi kiristää oikeassa järjestyksessä oikeaan momenttiin.

No, nyt mennään sitten hiukan aiheesta sivuun, mutta kommentti kiristysjärjestyksestä:
Kannen pulttien kohdalla kiristysjärjestys on hiukan poikkeava. Pultteja on kahta kokoa. Isommat kiristetään kahdessa vaiheessa loppukireyteen. Sitten ne löysätään. Taas kiristys kaksivaiheisesti ja viimeiseksi kiristetään pienemmät pultit oikeaan momenttiin. Ja luonnollisesti isompien pulttien kiristysjärjestys on myös keskeltä reunoja kohti.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #27 : 31.10.09 - klo:19:46 »
Lainaus käyttäjältä: Geeäsäxähvä
Nyt on hyvä harjoittelukappale  idea3 Aloin tekemään talvihuoltoa emännän Hondaan, no, siinähän oli venttilit liian kireellä. Mittauspöytäkirjan laadinta ja ei muuta kuin nokka-akselit pois. Eipä tuo kummoinen homma ole. Ylähammaspyöriä ei tarvinnut irrottaa. Jos onnistun tekemään sen emännän Hondurasiin, niin eiköhän se mene sitten tulevaisuudessa puimuriinkin ihan OK. Hondan laakeripukkeihin (CBF 600) on ihan merkitty kiristysjärjestys. Säätöpalat pitää tuohon hommata ja kasata ja sitten ei kun tulille. Kysymys:pitääkö kasatessa käyttää jotain nokka-akselirasvaa, vai riittääkö ihan vaan kunnollinen öljyäminen kasauksen yhteydessä?

Tuosta Kawasakin venttiliongelmasta yms. "tyyppivioista" oli juttua jossain mopolehdessä. Joo, joissain Kawoissa oli kuulemma venttiiliongelmia. 80-luvun alussa. Juttu on vaan jäänyt sitkeästi elämään niin kuin kaikki muutkin essonpaarijutut ja tornihuhut.

No eihän niissä laakereissa normaalisti ole kuin moottoriöljyä eli kyllä se sillä asianmukaisesti hoituu. Itse tosin taisin viimeksi laittaa korkean paineen kestävää molybdeenipitoista laakerirasvaa varmuuden vuoksi joka paikaan. Eipä ainakaan vielä ole mitään haittaa esiintynyt. Aiemmilla kerroilla olen homman hoitanut moottoriöljyllä.

t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:49 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #28 : 31.10.09 - klo:21:12 »
Sitähän minäkin ajattelin, ei sieltä öljypumpusta tule yläkertaan muutenkaan käynnistyksen yhteydessä mitään sen kummempaa rasvaa, kunhan uittaa vaan osat kunnolla öljyssä niin eiköhän sen luulisi riittävän.
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #29 : 13.11.09 - klo:19:31 »
Venttiilien säätöä tarvitaan käytännössä vain, kun kuuluu venttiilien nakutusta. ....


t. Repa[/quote]

Tösös !
Duoda duoda, hiukkasen uskaltaisin olla toista mieltä, nimittäin ei mulla ainaskaan ole tullut välyksiä lisää (2 x Lt + 1 x RT + 1 Transu) että noissa mitä olen säädeillyt niin aina on mennyt pieneksi tuo välys ! No miksi se menee niin ? No se venttiili kun painautuu sitä kuparista (pronssiseos, mikälie...kuitenkin) "seetiä" vasten sen jäykän venttiilijousen painamana niin se aikaa myöten painuu sinne sisään vähitellen ja pikkuhiljaa ja siksi se välys pienenee !

Eli kyllä itse tsekkaan nuo välykset ihan programmin mukaisesti ja kehoittaisin niin tekemään muitakin MUTTA, iliman muuta kannattaa se tehdä itse niin siinä säästä semmoset alppiajelurahat ihan hetkessä   happybikeday
Sitäpaitsi, itse kun tekee niin sen sitten tietää ! (..oon lukenu noi TM:ien ja  muidenkin pärrälehtien huoltamotestit ja ihan karmeeta laiminlyöntiä nykyänsä ja silti rahastetaan "valohoidosta törkeästi )

t. huurus
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:49 kirjoittanut jarska »
"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal