Kirjoittaja Aihe: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi  (Luettu 80219 kertaa)

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #75 : 27.12.11 - klo:20:41 »
MOi. Asiasta sen kummemmin tietämättä. Miksi kiinnitysruuvin ulkomitta on tärkeä tässä modifiossa. Eikös tässä käy alkuperäinen ruuvi.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #76 : 28.12.11 - klo:14:45 »
Alkuperäinen ruuvihan käy. Jos on sen hukannut/rikkonut, niin sitten kauppaan.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #77 : 28.12.11 - klo:16:36 »
Alkuperäinen ruuvihan käy. Jos on sen hukannut/rikkonut, niin sitten kauppaan.

MOi. Kiitos jälkimmäisen kysymyksen vastauksesta. Voisitko vielä vastata, miksi ruuvin ulkomitta on tärkeä tässä mod. Tietenkin tämä kysymys pitäisi osoittaa suunnittelijalle. Mutta kun olemme yleisellä palstalla, voi tähän vastata kuka haluaa, tai olla vastaamatta.   

Poissa 57pannu

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 28
  • K12s,Wla45, FLH74,FXST80,TR120r,YZ250,Cr500
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #78 : 28.12.11 - klo:17:43 »
MOi. Asiasta sen kummemmin tietämättä. Miksi kiinnitysruuvin ulkomitta on tärkeä tässä modifiossa. Eikös tässä käy alkuperäinen ruuvi.

Kyllä alkuperäinen käy oikein mainiosti. Aiemmin tässä ketjussa (edellinen sivu) luki, aprikoin onko sopivampaa käyttää ruuvia, jossa laakerin sisäkooli ei tule kierteen kohdalle. Vaan sellaista 8 mm ruuvia, jossa laakerin sisäkoolit tulevat kierteettömälle osalle. Ruuvin/ pultin loppuosassa on kierrettä, jolla sen saa ruuvattua vaihdepolkimen kiinnityspisteeseen. Kiinnityspisteeseen pultin pysymisen voi varmistaa joko ruuvilukitteella tai vastamutterilla. Niin yksinkertaista se on. Mutta ihan hyvä keskustelu, näin talvi-iltojen ratoksi. Kirjoittaminen on tarkkaa puuhaa, lukijan ja kirjoittajan pitäisi on samoilla vesillä. Sen hyvin huomaa tässäkin kejussa. Joku pieni asia, kuten sanajärjestys, pilkun paikka voivat ratkaista koko ottelun. Puhumattakaan kielikuvista, joita meillä kaikilla on monenlaisia.


« Viimeksi muokattu: 28.12.11 - klo:19:34 kirjoittanut 57pannu »
Ei tämä tästä.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #79 : 28.12.11 - klo:18:57 »

Pultti sinänsä on hyvä ratkaisu. Mutta ei tuokaan laakerivälyksiä vastaavaa mitoitusta vielä anna vaan välystä jää pultin ja laakereiden pintojen väliin. Eli parannus jää tässäkin vielä kosmeettiseksi. Joskin maalaisjärjellä ratkaisu näyttää paremmalta kuin alkuperäisellä pultilla jossa laakeri lepää kierteen päällä.   

MOi. Kiitos selvityksestä. Tarkoitin tätä kirjoitusta. Minulle kyllä riittää keskustelu tästä aiheesta. 
« Viimeksi muokattu: 29.12.11 - klo:08:59 kirjoittanut JTK »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #80 : 06.03.12 - klo:19:19 »
Morjensta taas kun kevättä kohti mennään. Selkeästi näkyy, että Bemaristeilla on kevättä rinnassa kun alkaa tulla taas enemmän kyselyjä noista vaihdepoljinseteistä.

Eli ihan tiedoksi: K1200S/R/GT vaihdepoljonsettejä on varastossa ja tavara lähtee yleensä postiin seuraavana työpäivänä. 

t. Repa

Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa macceS

  • Sport sr.
  • *
  • Viestejä: 123
  • BMW K1300S -14 (30th edition)
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #81 : 07.03.12 - klo:14:27 »
Morjensta taas kun kevättä kohti mennään. Selkeästi näkyy, että Bemaristeilla on kevättä rinnassa kun alkaa tulla taas enemmän kyselyjä noista vaihdepoljinseteistä.

Eli ihan tiedoksi: K1200S/R/GT vaihdepoljonsettejä on varastossa ja tavara lähtee yleensä postiin seuraavana työpäivänä. 

t. Repa

YV:tä laitettu!
macceS

www.mkkv.fi
https://www.facebook.com/Somethingbluetrio

"Four wheels to move your body, two wheels to move your soul!"

ex. BMW K1300S (2012)
ex. Triumph Trophy SE
ex. BMW K1200R Sport (2008)
ex. Honda ST1300
ex. Ducati M695
ex. Suzuki M800

Poissa HaK77

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 99
  • K1300S -09
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #82 : 11.03.12 - klo:17:05 »
Koitin laittaa Repalle YV:tä, mutta vähän jäi epäselväksi lähtikö viesti muualle kuin bittiavaruuteen. Ei ainakaan lähetetyissä viesteissä näy. No oli miten oli, täälläkin ois laakerimodille tarvetta.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #83 : 16.03.12 - klo:08:34 »
No niin. Tiettävästi Hak77kin on modinsa asentanut.
Kiitoksia kovasti sinnekin!


Pariin asiaan kannattaa kiinnittää huomiota asennusvaiheessa noin yleisesti.

1. Osat on sovitettu 19 Nm kiristysmomentille jolloin testipenkissä välys on max noin 0.05 mm.
Vaikka osat ovat korkealujuuksista tavaraa, ne joustavat kiristyksen voimasta hoiukan.
Jos kiristysmomentti jää välille 10 Nm....19 Nm, välystä jää 0.05...0.1 mm. Tämä tuntuu polkimessa selvänä välyksenä polkimen päästä heilutettaessa.Ei sitä paljojn ole, mutta tuntuu kuitenkin.
Eli momenttiavain olisi ihan hyvä olla jotta kiristyksen saa oikeaksi.
Mutta tiedän että käytännössä useimmat vetävät setin käsin kireäksi. Toimii see toki niinkin. Eihän tämä mitään rakettitiedettä ole.
Ohjeissa 19 nm on toki asianmukaisesti ohjeistettu. Mutta nehän luetaan jälkikäteen, jos luetaan :)


2. Liiman kanssa kannattaa olla tarkkana

Yksi tapaus tuli jenkeistä vastaan, jossa kaveri oli asentanut setin punaisella Locktitella. Ohjeessa nimenomaan on annettu siniset liimatyypit, oli se sitten Locktite tai korvaava.

Erona näissä on se, että sinisellä liimalla tehty liitos on lukitseva, mutta se on purettavissa normaalein työkaluin.
Punainen taasen on suuren lujuuden liimaa, joka on lämmitettävä 250 asteeseen, jotta liitos aukeaa. Eli paikoissa jossa liitos on erityisen kovilla, käytetään punaista. En suosittele käyttämään sitä, etenkään tuon polkimen pultin liimaamiseen pyörän alumiinirunkoon.

No, kyllä tuo jenkki liitoksensa sai auki rikkomatta mitään. Onneksi. Sitä tarina ei kerro oliko syynä huonosti puhdistetut pohjat ennen liimausta.

Mopokelejä vaan kaikille.

t. Repa
 
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa HaK77

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 99
  • K1300S -09
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #84 : 20.03.12 - klo:15:54 »
Noniin minäkin sain modin asennettua ja tietenkin Repan ohjeiden vastaisesti. No ehkä nää on asioita joiden kans pystyn elämään, mutta tietty on hyvä tehdä niinkuin on ohjeistettu.

Tässä video minun tekemästä modista. Lopussa näkyy selkeästi kuinka välys on oleellisesti pienempi uudella laakerilla.  hali_peukku

http://youtu.be/y9F27qgQm6Y

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #85 : 20.03.12 - klo:16:03 »
Noniin minäkin sain modin asennettua ja tietenkin Repan ohjeiden vastaisesti. No ehkä nää on asioita joiden kans pystyn elämään, mutta tietty on hyvä tehdä niinkuin on ohjeistettu.

Tässä video minun tekemästä modista. Lopussa näkyy selkeästi kuinka välys on oleellisesti pienempi uudella laakerilla.  hali_peukku

http://youtu.be/y9F27qgQm6Y

Jopas oli hyvin tehty ja havainnollinen video, hienoo kun tällasia viitsitään tehdä asennuksien lomassa. bowdown

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #86 : 27.03.12 - klo:13:18 »
Päätinpä kokeilla panna maailmalle vielä hiukan tiukempia settejä. Saa nähdä kuinka äkkiä alkaa tulla palautetta nihkeistä polkimista.

Sorvin kanssa oli hiukan murheita ja maailmalle lähti muutama aika erikoisen näköinen porrasprikka. Olivat vähän jyrsityn näköisiä, mutta toki mitoissaan ja välykset sovitettuna. Nyt pikahuollon jälkeen jälki on taas ammattimaisen näköistä.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa veetee

  • HP
  • *
  • Viestejä: 340
  • Z 1000 SX Blue
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #87 : 27.03.12 - klo:22:09 »
Mitähän sarjaa mulle laitoit?
Asennus on ensiviikolla ja palaute tulee sitten välittömästi
ja julkisesti :)
Vauhti korjaa virheet.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #88 : 28.03.12 - klo:07:41 »
Mitähän sarjaa mulle laitoit?
Asennus on ensiviikolla ja palaute tulee sitten välittömästi
ja julkisesti :)

Pakkauksen "parasta ennen" -päivämäärä kertoo minkä satsin sait  :)
Anna tulla vaan palautetta. Ovat palautteen arvoisia.

Polkimeen saattaa jäädä välystä riippuen siitä, kuinka kulunut poljin on.
Setit on säädetty välyksettömiksi mutta jo polkimen valmistuksessa niihin tulee mittaeroja eli valmistustoleranssit saattavat hiukan vaikuttaa tiukkuuteen. En kuitenkaan usko toleransseissa olevan suuria eroja koska montaakaan kertaa ei ole palauetta tullut.
Liian tiukkoja ei ole ollut, koska olen varonut toimittamasta tiukkoja settejä ettei mene toleranssien vuoksi liian tiukoiksi.
Nyt päätin kuitenkin kokeilla.

Toleranssien lisäksi tietysti lika, hiekka ja vanhat huonosti liukuvat holkit ovat voineet syödä polkimesta materiaalia jolloin setti jää väljäksi. Tässä tapauksessa on aina mahdollisuus laittaa tiukemman setin osat tilalle. Ja näitä on tarvinnut tehdä muutama tässä atkan varrella.

Jos poljin on kulunut todella paljon niin sitten jää ainoaksi mahdollisuudeksi hommata uusi poljin.

 


Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #89 : 28.03.12 - klo:08:41 »
On mullakin siinä pieni klappi, mutta varsin asiallinen edelleen. Laakerit vaihdettu kerran.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal