Kirjoittaja Aihe: Peräöljynvaihto  (Luettu 11854 kertaa)

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Peräöljynvaihto
« : 26.01.10 - klo:17:46 »
Tarkoitukseni ei ole aloittaa perä-keskustelua ála LT, vaan:

Onko kenelläkään pyörässään HP2, R12S, R11S.... peräöljyn tyhjennys roppua? Omassa R12S:ssä roppua ei ole joten perä pitää "nuljauttaa" alas ja laskea öljy "tarkastus"-ropusta pois eli mopo nostimelle => takafillari pois, jarrusatula irti, nopeusmittarin anturin johto irti perän kiinnikkeistä, paralevertangon takapään pultti pois, ja kardaanin haitarikumin kohdalta nuljautta perä alas. Noin lyhykäisyydessään.
Huollon mukaan tyhjennysroppu laitettiin tehtaalla. Kunnes bmw päätettiin ettei peräöljyjä tartte vaihtaa => roppu jätettiin pois => todettiin että öljyn vaihdolla säästettäis perän vaihtoja => lisättiin öljynvaihto huolto-ohjelmaan mutta tyhjennys roppua ei lisätty perämurikkaan. => Vaihtotyö on työläämpi.
Ei se nytkään paha oo, mutta vaatii nostimen.
Öljyn lisäys käy "näppärästi"  hedari abs/nopeusanturin kautta, apuna on hyvä olla iso lääkeruisku ja pätkäletkua. Öljyä menee 0,22 dl, joten annostelun vuoksikin lääkeruisku on hyvä apuväline. 60 ml ruisku oli suurin löytämäni, maksoi 0,2€/kpl.
Eli onko kellään tyhjennysroppua tai onko kukaan laittanut/laitattanut sitä jälkeenpäin? Vaatinee koneistamo visiitin?

Edit 11.6.2010: Tässä esitetyt ohjeet ja täyttömäärä 0,22 dl perustuvat huoltoromppuun 3/2008, peräöljy suositus on Castrol SAF-XO. Meinaan kun tuolla K1200GT osastolla on erilaisia täyttömääriä. Toisaalta onhan se peräkin K-sarjalaisissa eri puolella.

Edit 6.8.2010: kiristysmomentit: tyhjennysproppu (M12x1) 20 Nm + O-rengas 11.2x1.8, paralevertangon takapään pultti (M10x55-10.9) perään 42 Nm (mutteri vaihdettava uuteen), nopeusanturin kiinnitysruuvi (M6x12) 8 Nm, jarrusatulan kiinnitys (M8x25) 24 Nm, takapyörän pultit (M10x40x1.25) 60 Nm
« Viimeksi muokattu: 06.08.10 - klo:12:02 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Peräöljynvaihto
« Vastaus #1 : 26.01.10 - klo:18:37 »
Koskee kaikkia puimureiden reikäperäisiä malleja, ei pelkästään R-versioita.
Mutta ei tuota perää tarvi tuollai irroittaa. Voihan sen mopon kääntää selälleen, niin tyhjennysroppu on sitten alapuolella.

Sitten vaan kääntää sen takaisin ja täyttöroppu on yläpuolella.


t. repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Peräöljynvaihto
« Vastaus #2 : 26.01.10 - klo:20:38 »
Tippaakaan epäilemättä että Repan seuraava tuotos on mopon käännin.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Peräöljynvaihto
« Vastaus #3 : 26.01.10 - klo:20:42 »
Kuule, tuo ässäkin kääntyi kädenkäänteessä. Ei tuossa mitään laitetta tarvita.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Peräöljynvaihto
« Vastaus #4 : 26.01.10 - klo:20:45 »
No tää ratkaisu ei tullu mieleen withstupid. Voiko pensatkin vaihtaa samalla.  Se perän auki taittaminen ei oo oikeesti iso juttu, kuten mestari tietää. Joten taidan jatkaa perinteisellä tyylillä. Onko tuossa kuvassa se "sivusta nostava" Abba vai piitles-virman nostin?
Quot homines, tot sententiae.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Peräöljynvaihto
« Vastaus #5 : 27.01.10 - klo:09:19 »
Voiko pensatkin vaihtaa samalla.
reps
reps
reps

Kuule, tuo ässäkin kääntyi kädenkäänteessä. Ei tuossa mitään laitetta tarvita.

t. Repa

Hai sie..
Mieti mitkä markkinat kun vähemmistöryhmät sais käännettyä niin monta mopoo enemmän innocent
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Peräöljynvaihto
« Vastaus #6 : 27.01.10 - klo:10:03 »
Voe ristus, Repalta löytyy kyllä keinot joka huoltojuttuun. hesse_blink

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Peräöljynvaihto
« Vastaus #7 : 27.01.10 - klo:10:19 »
Näissä hommissa on vain mielikuvitus rajana. Älkää antako sen rajoittaa...

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Vs: Peräöljynvaihto
« Vastaus #8 : 27.01.10 - klo:10:38 »
No mullakin polkupöyrä ollu tallissa ylösalaisin monestikin hesse_biggrin
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Peräöljynvaihto
« Vastaus #9 : 27.01.10 - klo:10:48 »
Näissä hommissa on vain mielikuvitus rajana. Älkää antako sen rajoittaa...

t. Repa

Mulla on toi mieli(kuvitus) jonkun verran vajavainen, joten oon usein kokeillu täydellisen tietämättömyyden horisko ja raa´an voiman yhdistelmää. Oon sitä kautta saanu mielikuvituksellisia lopputuloksia.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: Peräöljynvaihto
« Vastaus #10 : 27.01.10 - klo:21:48 »
Näissä hommissa on vain mielikuvitus rajana. Älkää antako sen rajoittaa...

t. Repa

Mulla on toi mieli(kuvitus) jonkun verran vajavainen, joten oon usein kokeillu täydellisen tietämättömyyden horisko ja raa´an voiman yhdistelmää. Oon sitä kautta saanu mielikuvituksellisia lopputuloksia.

Niin,ja mielikuvituksella saa myös raa´an voimakkaita laitteita aikaiseksi.  innocent
Man cannot live on beer only.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal