Kirjoittaja Aihe: Jarrunesteen vaihto  (Luettu 30489 kertaa)

Poissa Ttuttu

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 202
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #15 : 21.02.10 - klo:09:39 »

Ilmeisesti ei pysähtynyt autotallin seinään vaan jo ennen. Onnittelen!

Joskus on ihmetyttänyt, mistä tuo vesi suljetussa jarrujärjestelmässä pääsee hygroskooppiseen jarrunesteeseen. Kun olen kansalaisluottamuken lisäksi nauttinut LVI-insinöörioppia, niin tällainen on tullut mieleen: Vesikiertoisessa lämmitysjärjestelmässä happi pääsee kumiletkujen (jos sellaisia on) läpi kiertoveteen ja aiheuttaa/ylläpitää systeemin korroosiota. Ei sen mitenkään tuulemalla letkun  läpi mene, vaan molekyyli kerrallaan hiipimällä. Näinköhän H2O menisi samalla tavalla ilmasta jarrunesteeseen? Kumiletku siellä teräspunosletkunkin alla on.

Vai onko jollakin oikeaa tietoa tästä asiasta?

Mää mistään mitään tiedä, mutta jos sulla on hermeettisessä tilassa aikaan saatua 100% etanolia eli just sitä, mitä tämänkin foorumin jäbät kittaa blandattuna harva se päivä, niin kun se tuodaan NTP:hen eli normaaliin ilmanalaan, niin se nappaa ilmasta vettä hyvinkin lyhyessä ajassa ja jos sitä pulloa vaan availlaan silloin tällöin, niin vahvuus on tuota pikaa 96%. (Olipas pitkä lause  grin ) Eli; siinä vaiheessa, kun sitä jarrunestettä kaadetaan järjestelmään, sen täytyy ottaa vettä ilmasta? Ja onkos se jarrujärjestelmä nyt aivan vedenpitävä?  oops2

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #16 : 21.02.10 - klo:11:42 »
Muistetaanpas, että jarrujärjestelmä on suljettu painepuolella vain jarrutettaessa. Jarrusylinterissä on pieni reikä, josta jarrunestettä siirretään säiliöstä jarruletkuun tarvittaessa.

Eli:
Jarrupalojen kuluessa pyöräsylinterin männät siirtyvät ulospäin, nestepinta säiliössä laskee vastaavan tilavuuden verran, koska nestettä siirtyy tuohon suljettuun järjestelmään säiliöstä. Tästä johtuen säiliön pinta laskee ja tuo syntyvä tyhjä tila täyttyy ilmalla. Eli säiliö ei ole yleensä hermeettisesti suljettu vaan hengittää. Siis säiliön osalta järjestelmä on avoin, suljettu se on vasta jarrusylinterin männältä pyöräsylinterin männille, eikä tuossakaan kokonaan, koska jarrusylinteriltä on tue edellämainittu reikä tuohon suljettuun osuuteen. Se sulkeutuu jarrua painettaessa, kun jarrusylinterin mäntä liikahtaa ja sulkee sylinterin seinässä olevan reijän. Tätä kautta ainakin kosteutta pääsee järjestelmään.

Sitä, pääseeko kosteus letkun läpi molekyylitasolla, en pysty kommentoimaan. Mutta jarruletkuvalmistajilta varmaan saisi tietoa kysymällä.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #17 : 21.02.10 - klo:14:19 »
Jussita kyseli oikeaa tietoa, vastaan silti. Säiliön kautta ilmasta se neste kait eniten kosteutta imee. Säiliön korkki ei ole tiivis, siksi kilpamopoissakin näkee säiliön ympärillä "froteesukanvarsia" että nesteet ei pääse valumaan lipan tms. yhteydessä valtoimenaan. Nestesäiliössä olevan "haitarikumin" yksi tarkoitus lienee pitää jarrunesteen "ilmapinta-ala" mahdollisimman pienenä.  Kumiletkujen läpikin sitä kosteutta siirtyy, ainakin teräspunosletkujen valmistajan mukaan. Mutta kun kotiloissakin on jarruputkistosta pitkät pätkät kovaa putkea ja silti niissäkin nesteet vettyvät, niin kallistun tuohon Repan näkemykseen.
Teräspunosletkuissakin lienee sisällä teflonrööri tms. joka pitää nesteet sisällä. Muutoin teräspunosletkujen paras ominaisuus on kumisia vähäisempi jousto, joten jarrutuntuma säilyy paremmin.
Jarrunesteen kosteutta / vettä sitova ominaisuus on ihan tarkoituksella "laitettu" jarrunesteeseen.

Suorituskyky friikeille vinkiksi että jarruletkuja saa myös titaanisena, painonsäästö on merkittävä! Näkyy varmasti  suorituskyvyssä :mrgreen:.

Edit: Jarruletkuvalmistajaan viittaus siksi, että kaivoin aamulla japanialaiseen vaihtamani jarruletkuvalmistajan paprut esille ja niissä mainitaan kumiletkujen laskevan kosteutta lävitse.
« Viimeksi muokattu: 21.02.10 - klo:14:23 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal