Kirjoittaja Aihe: 1600 GT ja GTL  (Luettu 52417 kertaa)

Poissa piiisiepe

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 201
  • r 1250 Adventure Rallye 2021 I
1600 GT ja GTL
« : 26.08.11 - klo:09:38 »
Joo. Pistetääs pikku kyssäri. Montako näitä jo on. Meinaan ku niihin törmää melkein joka paikassa. bmw2_smilie

Poissa Antti V

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 31
  • K 1600 GT -15
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #1 : 26.08.11 - klo:11:22 »
Talvella puhuttiin, että Suomen kiintiö olisi ollut 130 pyörää (muistaakseni 60 GT:tä ja 70 GTL:ää) ja tuo munkin pyörä pitäis olla ylimääräinen (tuosta nyt en ole ihan varma) ja tietääkseni noita ei ole ihan kauhean paljoa myymättä. No semmoinen, joka ihan tosissaan on käynyt pyörää ostomielessä kokeilees, eikä vain potkiis renkaita, niin on kyllä aikalailla joutunut ottaa kättä pois taskusta myyjän edessä.
Eilen kanssa kun pikku mutkan kävin tekemässä, yritin ihan tosissaan pitää naamaa peruslukemilla, sillä onhan toi ihan mahtava matkapyörä 03Biker bmw2_smilie

Poissa Kardaani

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 28
  • BMW K 1600 GT
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #2 : 26.08.11 - klo:17:43 »
Tervehdys kaikki foorumilla olijat ja kävijät. Tässäpä tuore jäsen pää täynnä tyhmiä kysymyksiä (kyllä ne siitä pikkuhiljaa vähenee ja järkiintyy ajan kanssa ... tai sitten ei).

Kävin pikaisesti testaamassa 1600GT :tä ja semmoinen pieni miinus että jo lyhyehkön lenkin jälkeen ajaminen rupesi käymään hieman käsille. Johtuneeko siitä että olen tähän saakka putputellut vain ja ainoastaan jonkinlaisella customilla (jossa enemmänkin roikutaan taaksepäin kuin nojataan eteenpäin) ja nyt eka kokemus tuon tyyppisestä pyörästä ja erilainen ajoasento vain vähän oudoksutti? Toisaalta ohjaustangon asentoa ei ilmeisesti ole mahdollista säätää (korjatkaa jos olen väärässä) ja voiko olla että tämänkokoiselle (190 cm) kaverille ei vakiasento passaa?

Anyway ... aattelin kysästä, kun tällä foorumilla olevilla on varmaankin jo aikalailla kokemusta ko pyörästä, kertoisiko joku suurinpiirtein samankokoinen kaveri miten on pyörä käteen sopinut? Väsyykö kädet pidempään ajettaessa, miten vakio-plexi, onko riittävä vai kaipaisiko isompaa? Miltä istuma-asento tuntuu pidemmällä reissulla?

Poissa jiihoo

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 186
  • BMW K12S, Bimota SB6, Turbo-Busa, R6R Superstock..
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #3 : 26.08.11 - klo:19:29 »
Näiden kuuspyttyisten määrästä puhuin tänään BMW Suomen edustajan kanssa. En tiedä paljonko se alkuperäinen Suomen "kiintiö" oli, mutta ne myytiin jo keväällä loppuun ja kesällä saatiin lisää. Nyt nekin on käytännnössä myyty ja kohta tulee jo ensimmäinen erä 2012-malleja Suomeen.

Tilastojen mukaan BMW on tänä vuonna yli 500cc luokassa Suomen myydyin prätkä. Sopivasti kun valitsee luokat niin jokainen on jossain paras  :)

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #4 : 26.08.11 - klo:21:06 »
Joo, hyvin noita kuutosia näkyy. Vielä kun näkis kuutos-sportin. hali_sikalovena

Poissa Antti V

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 31
  • K 1600 GT -15
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #5 : 26.08.11 - klo:21:43 »
Näiden kuuspyttyisten määrästä puhuin tänään BMW Suomen edustajan kanssa. En tiedä paljonko se alkuperäinen Suomen "kiintiö" oli, mutta ne myytiin jo keväällä loppuun ja kesällä saatiin lisää. Nyt nekin on käytännnössä myyty ja kohta tulee jo ensimmäinen erä 2012-malleja Suomeen.
No tuokin kuvaa vähän tuota BMW motokuume kamppanjaa, jossa kaikkien uusien pyörien ostaja saa 1000 € edestä BMW tarviketta, muttei tietysti näiden K 1600 GT/GTL:n osalta.

Poissa jiihoo

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 186
  • BMW K12S, Bimota SB6, Turbo-Busa, R6R Superstock..
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #6 : 27.08.11 - klo:08:58 »
BMW motokuume kamppanja, jossa kaikkien uusien pyörien ostaja saa 1000 € edestä BMW tarviketta, muttei tietysti näiden K 1600 GT/GTL:n osalta.

Myyjällähän intressissä on myydä kauden tässä vaiheessa niitä laitteita joita "uhkaa" jäädä varastoon ylivuotisiksi.

Tarkkaan ottaen Bemarin motokuumekampanjassa luvataan 1000 eurolla BMW-ajo- tai lisävarusteita niihin uusiin Bemareihin, jotka ovat joko jälleenmyyjän, maahantuojan tai tehtaan varastossa.

1600-mallit kai jäävät siitäkin syystä jo pois tästä kampanjasta, että ne valmistetaan pääasiassa asiakastilauksina ja asiakkaan haluamilla varusteilla.

Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #7 : 28.08.11 - klo:10:29 »
Kuvalla on muuten ainakin, misjööt, yksi GTL myymättä, (juu se sama joka oli siellä Hattulassa mun alla..), että ei mennyt kaikki.

Eilenä kun kävin paikallisliikennettä harjoittamassa, Tuupovaarassa ja saman tien takasi (770km), omalla LT:llä niin kyllä tuli muuten taas mieleen miten hyvin on LT:n voimansiirto tehty ilman mitään veto-klokns, veto pois-glonkgs, veto -klong: välyksiä, samoin kuin cruisen toimivuus..... bowdown

Että pantiin liian aikaisin nuo kutoset markkinoille?  hesse_blink
"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

Poissa zetor6

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 30
  • K1600GT, F650GS, R1200GS, K1300R, S1000R, R1200RT
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #8 : 05.09.11 - klo:20:58 »
Hyvin niitä oli ainakin heinäkuun lopulla saatavissa.  GT:n toimitusaika oli n. 6 tuntia.

Laitanpa tähän jo aikaisemmin .org -sivuilla julkaisemani GT-kokemukset yli 2000 km Lapin reissulta:

Taustaksi aikaisemmat laitteet eli vertailupohjat: K1300R, Diavel,  F650GS, Vmax1600, R1200GS, Hayabusa, zzr1400, gtr1400, FZ1S, ZX12R, 1100XX,...,

Oleskelu pyörän päällä ajaessa n. 24 h /vrk:

Tällaiselle tumpille perusasetus eli satula alhaalla tuntui alkupuolella matkaa oikein hyvältä. Ajoasentoa voi muuttaa kohtuullisen paljon ajon aikana. Istuin  on riittävän kapea (jalkoja voi roikuttaa helposti) ja minulle sopivan kova.

Koneen värinät ja muut tärinät eivät häiritse lainkaan. Peileistä näkee hyvin taakse. 

Tuuliasin asennoista löytyy minulle, minun kypärälleni ja kulloisellekin nopeudelle ja tuulelle sopiva asetus, jolla voin katsella tuulilasin yli. Siihen se lasin yläosan leikkaus on juuri oikein tehty.  Matkaan sisältyi myös moottoriteitä, ja varsinkin niillä nopeuksilla aerodynamiikka on kerrassaan mainiolla tasolla.

Jonkinlainen yllätys oli kuitenkin se, että ajamisen loppuosalla oleminen pyörän päällä kävi huomattavasti tuskaisemmaksi kuin esimerkiksi F650GS:llä tai Vmax:lla ajamissani rautapyllyajoissa. Luultavasti satula olisi pitänyt nostaa ylempään asentoon (20 mm korkeammalle) polvikulman pienentämiseksi.  Sitä täytyy kokeilla. Parkkipaikalla voi silloin tulla ylimääräistä touhua, sillä pyörä on painava.
Seisaltaan ajaminen ei tuntunut GT:llä kovin luontevalta, mutta toki se auttaa puutumiseen nopeasti.

Nappula- ja mittaristokäyttöliittymä:

Vasemman käden valintarengas ei ole täydellisen onnistunut, mutta saa sillä valittua haluamansa asetukset näytollle, jousitukseen, tms.  Diavelin monivalintakytkin on onnistuneempi.  Muut näppäimet toimivat odotetusti. Saksalaiset voisivat kyllä kopioida vilkkukytkimen logiikan lisäksi myös kytkimen fyysiset ominaisuudet mistä tahansa japanilaisesta esikuvasta. Se on liian pieni ja ennen kaikkea tunnoton.

Jarrut:

Poroalueella jarruja tulee kokeiltua usein ja kunnolla, ja niistä ei ole kuin hyvää sanottavaa. Niiden toiminta (osittainen integrointi, ABS, puristusvoima,..) on eleetöntä ilman mitään yllätyksiä. Hidastuvuus oli aivan riittävää näinkin painavalle pyörälle ja kuskille.

Jousitus:

Olin jo aikaisemmin testaillut eri asetukset minulle sopiviksi.
En muuttanut jousituksen säätöjä kertaakaan koko reissulla. Teiden laatu vaihteli lähinnä leveyden suhteen. Pinnat olivat erinoimaisessa kunnossa koko lenkillä, ja juosituksen säätö ei tullut mieleen kertaakaan.

Vaihteisto, vetolinja:

Vaihteisto ja vetolinja kolisevat tarpeettoman paljon. Ehkä se tekee hyvää kokea olevansa aloittelija jossain liikennevaloissa tai huoltoasemalla, kun herättää ympäristön  huomion äänillä, jotka eivät oikein ole tältä vuosituhannelta. Ajoin joskus kuorma-autokortin ns. "pulla-Sisulla", josta lähti samanlaisia kolinoita.

Valot:

Valot tuli testattua poikkeuksellisen perusteellisesti läpi yön ajelulla 4-, 9- ja 3-teillä. Kaukovalot ovat todella hyvät. Tie olivat niin suoria, että valojen kääntymisellä ei ollut juurikaan merkitystä. Valokeila on riittävän leveä ja pitkä, jotta syntyi harhainen kuvitelma hirvien näkyvyydestä.  Ohitustilanteissa näki selvästi, että useimmilla autoilla oli huonommat kaukovalot.

Vaihtaminen lähivaloille aiheutti sitten kerta toisensa jälkeen tilanteen, että sata metriä aikaisemmin valaistua tietä hävisi näkyvistä. Kontrasti on todella tai jopa liian suuri. Jos ajaisin enemmän pimeällä, niin lisälähi- tai sumuvalot olisivat tarpeelliset.  Ne löytyvät toki GT:n laajasta lisävarustelistasta.

Tehokkuus, kiihtyvyys:

GT ei ole mikään ohjus, mutta ulkonäköönsä, ajoasentoonsa ja painoonsa verrattuna se on varsin ripeä laite. En tarvitse toista pyörää tästä syystä. Ohitukset ovat hyvin helppoja, vaihtamisen tarve tällä vääntöhirmulla on minimaalinen.  Vakioputken tuottama äänimaailma on sopivan erilainen kuin mihin olen tottunut.

Mukavuusvälineet:

Kahvan- ja penkinlämmittimet oilvat tällä reissulla mukavat, ja osittain jopa tarpeeliset (tuntien ajaminen 6,7,8 asteen lämpötiloissa).  Aikaisemmin olen itsekseni ihmetellyt yhdistelmää vakionopeussäädin ja moottoripyörä. En ihmettele enää, sillä sen avulla voi lepuuttaa oikea kättä. Tätäkään ei minulle oltu aikaisemmin kerrottu.

Yhteenvetoa:

GT on mielestäni oikein hyvä sporttinen matkapyörä olematta äärimmäisen hyvä kummassakaan. Se on toimiva kompromissi, jolla ei ole asiaa esimerkiksi hiekkateille.

Pikkukessu säilyy pihassa.

Jostain syystä repsikka haluaa vain GT:n kyytiin.

Pisteet GT:lle 88/100.    03Biker
Vuodesta 1971...

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #9 : 05.09.11 - klo:22:18 »
^Osittain samaa mieltä - mutta en kuitenkaan täysin. Näin tosin vasta K 16 GT / 1 pv kokemusten jälkeen, viikon päästä osannen kertoa lisää..
Ajatus.. hesse_blushing En ole vielä sellaista pyörää omistanut, jolla ei hiekkateille olisi ollut asiaa - tässäkö se sitten ja jos, niin miksi..? Siis normaaleja sorateitä tarkoitan, en mitään metsäpolkuja, enkä edes metsäautoteitä..

Siitäpä tulikin mieleen... Maantiepyörillä ja kyykyillä ajelevat..?
Kierrättekö ja vältättekö hiekkateitä ja jos, niin miksi? Meinaan, kun eihän niissä ole mitään ihmeellistä  ässälläkään, eikä edes painavammalla RS:llä.. Olenko ihan omituinen, kun joskus ja useinkin ajelen hiekkateitä ihan tarkoituksella.
« Viimeksi muokattu: 06.09.11 - klo:06:57 kirjoittanut j@ck »

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #10 : 05.09.11 - klo:23:41 »
Siitäpä tulikin mieleen... Maantiepyörillä ja kyykyillä ajelevat..?
Kierrättekö ja vältättekö hiekkateitä ja jos, niin miksi? Meinaan, kun eihän niissä ole mitään ihmeellistä  ässälläkään, eikä edes painavammalla RS:llä.. Olenko ihan omituinen, kun joskus ja useinkin ajelen hiekkateitä ihan tarkoituksella.

Kyllähän noita tulee ajeltua harva se viikko, tuossa kun nopeasti laskeskelin niin tainnut mennä liki tuhannen km verran soralla tänä kesänä. Hieman raskas ja kankea tuo kooässä kylläkin on tuohon homman mutta pärjäähän silläkin paremman puutteessa (ts. ei ole tilaa pitää toista mopoa). Usein löytynyt myös huippu asfalttipätkiä kun noita ajellut, ensiksi päästellyt jotain 4-numeroista hetken -> päällyste loppuu -> 20 km soraa jonka jälkeen taas hyvä asfalttipätkä  ajelu

Poissa Raaseri

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 122
  • 998s FE, SX-F 350
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #11 : 06.09.11 - klo:08:38 »
Siitäpä tulikin mieleen... Maantiepyörillä ja kyykyillä ajelevat..?
Kierrättekö ja vältättekö hiekkateitä ja jos, niin miksi? Meinaan, kun eihän niissä ole mitään ihmeellistä  ässälläkään, eikä edes painavammalla RS:llä.. Olenko ihan omituinen, kun joskus ja useinkin ajelen hiekkateitä ihan tarkoituksella.

En aja edes autolla soratiellä jos ei ole pakko. Saati sitten sporttimopolla. Crossipyörä on sitä varten.

Omiin rahoihini nähden molemmat autot ja sporttimopot on aivan liian kalliita että viitsisin helmoja/alakatetta/muita osia pippuroida hiekka- ja kivisuihkulla.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #12 : 06.09.11 - klo:12:11 »
Siitäpä tulikin mieleen... Maantiepyörillä ja kyykyillä ajelevat..?
Kierrättekö ja vältättekö hiekkateitä ja jos, niin miksi? Meinaan, kun eihän niissä ole mitään ihmeellistä  ässälläkään, eikä edes painavammalla RS:llä.. Olenko ihan omituinen, kun joskus ja useinkin ajelen hiekkateitä ihan tarkoituksella.

Kyllähän noita tulee ajeltua harva se viikko, tuossa kun nopeasti laskeskelin niin tainnut mennä liki tuhannen km verran soralla tänä kesänä. Hieman raskas ja kankea tuo kooässä kylläkin on tuohon homman mutta pärjäähän silläkin paremman puutteessa (ts. ei ole tilaa pitää toista mopoa). Usein löytynyt myös huippu asfalttipätkiä kun noita ajellut, ensiksi päästellyt jotain 4-numeroista hetken -> päällyste loppuu -> 20 km soraa jonka jälkeen taas hyvä asfalttipätkä  ajelu

Juuri noin se menee minullakin, eli soralle pääsee usein niitä nelinumeroisia ajellessa. Vaan eipä tule mieleen takaisinkaan kääntyä, alkaa se asfaltti kuitenkin taas jossain. Joskus ihan tarkoituksellakin soralle.. Esim. kun lähden mökiltä (Savonlinna, Ahvensalmi) Heinäveden ja/tai Joensuun suuntaan, niin aina ajan ~40 km soratien kautta ihan siksi, että se oikaisee n. 30 km. Sama homma Kerimäen suuntaan, siinä saa ajaa samanmoisen pätkän ihan kohtuukuntoista soratietä.

Ei katupyörällä, tai kyykyllä mennä soralla kuin crossarilla, vaan rauhallisesti - ilman mitään hiekka ja kivisuihkuja. Minkäänmoisia vaurioita en ole huomannut, tosin likaiseksi mopon saa vallankin kurakelillä.
Täytyy myös myöntää, ettei ole nautinto ajaa kenenkään perässä julmetussa pölypilvessä. Vaan hiljaistahan noilla pikkuteillä useimmiten on.

Menikin taas ihan ohvitopikiksi.. oops2

Eli vielä GT asiaa.. Siis onko se pikakiinnitteinen takalaukku (joo, oli varusteena) niin pöllösti suunniteltu, että pitää irottaa matkustajan istuin ennen kuin sähköpiuhan saa irti? Se penkki kun näyttäis olevan kahdella ruuvilla kiinni..
« Viimeksi muokattu: 06.09.11 - klo:14:12 kirjoittanut j@ck »

Poissa Antti V

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 31
  • K 1600 GT -15
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #13 : 06.09.11 - klo:15:00 »
Eli vielä GT asiaa.. Siis onko se pikakiinnitteinen takalaukku (joo, oli varusteena) niin pöllösti suunniteltu, että pitää irottaa matkustajan istuin ennen kuin sähköpiuhan saa irti? Se penkki kun näyttäis olevan kahdella ruuvilla kiinni..

Kyllä se on siten, että matkustajan istuimen joutuu irroittamaan, sillä sen sählöjöhdon kautta kulkee myös keskuslukituksen piuha ja jos siihen pääsisi helposti käsiksi, niin... Tai näin olen sen ainakin itselleni perustellut. Tuohon samaiseen telineeseen sopii myös se vanhemman takalaukku ilman muutoksia.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: 1600 GT ja GTL
« Vastaus #14 : 08.09.11 - klo:20:18 »
^Se laukusta lähtevä piuha on 20 cm näkyvillä siinä oikean takavilkun päällä. Eli käsiksi pääsee helpostikin. Siksi ihmettelen, miksei liitin ole siinä välissä..? No, onpahan pikku puuhaa talvella.

Edit: Piuha ei ilmeisesti ole oikein asennettu, sillä näyttäishän siellä joku ura olevan.
« Viimeksi muokattu: 13.09.11 - klo:14:03 kirjoittanut j@ck »

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal