Kirjoittaja Aihe: Eka kerta  (Luettu 1643 kertaa)

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Eka kerta
« : 02.08.16 - klo:20:36 »
Eka mp-retki eteläiseen keski-eurooppaan. Pyörä meni Niinivirran kyydissä Milanoon ja minä lensin perässä. Omaa aikaa oli luvassa 11 vrk + perhematkailua missus takapenkillä 4 päivää. Aika oli aivan riittävä omaan tahtiin etenemiseen ja paikkojen ihmettelyyn, sääkin suosi mukavasti.

Ajelin yksin, joten tarkkaa ennakkosuunnitelmaa tai reittiä ei ollut, tavoite oli päästä ajamaan passoja ja ihailemaan maisemia mieluusti kuivalla kelillä jollain kolkalla Pohjois-Italiaa/Itävaltaa. Mielessä oli toki Stelvio, Timmelsjoch, Grossglockner, Canazein seutu, jne. Jyväskylän mp-näyttelyssä joku työnsi käteen esitekassin josta löytyi hotelli ja vuokrapyörä mainosten lisäksi kartta, josta oli reissussa erinomaisen paljon apua. Siitäkin huolimatta että olin näpytellyt naviin muutamia käyntikohteita ja mukana oli nippu Hallwagin Motorrad-Atlas Alpenländer karttalehtiä.
Toinen tavoite oli valita majapaikat siten, että yövyn useamman yön samassa paikassa, jolloin sivulaukut voi jättää pois päiväretkiltä.

Muita "jos osuvat reitille, niin käyn"- paikkoja olivat: Kehlsteinhaus eli Kotkanpesä, Münchenin BMW Welt ja Nürburgring. Kotkanpesällä kävin ja vietin täyden päivän BMW Welt & museossa. Kehlsteinhausille ajoin Itävallasta Hallein kylän / kaupungin kautta. Hallein ja Kehlsteinhausin välin voi ajaa Rossfeldin maisematietä (maksullinen). Tieltä on hienot näkymät Salzburgin, Dachsteinen, Brchtesgadenerin, ja ties kuinka monelle huipulle.  
Nürre jäi käymättä, vaikka nettisivut lupasivat ”yleistä” ajopäivää, koska paluumatkan to-pe päiville oli luvassa tasaista sadetta höystettynä ukkoskuuroin.

Pääosan reissusta pyörin Bolzano - Canazei tanhuvilla.

Paluumatkalla poikkesin Kielin Louisilla. Matkaan tarttui tarpeellista, jotka postitin Suomeen rouvalle, kera muun matkalta tarttuneen pikkusälän ja pesemättömien asusteiden, sadepuvun, lämpötakin (aivan must have-varuste, meillä helvatan kokeneilla alppiteiden asiantuntijoilla, koska lämpötilat keikkuivat enimmän osan päivästä +27° C)

Odensessa vietin ylimääräisen turistipäivän. Kaupungissa olen joskus käynyt ja nyt oli joutoaikaa tarkistaa aiemmat mielikuvat. Fyn-saari ei ole mikään motoristin päiväuni, vähän ku Pohjanmaa, tasasta peltomaisemaa ja pitkiä suoria. Nopeusrajoitukset sallii pätkittäin jopa 70 km/h. Mutta läheltä merenrantaa löytyi mukavia pieniä satamia(!) sekä pikkuteitä ja uimapaikkoja.

Yöpymispaikkojen suhteen oli tuuria, kohtuuhintaisia 35 € -65 € h
Hyviä olivat
++++ Tiranossa Hotel La Rotonda, tallipaikka + parveke + kylppäri + huone + hyvä aamupala yht. 35€
++ Meranossa Hotel Maximilian tallipaikka + parveke + tilavat kylppäri + huone + hyvä aamupala yht. 56€
++++ Bolzanon lähellä Hotel Wunder pyörälle katos + parveke + kylppäri + huone + aamupala yht. 43 €
++++ Weissenfeldissä Münchenin lähellä (20 min ajo BMW Weltiin) Hotel Arcus, tallipaikka + parveke + kylppäri + huone + erinomainen baamupala yht. 70€ (josta tallipaikka 5€)

++ Bruckissa Landgasthof Wasserfall pelkkä läpikulkumatkan majoitus tyydyttävä, ruoka oli ok.

+ Hampurin kupeessa Ibis Budget sopii ohimenomatkan pakkoyöpymiseen, siinä kaikki.

++ Odensen Hotel Windsor oli ”semi ok”, mutta parempia löytyy helposti.

++++ Linköpingissä Best Western Hotel Plus Priceless oli erinomainen hintalaatusuhde. Linköping oli muutenkin varsin mukava kaupunki reissun turistiosuudelle.


Opittua:
- Splittaus kuuluu hyviin tapoihin, autoilijat antaa tietä ja ilmeisesti olettavat että mopot ei jää autojen taakse käkkimään.

- Kansainvälinen luottokortti  ja  5 € & 10€ setelit varmistavat polttoaineen saamisen. Italiassa ei Ossuuspankin PK Visa yhdistelmä kelvannut sen paremmin automaattiin kuin sisällä kassalle! Itävalta-Saksa-Tanska-Ruotsi reitillä po. kortti kelpasi kyllä.

- Italiassa hankin nettin prepaidliittymän, ”TIM” oli vikatikki, parempi vaihtoehto lienee Wind.

- Huonevaraukset meni helpoimmin kun siirtymää edeltävänä iltana katsoi muutaman hyvät arviot saaneen hotellin booking.com / hotels.com :sta, puhelinnumero ja osoite talteen => Ajoin suoraan hotelliin tai soitin reissun päältä kun määränpää alkoi selventyä.

- Kelit voi vaihdella todella nopeasti. Umbrailin nousu auringossa ja saapuminen Stelviolle hyvässä kelissä ja maisemien ihmettelyn aikana alkaa höytäillä lunta ja paluumatka itäänpäin sujui lumisateen tapaisessa lämpötila alimmillaan -1,5C. Alaspäin keli lämpeni ja 20 min kuluttua oli taas liki hellelukemat.

- Kylien keskustojen läpiajaminen vie aikaa. Keskinopeudet jää muutenkin aika pieniksi.

- Keskusta-alueita kannattaa muutenkin välttää eli hotelli kannattaa hakea mieluummin pienestä kylästä ja lähempää passoja / mp-reittejä.

- Passojen ajaminen on hienoa mutta kokeilemalla pikkuteitä ja ”eksymällä” voi löytää todella mukavia reittejä ja paikkoja.


Ekaa kertaa olin tuolla pyörällä, joten ihmeitä oli riittämiin, siksikin sekava vuodatus.



OT. Reissun aikana ilmestyi Ride, jossa on reittivinkkejä Alpeille, sekä Googlemaps että Garminiin sopivina fileinä => TÄSTÄ REITTEJÄ ALPEILLE
« Viimeksi muokattu: 02.08.16 - klo:23:11 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Eka kerta
« Vastaus #1 : 02.08.16 - klo:20:57 »
Ja muutama kuva vielä
« Viimeksi muokattu: 03.08.16 - klo:23:11 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Eka kerta
« Vastaus #2 : 02.08.16 - klo:22:04 »
Sullahan on ollut samat paperit oppaana kuin itselläni. Katsotaan minne joudun. Setelivinkki oli hyvä, koska sama muovikortti on mukana.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Eka kerta
« Vastaus #3 : 03.08.16 - klo:12:33 »
Makeeta on ollut,
Melkein olis itsekin voinut jotain tuollaista touhuta.
Kuva 5640 on pikkuriikkisen huonosti rajattu, muuten ihan esittelymateriaalia.
(no joo, onhan tuo nyt ihan helevetin makea otos)
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Eka kerta
« Vastaus #4 : 03.08.16 - klo:19:03 »
JTK, mitkä passot oli omassa luokituksessa parhaat? Otin matkaan Motorradin 10 parasta noista eri kohdemaista, mutta olisi kiva verrata. Ei tarvii olla kuin muutama. Merranon suunta on itselläkin buukattuna. Luvataan 35 astetta, joten paree ajella vuorilla, ehkä.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Eka kerta
« Vastaus #5 : 03.08.16 - klo:23:07 »
JTK, mitkä passot oli omassa luokituksessa parhaat? Otin matkaan Motorradin 10 parasta noista eri kohdemaista, mutta olisi kiva verrata. Ei tarvii olla kuin muutama. Merranon suunta on itselläkin buukattuna. Luvataan 35 astetta, joten paree ajella vuorilla, ehkä.
Ääh, vaikee, ite tykkäsin monesta (luettelo on ajojärjestyksessä, ei laatu):

- Bernina
- Forcola di Livigno (tykkäsin kovasti, vaikkei mikään super erikoinen)
- Umbrailpass (tykkäsin, hieno!) nousten Sveitsin puolelta kohti Stelviota
- Jaufenpass

Bolzanon lähellä oli monta kivaa pienemmän kukkulan kuvetta vaikka eivät passoja olleetkaan. Oikeita passoja, jotka ajoin useampaan kertaan:

- Penserjoch
- Jaufenpass

Canazein lähellä on monta hyvää.

- Karerpass (ja Karersee!)
- passo Fedaia
- P di Falzarego
- p. Valparola
- Grödner joch
- Panidersattel
 

Noi listat on lähinnä alueittain ja ajojärjestyksessä.


Hyvää matkaa!



OT.
Itse en ole ajanut mutta hieno tie on kuulemma Gardajärven pohjois-/länsipuolella oleva Tremosinen tie.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Eka kerta
« Vastaus #6 : 04.08.16 - klo:10:42 »
Itse en ole ajanut mutta hieno tie on kuulemma Gardajärven pohjois-/länsipuolella oleva Tremosinen tie.

Gardalta kun suuntaa Madonna di Campiglioon niin on aika makeeta,
Lähtee sieltä pohjois/länsipuolelta.
Hyvä yhteys Bolzanoon josta voi mennä sen Stelvion vääntään jos siitä tykkää.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: Eka kerta
« Vastaus #7 : 04.08.16 - klo:11:05 »
Dolomiittien puolella kun ajaa suurinpiirtein tuon mukaan: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c8F6Xt0QQlvvFQwE_5a0pvL6wB4 niin löytyy paljon kivaa mutkaa.
Tuossa toki vain ne korkeimmat/tunnetuimmat solat, mutta ne ovat myös hyvässä kunnossa ja kohtuu leveitä että siellä pääsee myös Ajamaan. Dolomiittien suunnalla kun löytyy monta kymmentä pienempääkin solaa/hyvää mutkapätkää mutta tien kunto on sitten aina arvoitus. Itsellä kun on tollanen pitkäjoustoinen niin ei haittaa, mutta reissukaverit ovat kyllä välillä kritisoineet reittivalinoja kun päätyy jollekin solatielle jolla leveyttä on 2,5 metriä ja tien kunto on samalla tasolla kun kotimaan 4-numeroiset.

Viime reissulla löytyi hyviä mutkapätkiä myös tuolla suunnalla: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1dGzlYNk-64MTpElvVfRpCr2Wom0
Tuo nyt ulkomuistista, mutta sanoisin että lähes kaikki 20-alkuiset tuolla oli ihan Ok.    

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Eka kerta
« Vastaus #8 : 04.08.16 - klo:12:15 »
Joo, siis on mulla vinkkejä karttoineen ja kuvauksineen mukana,mutta kiva saada toinen näkökulma. Tuskin hirveän monta ehdin järkevästi, mutta jouhevan reitin voi suunnitella kun on vaihtoehtoja. Predazzo saattaa olla hyvin keskellä toimintaa, ehkä pari päivää. Stelviolla meinaan poiketa menosuunnassa.

Sellaista ajettavaa pätkää kun löytyy, niin hyvä. Ei mitään helekutin kapeeta rotkon reunalla.

Kiitoksia vinkeistä! Tutkitaan karttoja...

Tämä muuten auttaa:
http://m.motorradonline.de/tourentipps/unterwegs-die-besten-alpenpaesse-italiens/322004
« Viimeksi muokattu: 04.08.16 - klo:12:20 kirjoittanut hidas57 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Eka kerta
« Vastaus #9 : 09.08.16 - klo:16:54 »
Muutama maisemallisesti hieno pätkä tuli Italiassa ajettua, jotkut pariin kertaa, hienossa säässä. Joka sitten loppui paluumatkaksi. Nyt Itävallan ja Saksan rajalla ja koko päivä on vettä satanut. Eilen ehdin käydä Grossglocknerilla hienossa säässä, mutta vähän hätäilyksi meni, kun sääennusteesta johtuen aikaistin tälle päivälle suunniteltua käyntiä. Tänään ei olisi nähnyt mitään. Paluu muutenkin huonommassa säässä, taitaa Pesämäki olla myös wet race.

Huono ajankohta oli kurvailla passoja, koska kaikenlaista liikkujaa oli paljon, loma ja viikonloppu. Sunnuntaina yksi pätkä oli suljettu polkupyöräkisan vuoksi. Oskomatonta miten ne jaksaa vetää. Maanantai oli selvästi parempi. Eipä silti, ihan hissukseen vedin maisemat mielessä. Kyllä dolomiitit on hienot ja aika mukavia teitäkin.

Havaintona, että paljon XR:ää ja muita vastaavia pyöriä ajossa. Gessujen osuus ei niin silmiinpistävä. Ja tietysti niitä ohi vinkasevia kyykkyjä ja nakuja. Mieletöntä kyytiä aina, oli kinkku kyydissä tai ei.
« Viimeksi muokattu: 09.08.16 - klo:16:59 kirjoittanut hidas57 »

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Eka kerta
« Vastaus #10 : 13.08.16 - klo:09:19 »
Muutama maisemallisesti hieno pätkä tuli Italiassa ajettua, jotkut pariin kertaa, hienossa säässä. Joka sitten loppui paluumatkaksi. Nyt Itävallan ja Saksan rajalla ja koko päivä on vettä satanut. Eilen ehdin käydä Grossglocknerilla hienossa säässä, mutta vähän hätäilyksi meni, kun sääennusteesta johtuen aikaistin tälle päivälle suunniteltua käyntiä. Tänään ei olisi nähnyt mitään. Paluu muutenkin huonommassa säässä, taitaa Pesämäki olla myös wet race.

Huono ajankohta oli kurvailla passoja, koska kaikenlaista liikkujaa oli paljon, loma ja viikonloppu. Sunnuntaina yksi pätkä oli suljettu polkupyöräkisan vuoksi. Oskomatonta miten ne jaksaa vetää. Maanantai oli selvästi parempi. Eipä silti, ihan hissukseen vedin maisemat mielessä. Kyllä dolomiitit on hienot ja aika mukavia teitäkin.

Havaintona, että paljon XR:ää ja muita vastaavia pyöriä ajossa. Gessujen osuus ei niin silmiinpistävä. Ja tietysti niitä ohi vinkasevia kyykkyjä ja nakuja. Mieletöntä kyytiä aina, oli kinkku kyydissä tai ei.

Olet ajellut samoja maisemia kuin euroopan reissuilla on tullut ajeltua. Grossclockner on aivan ehdoton mesta. Stelvio myös, mutta se mutkien määrä ja tiukkuus yllättää. Mutta koettavahan se on. Vettä sataa Jyväskylässä huolella, mutta Kotasessa (JMK:n kokoontumisajo tänä viikonloppuna) on käytävä talkoissa. Ensi viikko lomaa ja pikku hiljaa lähdetään Keken kanssa maanantai/tiistai kohti pohjoista Jänkhällä Jytisee rientoihin. Toivottavasti meikäläisiä foorumilaisia on siellä paljon? Kokoonnutaanko taas perjantaina vaikka klo 19 Panimossa? Itse asun nyt Panimon takana... 3 yötä.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Eka kerta
« Vastaus #11 : 17.12.16 - klo:14:28 »
Ja muutama kuva vielä

Moi. Voisitko kertoa miten varasit tai tilasit Niinivirran kuljetuksen. Lensitkö Lineten kentälle Milanossa. Miten menit Tribianoon (terminaalille. Kiitos.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Eka kerta
« Vastaus #12 : 17.12.16 - klo:16:23 »
Moi. Kun täällä on (sisäpiiriläiset) kirjoittaneet matkoistaan ajattelin myös kirjoittaa. Viimevuoden mopomatkalla  etelä-euroopan puolella tapahtui sellaista mitä en ole koskaa kokenut itä-euroopassa. Itä-euroopassa ei minua koskaan  
ole herätetty keskellä yötä kello 01.00 ja sanottu, laita lämpimästi päälle, sillä tämä laiva on tulessa. Ei myöskään koskaan aamulla respassa ole sanottu, sinne minne (Kumanova) olette nyt menossa on yöllä ammuttu 26 albaania.

Samana vuonna tapahtui Länsi-euroopaassa moposta lisälaite näpistykset. Itä-euroopassa ei minulta ole koskaa viety tai rikottu mitää.

26.04.2017 Alkaa matka turvalliseen itä-eurooppaan. Turkki, Romania, Moldova, Ukraina (Odessa 3pv) yht.18 valtiota.  

Mukavia mopomatkoja vuodelle 2017.
« Viimeksi muokattu: 18.12.16 - klo:17:31 kirjoittanut 1234 »

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Eka kerta
« Vastaus #13 : 18.12.16 - klo:00:49 »

Moi. Voisitko kertoa miten varasit tai tilasit Niinivirran kuljetuksen. Lensitkö Lineten kentälle Milanossa. Miten menit Tribianoon (terminaalille. Kiitos.
Niinivirran nettisivuilta löysin ohjeet.
http://www.niinivirta.fi/content/fi/1/20100/Moottoripy%F6r%E4.html
Taisin soittaakin ja kysellä varaustilanteesta ennakkoon. Varsinaisen varauksen tein s-postilla.
Kysyin myös Tampereen tienoilta operoivan Motologisticalta http://motologistica.fi/#palvelut tarjouksen.
Varauksen jälkeen tuli vahvistus päivän parin kuluttua. Maksu tais tulla pari viikkoa ennen lähtöä.
Niinivirta on itselleni nopeammin ja helpommin tavoitettavissa. Hintakin oli edullisempi.
Hämeen suunnalla asuville Motologistica lienee näppärämpi.
1-2 viikkoa juhannuksen kahden puolen on suurin ryysis eurooppaan päin, joten Niinivirran mukaan varaus kannattaa tehdä jo tammi-helmikuussa.
Vantaalta lensin Milanoon just Linaten kentälle, josta taksilla Niinivirran terminaaliin (reilu 20 km). Siirtymä onnistuu julkisillakin mutta taksi nopeampi ja vaivattomampi.
Terminaalissa homma sujui näppärästi. Pyörä löytyi telineestä pressun alta valmiina pihalla. Lajitovereita oli paikalla, joten siestan loppumista odotellassa purimme pyörät omatoimisesti kuljetustelineestä. Liinoja irroittelessa kaverista on apua, toki terminaalistakin tuli, siestan jälkeen, kaveri auttamaan.
Ekaa kerrasta huolimatta pyörän irroitus ja tarkistus, kamojen vaihto, "paperisota" ja ajoon lähtö vei alle noin 45 min. Siestan loppumisesta kului alle 15 min ja pääsin portista tielle.
Vesipullo kannattaa tuoda kentältä, terminaalista ei taida juotavaa löytyä.

Rekkakuljetus on vaivaton homma ja lomapäiviä ei kulu siirtoajoon.

« Viimeksi muokattu: 18.12.16 - klo:19:14 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Eka kerta
« Vastaus #14 : 18.12.16 - klo:11:51 »
Kiitos kovasti tiedoista.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal