Kirjoittaja Aihe: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport  (Luettu 18485 kertaa)

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« : 09.12.10 - klo:15:36 »
BMW Group Sverige lähestyi takaisinkutsulla otsikossa oleviin malleihin. Oma pyörä on K1200S -08 en tiedä koskeeko vanhempia vuosimalleja.
Onko suomen maahantuoja ilmoittanut mitään ?

Takaisinkutsu koskee takajousitusta ja menee näin på svenska:

”Vårt kvalitetsövervakningssystem har tyvärr visat att en lagring i det bakre stödämparlänkaget,
inte står emot smuts och fukt tillräckligt bra. Det medför att lagringen kan börja kärva och
fjädringen då skulle kunna fastna i något läge, vilket kan utgöra en säkerhetsrisk.”

"vapaa" suomennos (saa korjata ) på finska:

"Laadunvalvonta systeemi on huomannut että laakerointi takajousitus hässäkässä ei kestä kosteutta ja paskaa tarpeeksi hyvin
mikä voi aiheuttaa että jousitus voi takertua johonkin asentoon mikä voi olla turvallisuusriski."
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 613
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #2 : 09.12.10 - klo:17:55 »
Atomicci käyttää lievää sanaa "saattaa takertua" tapahtumasta jossa mopon koko peräpää saattaa romahtaa.

Aloin mustelemaan, että tuostahan on tosissaan aikaa. Vika havaittiin joskun 2007 keväällä ja siitä oli silloin takaisinkutsu, aikakin joissakin maissa. Täytyy kyllä sanoa, että Ruåtsissa kusti polkee tosi hitaasti.

Eli linkku pannaan paksummaksi ettei ruostu enää puhki. Tai väsy.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa RiKe

  • Sport sr.
  • *
  • Viestejä: 123
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #3 : 09.12.10 - klo:21:34 »
Bemareiden takaisinkutsut ovatkin mielenkiintoinen juttu.
Ostin exäni (K12R sport) vuoden vanhana demokäytöstä mittarissa alle 3tkm:ää , siis ainakin 1000:n huolto ja talviseisonta merkkiliikkeessä. Heti alkuunsa kone keitteli vedet yli. Kolmisen viikkoa parhaaseen kevätkauteen pyörää hoidettiin liikkeessä -oli ollut irti suurinpiirtein kaikki veteen liittyvä. No, valohoidolla peli korjaantui.
Lappiin matkalla hurahti moottoriöljyä kardaanistefan ohi takarenkaalle siihen malliin, että loma oli sitten siinä. Merkkiliike, johon peli jätettiin ei osannut/uskaltanut/viitsinyt tehdä mitään viikkoon, onneksi emoliike haki pelin hoiviinsa ja tuollapa saatiin mokoma häiriö pois takuuseen reilussa viikossa.
Syksyyn mennessä peli oli ollut hallussani jo sen verran, että vein kympin huoltoon jollekkin muulle valtuutetulle pajalle kuin em kolmelle. Normi huollon lisäksi äimistelin recall:ja: ews anturi, etukatteen ruostuneet kiinnikkeet ja nokkaketjun lisäöljyhässäkkä. Öljysäiliön korkin kuulemma oli joku jo vaihtanut.

Vakuutussetä halusi välttämättä yhtiölleen siniseni ja ostimpa tilalle ylivuotisen toisaalta uitetun, mutta silti Saksassa valmistetun 08:n R:n joka on mieleenkintoisesti rekisteröity 2010. Kävin näyttämässä luottohuollolleni : ews anturi recall -ei muuta kuin vaihtoon mokoma rinkula. Samalla tuli tsekattua, jotta takuu pelaa hieman mutkan kautta maahan tuotuunkin pyörään.

Eli nähdäkseni recall:it joku liike tekee toinen taas ei? Onko ne vapaaehtoisia? Eikö tehdas/maahantuoja maksakkaan niistä?

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #4 : 10.12.10 - klo:10:49 »
Siinä suhteessa bemarihuolloilla(kin) olisi myös petraamista, että kertoisivat rehellisesti jos ovat vaihtaneet jotain recallin tai vastaavan piikkiin. Ja nämä voisi vaikka merkata siihen huoltokirjaankin, johon tavallisesti tulee vain se mitäänsanomaton leima. Näin asiat olisi helppo todentaa myöhemminkin.

Aikoinaan omistin Saab 95:n, siihen tuli muutama päivitys, jotka tehtiin normihuollon yhteydessä ilman recalleja, mutta asiakkaalle kertoen. Eikä siinä paljoa yskitty että tehdäänkö vai ei jos vian mahdollisuus oli tiedossa. Esimerkiksi moottorinohjausboxi ja akku meni vaihtoon alle kahden vuoden. Mitään vikaa en itse havainnut. Akun kohdalla kuulemma testeri ilmoitti, että 'vaihda akku'. Vaihtoivat. Moottorinohjausboxin vaihto oli sikälis kuisallinen, että olin hankkinut siihen chippivirityksen, mikä oli vaarassa mennä roskiin. Hankkivat uuteenkin boxiin sellaisen, vieläpä paremman.  bowdown

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #5 : 10.12.10 - klo:15:38 »
Lukaisin saksalaisten palstaa ja sielläkin oli 3.12. käynnistynyt keskustelu, jossa aiheena tuo samainen takaisinkutsu. Takaisinkutsun toisena aiheena, että kaikkiin K1200-sarjan pyöriin voi vaihdattaa ilmaiseksi parannetun kytkimen 2010 loppuun saakka! Minullehan tämä tehtiin, mutta vaati omaa aktiivisuutta, eli kyselyä.

Oheisessa linkissä on tuota keskustelua, josta löytyy kuviakin. Ensimmäisessä kuvassa sivulla 1 on takaiskarin alapään mekaniikka, jossa näkyy vaakatasossa oleva n. 10cm mittainen alumiinituki, joka on laakeroitu molemmista päistään. Sivulta 2 löytyy sama heebeli irrallaan katkenneena ja laakeri ruosteessa.
http://www.bmw-k-forum.de/viewtopic.php?f=16&t=17138





Ekan linkeissä suunnilleen samaa sisältöä.
« Viimeksi muokattu: 10.12.10 - klo:15:42 kirjoittanut hidas57 »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #6 : 10.12.10 - klo:23:15 »
Jep. Tämä juttu tuli ihan vasta hiljattain tuonne foorumille. Ja on herättänyt melkoisesti keskustelua lyhyessä ajassa.

Tietoa siellä on ollut asiasta, koska muutamat näistä veijareista on aktiivisia muillakin foorumeilla. Mutta en muista keskustelua saksan foorumilla aikaisemmilta ajoilta tästä ongelmasta. Toisaalta tuossa jutussa oli kommentteja kytkimestäkin ja sekin herätti paljon keskustelua. Ja ylipäätään tuolla foorumilla on muutama veijari joiden pitää kommentoida asioita, vakkei niistä mitään ymmärtäisi. Ja joka asiaan. Asiaa ja asiattomuuksia. No se siitä.

Olisikohan niin, että BMW hoitaa nämä asiat Saksassa hiljaisesti huoltojen yhteydessä, niin ettei niistä synny mitään hälinää lainkaan. Siellä kun ajetaan oikeasti kovaa, niin mopon rikkoutuminen kovassa nopeudessa saattaa aiheuttaa oikeasti pahaa jälkeä BMWn maineelle? Muuallahan recalleja on ollut jo jonkin  aikaa.

t. Repa

« Viimeksi muokattu: 10.12.10 - klo:23:21 kirjoittanut Repa »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #7 : 11.12.10 - klo:00:29 »
. Takaisinkutsun toisena aiheena, että kaikkiin K1200-sarjan pyöriin voi vaihdattaa ilmaiseksi parannetun kytkimen 2010 loppuun saakka!/quote]

Mitenkähän parempi kytkin erottuu? Siis millä tavalla se on parempi?
Olikos sulla jotain nypyttämistä vai muistelenko ihan päin honkia?
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #8 : 11.12.10 - klo:20:31 »
Ohhoh,onpas mennyt akseli ja neulalaakeri huonon näköisiksi tuossa hidas57:n kuvassa.Vaikka siihen on tuollainen hieno roiskesuojakin väsätty.
Vanhaan aikaan tuollaisissa kohteissa olisi ollut voidenipat>no problem. horisko
Man cannot live on beer only.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #9 : 13.12.10 - klo:15:19 »
Takaisinkutsun toisena aiheena, että kaikkiin K1200-sarjan pyöriin voi vaihdattaa ilmaiseksi parannetun kytkimen 2010 loppuun saakka! Minullehan tämä tehtiin, mutta vaati omaa aktiivisuutta, eli kyselyä.

Hidas57, oletko / onko joku muu täysin varma, että asia on näin? Ja jos on, niin koskeeko se kaikkia vuosimalleja? Meinaan, kun soitin äsken Heinolle, eikä huoltopäällikkö ollut kuullut mitään moisesta. Palvelu oli kyllä jälleen kerran asiallista ja hän lupasi vastata minulle pikapuoliin.

Tuosta takaiskarin alapääongelmasta on kuulemma tulossa postia kotiin lähiaikoina. Jos ei mitään kuulu, niin on syytä olla omatoimisesti yhteydessä merkkiliikkeeseen. Tuollaisesta viasta voi seurata vaikka mitä vähemmän mukavaa..
« Viimeksi muokattu: 13.12.10 - klo:15:26 kirjoittanut j@ck »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #10 : 13.12.10 - klo:16:17 »
No Saksassa ovat lähettäneet omistajille kirjeen, jossa tuo kytkinjuttu mainitaan. Tarina ei kertonut vuosimallirajoituksista, kunhan on tätä uutta nelipyttykonetta käyttävä K12. Suomen käytännöistä en siis tarkemmin tiedä. Viimeksi kun pyörää vein huoltoon ja kyselivät onko mitään erityistä, sanoin kytkimen ottavan kiinni epätasaisesti ja pitävän joskus tyhjäkäynnillä lonkottavaa ääntä. Huollosta noutaessa sanoivat, että kytkin vaihdetaan veloituksetta uuteen haluamanani ajankohtana, ja osatkin on jo hyllyssä. Vähän jäi sellainen maku, että osia oli odottamassa asiakasvalituksia, mutta aktiivista markkinointia ei tehty, saatikka kutsuja lähetetty.

Vaatinee siis omaa aktiivisuutta, eli sitä valittamista.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #11 : 13.12.10 - klo:17:32 »
No joo.. Heinolta huoltopäällikkö soittelikin äsken. Kertoi, ettei kyseessä ole takaisnkutsu, vaan goodwill-tyyppinen korjaus. Osat vaihdetaan jos on vikaa, mutta muuten ei. Asiakkaan pitäisi siis osata kuvailla vika ja vaatia sen korjausta, muuten eivät tee mitään.

En ole huomannut, jos ja kun kytkin olisi hiljakseen alkanut jotenkin äännellä. En myöskään osaa sanoa, ottaako se epätasaisemmin kiinni kuin uutena.. Nämä on vähän sellaisia juttuja, että jos tulevat hiipimällä, niin ei niitä välttämättä edes huomaa.

Täytynee laittaa tulille ja kuunnella, josko sieltä jotain lonkotusta kuuluisi.. Mutta kuuluuko se edes kylmänä, tai lämpimänä, vai pitääkö koneen olla kuuma, kuin kovan ajon jäljiltä..? Takertelua on vähän paha testata, kun mittari näyttää -15 pakkasta.

Tuli vielä mieleen.. Vaihtaessani öljyjä, moottorista (eikä perästä) ole tullut pihalle mitään ylimääräistä..
« Viimeksi muokattu: 13.12.10 - klo:17:56 kirjoittanut j@ck »

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #12 : 14.12.10 - klo:01:12 »
No joo.. Heinolta huoltopäällikkö soittelikin äsken. Kertoi, ettei kyseessä ole takaisnkutsu, vaan goodwill-tyyppinen korjaus. Osat vaihdetaan jos on vikaa, mutta muuten ei. Asiakkaan pitäisi siis osata kuvailla vika ja vaatia sen korjausta, muuten eivät tee mitään.

Juu.. samaa sanoivat minulle siitä nokkaketjun kiristäjästä, ja näköjään perustelut liian huonot koska lopulta sain sen ite maksaa. Noh.. se nyt ei kallis osa ollut, mutta kytkimen osalta voi olla vähän toinen juttu.. toisaalta oma on ainakin toiminut moiteetta joten sen suhteen ei mitään vaihtotarvetta.

Tuosta linkkuun liittyvästä takaisinkutsusta ei ole mitään tietoa, sen verran kysäisin kun käytin omaa pyörää 20 tkm huollossa jos kaikki recallit on tehtynä ja kuulemma oli. Tuo oli heinäkuun alkupuolella tänä vuonna ja edellinen iso huolto (10 tkm) oli ollut kesäkuussa -07 joten siitä päätellen mitään takaisinkutsuja ei olisi ollut sillä välillä. Tai jos oli niin sitten jonkun öljynvaihdon yhteydessä tehty, mutta siitä ei mitään merkintää huoltokirjassa.
« Viimeksi muokattu: 14.12.10 - klo:01:14 kirjoittanut Bozze »

Poissa Entelodontti

  • HP
  • *
  • Viestejä: 309
  • K 1200 R
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #13 : 14.12.10 - klo:11:37 »
Löytyykö tosta linkusta jotain tunnistetietoa minkä perusteella vois selvittää onko se omaan mopoon vaihdettu?

Oma K1200 R on vuosikertaa 06 ja edellinen haltija (BMW mekaanikko Latviasta) oli vaihtanut ainakin nokkaketjun kiristäjän.
Heppu oli töissä paikallisella BMW diilerillä, jolta pyörän ostin, joten luulisi että palikka on vaihdettu jos siitä on tullut recall.

Hienoa politiikkaa muuten toi recallien piilottelu 633
Mulla on pyörä talvihuollossa Korpiaholla ja pyysin niitä kurkkaamaan kytkimeen kun musta tuntui että sieltä oli alkanut kuulua ylimääräinen "viheltävä" ääni....
-Ei tässä iässä enää jaksa aikuistua...-
-BMW K1200R hybridi, polttaa bensaa ja kumia-

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Takaisinkutsu K 1200 / 1300 R, S, GT, R Sport
« Vastaus #14 : 14.12.10 - klo:11:49 »
No joo.. Heinolta huoltopäällikkö soittelikin äsken. Kertoi, ettei kyseessä ole takaisnkutsu, vaan goodwill-tyyppinen korjaus. Osat vaihdetaan jos on vikaa, mutta muuten ei. Asiakkaan pitäisi siis osata kuvailla vika ja vaatia sen korjausta, muuten eivät tee mitään.

En ole huomannut, jos ja kun kytkin olisi hiljakseen alkanut jotenkin äännellä. En myöskään osaa sanoa, ottaako se epätasaisemmin kiinni kuin uutena.. Nämä on vähän sellaisia juttuja, että jos tulevat hiipimällä, niin ei niitä välttämättä edes huomaa.

Täytynee laittaa tulille ja kuunnella, josko sieltä jotain lonkotusta kuuluisi.. Mutta kuuluuko se edes kylmänä, tai lämpimänä, vai pitääkö koneen olla kuuma, kuin kovan ajon jäljiltä..? Takertelua on vähän paha testata, kun mittari näyttää -15 pakkasta.

Tuli vielä mieleen.. Vaihtaessani öljyjä, moottorista (eikä perästä) ole tullut pihalle mitään ylimääräistä..

Voipi olla goodwilliä Suomessa.

Kytkimen toiminnasta. En muista milloin havaitsin kytkimen ottavan kiinni selvästi nypyttämällä, esim paikaltaan lähtiessä sen huomaa, mutta kauan se oli sellainen. Ylimääräinen ääni alkoi kuulumaan joskus 10tkm jälkeen moottorin ollessa lämmin ja tyhjäkäynnin laskiessa jostain syystä alhaiseksi, noin 1000rpm (norm yli 1100rpm), vaihde vapaalla ja kytkin vapaana. Esimerkiksi liikennevaloissa seisten. Kytkimen aktivointi poisti äänen heti. Syynä kuulemma liian väljä kytkinlevyjen kori.

Oikeastaan ainoa ongelma on enää tuo satunnainen ja joskus entistäkin suurempi tyhjäkäynnin vaihtelu, joka kytkintäkin risoi. Koneen ollessa kuuma saattaa tyhjäkäynti alkaa aaltoilemaan voimakkaasti välillä 900-1300rpm. Asettuu yleensä jos koneen sammuttaa ja starttaa uudelleen. Huoltopäällikkö, jolla samanlainen pyörä ja samankaltaista ongelmaa, väitti liittyvän bensaan (etanoliin), mutta luulen siinä olevan muutakin. PC:llä tyhjäkäynnin seosta rikastaen saa parannusta.

Uusi kytkin, vaihdettu syyskuun alussa 30tkm mittarissa, toimii hienosti.

Nokkaketjun kiristäjän kohdalla rallatus oli helposti toistettavissa, mutta varsinainen vikahan se ei ole. Laatuvaikutelmaa laskeva lähinnä.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal