Kirjoittaja Aihe: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus  (Luettu 25739 kertaa)

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« : 14.05.13 - klo:22:09 »
Laitanpa tännekin tiedoksi.
Tuossa talvella isoa huoltoa mopoon (K1300 S) tehdessäni,tuli ilmi etuiskunvaimentajan voimakas öljyvuoto,kun se paljastui sieltä muovien alta.
Tutkittuani asiaa,selvisi että iskari on ns. kertakäyttöinen,eli ei tarkoitettu korjattavaksi ???
Ebaysta olisi saanut käytettyjä ja maailmalta uusia kovalla rahalla.Tuo ESA-säätöinen vielä huimasti kalliimpi,kuin tavallinen.
Ensin meni käsi päähän,mutta sitten kaveri kertoi,että Kallio Racingilla korjataan noita WP:n iskareita.
Niinpä kiikutin vuotavan vaimentimen Kallion Vesalle,joka muutti sen purettavaksi ja asensi typpikaasun täyttöventtiilin.

Nyt ajeltu pyörällä reilut 1000km ja etupään vaimennus toimii hienosti,myös ESA-säätö.Syksyllä hieman ihmettelin mopon ajokäytöstä,tosin eturengaskin oli lopussa ja vaimentimen irroituksen yhteydessä myös pallonivelistä,varsinkin alimmaisesta löytyi väljää.

Kilsojahan tuossa oli reippaat 34 000 km silloin,eli iskarihuolto muutenkin ajankohtainen.
Mikäli vastaavia ongelmia ilmenee,kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä Vesaan.
S-posti info@kallioracing.com tai vesa@kallioracing.com
Man cannot live on beer only.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #1 : 15.05.13 - klo:08:34 »
Ehkäpä voit vielä paljastaa tuollaisen remontin kustannukset? Itsellä on vähän ajettu etuiskari jo varalla, mutta ei ole ihan simppeli homma sen vaihtaminen, ohjeiden (lopulta löytyneiden) mukaan jotain erikoistyökalujakin tarvittaisiin. Ehkä vaihdatan huollossa seuraavalla kerralla, ehkä en. Varsinaisesti rikki se ei ole mutta tuskin täydessä iskussakaan. Pitää katella mitä seuraava mallivuosikin tuo tullessaan...

Vaikka tuo ESA niin mainio on normiajoon, niin aikalailla se fiksaa alustan rakenteen noihin kalliisiin 'huoltovapaisiin' vakiokomponentteihin.

Jostain syystä aikoinaan saamani piraattikopio huoltorompusta ei sisällä ohjeita noihin iskaritöihin.  Kerran oli jo etupää auki, mutta arvuuttelin että mikä osa kannattaisi irroittaa jotta iskari mahtuisi ulos. Nettiä tonkimalla löytyi sitten palanen sieltä ja toinen täältä, joten periaatteessa homman nyt tiedän.

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #2 : 18.05.13 - klo:20:19 »
Joo,tuo oma meni hiukan silleen vaihdantataloudella,mutta kuulemma muutostyöt osineen ja töineen noin 400€.
Man cannot live on beer only.

Poissa perttip

  • HP
  • *
  • Viestejä: 316
  • R100S, R1200GSA Triple Black
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #3 : 18.05.13 - klo:21:21 »
Selvisikö mikä oli aiheuttanut ko. vuodon? Ja väljät nivelet?
Omilla pyörillä k1200GT oli mittarissa 78000km., eikä mitään vuotoja ollut havaittavissa, kaikki toimi OK. Ja nyt k1300GT:n mittarissa n. 45000, ei löysää nivelissä, eikä vuotoja, ajo OK.
eBay:ssa näkee "etuosattomia" k-malleja myytävinä, mikä mahtaa olla syynä, onko törmätty johonkin, vai....? drinking62

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #4 : 20.05.13 - klo:08:29 »
Iskarit on vaan sellainen kampe, että joskus kestää ilman näkyviä ongelmia tosi pitkään ja joskus sitten ei. Omassa pyörässäkin on keulassa jotain sellaista tuntumaa joka ei vaikuta normaalilta, mutta en ole saanut todennettua väljyyttä tai suoranaista iskarivikaa. Jonkinlaista löysyyttä siinä vaan tuntuisi olevan. Oisko hajonnut jatkuvasta keulimisesta, ehe-ehe.

Saksasta tilasin 9800km ajetun etuiskarin keväällä, 200€ kuluineen. Ihan siistin näköinen, mutta ei tarkalleen samanlainen kuin pyörässä, vaikka osanumero on sama. Ehkä tuon vaihdatan huollossa, elleivät jyrkästi vastusta.

Aprilia-kaupassa poiketessa silmäilin niiden 'seikkailupyörää' (Caponord 1200), jossa kateellisena totesin takaiskarin laitetun esille pyörän sivulle niin, että senhän vaihtaisi huvikseen vaikka pari kertaa päivässä.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #5 : 20.05.13 - klo:13:07 »
Tässä pätkä keulasta, kuva heilunta johtuu (osaksi) syystä että saksalainen oli valinnut liikkeen käyttövoimaksi jalalla pumpattavan polkimen, kallista säähköä kuluttavan moottorin sijaan.
Testi
« Viimeksi muokattu: 20.05.13 - klo:13:36 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #6 : 20.05.13 - klo:20:22 »
Selvisikö mikä oli aiheuttanut ko. vuodon? Ja väljät nivelet?


Ei mitään varsinaista syytä löytynyt.Jonkinverran kyllä koluttu tosi huonokuntoisia teitä melko raskaalla kuormalla 2-päällä.Edellisellä K 1200 S:llä hyvin samanlaista ajoa,eikä minkäänlaista havaittavaa välystä nivelissä,eikä vuotoa iskarissa.
Lauantaina tapasin ex-Ässäni pikku huollon merkeissä ja uteliaisuuttani noita niveliä siitä vääntelin ja iskaria tähystelin.
Varmaan vaan osunut maanantaikappaleet tuohon omaan ajokkiin. angst

Nyt onneksi päästiin kohtuukustannuksilla,eikä työnäkään nyt mikään ylitsepääsemätön homma.
Kuitenkin sellainenkin asia tullut mieleen,että olisikohan seuraavassa mopossa kuitenkin normaali USD-keula ??
Man cannot live on beer only.

Poissa perttip

  • HP
  • *
  • Viestejä: 316
  • R100S, R1200GSA Triple Black
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #7 : 20.05.13 - klo:20:47 »




Kuitenkin sellainenkin asia tullut mieleen,että olisikohan seuraavassa mopossa kuitenkin normaali USD-keula ??
[/quote]


Merkkivalikoima olis ainakin laaja. Mutta mahtaisitko tottua enää "jarrutussukellukseen"????   angst

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #8 : 22.05.13 - klo:11:09 »
Kiitos vaan vinkistä. Taitaa tuo oma K1200s olla minulla museoikään asti, että korjaustarvetta voi tulla. Nyt on ajettu 40 tuhatta, että kohta se lienee oikea aika iskunvaimentimien huollolle.

Ei se tavallinen usd-etupääkään aina mikään autuus ole, kun on tässä sivustä seuraillut, kun kaverit vaihtelee Öhlinssin keuloihin stefoja vähintään kerran vuodessa...

Etuna toki on nopeampi purettavuus, kuin tässä Duoleverissä ja jos ei itse halua tehdä, niin pajoja on vähän joka nurkalla, jotka noita tekee.


Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #9 : 22.05.13 - klo:12:25 »
Tuli mieleen, että autossakin kun on päällekkäiset tukivarret niin alkava välys on tosi vaikea paikallastaa. Vasta kun klappia alkaa tulla enemmän huomaa missä se vika on. Oiskohan tuosta samasta kyse tässäkin? Rakennehan muistuttaa aikalailla päällekkäisiä kolmiotukivarsia, mutt asuunta vain on eri kuin autossa (jossa semmoset on).

Miten ootte kammenneet muuten keulan ylös tutkimista varten? Minulta kun puuttuu ainakin vielä tuo keskiseisontatuki. Klappia en oo vielä havainnu omassa 72 tkm jälkeen, mutta eiköhän sekin lähesty koko ajan.
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #10 : 22.05.13 - klo:16:15 »
Taitaa tarvita vähän erikoistyökaluja:
Bin laden

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #11 : 22.05.13 - klo:22:02 »
Ei tosiaan oo varmasti ihan helppo purkaa ja kasata vrt. normi teleskooppikeula,kun kuvien hässäkkää kattoo. Eikä varmasti ihan halpakaan. Minkähän hintanen on pistää koko kierros palloniveliä ja linkkuja uusiksi?

Onhan tuossa rakenteessa onneksi etujakin - varsinkin maantieajossa. Ja toistaiseksi on toiminut mallikkaasti.
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa Jami-75

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 64
  • R1200GS
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #12 : 23.05.13 - klo:12:10 »
Ei tosiaan oo varmasti ihan helppo purkaa ja kasata vrt. normi teleskooppikeula,kun kuvien hässäkkää kattoo. Eikä varmasti ihan halpakaan. Minkähän hintanen on pistää koko kierros palloniveliä ja linkkuja uusiksi?

Onhan tuossa rakenteessa onneksi etujakin - varsinkin maantieajossa. Ja toistaiseksi on toiminut mallikkaasti.

Laitoin omaan ässään toissa talvena etupään molemmat pallonivelet, törkeen hintaset, muistaakseni reilusti yli 100€/kpl. Vaihdoin itse tallissa ja ainoat
erikoistyökalut joita käytin oli 45mm ja 55mm lyöntiavaimet jotka lainasin töistä. Huoltorompun ohjeilla pikkuhiljaa ihmetellen eteenpäin.
Ja tuli etupäästä aivan erilainen, toiseen niveleen oli päässyt vettä ja oli jäykistynyt.
BMW R1200 GS -06
Fordson Major -58

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #13 : 23.05.13 - klo:12:51 »
Hyvä kuulla, että joku on ite vaihtanut. Onhan tuossa ohjauslaakerienkin vaihdossa normikeulaanki oma hommansa, mutta ne laakerit on yleensä halpoja.
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: K 1200/1300 S,R ja GT etujousitus
« Vastaus #14 : 23.05.13 - klo:13:20 »
Ei tosiaan oo varmasti ihan helppo purkaa ja kasata vrt. normi teleskooppikeula,kun kuvien hässäkkää kattoo. Eikä varmasti ihan halpakaan. Minkähän hintanen on pistää koko kierros palloniveliä ja linkkuja uusiksi?

Onhan tuossa rakenteessa onneksi etujakin - varsinkin maantieajossa. Ja toistaiseksi on toiminut mallikkaasti.

Laitoin omaan ässään toissa talvena etupään molemmat pallonivelet, törkeen hintaset, muistaakseni reilusti yli 100€/kpl. Vaihdoin itse tallissa ja ainoat
erikoistyökalut joita käytin oli 45mm ja 55mm lyöntiavaimet jotka lainasin töistä. Huoltorompun ohjeilla pikkuhiljaa ihmetellen eteenpäin.
Ja tuli etupäästä aivan erilainen, toiseen niveleen oli päässyt vettä ja oli jäykistynyt.

Onko pestessä käytetty painepesuria?
Bin laden

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal