BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200GT & K1300GT/K1200RS & K1100RS => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: piiisiepe - 06.09.10 - klo:15:48

Otsikko: Perälaakerin vaihto
Kirjoitti: piiisiepe - 06.09.10 - klo:15:48
Joo. K12GT-07 vietiin 50000km huoltoon. Soittivat huollosta, että se kuulusa perälaakeri menisi vaihtoon. Onko muilla kokemusta vastaasta. Onko kilometrit syynä, jatkuva kakspäällä ja matkatavarat ajaminen vai alppien mutkatiet? Vai nämä yhdessä.  innocent
Otsikko: Vs: Perälaakerin vaihto
Kirjoitti: spk_1978 - 06.09.10 - klo:16:14
"Tavara tykkää kun sitä käytetään"
Se nyt on loppujen lopuksi kuluva osa.

Kulumisnopeuteen varmasti vaikuttaa
- kuorma
- pyörimisnopeus
- öljynvaihtoväli yms..
Otsikko: Vs: Perälaakerin vaihto
Kirjoitti: Repa - 06.09.10 - klo:18:23
Kuten SPK mainitsi, kuluva osa. Jollain kestää pidempään, jollain ei.

On tuo hiukan lyhyt elinikä laakerille, sitä ei käy kieltäminen. Olisikohan vain mitoitettu turhan tiukalle. Aiemmin ajoneuvojen mitoituksessa käytettiin 100.000 km:n ajokilometrejä jonkinlaisena ohjeellisena lukuna. Luulisin, että BMW:n insinöörit ovat hoksanneet, että Saksassa ja ameriikassa ajetaan mopoilla aika vähän vuosittain, varmaan keskimäärin alle 5.000 km/vuosi jolloin käyttöikää 50.000 km kohdalla tulee jo 10 vuotta. Jo on aikakin tehdä varaosakauppaa... hesse_biggrin

Toisaalta koneenrakennuksessa käytetään laakerimitoituksessa laakerivalmistajien ohjeita, eivätkä nekään takaa 100%:n käyttöikää, vaan varman päällekin laskennalla saa vain 99%:n varmuuden laakerin teoreettiselle eliniälle. Eli 1% saa lakerivalmistajan mielestä hajota ennen aikojaan, ja silti laakerit ovat tehtaan mielestä ok. Ja yleisesti koneenrakennuksessa käytetään 95%:n laskentaa eli...

Mutta silti ihmetyttää, että näitä tulee aina vain. LT:ssä tuon ymmärtää hiukan paremmin, kun painoa on sata kiloa enemmän, mutta ei sekään kyllä paljon ole. Autoissa painot / pyörä ovat tuplat ja laakerin elinikä helposti vähintään nelinkertainen. Eli luulisi ainakaan olevan mitoitusosaamisesta kiinni. Eikä painonsäästöstä.

t. repa
Otsikko: Vs: Perälaakerin vaihto
Kirjoitti: piiisiepe - 07.09.10 - klo:11:16
Joo. Kertokaapas pitääkö jotain tarkastaa kun mää meen hakeen pyörää huollosta. Vai onks toi laakerin vaihto selvää kauraa joka huollossa?
Otsikko: Vs: Perälaakerin vaihto
Kirjoitti: hidas57 - 07.09.10 - klo:12:45
Eiköhän lähtökohtaisesti asiakkaalle kerrota, jos huoltotoimista seuraa jotain erityistä, esim sisäänajoa tai tarkistustarvetta. Laakerin vaihto ei ole sellainen toimenpide, joka vaatisi jotain erityistä. Ajoon vaan. 03Biker

Meidän perheen pikkuautoista on säännönmukaisesti mennyt jokin pyöränlaakeri siinä 50tkm kieppeillä. Liekö sitten heikompaa laatua tyrkätty noihin halvempiin autoihin, koska isomman kokoluokan autoihin on mennyt vain yksi laakeri jotain 100tkm ajon jälkeen
Otsikko: Vs: Perälaakerin vaihto
Kirjoitti: Olli S. - 08.09.10 - klo:23:31
Mitä tuo laakerin vaihtaminen muuten maksaa? Paljon siitä kauhistellaan, mutta puhutaanko satojen eurojen hommasta vai pikku jutusta?
Otsikko: Vs: Perälaakerin vaihto
Kirjoitti: piiisiepe - 09.09.10 - klo:09:09
Joo. Jos en nyt kovin paljo väärin muista niin 130 ekee tarvikkeet ja työ noin 350. Oliskohan ollut tingittynä 450. Mutta laitan tarkan hinnan kun saan pyörän pois huollosta.
Ps. Muisti vähän pätkii. Tarkastin hintoja niin 50000km huollon ja ed työn yhteishinta tarvikkeineen 600 ekee.
Otsikko: Vs: Perälaakerin vaihto
Kirjoitti: atomic - 09.09.10 - klo:09:49
Huurteen LT:hen tehty vaihtotyö hinta löytyy TÄÄLTÄ (http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=4f011d65d77d10e41b474b9fc7a6b2c2;act=ST;f=20;t=117632;hl=mchuurre)
Hintahaitari on laaja vaihtotyölle.
Otsikko: Vs: Perälaakerin vaihto
Kirjoitti: piiisiepe - 15.09.10 - klo:10:04
Joo. Eilen sain pyörän huollosta. Ensiksi kiitos EMClle kun huomasivat laakeri vian.
Perässä on kaksi laakeria. Isompi on ihan tavallinen yksirivinen molemmin puolin suojattu urakuulalaakeri esim FAG 6013-2RS-B-L195-R8-20 jota saa hyllytavarana laakeriliikkeestä. Luultavasti se on tämä isompi joka tavallisesti poikii. Pienempi on bemarin teettämä omaan käyttöön oleva rullalaakeri jota ei saa tarvikkeena. Laakerin numero on INA F-237893. Numerosarja viittaa piirrustusnumeroon. Tämä isompi on kestovoideltu ja pienempi on öljykylpynen. Laakerien koko minusta viittaisi siihen, että ajamalla ne eivät mene rikki. Isompi kun on 100mm ulkohalkasijaltaan ja pienempikin laakeri on 75mm ulkopuolelta. En ole vihkiytynyt laakerispesialisti mutta jotenkin näyttäyttäisi, että suojauksista huolimatta tämä isompi laakeri on saanut vettä siipeensä. Ja tästä syystä laakeri kohtasi tiensä pään. Pistäkääs asiantuntijat korjaten jos olen pahasti pielessä.
Ps Olihan taas mukava ajella.......... vesisateessssa.