Kirjoittaja Aihe: Navigaattori vai huippukännykkä?  (Luettu 1929 kertaa)

Poissa Jakke

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 16
  • K1300S
Navigaattori vai huippukännykkä?
« : 16.03.14 - klo:22:59 »
Mitä raati suosittelee? Hankinko Euroopan reissulle esim. Tom Tom Riderin vai hommaanko vesitiiviin Samsungin S4:n tankkilaukun GPS-telineeseen? Väittävät, että kännykkään saa ladattua nykyään hyvin karttoja ja että pelkällä satelliittinavigoinnilla pärjää. Tätä ongelmaa pähkäillessä on talvi mennyt. Aikaisemmin olen reissussa tyytynyt pysähdyksiin ja kartan tutkimiseen.

Tämä meni kyllä näköjään ihan väärään osastoon, mutta en saa siirrettyäkään. Sori.

Jakke
« Viimeksi muokattu: 16.03.14 - klo:23:11 kirjoittanut Jakke »

Poissa juke

  • HP
  • *
  • Viestejä: 250
  • BMW R1200GSA (LC)
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #1 : 16.03.14 - klo:23:36 »
Mitä raati suosittelee? Hankinko Euroopan reissulle esim. Tom Tom Riderin vai hommaanko vesitiiviin Samsungin S4:n tankkilaukun GPS-telineeseen? Väittävät, että kännykkään saa ladattua nykyään hyvin karttoja ja että pelkällä satelliittinavigoinnilla pärjää. Tätä ongelmaa pähkäillessä on talvi mennyt. Aikaisemmin olen reissussa tyytynyt pysähdyksiin ja kartan tutkimiseen.

Tom Tom Riderissa ainakin se etu, että siihen ei kukaan soittele jonkun työasian perään...

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #2 : 17.03.14 - klo:01:32 »
Autossa tulee nykyään käytettyä vallan Samsungia, enpä sitä kuitenkaan ole mopokäyttöön edes harkinnut. Mielestäni navia pitää pystyä käyttämään mahdollisimman simppelisti ja ehdottomasti myös hanskat kädessä. Kännyjen näytöt alkavat kyllä olla kohtuukokoisia navigointiakin ajatellen, mutta eipä navien näytötkään yhtään liian suuria ole.

Onko vesitiiviissä kännyssä myös vesitiivis latauspiuhan liitos? Ainakin minun puhelin tyhjentää akkunsa turhan nopeasti navia käytettäessa ja latauspiuha on autossakin välttämätön varuste. Moponaveissahan  ei irtopiuhoja tarvita, ei ainakaan Garminissa.

On ollut autoissa Tomppaa ja Garminia, mopoissa vain Garminia. Molemmissa hyvää ja huonoa, Garmin on kuitenkin jotenkin käyttäjäystävällisempi ja selkeämpi. Saa olla eri mieltä  hesse_blink

Tuli nukuttua liian hyvät päiväunet ja nyt klo 1.32 pirteänä kuin peipponen..

Heh, kun kirjoitin tuohon klo yksi kolmekymmentä kaksi niin tekeekin tällaisen hymiön 32
« Viimeksi muokattu: 17.03.14 - klo:11:15 kirjoittanut j@ck »

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #3 : 17.03.14 - klo:07:02 »
Hommaa hyvä navi ja kännykkä ! Molemmista ainakin itellä ollut hyötyä reissussa.
Minun mielestä tärkeysjärjestyksessä reissun kannalta ensin mp käyttöön soveltuva navi. Maku asioita...
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #4 : 17.03.14 - klo:20:30 »
Paperikarttojen kaverina on viimeiset 5 v. toiminut puhelin navisoftalla, enkä kyllä pois vaihtais. Ainakin android käyttöjärjestelmällä varustettuihin puhelimiin löytyy jos jonkinlaista navi-softaa, sekä ilmaista että maksullista. Ilmaisversiossa laajasti käytössä OpenStreetMap kartasto joka julkaisijasta riippuen päivittyy ainakin kerran kuukaudessa ja on yleensä paremmin ajan tasalla kuin vastaavat kaupalliset tuotteet.

Henk. koht. en ole kokenut tarpeelliseksi räplätä ajon aikana navia joten käytettävyys hanskojen kanssa on ollut toissijaista. Oikeiden prätkänavien hinnoittelu on myös huolehtinut siitä ettei ne paljon ole jaksanut kiinnostaa, samalla hinnalla kun saa hyvän puhelimen (ja vesitiiviin kotelon) jolla voi tehdä paljon muutakin kuin navigoida.

Oheisena kuva omasta setupista, kännykkänä joko Samsung S3 mini (4" näyttö) tai Lumia 720 (4,3" näyttö).

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #5 : 18.03.14 - klo:07:44 »
Mulla tulee kyllä usein räplättyä navia hanskat kädessä ja joskus jopa ajaessa.

Bensa-asemat löytyyy näppärästi ja usein pystyy ajamaan tankin lähes tyhjäksi = turhat stopit vähenee. Toinen usein käyttämäni on parin painalluksen takaa löytyvä kiertotie.
Joskus tulee mieleen välttää motareita, tai vaihtaa lyhyempään / nopeampaan reittiin. Laittaa sorateiden esto pois päältä / päälle, välttää maksullisia reittejä jne..
Kun nälkä yllättää, niin ruokapaikkojakin löytyy kivasti, on myös löydetty nähtävyyksiä matkan varrelta ja yhdistetty ajotaukoja sellaiseen.
Onpa tuolla jonkun kerran reissussa löytynyt viime hetken majapaikkakin. Itse asiassa montakin kertaa.
« Viimeksi muokattu: 18.03.14 - klo:07:57 kirjoittanut j@ck »

Poissa Tumppi678

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 191
  • S1000XR(R1250RS,S1000XR,K12S,YZF600R,Suzuki PV)
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #6 : 18.03.14 - klo:08:46 »
Mä mietin kans tota Lumian 820 laittamista pyörään kiinni mutta totesin että
a) ei löytynyt mukamas sopivaa koteloa
b) mun mielestä niillä osilla mitä löysin oli vähän "viritetyn" oloinen
Toki tuo kotelo on perin siisti, en vaan tuollaista mistään löytänyt.

ostin siis 350LM zumon ja nyt näyttää että niillä kilkkeillä tulee huomattavasti parempi asennus ja käyttö.

makunsa kullakin, niinkuin tiedätte: toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #7 : 18.03.14 - klo:09:48 »
Mulla on mp-navi ja känny käytössä. Hanskat kädessä on kätevä ainakin huoltoasemat tsekata parilla napautuksella zumosta, kun se antaa listan, etäisyydet ja suunnat. Kännystä taas on parkissa helpompi katsoa karttaa yms. Navi on kohtuullisesti lukittu pyörään ja voi jättää lyhyissä pysähdyksissä paikalleen. Känny on sitten aina taskussa.
« Viimeksi muokattu: 19.03.14 - klo:08:29 kirjoittanut hidas57 »

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
« Viimeksi muokattu: 18.03.14 - klo:10:01 kirjoittanut bin laden »
Bin laden

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #9 : 18.03.14 - klo:15:30 »
Mulla tulee kyllä usein räplättyä navia hanskat kädessä ja joskus jopa ajaessa.

Bensa-asemat löytyyy näppärästi ja usein pystyy ajamaan tankin lähes tyhjäksi = turhat stopit vähenee. Toinen usein käyttämäni on parin painalluksen takaa löytyvä kiertotie.
Joskus tulee mieleen välttää motareita, tai vaihtaa lyhyempään / nopeampaan reittiin. Laittaa sorateiden esto pois päältä / päälle, välttää maksullisia reittejä jne..
Kun nälkä yllättää, niin ruokapaikkojakin löytyy kivasti, on myös löydetty nähtävyyksiä matkan varrelta ja yhdistetty ajotaukoja sellaiseen.
Onpa tuolla jonkun kerran reissussa löytynyt viime hetken majapaikkakin. Itse asiassa montakin kertaa.
Moi. Voitko tarkentaa. Tarkoittaako tämä kirjoitus kotimaan matkailua vai toimitko näin myös ulkomailla.

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #10 : 18.03.14 - klo:16:49 »
Mulla tulee kyllä usein räplättyä navia hanskat kädessä ja joskus jopa ajaessa.

Bensa-asemat löytyyy näppärästi ja usein pystyy ajamaan tankin lähes tyhjäksi = turhat stopit vähenee. Toinen usein käyttämäni on parin painalluksen takaa löytyvä kiertotie.
Joskus tulee mieleen välttää motareita, tai vaihtaa lyhyempään / nopeampaan reittiin. Laittaa sorateiden esto pois päältä / päälle, välttää maksullisia reittejä jne..
Kun nälkä yllättää, niin ruokapaikkojakin löytyy kivasti, on myös löydetty nähtävyyksiä matkan varrelta ja yhdistetty ajotaukoja sellaiseen.
Onpa tuolla jonkun kerran reissussa löytynyt viime hetken majapaikkakin. Itse asiassa montakin kertaa.
Moi. Voitko tarkentaa. Tarkoittaako tämä kirjoitus kotimaan matkailua vai toimitko näin myös ulkomailla.

Kyllä tomppa näyttää bensa-asemat myöskin ulkomaillakin. Kaikki asemat eivät olleet kyllä pitkään aikaan enää olemassa. hesse_blink http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?action=gallery;sa=view;id=3683

Ei kyllä uskaltanut viimeisillä huuruilla ajella, muttei tarvitsekkaan kun toimintasäde on melkein 400 km.

http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=925.15



« Viimeksi muokattu: 18.03.14 - klo:16:58 kirjoittanut bin laden »
Bin laden

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #11 : 18.03.14 - klo:22:07 »
Molempia, mutta viime hetken majapaikkoja ollaan taidettu etsiä vain ulkomailla..
Muutama hyvä muisto niistä jonkun vuoden takaa. Esim. kiinalaisten pitämä iso vanha hotelli jossain Itävallan pikkukkaupungissa. Siellä oltiin ilmeisesti ainoat asiakkaat ja palvelu sen mukaista.
Toinen oli pieni kokoushotelli jossain pikku kylässä Berliinin itäpuolella. Päästiin ovelle 5 min vaille sulkemisaikaa (21), mutta ravintola ja keittiö aukesivat meitä varten ja palvelu oli muutenkin mahtavaa. Rouva kyseli uteliaana, miten ihmeessä suomalaiset motoristit ovat löytäneet sinne.  Huone oli myös ensiluokkainen, ehdottomasti sen reissun ykkönen.
Toissa kesänä ajeltiin Hollanissa ja siitä navin ruudulta joku hotelli napattiin. Yllätys oli melkoinen, kun pyysimme 2 hh ja saimmekin samalla rahalla 50 neliöisen sviitin.

« Viimeksi muokattu: 18.03.14 - klo:22:46 kirjoittanut j@ck »

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #12 : 19.03.14 - klo:06:21 »
Suosin prätkänavia, Zumo 660. Vesitiivis ja soittelee popit kypärään (n-com). Puhelinominaisuutta en käytä. Saapi ajaa rauhassa, soitellaan sitten tauolla. Liikenneturvallisuutta.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #13 : 19.03.14 - klo:16:41 »
Mulla tulee kyllä usein räplättyä navia hanskat kädessä ja joskus jopa ajaessa.

Bensa-asemat löytyyy näppärästi ja usein pystyy ajamaan tankin lähes tyhjäksi = turhat stopit vähenee. Toinen usein käyttämäni on parin painalluksen takaa löytyvä kiertotie.
Joskus tulee mieleen välttää motareita, tai vaihtaa lyhyempään / nopeampaan reittiin. Laittaa sorateiden esto pois päältä / päälle, välttää maksullisia reittejä jne..
Kun nälkä yllättää, niin ruokapaikkojakin löytyy kivasti, on myös löydetty nähtävyyksiä matkan varrelta ja yhdistetty ajotaukoja sellaiseen.
Onpa tuolla jonkun kerran reissussa löytynyt viime hetken majapaikkakin. Itse asiassa montakin kertaa.

Moi. Minä pystyn ajamaa tankin AIVAN tyhjäksi, vaikka ei olisi alligaattori edes käytössä. Jos tankkaaminen on turha stoppi, niin matka-ajossa katsoisin ruokailua turhaksi (aikaa vieväksi). Useille ihmisille ruokailu kesken matkaa aiheuttaa väsymystä. Uskoisin että useat ulkomailla matkaavat (tälläisillä mopoilla) pyrkivät välttämää turvallisuus syistä esim. sorateitä.


Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #14 : 20.03.14 - klo:14:11 »
Hmm.. Et ehkä ymmärtänyt ihan ajatuksiani, tai sitten minä en ymmärtänyt kommenttiasi..
Ajamaan tankin lähes tyhjäksi = siirtämään tankkausta siitä muistamaltaan / näkemältään asemalta ehkä seuraavalle asemalle. Ts. ajatus välttää turhia tankkauspysähdyksiä ja yhdistää ne vaikkapa kahvitaukoon. Mielestäni jokainen "varmuuden vuoksi" tankkaus on turha tankkaus, jos bensa riittää seuraavallekin asemalle.

Kotimaassa tuota soratievaihtoehtoa tulee käytettyä, eihän jostain Keski-Euroopasta löydä sorateitä edes etsimällä. Ajellaan usein ihan tarkoituksella kotimaan kierroksilla sorateitä, siinä ne ässällä menee kuin muillakin mopoilla. Metsäautotiet, sun muut kinttupolut on toinen juttu.
Tulipa tässä yhteydessä mieleen..
Thaimaan reissulla 09-10 vaihteessa ajeltiin ihan tarkoituksella CB 400:silla vuoristopolkua. Pitkälle päästiin ja hauskaa oli niin kauan, kunnes 50 päinen sonnilauma katkaisi menon. Sitten ei ollutkaan enää hauskaa.. Täyskäännös kapealla polulla oli hieman vaikeaa ja yksi kolmesta pyörästä meinasi päätyä rotkon pohjalle. Nyt naurattaa, mutta silloin oli totta puhuen leikki kaukana.

Siis aamusta iltaan reissussa ilman ruokaa? Ei ihan heti mene tuo ajatus läpi.. Lähinnä kuitenkin meinasin sellaisia ennalta suunnittelemattomia kotimaan päiväreissuja / mutkapätkäajeluja. Ainakin me käydään usein sanoisinko.. "päämäärättömillä viikonloppu-päivällisajelulla" ja joskus on ihan hauska löytää myös ennalta suunnittelematon ja tuntematon ruokapaikka.

« Viimeksi muokattu: 20.03.14 - klo:18:04 kirjoittanut j@ck »

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal