Kirjoittaja Aihe: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi  (Luettu 81023 kertaa)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #30 : 18.07.10 - klo:21:19 »
Laitappa tulemaan mullekin yksi setti niin asennan sen väärin että saadaan keskustelua aikaiseksi hesse_biggrin

Laitan laitan. Panehan satasia tänne päin ensin...

Etkä olisi enimmäinen joka väärin asentaa, vaikka ohjeistus on aika lailla yksityiskohtainen...

On tullut palautetta, että osia puuttuu toimituksista, ahistaa (prikat asennettu väärin päin) ja välyksiä liikaa (yli 0.01 ...0.05 mm).
No, tuo osien puuttuminen toimituksista aiheutti pakkausmuutoksen. Osat olivat paketissa, mutta piti lähettää valokuva ja ohje kuinka ne löytää paketista! No muutin pakkkauksen.
Saksalaiset valittivat laakerin ja polkimen välyksestä joka lienee noin 0.01...0.05 välimaastossa ilman liimaa. Ohjeistuksessa neuvotaan liimaamaan laakerit jolloin välys poistuu. mutta ohjeita ei noudatettu. No, kaipa tuo 0.01 mm on sitten liikaa jonkun mielestä.

On noita rikkikin mennyt. Laakerivikoja 0.9 % toimitetuista alle 5000 km ajossa.

t. repa

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #31 : 18.07.10 - klo:21:38 »
Palautetta ei ole paljon tullut. Missähän vika?

Siinähän se, kun ei ole vikaa niin ei ole mitään mistä avautua foorumilla  grin

Ei vaineskaan, aivan mahtava tuo vaihdepoljinsetti  hesse_ok
Se alkuperäinen sai väistyä heti ensimmäisten ajokertojen jälkeen, sen verran väljä se oli että vaihteiden selaaminen takkusi suht paljon.
Nyt on takana 7tkm huoletonta kilometriä tolla REBIKE:n setillä ja ei voi kun suositella  BMWsmile

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #32 : 19.07.10 - klo:14:27 »
Laitetaan nyt sitte palautetta. Mun mielestä osat oli helppo asentaa ja ohjeetkin olivat tarpeeksi selkeät. Hyvin toimii  0003.gif

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #33 : 19.07.10 - klo:16:57 »
Joo, jos malttaa lukea ohjeet ja ennen kaikkea edes yrittää ymmärtää, mitä niissä sanotaan niin ei pitäisi olla vaikeaa. Setissähän on kokonaista 4 osaa, jotka pitää saada paikalleen. Niistä kaksi on ihan samanlaisia, eli kovin monimutkaisesta modauksesta ei ole kyse.

Suosittelen kyllä, parantaa paljon vaihteiden toimintaa. Sanotaan, että huono kello kuuluu kauas, eli jos niissä olisi ollut jotain moittimista niin varmasti täällä olisi puhetta asiasta. Hyvää palautetta ei yleensä anneta niin helposti.
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #34 : 19.07.10 - klo:23:20 »
Välykset pieneni jalalla huomaamattomalle tasolle, herkkyys lisääntyi ja osat oli helppo asentaa.   03Biker
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #35 : 20.07.10 - klo:07:23 »
Kiitoksia palautteesta. Ei ainakaan hirveän negatiivista kokemusta ole vielä tullut vastaan. Tämä näyttää hyvältä.

Vaikka osia ei ole kuin neljä, niin  kyllä tuo asentaminen on joillekin oikeasti ollut vaikeaa. Paras tapaus kyseli ainakin kahdeksan kertaa meilillä lisäkysymyksiä asennukseen, vaikka mielestäni tuolla ohjeella pitäisi homman sujua ihan ilman muuta. Useimmillehan se sujuu ilman ohjeitakin.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #36 : 11.08.10 - klo:15:11 »
Nyt alkaa olla testikilometrejä näillä seteillä noin 750.000 kasassa. Testausta on tehty niin Etelä-Afrikassa, Australiassa kuin Brasiliassakin näiden tutumpien maiden lisäksi.

Laakerivaurioita on syntynyt muutama. Näistä yksi Suomessa. Yksi vaurio oli aivan uutena, joten asennusvirheen mahdollisuus ei ole poissuljettu.

Käytännössä laakerivaurioiden määrä on alle puolen prosentin luokkaa toimitetuista laakereista, joten ollaan aika hyvin esim. FAG:n ja SKF:n laakerin mitoitusperusteiden sisässä. Nehän eivät takaa laakereilleen kuin 99%:sen luotettavuuden ja senkin vain normaalia tarkemmin laskelmin.

Tuo puoli prosenttiakin on toki liian korkea luku, mutta siihen ei pysty paljon vaikuttamaan nostamatta kustannuksia oleellisesti.



t. Repa

Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #37 : 11.08.10 - klo:15:49 »
Setti on ollut hyvä. Ihme ja kumma ne pienet tipat laakerilukitetta tuntuvat pitävän, eikä välykset riivaa.

Poissa keke72

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 123
  • BMW K1200S
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #38 : 07.09.10 - klo:13:36 »
Uutena Bemariharrastajana (K1200S) on ollut hurjan kiva lukea tätä foorumia! Hieman on ärsyttänyt kun on pari kertaa mennyt vaihde "välivapaalle" ajellessa. Ilmeisesti ei ole vielä tuntuma oikea vaihdepolkimeen. Kenties ongelma poistuu tällä muutoksella jos olen poikein ymmärtänyt.

Pakko kokeilla kunhan saan aikaiseksi tältä "GURULTA" tilata ko setin. Hienoa, että olette täällä sivuilla näin aktiivisia!  hesse_yahoo

T: Markku
BMW K1200S & Honda CBR1000RR

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #39 : 07.09.10 - klo:14:18 »
Ilmeisesti ylöspäin vaihtaessa löytynyt välivapaa? Alaspäinhän vain polkaistaan, yleensä riittävästi.

Itse en ole välivapaata löytänyt, mutta joskus ei tulekaan suurempi pykälä, kun liian hätäisesti ja liian pienellä kengän liikkeellä hommaa yrittää. Enkäpä säädin polkimen asennon hiukan liian ylös, kun oli tarkoitus parantaa ergonomiaa perspitkällä, eli ahteri siellä penkin leveämmällä ja mukavammalla osalla, ajaessa. Tuo pykälän vaihtumattomuus ilmenee lähinnä jos ykkösellä lähtee vähän ripeämmin, jolloin keula nousee ja ukko painautuu matalammaksi. Silloin jalan kulma saattaa mennä sellaiseksi, että varpaat ei enää nousekaan tarpeeksi.

Vaihdepoljin vaatii ronskia käyttöä, niin ja tietysti Repan settiä. hali_peukku

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #40 : 07.09.10 - klo:17:04 »
Tuo pykälän vaihtumattomuus ilmenee lähinnä jos ykkösellä lähtee vähän ripeämmin, jolloin keula nousee ja ukko painautuu matalammaksi. Silloin jalan kulma saattaa mennä sellaiseksi, että varpaat ei enää nousekaan tarpeeksi.

 hesse_blink

Mulle sanottiin fysioterapiassa sama sanoilla: "Sä olet tän kesän kankein"
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Nasu

  • Vieras
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #41 : 07.09.10 - klo:18:10 »
Vinguin tossa kympin huollossa noista vaihteista ja siitä ettei vapaa tahdo mennä päälle. Mahtoikohan ne jotkut öljyt vaihtaa sinne ja nyt ne toimii kyllä paremmin, ainakin mun mielestä.

Ja mitä noihin jalkakulmiin tulee niin... olkaas nyt hiljaa ja menkääs kokeileen polvi ja nilkkakulmia tollasella madalletulla penkillä ja pikkuisella mopolla.  reps

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #42 : 07.09.10 - klo:18:20 »

 hesse_blink

Mulle sanottiin fysioterapiassa sama sanoilla: "Sä olet tän kesän kankein"
Tuohon ei kyllä laakerisetti enää tehoa...
Minkähännäköinen fysioterapeutti sulla on oikein ollut. Ettei vaan olisi tullut otettua viagraa ennen hoitoja...  
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #43 : 08.09.10 - klo:21:54 »
...
Itse en ole välivapaata löytänyt, mutta joskus ei tulekaan suurempi pykälä, kun liian hätäisesti ja liian pienellä kengän liikkeellä hommaa yrittää. Enkäpä säädin polkimen asennon hiukan liian ylös, kun oli tarkoitus parantaa ergonomiaa perspitkällä, eli ahteri siellä penkin leveämmällä ja mukavammalla osalla, ajaessa. Tuo pykälän vaihtumattomuus ilmenee lähinnä jos ykkösellä lähtee vähän ripeämmin, jolloin keula nousee ja ukko painautuu matalammaksi. Silloin jalan kulma saattaa mennä sellaiseksi, että varpaat ei enää nousekaan tarpeeksi.
....
Oisko kyseessä joku vetomies-syndrooma? innocent Käännetystä kaaviosta apua? Radallakin kuulemma helpompi polkee isompaa, esim. kaarteista lähdettäessä.  :mrgreen: (Ammatikseen ajavalta kuultua, ei ole omaa kokemusta käännetystä kaaviosta.)
Quot homines, tot sententiae.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #44 : 09.09.10 - klo:08:23 »
Vetomies? Aaaahahaaa!

Eilen ajellessa havainnoin taas tuota omaa vaihtamisongelmaa. Taitaakin olla niin päin tuossa kiihdytystilanteessa, että suuremmalle vaihdon jälkeen jalkaterä ei palaudu tarpeeksi alas ennen seuraavaa pykällystä. Tästä seuraa se, että vaihdepolkimeen jää esijännitys päälle, eikä pykälä vaihdukaan suuremmaksi seuraavalla nyppäisyllä. Säätöä  :drinking62:

Käännetty kaavio tietenkin auttaisi, mutta siinä käy sitten muilla pyörillä ajaessa kuten Kemorassa eräällä ratakuskilla, joka polki aina lainapyörästä ensin pykälät ylös, kun oli vapaata hakemassa. hesse_wink2

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
eilen kello 10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal