Kirjoittaja Aihe: K1200GT:n tulppien vaihto ja jäähdytysnesteen vaihto  (Luettu 230 kertaa)

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eerolehtinen

  • Sport jr.
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 1
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Huhti 2022
  • Viestejä: 2
  • Viestieni tykkäämiset: 0
  • Paikalla:26.06.22 - klo:22:22
  • Kuvat
Meinasin vaihtaa tulpat k1200gt:hen. Silleen hätäiseen samalla kun vaihdan öljyt. En sitten vaihtanutkaan kun huomasin, että joudun irrottamaan jäähdyttimen, että pääsen tulppiin käsiksi. Vaihdoin vain öljyt ja suodattimen.
Kotiin päästyäni sain idean, että Youtubesta löytyy hyviä vinkkejä miten homma hoidetaan. Ja löytyihän sieltä ja siksi nyt tässä kirjoittelen. Hämmennys oli suuri.
Kun päästän jäähdytysnesteet pois ja irroitan jäähdyttimen ja kaikki härpäkkeet ja vaihdan tulpat ja kokoan systeemin takaisin kasaan, niin en oikein ymmärtänyt, että miksi videossa ilmattiin, vai ymmärsinkö väärin, jäähdyskanava paineilmalla? Sieltä vasemmasta olevasta mustasta pömpelistä. Saattaa olla että testattiin myös vuotojen tarkastamiseksi. En okein ymmärtänyt mitä siinä tarkoitettiin vaikka kuuntelin monta kertaa. Mulla on lontoo välillä vähän hakusessa.

Kun laitan uudet jäähdytysnesteet, niin voinko vain laittaa nesteen sisään, laittaa koneen käyntiin, sammuttaa kone ja tarkastaa nesteen määrä?
Niin kuin autoissa tehdään?

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 6
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 356
  • Viestieni tykkäämiset: 51
  • Ikä: 50
  • Paikkakunta: Oulu
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 12:11
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
  • Kuvat
Vs: K1200GT:n tulppien vaihto ja jäähdytysnesteen vaihto
« Vastaus #1 : 20.05.22 - klo:09:17 »
Ilmeisesti ne paineistavat, koska vesikanava on sen mallinen, että sinne jää helposti ilmaa. Itse vaihdoin K1200Ssään (sama tekniikka kuin GT) tulpat ja nesteet venttiilinvälysten tarkistuksen yhteydessä ja ilmat kyllä tuli ulos perinteiselläkin menetelmällä syyläri ja paisuntasäiliö ensin täyteen ja sitten käyntiin ja ilmausta. Ilmasin vain useamman kerran. Vesipumpun kyljessä on ainakin yksi ilmausproppu. En muista onko jossain ylempänä moottorissa ilmausproppua.

Nesteen täytön jälkeen moottori käyntiin ja ilmausproppu auki ainakin vesipumpusta, kunnes ei tule enää ilmaa ja proppu kiinni. Välillä moottorin sammutus ja anna jäähtyä ja lisää nestettä ja toista tuo pari kertaa. Tai noin minä tein - ei oo pakko toistaa  hali_peukku. Joutuu sen minusta autoissakin ilmaamaan - yleensä.
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 6
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 356
  • Viestieni tykkäämiset: 51
  • Ikä: 50
  • Paikkakunta: Oulu
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 12:11
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
  • Kuvat
Vs: K1200GT:n tulppien vaihto ja jäähdytysnesteen vaihto
« Vastaus #2 : 21.05.22 - klo:09:26 »
Vaan se tulppien vaihto on sen verran iso homma, että suosittelen tekeen samaan aikaan kuin venttiilinvalysten tarkistus. Se ei oo kovin iso homma tuon lisäksi. Purkaminen, syylarin irrotus, ilmaukset jne. on isoin homma.
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa zzhot

  • Sport jr.
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 14
  • Viestieni tykkäämiset: 16
  • Paikalla:07.06.22 - klo:09:53
  • Kuvat
Vs: K1200GT:n tulppien vaihto ja jäähdytysnesteen vaihto
« Vastaus #3 : 26.05.22 - klo:09:11 »
Eniten ilmaa tulee moottorin oikealla puolella olevasta ilmausruuvista joka on nokkaketjunkiristäjän vieressä.Mopo sivujalakselle käyntiin,nestettä syyläriin ja annat käydä niin kauan että termostaati aukeaa.(puhallin käynnistyy).Lisäilet nestettä ja ilmailet.Hoituu kerralla eikä tarvi jäähdytellä välillä.Vesipumpusta lähtevässä letkussa on myös muovinen tulppa josta voi ilmata mutta ei sieltä juurikaan ilmaa tule.Iridiumtulppia jos käyttää niin ei tarvitse juurikaan vaihdella,koska se ei käytännössä kulu.Olen ajanut nykyisillä tulpilla yli100tkm.Venttiilien välyksiä tuli aikaisemmin kurkisteltua muutaman kymppitonnin välein.mutta ensimmäinen säätö piti tehdä vasta kun mittarissa oli 198tkm.Että turha häärätä rakotulkin kanssa ainakaan joka viikko.

 

Uusimmat viestit

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Keulan pallonivelet kirjoitti hidas57
13.06.22 - klo:18:39

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

K1200GT:n tulppien vaihto ja jäähdytysnesteen vaihto kirjoitti zzhot
26.05.22 - klo:09:11

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n koulutapahtumat alkavat jälleen! kirjoitti macceS
18.05.22 - klo:16:00

Pleksien vaihtelua kirjoitti mp71
16.05.22 - klo:11:30

Keskiseisontatuen koko K 1200 GT 2006 kirjoitti Jussipolo
27.04.22 - klo:11:20

Mp näyttely Jyväskylässä Hipposhallilla 9.-10.4.2022 kirjoitti Jussipolo
12.04.22 - klo:13:51

BMW diagnostiikkaa Tampereen seudulla kirjoitti ark28
31.03.22 - klo:19:59

Seittien alta kaivettua...... (kesäkuu -10). Trollstigen- Geiranger- Lysebotn- kirjoitti mchuurre
18.03.22 - klo:10:24

AC SCHNITCHER vaimennin kirjoitti Jussipolo
02.02.22 - klo:10:51

Tankkilaukku K1200S:ään kirjoitti meri
27.01.22 - klo:15:08

Jänkhällä Jytisee 2021 kirjoitti Jussipolo
03.01.22 - klo:11:21

R12RTLC kirjoitti Jussipolo
09.12.21 - klo:10:38

Powered by EzPortal